Gnekande ljud i framvagnen

Janne_C
5 april 2020 · 6 Inlägg

Hej.
Jag har en Saab 9-3 2006 som har fått ett märkligt gnekande ljud i framvagnen när man svänger. Har bytt bägge stagen till krängningshämmaren utan resultat. Någon som har en idé? Kan det vara spindelledsbussning?

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Lyft upp dammskydden till kulbultar och styrleder med t ex en liten skruvmejsel och spruta in med oljekanna vanlig motorolja, ej 5-56 eller liknande.
Se till att danasken hamnar rätt igen.

Kolla framfjädrarna så att någon inte gått av. Ska ha tvärklippta ändar, inte typ
sneda, avbrutna.

Så har du bara fjäderbenslagringarna kvar...

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2020)

Janne_C
5 april 2020 · 6 Inlägg

Fjädrarna är hela och bytta för ett par år sedan så det är nog inte felet. Upptäckte dock ett hål i inre drivknutsdammasken, men det gnekande ljudet kommer ju när jag svänger och står stilla eller kör väldigt sakta. Kan säkert iofs låta vid högre hastigheter oxå, men det hörs inte. Så det känns ologiskt att det är drivknuten.

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Vad refererar du till, att en fjäder inte KAN gå av tidigare än 2 år?

Tänker du möjligen på leverantörens garanti?

Och vad är det, som är ologiskt med att knuten inte skadats, av att det t ex kommit in sand, grus mm?

Kanske att det är ologiskt att damasken gått sönder?

Det gäller nog att du försöker tänka dig att allt är inte så logiskt som du fått för dig.

Ursäkta!  Men i det verkliga livet gäller det att gå på det som är just nu... Inte bara antaganden och undanglidningar.

Du har redan fått några råd och frågor. Ska du förkasta dessa, så är det givetvis upp till dig.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2020)

Utmarks-Loke
5 april 2020 · 5 836 Inlägg

Det är väl fjäderbenslagringen man genast kommer att tänka på, om det gnisslar när man svänger

Janne_C
5 april 2020 · 6 Inlägg

Eeh nä det skrev jag aldrig. Men dom är hela.
Det klart att grus/sand/ annat skit kan och har förmodligen kommit in i drivknuten med en trasig damask. Det ologiska är att det låter mest när jag står still med bilen och vrider sakta på ratten.
Men jag tackar för ditt svar och trevliga bemötande, felsökning fortsätter.

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Kanske en som det kan tyckas dum fråga.
Sitter hjulen ordentlig fastdragna?

En gång hade jag en plåtfälg, som var sprucken i en av "ekrarna". Det gnerkade ordentligt... Men som du förmodligen anser som helt ologiskt.

Då kommer frågan... Vad är logiskt och troligt för dig?

Inget trevligt bemötande från min sida...
Men det var väl medvetet.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2020)

Janne_C
5 april 2020 · 6 Inlägg

Kanske fjäderbenslagret... hela fjäderpaketet på bägge sidor är bytta för ett par år sedan men visst kan även nyare saker gå sönder. Finns det ett bra sätt att kolla/lyssna om det är dem?

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Ok. Bilen jag har nu... En Megane 06, har ett gnerkande ljud som jag aldrig tidigare hört på någon annan bil.
Och dessutom... hörs mest när bilen står stilla eller rullar sakta och jag svänger.
Bilen är i mycket bra skick!

Har letat länge efter vad som var felet. Misstänkte styrväxel och det elektriska styrservot.

Av en händelse klämde jag till den lösa delen av växelspaksdamasken, och vred.

Samma ljud!

Janne_C
5 april 2020 · 6 Inlägg

Alufälgar som sitter bra ja 😘

Logiskt enligt mig var stabilisatorstagen eller någon bussning 🤷‍♂️. Men ljudet kvarstår efter byte av stagen. Skall byta damask till helgen så då får jag svar på hur illa ställt det är med drivknuten.

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Mitt gnerkljud kom sig av att dammskyddet runt rattstången, där den går genom golvet, skavde och gnerkade.

Tog fett ock kletade in, värmde lite med varmluftspistol.
Nu är det tyst..

Kan även vara någon av knutkorsen i rattstången som är torr på fett.



Lägg en hand på styrled, kulbult, fjäder och låt någon vrida på ratten.
Du märker om någon typ vibrerar - gnerker.

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

På sambons Golf, var det bromsklossarna som kärvade. De ska ju vara flytande, och glida undan från skivan när bilen rullar och man inte bromsar.
Så blev det inte. Vid vänstersväng gnisslade det.
Är väl ett minimalt glapp i lagret också.

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Själva fjäderbenslagringarna brukar inte gnerka. Mer hoppa till en eller flera gånger, när man vrider på ratten.

Be någon vrida på ratten. Kolla på fjädern så att hela roterar, jämnt o fint. Då är troligtvis lagret i fint skick.

Ett annat tecken är att bilen drar i ratten ibland, åt endera hållet, trots bra hjulinställning. Det är fjädern som vrids, vilket den inte är konstruerad för. Alltså vrids i nedre änden, men står stilla i övre.
Mycket farligt, för då fjädern brister, är det lätt hänt att någon ände går in i däcket.

Döden för dessa lager är f ö ivrigt tvättande med högtryckstvätt..

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2020)

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

"Skall byta damask till helgen så då får jag svar på hur illa ställt det är med drivknuten."


Det får du inte... Alltså svårt att bedöma skicket på en drivknut.

Litet, nomalt, mycket slitet....

Visst om du kan bedöma slitaget på banorna i knuten, där kulorna glider... Och har en frisk att jämföra med.

På Saab V4 och 99 brukade man byta, sida på knutarna, om de såg ut att vara slitna. Då gick det några tusen mil till...

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2020)

Janne_C
6 april 2020 · 6 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Själva fjäderbenslagringarna brukar inte gnerka. Mer hoppa till en eller flera gånger, när man vrider på ratten.

Be någon vrida på ratten. Kolla på fjädern så att hela roterar, jämnt o fint. Då är troligtvis lagret i fint skick.

Ett annat tecken är att bilen drar i ratten ibland, åt endera hållet, trots bra hjulinställning. Det är fjädern som vrids, vilket den inte är konstruerad för. Alltså vrids i nedre änden, men står stilla i övre.
Mycket farligt, för då fjädern brister, är det lätt hänt att någon ände går in i däcket.

Döden för dessa lager är f ö ivrigt tvättande med högtryckstvätt..

Tror inte heller det är fjäderbenslagren då det inte gneka/knakar vid gubb eller om man gungar bilen, men det är vad jag tror. Den drar inte snett eller drar i ratten på något sätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang