Camaro 67 (Original är för gubbjävlar )

Här kommer en tråd om mitt senaste projekt, har renoverat många Corvetter tidigare men tyckte nu att det var dax för en plåtbil. Jag gillar amerikanska muskelbilar, de ser tuffa ut och går bra ( iallafall rakt fram... ) men jag vill kunna svänga och stanna också så det blir en hel del modifieringar så den blir som jag vill ha
 BB
  • 47 Följare
  • 7 004 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december
BB
11 juni · 55 Inlägg
#61

Ett stort problem på Camaro är att subframen under motorn är gummiupphängd och slutar en halvmeter efter torpeden.

Det finns en ”ram” som går över bakaxeln ( det är mer en u-profil som är svetsad i golvet ) men den slutar precis framför bakhjulen så det saknas en bit mellan den bakre ”ramen” och subframen, detta gör att karossen kan flexa väldigt mycket och detta ger dålig väghållning.

Detta finns olika kitt man kan köpa som binder ihop Subframe och bakre ram, det finns de man bara bultar dit eller också kan man svetsa dit en balk i golvet ( den sistnämnda är den bästa då det blir stabilast )

Men som ni kanske känner till nu vill jag inte betala för något jag kan tillverka själv mycket billigare...

Så jag åkte till närmaste järnaffär och köpte lite järn och började tillverka.


https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-846ed84e48f75f3928febac5f463912e.jpg

BB
11 juni · 55 Inlägg
#62

Mätte ”lite” och kapade hål i golvet där balken ska gå ( den kommer att sticka upp inne i bilen ) och modifierade balken så den passade mot Subframe och bakre ram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-76fd42cab7b99e5385f9142393b4b8a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-04a33eb0dcba9c0995dd1936fff64f98.jpg

BB
11 juni · 55 Inlägg
#63

Tillverkade sedan fästen på subframen så jag kan bulta dit den nya balken där.

Då kan jag fortfarande ta bort subframen om jag vill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-7a242e151e0248d1af5ca1377edbfe29.jpg

BB
11 juni · 55 Inlägg
#64

Svetsade sedan fast balken i golvet och bakre delen av ”ramen”

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-f8da174745dbf9dcc66d3a78a914570d.jpg

Och svetsade sedan igen hålen jag var tvungen att ta upp för att komma åt att svetsa balken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-f3ae55d4b8ee1e3627463ade2556923d.jpg

eastmotorsport -sommar ska de va....
11 juni · 4 367 Inlägg
#65

Det blir förjäkla bra det där och allt det andra du gjort tidigare.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
BB
11 juni · 55 Inlägg
#66

Tack!

Tyckte inte avslutningen av balken var snygg så jag tillverkade en avslutning som går ihop men den bakre delen av ramen

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-f63f650e69f1f99738167c07dd1a61d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-ba9884603645599b38779385c61bed65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-e05f86c2acb84fda0ae6b1d023fb5db8.jpg

eastmotorsport -sommar ska de va....
11 juni · 4 367 Inlägg
#67

Perfekt!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Pontiac_firebird72
11 juni · 930 Inlägg
#68

Väldigt snyggt och bra det blev.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Lellelellee20
17 november · 2 Inlägg
#69

BB skrev:
Tog bort plåten mellan bakruta och bagage och hittade lite mer rost...

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-cc4c6c055a12858fb3a73a0c5061931b.jpg

Undrar om plåtarna på taket är sidobitar till baktutan? I så fall köpta var?
Mvh Lellelellee

Lellelellee20
17 november · 2 Inlägg
#70

Frågan var från bild 20#

BB
torsdag 19:13 · 55 Inlägg
#71

Plåtarna på taket ska sitta runt bagageluckans kant, håller fast listen.

BB
torsdag 19:52 · 55 Inlägg
#72

Det var ett tag sedan jag uppdaterade här men jag har jobbat på, bara varit dålig på att lägga in bilder.

Motorn är som jag nämnde tidigare en LS3:a från en Corvette C6:a den har skapligt med effekt original men det är alltid trevligt med lite extra ifall man behöver göra en snabb omkörning...

Så jag fick tag på ett kompressorkit, detta är också anpassat för en Corvette C6:a så naturligtvis passade inget förutom kompressorn, men lite jobb har inte hindrat mig tidigare.

Här är kittet, fick med en massa slangar och annat också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-5c7b41f995b45f3cd6fb34017626167b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-f4857277d6597c8f2515f5b29ca5a857.jpg

Senast redigerat av BB (torsdag 21:00)

BB
torsdag 20:07 · 55 Inlägg
#73

Det fösta jag märkte var att röret in till kompressorn skulle slå i kylaren även om jag använde en 90˚ böj med minsta radien jag kunde hitta, så det var bara att modifiera kylarramen så kylaren satt lite längre fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-1fa7a36d9a41baa4252672e74e9eb567.jpg

Här är en bild på hur ramen såg ut från början, skaffade den största kylaren jag kunde hitta, naturligtvis var inte den heller anpassad för Camaron så jag fick tillverka fästen själv, fick även kapa upp öppningen för kylaren så hela kylaren får luft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-cbf0daa9c83a7fe473de55892a28a5e8.jpg

Sedan var det bara att kapa och bygga om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-c1a728f1882d4643b54b3bdf398957aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-fa51445b975cf89b2d358142553a5670.jpg

BB
torsdag 20:20 · 55 Inlägg
#74

När jag ändå höll på med kylarramen byggde jag ett fäste för intercoolern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-5f95f025f11a42e45f218b7f90bf46da.jpg

Här syns det att kylaren är insänkt i kylarramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-cb8dd96bef7d572a8c3f9c5c9d6a5c76.jpg

Här har jag även tagit upp hål för rören som ska gå mellan intercooler och kompressorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-22784c06d81b30a607fb8e495219a1ba.jpg

BB
torsdag 20:32 · 55 Inlägg
#75

Rören som ska gå in i motorn ska vara 4 tum enligt specifikationer från dem som har tillverkat styrsystemet till motorn så då ville jag naturligtvis ha alla rör 4 tum tjocka så det skulle se snyggt ut.

Problemet var bara att inloppet på kompressorn var 3,5 tum så jag köpte en 4 tums 90˚ böj och slitsade upp den och svetsade ihop igen så det blev 3,5 tum i ena änden och 4 tum i andra.

Kunde naturligtvis köpt en slang som var så här men det var lite för enkelt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-bac32438d61a8bd26a328002c5c8cdd7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-d117aa688379714d45525ab822720261.jpg

Senast redigerat av BB (torsdag 21:09)

BB
torsdag 20:58 · 55 Inlägg
#76

Kunde faktiskt använda en slang som ingick i kittet, den som går ut från kompressorn till intercoolern, men det passade naturligtvis inte direkt, fick modifiera subframen lite...

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-800e398f2fa1d77a9499a0693cb0d4ef.jpg

Fick sedan tillverka ett litet rör där jag kunde montera dumpventilen, sedan fick allt plats bakom nedre frontplåten.
Frontplåten har modifierats efter den här bilden så öppningarna är större för mer luft till intercoolern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-c4888d8845918f9d2e9fff5a4d12d8a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43983/43983-cc2786ad1246d5ec19c2de1a1c02b64a.jpg

Pontiac_firebird72
torsdag 21:16 · 930 Inlägg
#77

Trevligt arbete har saknat uppdatering på detta fina project

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
vw_audi Driftsansvarig på KW Däckdepå i Bålsta
fredag 07:47 · 979 Inlägg
#78

Wow, snyggt jobbat. Det blir riktigt snyggt.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Hyundai i30 Sport
Cuefa Kungen av dagspendlande.
fredag 07:49 · 2 968 Inlägg
#79

Jäklar så fräscht!
Den här kärran kommer bli lagom vild tror jag ^^
Kul med uppdateringar, har också saknat det på denna rackarn!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang