Daihatsu Charade, 1989. Började gå hackigt, ganska jämt vid låg gas, men ju mer gas jag ger desto mer hostar den sig fram. Började även lukta lite bränt. Det jag kunde konstatera under huven var två saker: 1) kylarvätskenivån hade sjunkit. 2) det slår gnistor vid en komponent som jag inte vet vad det är (se bild).
Kylarvätskan fylldes på direkt, men det finns ju då ett läckage någonstans. Har någon tips på hur jag hittar var det läcker? (Jag har inte kunnat hitta det bara genom att låta den stå och titta igen om det är blött någonstans.)
Vad är det som slår gnistor? Vad heter den om jag vill hitta en ny och byta ut den? Vad kan ha skapat detta problem? Borde jag felsöka någonting mer?
Fram till du orkat byta den kan du prova att borsta rent och sedan lägga något icke spänningsförande emellan. Typ ett tjockt lager lack, fogmassa, cement eller vad du nu har. Eller eltejp till och med, vad som helst som stoppar ström.