Fet soppa blandning?

VikaBonne
15 april 2020 · 49 Inlägg

Tjena! Har en 945-98 som svart rycker och "stryper" sig själv vid gaspådrag och det konstiga är att det sitter bara en större turbo på? En 19.

Men borde inte det leda till att den får för mager soppa blandning? Hur löser man detta problem, det har varit såhär i ett år och jag bytte motorn men felet kvarstog haha snälla hjälp.

Rensvinf
15 april 2020 · 528 Inlägg

svart rök brukar väl betyda oljeläckage? 
Eftersom du bonnatrimmar så kan du ju inte göra så mycket mer än chansa eller försöka mäta AFR,,
Har du en setup som historiskt sett varit körbar? Dvs, turbo, chip, spridare? Dvs, många seriösa har provat och det fungerar ok.  Eller har du bara chansat på din setup?

VikaBonne
19 april 2020 · 49 Inlägg

Rensvinf skrev:
svart rök brukar väl betyda oljeläckage? 
Eftersom du bonnatrimmar så kan du ju inte göra så mycket mer än chansa eller försöka mäta AFR,,
Har du en setup som historiskt sett varit körbar? Dvs, turbo, chip, spridare? Dvs, många seriösa har provat och det fungerar ok.  Eller har du bara chansat på din setup?

Nej alltså jag köpte den med bara 19t på. Och det var det ända som satt på men har läst lite och det värkar ju som att om man sätter på en större turbo så kan det skapa problem om man inte lägger till saker? Men vad ska man lägga till för att den ska gå bra? Eller det ska väll bara vara om man byter spridare som man behöver krångla, att byta enbart turbo skapar väll inga problem?

Senast redigerat av VikaBonne (19 april 2020)

DanielDart
21 april 2020 · 170 Inlägg

Rensvinf skrev:
svart rök brukar väl betyda oljeläckage? 
Eftersom du bonnatrimmar så kan du ju inte göra så mycket mer än chansa eller försöka mäta AFR,,
Har du en setup som historiskt sett varit körbar? Dvs, turbo, chip, spridare? Dvs, många seriösa har provat och det fungerar ok.  Eller har du bara chansat på din setup?

Nej svart rök är fet bränsleblandning. Vit är vatten eller olja.
Troligtvis är problemet att bränsle/luft inte stämmer och lamdavärdet blir fel och då påverkar det motorstyrningen vilket resulterar i beteendet du beskriver. Kolla att alla slangar/vaccum och tryck är där de ska vara samt att wastegaten öppnar när den ska.
Hoppas att du fixar det!

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Janneutanb
22 april 2020 · 7 271 Inlägg

Det är bara att börja från början.
Kolla exakt vad som sitter i bilen, lmm, spridare, chip osv.
När du väl vet att allt som sitter där är gjort för att fungera ihop kan du börja felsöka.

VikaBonne
22 april 2020 · 49 Inlägg

DanielDart skrev:

Rensvinf skrev:
svart rök brukar väl betyda oljeläckage? 
Eftersom du bonnatrimmar så kan du ju inte göra så mycket mer än chansa eller försöka mäta AFR,,
Har du en setup som historiskt sett varit körbar? Dvs, turbo, chip, spridare? Dvs, många seriösa har provat och det fungerar ok.  Eller har du bara chansat på din setup?

Nej svart rök är fet bränsleblandning. Vit är vatten eller olja.
Troligtvis är problemet att bränsle/luft inte stämmer och lamdavärdet blir fel och då påverkar det motorstyrningen vilket resulterar i beteendet du beskriver. Kolla att alla slangar/vaccum och tryck är där de ska vara samt att wastegaten öppnar när den ska.
Hoppas att du fixar det!

Vakuum läckage tror jag inte men turbon är ju nå china grej så vet inte riktigt om man ska lite på den till 100% Men inget är löst i den allt sitter som det ska och förra ägaren så att det enbart var turbon som byttes till större alltså ingen lmm bränsle box spridare allt sånt.

VikaBonne
22 april 2020 · 49 Inlägg

Janneutanb skrev:
Det är bara att börja från början.
Kolla exakt vad som sitter i bilen, lmm, spridare, chip osv.
När du väl vet att allt som sitter där är gjort för att fungera ihop kan du börja felsöka.

Bara turbon som är bytt sa gamla ägaren och efter ett år av skruvande till och från på diverse saker så kan jag bekräfta det. Skulle den gå bättre av att köra på original turbon? Vet att en bekant kör med 19t utan problem och han chipade inte eller något sådant har jag för mig.

VikaBonne
22 april 2020 · 49 Inlägg

Justja den börjar smattra som f****n också ibland vid gaspådrag men det är som nån form av "effekt kurva" man lär komma förbi och efter motorn fått smattra och strypa sig osv så suger turbon på så in åt helsike.. Vid ganska höga varv, tror det är typ runt 3200-3500+ varv? Är inte det riktigt sent ladd.

Senast redigerat av VikaBonne (22 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang