7255
Sök

Kia Niro 2019 Plug In V/S Toyota Prius 2017 Plug In ?

KenthIJ
5 mars 2020
Kia Niro 2019 Plug In V/S Toyota Prius 2017 Plug In ?

Tycker att Kia Niron har ett väldigt bekvämt In/ur steg och sköna stolar. Plug In versionen skall ju gå lite dryga 5 mil på en laddning. Gissar dock att bensinmotorn går igång ett antal ggr under den resan (spec. om det är kallt ute) eftersom den inte harel värmepump. Dessutom får man ju en 2019 års modell med ca 3.000 mil på mätaren för samma pris som en...

Prius Plug In 2017 med samma mil. Priusen går ju ungefär lika långt på en laddning och förmodligen utan att bensinmotorn går igång, eftersom Prius har el värmepump.
Priusen är , enligt mitt tycket på gränsen till för låg (iaf fall för min kassa rygg) men... jag är mycket nöjd med Toyotas kvalitet.

Gissar att tillförlitlighet och kvalitet möjligen är något högre hos Toyota

Skall ju testa en 2017 Prius PHEV i början på nästa vecka men vill kolla upp Niron som ett ev alternativ innan jag bestämmer mig

Forummoderator
18 356 Inlägg
5 mars 2020
Niron har till dags datum inte varit föremål för några allvarliga barnsjukdomar. Några ville inte låsa fast laddkabeln men dessa är åtgärdade. Bensinmotorn startar ofta. Dessutom startar den med ett irriterande "vrooom". Den varvar till lite vid start. Jag förstår inte meningen med detta. Den tickar rätt högljutt dessutom då den är direktinsprutad. Inget tekniskt under av smidighet...
Snikversionen med tändningslås känns bara fel.

De finns med bensinvärmare på 5kW men inte vanligt. Oftast har det då varit företagsbilar. Men en sådan är guld värd så klart. Och ruskigt snabb. Rattvärme är standard och det är ju trevligt.

Sätt växelväljaren i sportläget så upplevs bilen piggare än vad den är. KIA har valt att koppla hela motorpaketet till en 6-växlad automatlåda vilket gör att bilen faktiskt växlar även när man kör på el. Som Toyotaägare kommer du troligen lägga märke till detta. Fast det är gott att slippa ylandet under gaspådrag á lá Prius.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KenthIJ
6 mars 2020
Hybrid_ skrev:
Niron har till dags datum inte varit föremål för några allvarliga barnsjukdomar. Några ville inte låsa fast laddkabeln men dessa är åtgärdade. Bensinmotorn startar ofta. Dessutom startar den med ett irriterande "vrooom". Den varvar till lite vid start. Jag förstår inte meningen med detta. Den tickar rätt högljutt dessutom då den är direktinsprutad. Inget tekniskt under av smidighet...

De finns med bensinvärmare på 5kW men inte vanligt. Oftast har det då varit företagsbilar. Men en sådan är guld värd så klart. Och ruskigt snabb. Rattvärme är standard och det är ju trevligt.

Sätt växelväljaren i sportläget så upplevs bilen piggare än vad den är. KIA har valt att koppla hela motorpaketet till en 6-växlad automatlåda vilket gör att bilen faktiskt växlar även när man kör på el. Som Toyotaägare kommer du troligen lägga märke till detta. Fast det är gott att slippa ylandet under gaspådrag á lá Prius.

Tackar för värdefull ino. och tips
Skall iaf provköra Kia e Niro och Niro plug In samt Hybrid innan jag bestämmer mig för om jag skall byta min Prius Plug In 2015 Gen 1 mot en beggad Prius Plug In 2017 Gen 2. eller om jag skall avvakta bilaffär ( och behålla våra Prius PHEV 2015 och Prius + 2017 tills vidare)  tills Rav4 PHEV och Kia Sportage PHEV kommer .

KenthIJ
6 mars 2020
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:

Tackar för värdefull ino. och tips
Skall iaf provköra Kia e Niro och Niro plug In samt Hybrid innan jag bestämmer mig för om jag skall byta min Prius Plug In 2015 Gen 1 mot en beggad Prius Plug In 2017 Gen 2. eller om jag skall avvakta bilaffär ( och behålla våra Prius PHEV 2015 och Prius + 2017 tills vidare)  tills Rav4 PHEV och Kia Sportage PHEV kommer .

Är egentligen inte så förtjust i "SUV" stuket, Hade mycket hellre haft typ "MPV" stuk, i stil med Toyota Prius+, VW Touran  eller Fransoser som Renault Senic och Citroen Tourer MEN med Plug In eller Hel El
Senast redigerat av KenthIJ (6 mars 2020)

Forummoderator
18 356 Inlägg
7 mars 2020
Att prova en E-niro mot en hybrid-niro är nog inte bra för plånboken... Jämför du bilarna rakt av så märker man snart att golvet är mycket högre i elbilen. I Synnerhet i baksätet där man kommer upp en bit. Detta beror på att batterierna sitter under bilen mellan hjulen.

Elbilen är piggast med sina 204hk i sportläget. Den rena hybriden är märkbart tröttare än Plug-inversionen. Att köpa en ren hybrid är en dålig lösning rent ekonomiskt också. De är svårsålda och även om handlaren lockar med kraftig rabatt så gå inte på det. De är dock ovanliga.

Hybriden har också en lustig detalj: Det finns inget startbatteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KenthIJ
7 mars 2020
Hybrid_ skrev:
Att prova en E-niro mot en hybrid-niro är nog inte bra för plånboken... Jämför du bilarna rakt av så märker man snart att golvet är mycket högre i elbilen. I Synnerhet i baksätet där man kommer upp en bit. Detta beror på att batterierna sitter under bilen mellan hjulen.

Elbilen är piggast med sina 204hk i sportläget. Den rena hybriden är märkbart tröttare än Plug-inversionen. Att köpa en ren hybrid är en dålig lösning rent ekonomiskt också. De är svårsålda och även om handlaren lockar med kraftig rabatt så gå inte på det. De är dock ovanliga.

Hybriden har också en lustig detalj: Det finns inget startbatteri.

Ok. Tar med mig dina råd. Tackar
Senast redigerat av KenthIJ (7 mars 2020)

KenthIJ
27 april 2020
Hur snabbt (i hur hög fart) kan man köra Kia Niro Plug In i HV mode (på hybridbatteriet), på plan väg, innan bensinmotorn går i gång ? (Alltså när EV /sladd laddningen tagit slut och den går som vanlig hybrid.)

KenthIJ
29 april 2020
Har testat en Toyota Prius Plug In 2017 vid ett flertal tillfällen nu men dessvärre gillar inte min rygg den bilen lika bra som jag gör (är lite för låg), så det blir till att avstå och kolla andra Plug In bilar.
Skall kolla in Kia Niro Plug In trots att den inte har värmepump, vilket ju inte min nuvarande Prius Plug In 2015 har heller, och då bör ju Niron gå att köra ca tre ggr så långt som min Prius, på en sladdladdning.
Tänker mig även att Niron kanske går att köra i högre hastighet i HV mode (på hybridbatteriet), på plan väg, innan bensinmotorn går i gång ? (Alltså när EV /sladd laddningen tagit slut och den går som vanlig hybrid.)  än vad min Prius Plug In 2015 gör (klarar ca 75km/h)
Senast redigerat av KenthIJ (29 april 2020)

Forummoderator
18 356 Inlägg
29 april 2020
Niron knallar på i farter upp till 100 km/h. Men man får vara försiktig med gaspedalen. Och bruk av ACC.

KenthIJ
29 april 2020
Hybrid_ skrev:
Niron knallar på i farter upp till 100 km/h. Men man får vara försiktig med gaspedalen. Och bruk av ACC.

Intressant. Skall testa.
Tackar igen .

KenthIJ
13 maj 2020
Var inne och kollade en e-Soul och passade då på att testlasta dotterns rullstol i en KIA Niro Plug In och det funkade faktiskt på centimetern om man fällde 60 delen av baksätet och det gick även att sitta OK i 40 delen på baksätet. Ingen provtur dock men det blir det nog inom de närmsta dagarna

Forummoderator
18 356 Inlägg
13 maj 2020
Följer utvecklingen med intresse. Att falla för frestelsen att köpa en Snik-Niro utan keyless bör tänkas igenom både en och två gånger.

KenthIJ
13 maj 2020
Hybrid_ skrev:
Följer utvecklingen med intresse. Att falla för frestelsen att köpa en Snik-Niro utan keyless bör tänkas igenom både en och två gånger.

Vår lokala Kia handlare hade precis fått in en ny demo Niro Plug In i går men den var "inte riktigt körklar" sa han . (provkörde bara e-Soul vilket var en ganska angenäm upplevelse) Blir klar i morgon.

Fick som sagt faktiskt plats med rullstolen. Fick dock ta av armstöden . vilket iofs är en väldigt enkel operation. Lite hög upp till lasttröskeln men vi har ju löstagbar ramp.

Har för mig att den här nya Niro plug in är en facelift för inte så länge sedan.Vet du när och vad som är nytt?

Sök