Sänka Citroën Berlingo

Gatanslag
3 mars · 45 Inlägg
#1

Har skaffat en Berlingo,men vill sänka den. Hört att man kan kapa ett stag för att det ska bli riktigt låg,någon som vet vilket stag man ska kapa och kan fixa en bild?

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
torsen
3 mars · 3 893 Inlägg
#2

Skriver som jag brukar: www.citroenakuten.com kanske kan hjälpa dig.

uhlin
3 mars · 1 504 Inlägg
#3

Det är väl torsionfjädring på den och höjden bestäms av torsionsataven, man drar ut den och vrider lite och in med den igen. Men de kan sitta nåt grymt fast.

Att kapa för att sänka funkar inte. Eller jo, det gör det, fast då har du inte nån fjädring kvar alls. Men låg blir den då den ramlar ner totalt.

Ivel Avstängd
3 mars · 1 341 Inlägg
#4

Hur du sänker den beror på vilken typ av fjädring du har, det finns både torsionsfjädring och spiralfjädring bak beroende på typ och generation.

Gatanslag
3 mars · 45 Inlägg
#5

uhlin skrev:
Det är väl torsionfjädring på den och höjden bestäms av torsionsataven, man drar ut den och vrider lite och in med den igen. Men de kan sitta nåt grymt fast.

Att kapa för att sänka funkar inte. Eller jo, det gör det, fast då har du inte nån fjädring kvar alls. Men låg blir den då den ramlar ner totalt.

Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
uhlin
3 mars · 1 504 Inlägg
#6

Gatanslag skrev:

uhlin skrev:
Det är väl torsionfjädring på den och höjden bestäms av torsionsataven, man drar ut den och vrider lite och in med den igen. Men de kan sitta nåt grymt fast.

Att kapa för att sänka funkar inte. Eller jo, det gör det, fast då har du inte nån fjädring kvar alls. Men låg blir den då den ramlar ner totalt.

Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?

Kapa inte staven,  då har du ingen fjädring alls kvar och lär inte få den genom besiktning då.

Senast redigerat av uhlin (3 mars )

torsen
3 mars · 3 893 Inlägg
#7

Gatanslag skrev:

uhlin skrev:
Det är väl torsionfjädring på den och höjden bestäms av torsionsataven, man drar ut den och vrider lite och in med den igen. Men de kan sitta nåt grymt fast.

Att kapa för att sänka funkar inte. Eller jo, det gör det, fast då har du inte nån fjädring kvar alls. Men låg blir den då den ramlar ner totalt.

Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?

Varför gör du inte som jag skrev ovan?
På citroenakuten kan du få reda på hur du bl a renoverar bakvagnen på Berlingo, som har en "Citroensk"
förmåga att slitas så att bilarna, med bakåtriktade svängarmar, blir kobenta.

Beeträffande framvagnen kan du kanske göra en "Biltema-sänkning", d v s byta till skruvfjädrar från någon annan bil.
Lite tidsödande, men gå in på Mekonomen och kolla dimensionerna på framfjädrarna till din bil.
Skumma sedan igenom Mekonomen tills du finner skruvfjädrar med samma data, men lite lägre/kortare.

Gatanslag
9 mars · 45 Inlägg
#8

uhlin skrev:

Gatanslag skrev:

uhlin skrev:
Det är väl torsionfjädring på den och höjden bestäms av torsionsataven, man drar ut den och vrider lite och in med den igen. Men de kan sitta nåt grymt fast.

Att kapa för att sänka funkar inte. Eller jo, det gör det, fast då har du inte nån fjädring kvar alls. Men låg blir den då den ramlar ner totalt.

Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?

Kapa inte staven,  då har du ingen fjädring alls kvar och lär inte få den genom besiktning då.

Fast nu vill jag ju få den låg?

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Gatanslag
9 mars · 45 Inlägg
#9

torsen skrev:

Gatanslag skrev:

uhlin skrev:
Det är väl torsionfjädring på den och höjden bestäms av torsionsataven, man drar ut den och vrider lite och in med den igen. Men de kan sitta nåt grymt fast.

Att kapa för att sänka funkar inte. Eller jo, det gör det, fast då har du inte nån fjädring kvar alls. Men låg blir den då den ramlar ner totalt.

Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?

Varför gör du inte som jag skrev ovan?
På citroenakuten kan du få reda på hur du bl a renoverar bakvagnen på Berlingo, som har en "Citroensk"
förmåga att slitas så att bilarna, med bakåtriktade svängarmar, blir kobenta.

Beeträffande framvagnen kan du kanske göra en "Biltema-sänkning", d v s byta till skruvfjädrar från någon annan bil.
Lite tidsödande, men gå in på Mekonomen och kolla dimensionerna på framfjädrarna till din bil.
Skumma sedan igenom Mekonomen tills du finner skruvfjädrar med samma data, men lite lägre/kortare.

För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Ivel Avstängd
9 mars · 1 341 Inlägg
#10

Gatanslag skrev:

torsen skrev:

Gatanslag skrev:

Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?

Varför gör du inte som jag skrev ovan?
På citroenakuten kan du få reda på hur du bl a renoverar bakvagnen på Berlingo, som har en "Citroensk"
förmåga att slitas så att bilarna, med bakåtriktade svängarmar, blir kobenta.

Beeträffande framvagnen kan du kanske göra en "Biltema-sänkning", d v s byta till skruvfjädrar från någon annan bil.
Lite tidsödande, men gå in på Mekonomen och kolla dimensionerna på framfjädrarna till din bil.
Skumma sedan igenom Mekonomen tills du finner skruvfjädrar med samma data, men lite lägre/kortare.

För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

Det finns inget stag att kapa för att få en låg bil. Så enkelt är det faktiskt.

torsen
9 mars · 3 893 Inlägg
#11

Gatanslag skrev:

torsen skrev:

Gatanslag skrev:
Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?

Varför gör du inte som jag skrev ovan?
På citroenakuten kan du få reda på hur du bl a renoverar bakvagnen på Berlingo, som har en "Citroensk"
förmåga att slitas så att bilarna, med bakåtriktade svängarmar, blir kobenta.

Beeträffande framvagnen kan du kanske göra en "Biltema-sänkning", d v s byta till skruvfjädrar från någon annan bil.
Lite tidsödande, men gå in på Mekonomen och kolla dimensionerna på framfjädrarna till din bil.
Skumma sedan igenom Mekonomen tills du finner skruvfjädrar med samma data, men lite lägre/kortare.

För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

Vet inte om du driver med mig/oss?
Googla och gör klart för dig hur fjädringen ser ut fram och bak.
Kan du inte googla så kan jag berätta att bilen har skruvfjädrar fram och torsionsstavar bak.
Skruvfjädrar är som lindade spiraler.
Torsionsstavar är vanligen runda långa metallpinnar med splines(räfflor) i var ände.
Vanligen olika antal i var ände för att man ska kunna finkalibrera vagnhöjden.
Det finns/fanns en typ av torsionsfjädring där staven i stället bestod av ett "bladpaket".
Tex på VW typ 1 innan de fick "pärsonben".

Det här med stag, som du återkommer till, kan du förklara eller visa med bild vad det är du avser?
Enda stag jag kan komma på finns på Berlingo är krängningshämmaren.
Men den påverkar inte vagnhöjden.

Återkom när du vet vad vad du frågar om.

Ivel Avstängd
9 mars · 1 341 Inlägg
#12

torsen skrev:

Gatanslag skrev:

torsen skrev:
Varför gör du inte som jag skrev ovan?
På citroenakuten kan du få reda på hur du bl a renoverar bakvagnen på Berlingo, som har en "Citroensk"
förmåga att slitas så att bilarna, med bakåtriktade svängarmar, blir kobenta.

Beeträffande framvagnen kan du kanske göra en "Biltema-sänkning", d v s byta till skruvfjädrar från någon annan bil.
Lite tidsödande, men gå in på Mekonomen och kolla dimensionerna på framfjädrarna till din bil.
Skumma sedan igenom Mekonomen tills du finner skruvfjädrar med samma data, men lite lägre/kortare.

För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

Vet inte om du driver med mig/oss?
Googla och gör klart för dig hur fjädringen ser ut fram och bak.
Kan du inte googla så kan jag berätta att bilen har skruvfjädrar fram och torsionsstavar bak.
Skruvfjädrar är som lindade spiraler.
Torsionsstavar är vanligen runda långa metallpinnar med splines(räfflor) i var ände.
Vanligen olika antal i var ände för att man ska kunna finkalibrera vagnhöjden.
Det finns/fanns en typ av torsionsfjädring där staven i stället bestod av ett "bladpaket".
Tex på VW typ 1 innan de fick "pärsonben".

Det här med stag, som du återkommer till, kan du förklara eller visa med bild vad det är du avser?
Enda stag jag kan komma på finns på Berlingo är krängningshämmaren.
Men den påverkar inte vagnhöjden.

Återkom när du vet vad vad du frågar om.

Jag är ledsen Torsen men det finns även spiralfjäder bak på Berlingo beroende på modell och generation. Eftersom TS inte skrivit mer än "Berlingo" vet vi ju ingenting om bilen mer än att det är en eminent fransk verktygslåda.


Exempelvis detta set:

https://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-Berl … 2422673552

Senast redigerat av Ivel (9 mars )

uhlin
9 mars · 1 504 Inlägg
#13

Ivel skrev:

Gatanslag skrev:

torsen skrev:

Varför gör du inte som jag skrev ovan?
På citroenakuten kan du få reda på hur du bl a renoverar bakvagnen på Berlingo, som har en "Citroensk"
förmåga att slitas så att bilarna, med bakåtriktade svängarmar, blir kobenta.

Beeträffande framvagnen kan du kanske göra en "Biltema-sänkning", d v s byta till skruvfjädrar från någon annan bil.
Lite tidsödande, men gå in på Mekonomen och kolla dimensionerna på framfjädrarna till din bil.
Skumma sedan igenom Mekonomen tills du finner skruvfjädrar med samma data, men lite lägre/kortare.

För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

Det finns inget stag att kapa för att få en låg bil. Så enkelt är det faktiskt.

Nej, nåt stag finns inte att kapa för att få den låg, däremot om han kommer åt att kapa torsionsstavarna så kommer den bli låg.

TS verkar ju inte bry sig om trafiksäkerhet då han är inne på det, kommer ju inte finnas nån fjädring alls efter detta ingrepp, det blir helt stumt.

Skall den sänkas så gör på rätt vis, lossa staven och vrid på den så kommer den sänkas, allt annat är bara dumt.

Ivel Avstängd
9 mars · 1 341 Inlägg
#14

uhlin skrev:

Ivel skrev:

Gatanslag skrev:

För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

Det finns inget stag att kapa för att få en låg bil. Så enkelt är det faktiskt.

Nej, nåt stag finns inte att kapa för att få den låg, däremot om han kommer åt att kapa torsionsstavarna så kommer den bli låg.

TS verkar ju inte bry sig om trafiksäkerhet då han är inne på det, kommer ju inte finnas nån fjädring alls efter detta ingrepp, det blir helt stumt.

Skall den sänkas så gör på rätt vis, lossa staven och vrid på den så kommer den sänkas, allt annat är bara dumt.

Om det nu är en Berlingo med torsionsstavar han har, det vet vi ju inte ännu.
Helt omöjligt att hjälpa någon som inte svarar på enkla frågor gällande bilen.

torsen
9 mars · 3 893 Inlägg
#15

Ivel skrev:

torsen skrev:

Gatanslag skrev:
För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

Vet inte om du driver med mig/oss?
Googla och gör klart för dig hur fjädringen ser ut fram och bak.
Kan du inte googla så kan jag berätta att bilen har skruvfjädrar fram och torsionsstavar bak.
Skruvfjädrar är som lindade spiraler.
Torsionsstavar är vanligen runda långa metallpinnar med splines(räfflor) i var ände.
Vanligen olika antal i var ände för att man ska kunna finkalibrera vagnhöjden.
Det finns/fanns en typ av torsionsfjädring där staven i stället bestod av ett "bladpaket".
Tex på VW typ 1 innan de fick "pärsonben".

Det här med stag, som du återkommer till, kan du förklara eller visa med bild vad det är du avser?
Enda stag jag kan komma på finns på Berlingo är krängningshämmaren.
Men den påverkar inte vagnhöjden.

Återkom när du vet vad vad du frågar om.

Jag är ledsen Torsen men det finns även spiralfjäder bak på Berlingo beroende på modell och generation. Eftersom TS inte skrivit mer än "Berlingo" vet vi ju ingenting om bilen mer än att det är en eminent fransk verktygslåda.


Exempelvis detta set:

https://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-Berl … 2422673552

Joo Ivel, jag vet att fr o m 2007 har Berlingo halvstel axel med skruvfjädrar bak.
Men av ts inlägg # 5 "kapa det steget man vrider på" fick jag den uppfattningen att  med "steget" menade ts torsionsstaven. Min tolkning av hans inlägg.

Gatanslag
9 mars · 45 Inlägg
#16

torsen skrev:

Ivel skrev:

torsen skrev:

Vet inte om du driver med mig/oss?
Googla och gör klart för dig hur fjädringen ser ut fram och bak.
Kan du inte googla så kan jag berätta att bilen har skruvfjädrar fram och torsionsstavar bak.
Skruvfjädrar är som lindade spiraler.
Torsionsstavar är vanligen runda långa metallpinnar med splines(räfflor) i var ände.
Vanligen olika antal i var ände för att man ska kunna finkalibrera vagnhöjden.
Det finns/fanns en typ av torsionsfjädring där staven i stället bestod av ett "bladpaket".
Tex på VW typ 1 innan de fick "pärsonben".

Det här med stag, som du återkommer till, kan du förklara eller visa med bild vad det är du avser?
Enda stag jag kan komma på finns på Berlingo är krängningshämmaren.
Men den påverkar inte vagnhöjden.

Återkom när du vet vad vad du frågar om.

Jag är ledsen Torsen men det finns även spiralfjäder bak på Berlingo beroende på modell och generation. Eftersom TS inte skrivit mer än "Berlingo" vet vi ju ingenting om bilen mer än att det är en eminent fransk verktygslåda.


Exempelvis detta set:

https://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-Berl … 2422673552

Joo Ivel, jag vet att fr o m 2007 har Berlingo halvstel axel med skruvfjädrar bak.
Men av ts inlägg # 5 "kapa det steget man vrider på" fick jag den uppfattningen att  med "steget" menade ts torsionsstaven. Min tolkning av hans inlägg.

Och du har helt rätt,torsionstaven jag menade,visste ej vad det heter men nu vet jag det och du får en plus i kanten för att inte vara en grinkuk,puss

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Gatanslag
9 mars · 45 Inlägg
#17

uhlin skrev:

Ivel skrev:

Gatanslag skrev:

För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil wink

Det finns inget stag att kapa för att få en låg bil. Så enkelt är det faktiskt.

Nej, nåt stag finns inte att kapa för att få den låg, däremot om han kommer åt att kapa torsionsstavarna så kommer den bli låg.

TS verkar ju inte bry sig om trafiksäkerhet då han är inne på det, kommer ju inte finnas nån fjädring alls efter detta ingrepp, det blir helt stumt.

Skall den sänkas så gör på rätt vis, lossa staven och vrid på den så kommer den sänkas, allt annat är bara dumt.

Är torsion stavarna jag ska kapa för att få den låg,nästan alla mina bilar har varit utan fjädrar så kan lika gärna köra den här utan också,är det en trafikfara för dig kan du ju stanna hemma,puss

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Ivel Avstängd
9 mars · 1 341 Inlägg
#18

torsen skrev:

Ivel skrev:

torsen skrev:

Vet inte om du driver med mig/oss?
Googla och gör klart för dig hur fjädringen ser ut fram och bak.
Kan du inte googla så kan jag berätta att bilen har skruvfjädrar fram och torsionsstavar bak.
Skruvfjädrar är som lindade spiraler.
Torsionsstavar är vanligen runda långa metallpinnar med splines(räfflor) i var ände.
Vanligen olika antal i var ände för att man ska kunna finkalibrera vagnhöjden.
Det finns/fanns en typ av torsionsfjädring där staven i stället bestod av ett "bladpaket".
Tex på VW typ 1 innan de fick "pärsonben".

Det här med stag, som du återkommer till, kan du förklara eller visa med bild vad det är du avser?
Enda stag jag kan komma på finns på Berlingo är krängningshämmaren.
Men den påverkar inte vagnhöjden.

Återkom när du vet vad vad du frågar om.

Jag är ledsen Torsen men det finns även spiralfjäder bak på Berlingo beroende på modell och generation. Eftersom TS inte skrivit mer än "Berlingo" vet vi ju ingenting om bilen mer än att det är en eminent fransk verktygslåda.


Exempelvis detta set:

https://www.ebay.co.uk/itm/Citroen-Berl … 2422673552

Joo Ivel, jag vet att fr o m 2007 har Berlingo halvstel axel med skruvfjädrar bak.
Men av ts inlägg # 5 "kapa det steget man vrider på" fick jag den uppfattningen att  med "steget" menade ts torsionsstaven. Min tolkning av hans inlägg.

Jag tolkar inte då jag tycker det är upp till TS att vara tydlig i frågeställningen.

Seth
9 mars · 3 346 Inlägg
#19

Gatanslag skrev:
Är torsion stavarna jag ska kapa för att få den låg,nästan alla mina bilar har varit utan fjädrar så kan lika gärna köra den här utan också,är det en trafikfara för dig kan du ju stanna hemma,puss

Varför ska andra vara hemma för du ska få köra ett trafikfarligt skrotobjekt?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
uhlin
9 mars · 1 504 Inlägg
#20

Gatanslag skrev:

uhlin skrev:

Ivel skrev:

Det finns inget stag att kapa för att få en låg bil. Så enkelt är det faktiskt.

Nej, nåt stag finns inte att kapa för att få den låg, däremot om han kommer åt att kapa torsionsstavarna så kommer den bli låg.

TS verkar ju inte bry sig om trafiksäkerhet då han är inne på det, kommer ju inte finnas nån fjädring alls efter detta ingrepp, det blir helt stumt.

Skall den sänkas så gör på rätt vis, lossa staven och vrid på den så kommer den sänkas, allt annat är bara dumt.

Är torsion stavarna jag ska kapa för att få den låg,nästan alla mina bilar har varit utan fjädrar så kan lika gärna köra den här utan också,är det en trafikfara för dig kan du ju stanna hemma,puss

Bättre att du stannar hemma isåfall. Fjädring finns på bilen av en anledning.... Hoppas du blir stoppad innan nåt händer.... Och få den igenom besiktning kan du ju glömma.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang