Camaro 67 (Original är för gubbjävlar )

Hej, här kommer en tråd om mitt senaste projekt, har renoverat många Corvetter tidigare men tyckte nu att det var dax för en plåtbil. Har ägt Camaron i ca 1,5 år och har renoverat en del på den innan jag startade tråden. Jag gillar amerikanska muskelbilar men är inget fan av originalbilar, de var tuffa att se på men sedan var det inget mer, väghållningen var usel och de var inte roliga att köra, men det ska det bli ändring på...

BB

  • 34 Följare
  • 2 871 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 april
BB
20 mars · 40 Inlägg
#21

Fick byta plåten som håller listen runt bagageluckan också men när det var klart så blev det bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-c1bcff9e8c3c352fa430020036a9fea7.jpg

P180068
21 mars · 68 Inlägg
#22

suveränt bygge.Är själv gubbe men gillar pro touring stuket.

BB
21 mars · 40 Inlägg
#23

Så var det dax för rosten runt framrutan, såg inte roligt ut alls.

Det är tre lager plåt här så det var bara att kapa bort och börja laga lager för lager

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-b3ba1c954e8dee892bd6993e407c58a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-3b8cc189148111a43f49ee2d87d1441b.jpg
.

BB
21 mars · 40 Inlägg
#24

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-a655c80eebd75edd516798539182288b.jpg

BB
21 mars · 40 Inlägg
#25

Första lagret lagat...

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-a2675083118e204ddb815a917c86dcc3.jpg

Senast redigerat av BB (21 mars )

BB
21 mars · 40 Inlägg
#26

Andra lagret...

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-e993025ec6044d5c8453597a28104ba2.jpg

BB
21 mars · 40 Inlägg
#27

Slipade rent på baksidan av instrumentpanelen nu när det gick att komma åt, lackade sedan och satt dit asfaltsmatta för slippa vibrationer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-1ddb69533b649a2cfb12c00c09b10985.jpg

BB
21 mars · 40 Inlägg
#28

Sedan var det bara att svetsa dit överdelen av instrumentbrädan ( även asfaltsmatta under den )

Så var det klart här också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-6941e19cfd01fa2fd5efab985c8ed5f7.jpg

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
21 mars · 12 168 Inlägg
#29

Oh my god!  Inte lite rost runt framrutan!! Men bra ser det ut att ha blivit!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
BB
22 mars · 40 Inlägg
#30

Breda däck ska det vara, original inneskärmar bak kan kanske rymma 275-285 men jag vill ha 305-315 ( eller bredare ) så det var bara att bredda.

Detriot speed engineering (DSE) har fina inneskärmar ( man byter bara inre delen av inneskärmen) de är breddade 3” och för ett hyfsat pris (395$), problemet var bara att det skulle kosta dubbelt så mycket när de var i Sverige pga stor kartong, skatt o moms...

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-1de4292c553f8bf8528149a720bbe234.jpg


Det var för dyrt, så det var bara att tillverka själv.

Köpte 2 nya inneskärmar från Camaroskroten för 2000kr sedan var det bara att sätta Igång.

Började att kapa ur gamla inneskärmen och annan plåt som satt i vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-06ea0ad8b1d41dbacee3538cee0d84c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-56febbf6af1abf67f741616ccb29fa0c.jpg

Senast redigerat av BB (22 mars )

BB
22 mars · 40 Inlägg
#31

Sedan var det bara att kapa och bredda inneskärmen. Breddade lika mycket som DSE skärmen ( 3”)

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-f2ba747b229a02fad87e457a52b9161d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-0eafaaf264138984bb06af4dbe96d548.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-445ac6046e4660d44495ab47962fccc3.jpg

BB
22 mars · 40 Inlägg
#32

Ny plåt där det hade blivit urkapat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-12a12ef77b2c1778b2427c652ba431c6.jpg

BB
22 mars · 40 Inlägg
#33

Ena inneskärmen färdig, blev lite bredare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-3a024f257d851f335114f035708f18e2.jpg

BB
22 mars · 40 Inlägg
#34

Sedan var det bara att upprepa proceduren på andra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-9f785dabb29e674708279b58b242650d.jpg

R0biin
24 mars · 158 Inlägg
#35

blev ju bra! sen att man sparar några riksdaler göre ju inget smile

BB
25 mars · 40 Inlägg
#36

Styrsnäcka till styrningen kändes lite gammaldags så jag ville ha kuggstångsstyrning.

Problemet var bara att ett sådant kitt kostar 1300$ och uppåt ( plus frakt moms m.m )

Alternativtet var att tillverka själv, så det var bara att sätta igång.

Tillverkade detta fäste till kuggstången, sitter i originalfästena för styrsnäckan och hjälparmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-ab464b87ea144f5ed950cd0a8687d581.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-ce2c38faabb939346e858da13047e8ff.jpg

BB
25 mars · 40 Inlägg
#37

Nästa problem var att styraxeln från kuggstången gick rakt in i ena headersröret pga att det är anpassat för styrsnäcka.

Så jag funderade lite och kom fram till att det skulle gå att få axeln att gå mellan rören men då fick ena röret dras om så att det blev helt rakt istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-943d5722a77a8ae46d8aac983178c6fb.jpg

BB
25 mars · 40 Inlägg
#38

Efter att röret blev omsvetsat blev det bra, tillverkade sedan ett fäste för en uniball så inte rattaxeln inte låser sig då jag använder en dubbel styrknut.

Här är även den nya rattstången med tilt monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-38e3b90a029939b6e0d0e28a22b9df68.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-a77bb8a48d6d479f1219fe988d0b2c55.jpg

Senast redigerat av BB (25 mars )

Bwonka
25 mars · 198 Inlägg
#39

Snyggt som tusan! Följer smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 mars · 2 140 Inlägg
#40

Det här måste ju följas!
Satan så läckert det blir smile
En 6-cyl originalbil är väl perfekt att utgå ifrån istället för att bygga om en betydligt ovanligare RS t.ex.

Tycker du gör helt rätt!
Du har väl koll på The Crusher Camaro som David Freiburger har byggt om en miljon gånger antar jag?
Den har ju gått samma väg, var också en 6-cyl från början smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang