Cadillac 1959 Series 62 Flat Top - Fix av min första jänkare!

En projekttråd för min första amerikanare och en av mina absoluta drömbilar - en Cadillac Series 62 Flat Top!

Mew

  • 39 Följare
  • 5 053 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 maj
Mew
1 maj · 1 310 Inlägg
#21

stingray-ragge skrev:
Detta måste ju följas smile
Snygg bil och kul projekt
Problemet med ljusknappen är ganska vanligt på gamla USA bilar hmm då de låter all ström till framlamporna gå genom knappen/vredet! Inte helt ovanligt att ljuset börjar blinka när man kört ett tag på helljuset för då börjar knappen/vredet bli varmt.
Lätt att fixa med ett relä för att avlasta knappen/vredet

Tack för tipset! Ska kika på det, funkar visserligen nu men jag vill ju att det ska fortsätta fungera också. smile

Mew
1 maj · 1 310 Inlägg
#22

Då var det dags att göra i ordning grejerna jag fått tag på! De mindre grejerna fick åka i ett elektrolysbad och mysa i 2 dygn.
https://i.imgur.com/mfuwqW3.jpg

Så slapp man en massa rost. smile
Här är grejerna efter första omgången.
https://i.imgur.com/6m9MCKy.jpg

Spolarvätskeburkens lock saknade ett... lock. Så måttade ut ett i kartong och skar sedan ut det i plåt.
https://i.imgur.com/glVHxX1.jpg
https://i.imgur.com/JZ6Aljc.jpg

Locket slipades, grundades och målades silver...
https://i.imgur.com/DHPhbus.jpg

Och så popnitades lock-locket på plats. Satte även en liten o-ring i gummi på popniten mellan locket och dess lock, för att undvika att repa lacken när man öppnar det.
https://i.imgur.com/9O4eAn7.jpg
https://i.imgur.com/eGUf8wF.jpg
https://i.imgur.com/kpzYqbT.jpg

Själva burken fick gå några omgångar i diskmaskinen - skiten satt hårt kan jag lova! Men till slut blev den fin den med.
Hållaren och locket grundades och målades, hållaren blev sidenmatt svart och locket blev silver.
Den fick sig även lite ny slang ner till botten av burken.
https://i.imgur.com/MMsyhV3.jpg
Lite skillnad!
https://i.imgur.com/w31zSw3.jpg

Även luftburken behövde lite färg, så den slipades ner...
https://i.imgur.com/f53Q6ja.jpg

Och så fick grejerna färg. (Även bonusbild på spolarburkens lock och ett vattenrör till Lolvon i förgrunden.) Det blev 2 lager grundfärg och 3 lager svart.
https://i.imgur.com/N3qlwg7.jpg

Jag är nöjd iallafall. smile Nytt filter på det bara!
https://i.imgur.com/IADZtZ9.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 maj · 2 254 Inlägg
#23

Mew skrev:

Cuefa skrev:
Jag gjorde samma upptäckt med Jeepen, om än i mindre skala.
Mm-verktyg är förvånansvärt vanligt förekommande på den faktiskt! Men sen finns det en del udda grejer också, som får en att klia sig i huvudet lite grann lol
Kul att hon går bra igen i alla fall! big_smile

Jo men att det är blandat måste nästan vara ännu jobbigare - då vet man ju aldrig vilka verktyg man ska försöka med. Mycket trial-and-error, misstänker jag? lol

Man lär sig att ha med en hel knippe med verktyg i alla olika storlekar oavsett vad man ska göra... lol

Blev ju snyggt med burken!
Kommer bli bra med stereon också smile
Även det projektet har jag kvar i Jeepen då ALLT som hade med bilens original Infinity Gold ljudsystem är bortplockat... bara kablarna kvar sad

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
2 maj · 1 310 Inlägg
#24

Cuefa skrev:

Mew skrev:

Cuefa skrev:
Jag gjorde samma upptäckt med Jeepen, om än i mindre skala.
Mm-verktyg är förvånansvärt vanligt förekommande på den faktiskt! Men sen finns det en del udda grejer också, som får en att klia sig i huvudet lite grann lol
Kul att hon går bra igen i alla fall! big_smile

Jo men att det är blandat måste nästan vara ännu jobbigare - då vet man ju aldrig vilka verktyg man ska försöka med. Mycket trial-and-error, misstänker jag? lol

Man lär sig att ha med en hel knippe med verktyg i alla olika storlekar oavsett vad man ska göra... lol

Blev ju snyggt med burken!
Kommer bli bra med stereon också smile
Även det projektet har jag kvar i Jeepen då ALLT som hade med bilens original Infinity Gold ljudsystem är bortplockat... bara kablarna kvar sad

Det blir så alltså ja. lol

Jo men du har väl haft lite annat att fokusera på misstänker jag. tongue Men kablaget är det dryga, så är det bara helt så blir det väl snabbt fixat. smile

Mew
2 maj · 1 310 Inlägg
#25

Det kom två paket från TA Motor! big_smile
Det första innehöll lite godis... Hi-jackers att ersätta de gamla bakre cykelpum- Eh, stötdämparna.
https://i.imgur.com/PzkJvyl.jpg

Det andra var både mindre och dyrare, men minst lika viktigt (och tungt, för den delen). Remmarna ska bytas, men generatorn och dess fäste är knappast original så till den får jag försöka hitta en lika lång rem över disk. Beställde iallafall hem remmen till servopumpen...
Och så det viktigaste - en uppgraderingssats till modernare och hållbarare rullager fram istället för kullagren som sitter original!
https://i.imgur.com/zJzNCPL.jpg

De kullagren är notoriska för att ge upp utan mycket till förvarning, gärna när man som minst vill det. Rullagren, som kom 1960, är mycket tåligare. En bra försäkring helt enkelt. smile Denna sats kommer komplett med hylsor för bolt-on montering.
https://www.tamotor.se/wp-content/uploads/2016/01/hju-58093.jpg

Jag började med att hissa upp bilen på alla fyra. Fram bara så hjulen var precis ovanför marken, och bak så högt det gick. Det är ett tungt åbäke och jag höll på att bajsa på mig typ 8 gånger under processen så fort det kom minsta ljud från någon av pallbockarna, men till slut var den i luften.
https://i.imgur.com/g5v60Hp.jpg
https://i.imgur.com/jjOb1lQ.jpg

Började med de bakre stötdämparna. Här gäller det att vara försiktig, den sitter snett i vinkel och den övre skruven vill man INTE runda. Det är trångt redan som det är.
https://i.imgur.com/HkKS9sh.jpg

Höll emot på stötdämparen med svetstång, tror den övre muttern ska vara 9/16, men en vanlig 14mm 6-kantshylsa och spärrskaft fixade biffen. smile Tar inga risker med fasta nycklar där uppe. Den nedre skruven var lite större, men en 15-hylsa funkade bra där, även fast den glappande lite.
Allt skruvande med denna bilen är en konstant påminnelse om att jag behöver köpa ordentliga tumnycklar, helst en bra hylssats med. roll

Till slut satt den första på plats! smile Nu sitter det gamla hederliga 14mm-bultar både uppe och nere. Kul att börja blanda gängor, va? big_smile
https://i.imgur.com/Fc1AdmH.jpg

Gamla grejorna. Att kalla dem cykelpumpar vore en förolämpning mot jordens alla cykelpumpar, de flesta pumpar jag använt har haft mer motstånd än dessa dämpare... roll
https://i.imgur.com/OW1xV9Z.jpg

Hittade ett passande ställe för ventilen (där var ett hål i perfekt dimension från fabrik!) och började dra den första vakuumslangen. Drog den längs med balken och in under den invikta flärpen bak, och sedan till ventilen.
https://i.imgur.com/pAfnoA9.jpg

Här hamnade ventilen (den är inte åtskruvad än på bilden).
https://i.imgur.com/Q9SPlLU.jpg

Därefter stötte jag tyvärr på patrull, vakuumslangen tog slut... Rullen var bara på 3 meter, och till den första sidan gick det åt lite över 2... Satsen är antagligen måttad efter bilar med lite mer Svennebananiga mått. Även clips till slangen var det snålt med, men det löstes med buntband. big_smile

Så jag fick gå vidare så länge. Nästa punkt var framhjulslagren. Jag tog av kapseln och möttes av en... Intressant lösning. Skyddskopparna till båda framhjulslagren saknades och var ersätta av.... Det här. lol
https://i.imgur.com/0C8uY01.jpg

Plastpåsar med buntband (som för övrigt trillat av). På andra sidan låg både buntband och plastpåse löst, så det gjorde inte så mycket nytta. Det blir att jaga rätt på koppar i rätt dimensioner, men verkar tyvärr vara unika mått på -59 - två olika, dessutom - så det blir lite letande. Konstaterade iallafall att jag behöver de lite kortare, 10mm istället för 15mm.
Även när jag skulle ha av hjulet krånglade det, jag drog för kung och fosterland, men inget hände. Till slut stack kompisen in huvudet och sa "Jamen du drar ju åt fel håll." Visar sig att GM hade en fix idé att felgänga skruvar och muttrar på vänstersidan av bilen som en säkerhetsdetalj, för att de inte skulle skruva ut sig under färd. Detta hade jag hört om, men hade inte en tanke på att det redan kom så här tidigt... Så jag hade stått och spänt åt bultarna allt jag orkat istället. tongue

Nåväl, man lär så länge man lever... Hjulet av och dags att gå på nästa sida. Och döm om min förvåning när den sitter lika hårt?! Den ska väl ändå inte... Men jodå, även den var felgängad. lol lol Någon lär ha nytt ut den trumman mot en från fel sida på bilen en gång i tiden. Ja, dessa bilar... roll

Tog ut de yttre lagren och drog av trummorna iallafall, passade på att känna och smörja lite när de ändå var av, men det behövdes inte. Hjulcylindrarna verkar vara ompackade originalcylindrar, men det såg bra ut, inga läckage eller liknande och allt rörde sig mjukt och fint.
Satte så trummorna på arbetsbänken och knackade ut lagerbanorna och den inre packboxen med en slagmejsel och en slägga, det finns spår för det så det gick smidigt. Så var det gamla loss. Kände inga direkta ojämnheter, men man vet aldrig, speciellt när bilen stått så pass länge så kan det gå snabbt.
https://i.imgur.com/thFx3nX.jpg

Sedan rengörde jag ordentligt, och så skulle de nya grejerna in. Eftersom jag inte har en press fick det bli passande hylsor och hammare/slägga av varierande storlek. Först nätta slag för att se att den går ner jämnt, och sen byta till slägga och banka ner tills det tar stopp.
https://i.imgur.com/pmrcQ3d.jpg

Även detta gick smidigt, och snart var båda lagerbanor samt inre lager och packbox på plats. Fettade in lagren riktigt ordentligt, ett väldigt kladdigt jobb, men vad gör man. Självklart hade jag inte med mig latexhandskar ner så jag fick tvätta mig desto mer istället. tongue
https://i.imgur.com/adXPMrs.jpg


Sen var det bara att sätta på trummorna på bilen igen, kladda ner mig själv och de yttre lagren och till sist smacka dit låsningsbrickan och kronmuttern. Denna ska bara spännas väldigt löst, ska spännas tills glappet i hjullagret försvinner och sedan lite tillbaka. Dessa gamla typer av lager ska det tydligen vara liiiite glapp i, när det blir varmt gör värmen att de expanderar och de behöver ha den platsen. Dessa ska kännas på och kollas igen efter att ha kört några km, som en efterspänning.

Just det, medan hjulen var av passade jag på att spruta in nytt fett i alla smörjnipplar på leder och liknande. Det gick snabbt och smärtfritt, förutom den ena på passagerarsidan. Den hade varit lite väl närgången med downpipe, vilket resulterat i att de valt att sitta ihop permanent. hmm

https://i.imgur.com/TXBGyYj.jpg

Så den ska slås loss och bytas, ska försöka hitta en smörjnippel med 90° böj och rätt gänga, och vinkla den bort från avgassystemet.

Senast redigerat av Mew (2 maj )

Veteranaren
3 maj · 32 Inlägg
#26

Detta måste följas! Ett riktigt skepp till bil och jag kan förstå varför du fastnade för bilmodellen, helt otroligt vackra bilar smile

Skrattade gott åt lösningen med plastpåsar och buntband, haha bland det bästa jag sett smile

Mew
3 maj · 1 310 Inlägg
#27

Veteranaren skrev:
Detta måste följas! Ett riktigt skepp till bil och jag kan förstå varför du fastnade för bilmodellen, helt otroligt vackra bilar smile

Skrattade gott åt lösningen med plastpåsar och buntband, haha bland det bästa jag sett smile

Tack! Ja, jag håller med om båda uttalandena. tongue Får se vart detta projekt spårar, ska bli spännande att se tycker jag. smile Känner mig själv allt för väl... roll

Jo, himla lösning... lol

Mew
5 maj · 1 310 Inlägg
#28

Hittade även en ny rem i gömmorna som matchade generatorremmens längd perfekt!
https://i.imgur.com/7YP7P9c.jpg

Så passade på att byta båda remmarna då de var torrspruckna. Wow vad trångt det var under det nedre hjulet och balken, men dit kom dem. smile
https://i.imgur.com/6bpCZFS.jpg

Så var det tvunget att köras några km innan man kan efterdra lagren. Tråkigare måsten har man ju varit med om. smile Den var svajig bak eftersom hi-jackersena fortfarande inte hade någon luft i sig, annars gick den som en dröm!
https://i.imgur.com/l0XKpFt.jpg

Kom tillbaka och hissade upp bilen fram, men kände ingen skillnad i lagren så det kan hända att den behöver gå mer. Annars är det bra som det är. Får hålla lite koll ett tag bara. smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 maj · 2 254 Inlägg
#29

Riktigt fin patina på den i alla fall smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
HG_
8 maj · 2 300 Inlägg
#30

Kul projekt, följer. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Streetfreak
8 maj · 665 Inlägg
#31

ska följa projektet

Mew
10 maj · 1 310 Inlägg
#32

Cuefa skrev:
Riktigt fin patina på den i alla fall smile

HG_ skrev:
Kul projekt, följer. smile

Streetfreak skrev:
ska följa projektet

Tack ska ni ha, och välkomna. big_smile

Mew
10 maj · 1 310 Inlägg
#33

Körde in den på en annan ställplats då en annan bil behövde platsen där den stod tidigare, och hissade upp den igen. Nu var det dags för översyn av kardan. Virade in det bakre knutkorset i många lager eltejp innan jag lossade bultarna, två av "kopparna" sitter löst när man lossar det, och man vill INTE råka dra av ena koppen mot marken eller dylikt. Så roligt är det inte att byta knutkors. Så eltejp är en billig försäkring.
https://i.imgur.com/blboq1w.jpg

Upptäckte också att packboxen på växellådan vid utgående axel läcker lite. (Ursäkta dålig bild, det var trångt.) En sådan fanns tyvärr inte på lager på plats, så det blir att beställa hem en sådan.
https://i.imgur.com/njZEVtU.jpg

Men kardan var sjukt enkel att plocka loss - bara lossa bakre knutkorset och de 2 skruvarna som stödlagret sitter med i mitten, så kan man trä ut den bakåt snällt. I mitt fall kom alla skruvar snällt och fint, man behöver bara 1/2" och 9/16" ringnycklar (för 9/16" underlättar det att ha lednyckel eller hylsa, eftersom det buktar lite inåt där skruvarna sitter). Det underlättar att vara två, så en kan hålla kardan medan den andra drar ur den ur växellådan och pluggar hålet med något för att undvika att oljan rinner ut. Ett tips jag fick var att hissa den så mycket jag kunde i bakkant för att minimera oljan som rinner ut, och det funkade - rann inte ut en droppe tills vi fick in pluggen i växellådan. smile Så var den ute!
https://i.imgur.com/D2lokdd.jpg
https://i.imgur.com/odrQGdi.jpg

Det var också första gången jag använt en, eh... Ja, vi kan väl kalla den liggbräda. roll lol Måste säga att det var sjukt smidigt! Blev definitivt sugen på att köpa en själv.

Balansering var det... Detta är alltså från fabrik då? lol
https://i.imgur.com/R01qoEc.jpg

Inspekterade allting nu när det var ute. Alla knutarna kändes bra, de har blivit bytta allihop någon gång eftersom samtliga hade smörjnipplar vilket de inte hade original. Det är bara bra, passade på att fetta in dem när allt var nere.

Dessa kardaner består av två delar, väldigt grovt förklarat är det en lite mindre som sticks in i en lite större, med en packbox däremellan. Det är inte helt ovanligt att dessa kardaner vrider sig med vibrationer som följd i första steg, och förstörda knutar om man fortsätter köra. Man kan därför lämna in dem på steloperering, där allting balanseras noga och sedan svetsas de två delarna ihop. Det är dock inte helt gratis (finns det något som är det till dessa bilar? lol ), och min var ännu i bra skick och visade inga tendenser till detta problem, så jag valde att avvakta med en sån operation och köra som det är för tillfället. smile

Stödlagret däremot var inte lika bra - lagret var det visserligen inget fel på, det gick mjukt och fint och glappade inte, men gummit hade små torrsprickor i mitten.
https://i.imgur.com/mcmTDA1.jpg

Det sitter en metallring på varje sida av gummit, det som händer om det här får fortsätta är att det spricker mer och delar sig mitt på gummit, sen tar det inte lång tid innan lagret är kasst. Så jag valde att byta ut stödlagret till ett nytt i förebyggande syfte, även om detta lär ha klarat sig ett tag till.

Sagt och gjort, vi satte kardan i skruvstädet och gick loss på muttern med en stor tång. Den sitter väldigt dumt till, stödlagret har som en "kåpa" som täcker den, så man kommer inte åt den annat än på snedden. Men med lite tålamod och teknik så gick det bra.
https://i.imgur.com/Npfjb2X.jpg

Sedan flyttade vi över låsringen från det gamla till det nya stödlagret - väldigt lätt att missa, höll nästan på att glömma det. Sen skruvade vi ihop allt igen, och lyfte upp kardan på bilen igen. Satte den på plats och skulle spänna åt muttrarna till stödlagret - men när den ena skruven var nästan halvvägs inne så knakade det till och skruven gick plötsligt väldigt lätt. Svetsmuttern på stödlagret hade lossnat! Så nu snurrade den bara. hmm Den sitter helt inkapslad i mitten av krysset i plattan, så det är helt omöjligt att komma åt muttern för att hålla emot. Men som tur var så var en hel del av skruven fortfarande ute och tillgänglig så efter en hel del trixande lyckades vi hålla emot och dra skruven mot oss i en vinkel med en fast nyckel på innerkanten av skruvhuvudet samtidigt som vi skruvade loss den med en annan fast nyckel. På så sätt lyckades vi låsa muttern tillräckligt mycket för att få ut skruven igen.

Med den krisen avvärjd så var det bara att plocka ner allt igen och ta tillbaks kardan till verkstadsdelen.
https://i.imgur.com/L3oFVtB.jpg

Svetsen stod redan framme för kompisens eget projekt, så det var bara att mata på. Vi tog det säkra före det osäkra och blaffade på några rejäla loppor även på den andra muttern. Inte så snyggt, men effektivt! smile
https://i.imgur.com/15E1jC5.jpg

Så var det bara att göra om processen och lyfte upp kardan igen, och denna gången väntade inga fler överraskningar. Nu satt allt på plats igen. smile

Passade även på att lyfta ur baksätet lite snabbt och fixa en sak som jag varit lite nojig över. Det var rätt tajt när jag drog pluskabeln till slutsteget, så den låg lite fastklämd under framsoffan när den var rejält ditskruvad. Vill inte att det ska skava hål med tiden, så för säkerhets skull tog jag och trädde ett VP-rör över kabeln.
https://i.imgur.com/oCNinRI.jpg

Så nu ligger den skyddad i ett hölje. Känns skönt att inte behöva oroa sig för det i framtiden. tongue

Gjorde också en rejäl okulär besiktning av alla slangar etc i motorrummet. Det mesta såg bra ut, men slangen till servobehållaren, som är pressad i båda ändar, fuktade innanför båda pressningarna när jag vickade på den. Vet att det är väldigt höga tryck i servosystem, så det är inget jag tänker chansa med, utan det får bli en ny sådan. De är, som allt annat till dessa, snordyra, men det är som det är. Det är så sjukt värt det, bilen är helt underbar! smile

Så, såhär ser inköpslistan ut efter denna helg i garaget:
https://i.imgur.com/1NhAgb3.jpg

Veteranaren
10 maj · 32 Inlägg
#34

Snyggt jobbat smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 maj · 2 254 Inlägg
#35

Håller med, Snyggt jobbat!
Gällande servoslangen borde du väl bara kunna åka till närmaste Slangservice/Hydroscand så fixar dom det betydligt billigare än att beställa en ny smile

Edit: Typ här!

Senast redigerat av Cuefa (11 maj )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
16 maj · 1 310 Inlägg
#36

Cuefa skrev:
Håller med, Snyggt jobbat!
Gällande servoslangen borde du väl bara kunna åka till närmaste Slangservice/Hydroscand så fixar dom det betydligt billigare än att beställa en ny smile

Edit: Typ här!

Tack ska ni ha!
Tack för tipset- jo absolut, tyvärr lite sent bara! För att...

Mew
16 maj · 1 310 Inlägg
#37

Det kom paket! smile
https://i.imgur.com/I79qJCZ.jpg

Innehållet är alltså mestadels det som jag hade radat upp i slutet av det förra inlägget. Jag snodde ju kompisens stödlager, så jag beställde ett nytt till honom. Sedan en ny styrservoslang för att ersätta som fuktade, smörjnipplar med rätt gänga och varierande vinklar (ska ersätta den där fastsvetsade historien), ett original nyckelämne eftersom jag bara har en nyckel till bilen, packbox till utgående axel på växellådan, en vingmutter till luftfilterhuset, en original kondensator (bra att ha i reserv) och ett oljefilter till nästa oljebyte.
https://i.imgur.com/d3RmTQf.jpg

Veteranaren
16 maj · 32 Inlägg
#38

Alltid roligt att få paket smile

Mew
17 maj · 1 310 Inlägg
#39

Så har vi då kommit till den vackra vårhelgen då det var dags att hämta bilen! big_smile Vi tog tåget ner mot vårt hemland Skåne en vacker torsdagskväll.
https://i.imgur.com/75Qr4TK.jpg
Resan gick bra, men pga inställda tåg var vi inte framme förrän halv ett på natten. Lyckligtvis väntade mackor och en sovplats. smile

Dagen efter vaknade jag i ottan, exalterad att få gå ut och väcka bilen ur vinterdvalan. Dags att inspektera bilen! Tyvärr visade det sig att det hade varit möss och härjat i garaget. De hade visst gillat mitt nyinköpta överdrag.
https://i.imgur.com/uflsWTI.jpg

De hade också tuggat på mina helt nya tändkablar. Även en av kablarna till skyltbelysningen var provsmakad.
https://i.imgur.com/488jiYs.jpg

Tog fram eltejpen från bagaget för att isolera. Trodde jag. Nä nu...
https://i.imgur.com/Xn33RIR.jpg
Skottpengar på dessa möss, säger jag.

Nåväl, utöver detta gick det bra. Bilen var dock mer segstartad än jag mindes den, men så fort jag släppte nyckeln för att avsluta startförsöket hoppade den igång, och gick precis lika fint som jag mindes. Gammal bensin kanske, tänkte jag. Jag körde ut den och gav den en välförtjänt första städning!
https://i.imgur.com/JByshHO.jpg
https://i.imgur.com/uifyB5Y.jpg
https://i.imgur.com/6jiXUZ5.jpg
https://i.imgur.com/cmEB4XG.jpg

Bagagerumsmattan har tyvärr gjort sitt. Tvivlar på att detta går att rädda, utan det blir väl att byta ut den. Kanske till en något okänsligare färg, typ svart. roll
https://i.imgur.com/S3M2qNg.jpg

Det första jag gjorde efter tvätten var att byta ut servoslangen som fuktade.
https://i.imgur.com/I5asHeY.jpg

Jag fick också ett erbjudande om att köpa en finare list till bagageluckan vilket jag hoppade på direkt, då jag stört mig en hel del på hur skadad min var.
https://i.imgur.com/Xf3cBjc.jpg
https://i.imgur.com/uHgXtfv.jpg

Denna är inte perfekt, men bra mycket finare. Denna åker jag gärna runt med. smile
https://i.imgur.com/elLI5CH.jpg

Sedan saknades kromlisten vid de högra framlyktorna när jag köpte bilen. Jag fick tag på en sådan för ett rätt så överkomligt pris, så denna monterades. Den satt supertrångt, det slutade med att jag tog loss lyktinsatsen och skruvade fast den genom det hålet. Tog ett tag med krånglande innan jag kom på det alternativet. tongue
https://i.imgur.com/BUGHxwX.jpg
https://i.imgur.com/q71Iycx.jpg

Även de två hornen i grillen i det hörnet har ju saknats. Fick tag på sådana med, så även de hittade hem här. smile
https://i.imgur.com/FcGDpmQ.jpg

Så var det dags för luftfilterhållaren och spolarvätskeburken att hitta hem. Skönt att slippa detta möÖöÖg.
https://i.imgur.com/XD8zO0q.jpg

Dock satt där ett filter längst ner på slangen som jag snodde och flyttade över till burkens slangstump.
https://i.imgur.com/wsS0AnB.jpg

Så hamnade grejerna på plats. smile
https://i.imgur.com/z14LF0P.jpg
https://i.imgur.com/LeOwfNG.jpg

Lagom till att jag var klar med allt detta hade frugan vaknat och var redo för frukost. Så vi tog en dagsutflykt och vandring ut till Nimis. Det var första gången för oss båda och var sjukt häftigt, kan verkligen rekommenderas!
https://i.imgur.com/0kwfzee.jpg
https://i.imgur.com/H9nxBVn.jpg

Senast redigerat av Mew (17 maj )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 maj · 2 254 Inlägg
#40

Härlig dag verkar Du ha haft! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang