Frågor om batteribyte på V70

Orfeus
13 mars 2020 · 111 Inlägg

Min bil säger att den har låg batterinivå, så jag tänkte att ett nytt batteri skulle vara på sin plats.

Jag tänkte beställa ett nytt batteri på autobatterienbilliger.de och har några frågor:

1. Min bil är en Diesel, V70 Drive från 2012. Visst är det då ett AGM-batteri jag ska ha? Och är det några andra parametrar (mer än måttet) jag ska ta hänsyn kring?

2. Jag låter en billig verkstad göra jobbet, men det är väl bara att koppla ut och sätta in det nya? Ingen programmering eller så?

3. Det står i instruktionsboken att bilen kan ha två batteri. Efter en snabb koll hittar jag inte det andra (som jag förstått är rätt litet), men gissar att det finns någonstans.
Borde jag byta båda på samma gång?

jaka54
13 mars 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför laddar du inte batteriet?

granadadr
13 mars 2020 · 7 287 Inlägg

om du har 2 batterier bör du byta båda,, för är ett dåligt drar det ur det bättre wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
jaka54
13 mars 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför inte ladda ?!

Mack Forum- och sitemoderator
13 mars 2020 · 26 136 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför laddar du inte batteriet?

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte ladda ?!

Att försöka ladda det befintliga kanske är lika händelserikt som att piska en död häst?
TS torde redan har provat detta, och har förmodligen kommit fram till att ett nytt batteri
behövs.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Orfeus
13 mars 2020 · 111 Inlägg

Tack för svaren!
Nej, jag har inte laddat det. Men tänker att kör man längre sträcker emellanåt borde batteriet ladda upp sig. Nu säger bilen att det är slut efter en längre körsträcka.

Mack Forum- och sitemoderator
13 mars 2020 · 26 136 Inlägg

Orfeus skrev:
Tack för svaren!
Nej, jag har inte laddat det. Men tänker att kör man längre sträcker emellanåt borde batteriet ladda upp sig. Nu säger bilen att det är slut efter en längre körsträcka.

Då tycker även jag att du provar att ladda upp det - på riktigt, med en riktigt laddare, typ CTEK.
Men förmodligen har du dödat det, genom att köra med det konstant halv eller klent laddat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Orfeus
13 mars 2020 · 111 Inlägg

Ja, men trasslet är att jag äger ingen bra laddare. Ett nytt batteri kostar väl cirkus 1500kr och ska jag köpa en laddare för 700kr, för att kanske komma på att det inte hjälper mitt batteri, har jag helt enkelt inte råd med. Det är säkert en klok investering på sikt, men just nu är det lite klent i plånkan.

zzr9409209
14 mars 2020 · 716 Inlägg

Nja,du får nog lägga på en tusing till när det är AGM

Amazon_123GT Driifter;)
14 mars 2020 · 1 630 Inlägg

Du bör väl ha nån i familj eller bekantskapskrets dom kan låna ut en laddare?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Slim
14 mars 2020 · 340 Inlägg

Ivel skrev:
Det kan, med betoning på kan, finnas ett mer sofistikerat batteriövervakningssystem BSM på din bil, men jag är ytterst tveksam till att så är fallet och då behöver ett startbatteri med avvikande värde ställas in i bilens ecu.

Om det finns batteriövervakning behöver väl denna nollas oavsett med nytt batteri för att ladda optimalt? Det ska i alla fall vara så på BMW/MINI...

zzr9409209
14 mars 2020 · 716 Inlägg

Finns BSM i den bilen,finns även en uppdaterad batteri jordkabel.
Jag köpte en -16 V60,i höstas, kommer upp i panelen,låg batt,nivå! Laddade batt,med en CTEK,hjälper inte,laddade flera ggr..Köpte nytt batt,2500.-. Nollade BSM,min likt fan så funkade det inte,köpte en ny jordkabel och ännu en ny nollning av BSM ,sen så har det funkat sen november,kör även värmaren typ dagligen...Ps,det andra batteriet KAN sitta under plasten på höger sida i motorrummet mot rutan,gör så på V60,,,inte hundra på var på en V70,, Jag bytte aldrig det batt..

Senast redigerat av zzr9409209 (14 mars 2020)

Djo
14 mars 2020 · 10 157 Inlägg

Hej om du har start stopp funktion på bilen har du agm batteri utöver detta har du ett mindre under torkararmsplasten. Om du byter på dessa ska du egentligen programmera in bytet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
jaka54
14 mars 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Man ska komma ihåg att ett batteri aldrig laddas fullt om det sitter i bilen och det är kallt ut och om man kör kortare sträckor!
En enkel 12V 4-8 A laddare kostar runt 300kr-500kr på Biltema och är en livsinvestering. Någon "smart" laddare behövs inte.

När man köper ett batteri ska man aldrig tro att det är fulladdat! Nej! Det bör/ska laddas ca 12-16timmar innan det sätts i bilen, eller att man sätter det i bilen och laddar det där.
Sen ska man ha en multimeter så man då och då kan kolla Batterispänningen! Under 12,6V och det är dags att ladda.
Ett AGM batteri behövs väl inte! -Varför då?
Biltema har speciella start-stopp batterier om man nödvändigtvis vil ha ett sånt för ca1200kr (80A).

Senast redigerat av jaka54 (14 mars 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2020 · 17 470 Inlägg

Dagens bilar har datorövervakad laddning så extra ska inte behövs utom i extremfall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Orfeus
15 mars 2020 · 111 Inlägg

Ivel skrev:

Orfeus skrev:
Min bil säger att den har låg batterinivå, så jag tänkte att ett nytt batteri skulle vara på sin plats.

Jag tänkte beställa ett nytt batteri på autobatterienbilliger.de och har några frågor:

1. Min bil är en Diesel, V70 Drive från 2012. Visst är det då ett AGM-batteri jag ska ha? Och är det några andra parametrar (mer än måttet) jag ska ta hänsyn kring?

2. Jag låter en billig verkstad göra jobbet, men det är väl bara att koppla ut och sätta in det nya? Ingen programmering eller så?

3. Det står i instruktionsboken att bilen kan ha två batteri. Efter en snabb koll hittar jag inte det andra (som jag förstått är rätt litet), men gissar att det finns någonstans.
Borde jag byta båda på samma gång?

1.
A) Ja det är ett AGM.
B) Du behöver ha liknande startvärde.

2. Stämmer bra, ut med det gamla in med det nya, om du köper ett med liknande värde. Det kan, med betoning på kan, finnas ett mer sofistikerat batteriövervakningssystem BSM på din bil, men jag är ytterst tveksam till att så är fallet och då behöver ett startbatteri med avvikande värde ställas in i bilens ecu.

3. Det räcker med att byta startbatteriet.

Ett normalt bilägande kräver inte att man som bilägare behöver underhållsladda sitt startbatteri med jämna mellanrum, det är därför bilen är försedd med en generator tillika laddningsrelä.
Kör man korta sträckor och startar upprepande i kallt klimat med en massa förbrukare igång, javisst då kan det vara behjälpligt när batteriet sjunger på sista versen men annars, nej.
Startbatterier täcks exempelvis inte av bilens garanti då det är en förbrukningsvara likt torkarbladsgummin och däck.
Visst kan man ta in och med en avdankad t-shirt torka av sina torkarblad när bilen inte körs för att skona dom från väder och vind samt köpa en torkarbladskniv som skärper torkkanterna.
Visst kan man var dag peta sten och föroreningar ur däcksmönstret för att behålla gummit i bästa möjliga skick.
Med detta vill jag visa att -visst det går att göra lite mer ditt eller datt", men det kanske är lite överdrivet tillkrånglat bilägande och varför krångla till de enklaste av ting liksssssm.

Stort tack alla för bra svar!
Startvärde, är det kapacitet? Det står 70 i instruktionsboken

jaka54
15 mars 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det står på batteriet vilken kapacitet det har.
Står det 70Ah så kan du köpa ett batteri på 70Ah men har du plats i batteriholken så varför inte köpa ett batteri med högre kapacitet? Ju högre "ampertal" (kapacitet) desto bättre  eftersom då batteriet "räcker längre".
Personligen tycker jag det är synd att kasta batterier som det kanske inte är fel på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang