Hur koppla laddaren till detta batteri?

Vivah
6 april · 40 Inlägg
#1

Måste jag skruva loss pluspolen (pilen) för att koppla på min Ctek Safir 45 på detta batteri?
Jag testade sätta kabeln (klämman) på en av muttrarna, men då blinkade bara lampan för laddning (gul lampa - den gröna lampan lyste konstant).
Hittade inget i manualen om vad som är fel när det lyser så, men antar att det inte var rätt kopplat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177889/177889-7759971869a45a12670e6d512d63a65c.jpg

Pininfarina406
6 april · 349 Inlägg
#2

Vivah skrev:
Måste jag skruva loss pluspolen (pilen) för att koppla på min Ctek Safir 45 på detta batteri?
Jag testade sätta kabeln (klämman) på en av muttrarna, men då blinkade bara lampan för laddning (gul lampa - den gröna lampan lyste konstant).
Hittade inget i manualen om vad som är fel när det lyser så, men antar att det inte var rätt kopplat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177889/177889-7759971869a45a12670e6d512d63a65c.jpg

Hej det låter mer som att spänningen i batteriet var så låg att laddaren inte vill gå igång. Nu vet jag iofs om det gäller just din laddare men det blir ofta så med nya sk intelligenta laddare.
Lösningen är att prova en äldre laddare eller att parallellkoppla ett batteri med högre spänning på ditt och sen ladda.
Felkopplat var det i alla fall inte.
Mvh T.

Vivah
7 april · 40 Inlägg
#3

Batteriet är bara 3 mån gammalt (ej det på bilden, men ser likadant ut).
Kör visserligen väldigt lite, men borde väl inte vara urladdat redan?
Får kolla om jag kan få tag på nån med bättre laddare...

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
7 april · 12 256 Inlägg
#4

Vivah skrev:
Batteriet är bara 3 mån gammalt (ej det på bilden, men ser likadant ut).
Kör visserligen väldigt lite, men borde väl inte vara urladdat redan?
Får kolla om jag kan få tag på nån med bättre laddare...

Vad menar du med att du kör väldigt lite? Kör du en gång i månaden kan det säkert bli urdraget då det kan vara komponenter som ligger och drar ström.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
granadadr
7 april · 6 195 Inlägg
#5

ett batteri kan bli TOMT på en natt,, så  att batteriet bara är 3 mån gammalt kvittar,, gör som vettemannen säger lägg på en gammal laddare,, ett par timmar,, eller ett dygn,, så ska du se att det hoppar igång

torsen
7 april · 4 133 Inlägg
#6

Har du mätt spänningen över batteripolerna(med en multimeter inställd på upp till 20 volt)?
Under 7 - 9 volt fixar inte en CTEK(eller andra moderna/elektroniska laddare) att ladda batteriet.
Som ovan skrivits - först en gammal hederlig analog batteriladdare - sedan CTEK:en.

zleepy Trucker
7 april · 1 264 Inlägg
#7

eller helt enkelt kabla igång/starta bilen så den har ~12v ström för tillfället, då ska en "modern" laddare kunna ladda igång batteriet, för är det "tomt" och bilen inte ens startar så vill den som resten skriver, inte börja ladda... så gjorde jag förut när min v70s batteri drog ut av den där j#4vla tutan som aldrig slutade äta batteri, kabla igång så man kunde ladda batteriet smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vivah
8 april · 40 Inlägg
#8

Bilen startar utan problem, men eftersom jag bara kör 1-2 gg i veckan (sgs bara korta sträckor) ville jag underhållsladda den.

Senast redigerat av Vivah (8 april )

Sabang
10 april · 136 Inlägg
#9

Hade samma problem med mitt mc batteri
Koppla in ctek men gul lampa bara blinka, satte dit en 80 tals laddare i 30 minuter, sen testade jag cteken igen och då gick det bra att ladda.

jaka54
10 april · 3 696 Inlägg
#10

Hej!
Moderna bilar måste underhållsladdas då och då , om man inte kör på några veckor eller om man bara kör då och då på grund av alla elektronik i bilen som drar sdtröm.
Tyvärr vekar "smarta laddare" inte klara av att ladda batterier  där spänningen sjunkit för lågt.
Så en gammaldags 4-8A /12V -24V laddare är bra att ha.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
10 april · 12 256 Inlägg
#11

jaka54 skrev:
Hej!
Moderna bilar måste underhållsladdas då och då , om man inte kör på några veckor eller om man bara kör då och då på grund av alla elektronik i bilen som drar sdtröm.
Tyvärr vekar "smarta laddare" inte klara av att ladda batterier  där spänningen sjunkit för lågt.
Så en gammaldags 4-8A /12V -24V laddare är bra att ha.

Helt rätt! Tog fram min åkgräsklippare idag, den har stått ute hela vintern. Visserligen har den stått under tak men den startade direkt utan underhållsladning. Ingen elektronik där inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Vivah
11 april · 40 Inlägg
#12

Tack för svaren!
Jag hade inte detta problem med denna laddare tidigare (trots sämre batterier), men jag får leta rätt på någon som har en äldre laddare och se om jag får igång den igen smile

Senast redigerat av Vivah (11 april )

nizze21
onsdag 20:21 · 5 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Moderna bilar måste underhållsladdas då och då , om man inte kör på några veckor eller om man bara kör då och då på grund av alla elektronik i bilen som drar sdtröm.
Tyvärr vekar "smarta laddare" inte klara av att ladda batterier  där spänningen sjunkit för lågt.
Så en gammaldags 4-8A /12V -24V laddare är bra att ha.

Samma som flera har skrivit, försökte ladda ett nytt ganska nytt batteri, men den bilen hade tömt batteriet så det var nere på 5 nånting, satte igång 80 tals laddare i 2 h sen bytte jag till lilla laddare på slow i 3 dagar. Nu är det som nytt igen. Korta sträckor innebär oftast problem med mycket i bilen på sikt.

Trekmeister
onsdag 22:03 · 255 Inlägg
#14

Eftersom bilen startar utan problem skulle jag säga att batteriet INTE är så pass tomt att ctek:en inte vill ladda det. Prova igen och vicka på klämmorna så de nöter sig genom all gammal smuts och verkligen får kontakt.

husseman
onsdag 23:04 · 271 Inlägg
#15

Trekmeister skrev:
Eftersom bilen startar utan problem skulle jag säga att batteriet INTE är så pass tomt att ctek:en inte vill ladda det. Prova igen och vicka på klämmorna så de nöter sig genom all gammal smuts och verkligen får kontakt.

Hmm inne på samma linje här- startar bilen, så borde tom. den klenaste ctek,en kunna ladda batteriet.
Låter som taskig kontakt eller kass laddare. Fast inget slår en rejäl laddare i vissa fall... såna har ctek oxå. Fast de kostar rätt mycket om man vill få ut lite mer än 4 A. Hehe- Lycka till/ Husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
torsdag 13:56 · 12 693 Inlägg
#16

Eftersom bilen startar så finns kräm.

Man kan -i vissa fall- lura laddaren att hoppa igång genom att tända parkeringsljuset innan laddning påbörjas.

Kan gå. Efter 3-4 minuter kan P-ljuset stängas av.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang