3070
Sök

Hej vilka är de ”konstigaste” bilarna ni vet?

363 Inlägg
20 april 2020
Trådstartare
#1
Hej! Jag fick ett litet intresse för konstiga bilar. Då jag har en gammal liten renault som jag ska fixa upp. Tex så sitter tutan på blinkersspaken på den. Det är lite roligt tokigt tycker jag haha. Jag vet att Citroën också har en riktigt annorlunda inredning med tokiga reglageplaceringar m.m.

Vad vet ni mer för bilar? Bilarna måste dock vara serietillverkade.

2 852 Inlägg
20 april 2020
#2
Hade en Peugeot 404 en gång, eller rättare sagt min far hade en på -80-talet då jag körde upp för körkortet.

Blinkerspaken satt på höger sida ratten och ljusomkopplaren satt på vänster sida där normalt blinkersen sitter. Det var som att gå i nån sorts labyrint att tända ljuset på den, hahaha.

Fläkten skulle man ner och fram under instrumentbrädan nästa för att slå på........ Tändningslåset på vänster sida ratten. Lite spegelvänd den bilen.

Skulle va kul att få den bilen i sin ägo igen då jag körde upp i just den bilen då jag fick körkort 1988. Vet vart den finns men tyvärr inte till salu då jag hörde sist, men skam den som ger sig. Snart dags igen för lite snack om det.
Senast redigerat av uhlin (20 april 2020)

Forummoderator
18 270 Inlägg
20 april 2020
#3
Jo, haft några Citroën CX. Förutom den udda inredningen fanns även ljustuta och 2-stegstuta. Tryckte man lite på tutan så var det en vanlig ton men lite extra tryck drog igång ett kompressorhorn dessutom.

Hade en Peugeot 305 i ungdomen som hade steglös kupéfläkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 april 2020
#4
Kul tråd!

Backar man 40-50 år så hittar man ganska många egenheter. Franska bilar som nämns har ju sina sidor. Renault R4 "Laban" med sin växelspak, paraplyhandtaget t ex. Citroën med sina konstiga hastighetsmätare.

SAAB är ju ganska knäppa som fick för sig att sätta tändningslåset på mittkonsolen där allt damm och skit kan leta sig ner.

Sedan har min ena Austin Seven en spännande egenhet. Bakfjädrarna är kvartselliptiska, vilket betyder att när man svänger höger så rätar den vänstra fjädern ut sig eftersom karossen kränger. Bakaxeln svänger då åt fel håll. Så att ta kurvor i mer än 30km/h blev en mycket intressant manöver på den tiden det begav sig, och många bilar välte också. Den andra bilen saknar lite av den här egenheten då bakfjädrarna på den är rakare. (Sport = lägre)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 april 2020
#5
Hybrid_ skrev:
Jo, haft några Citroën CX. Förutom den udda inredningen fanns även ljustuta och 2-stegstuta. Tryckte man lite på tutan så var det en vanlig ton men lite extra tryck drog igång ett kompressorhorn dessutom.

Hade en Peugeot 305 i ungdomen som hade steglös kupéfläkt.

Min "nya" Vitesse har steglös fläkt även den. Med handen på hjärtat så funkar den "sådär" och är mindre steglös numera än det är tänkt. Den ska förresten besiktigas om 6h! :o

Det är ju förövrigt en bil med udda detalj i form av originalmonterat kassa/säkerhetsskåp i bakluckan. Ambassadpersonalen hade pistolen i skåpet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
20 april 2020
#6
caromania skrev:
Hybrid_ skrev:
Jo, haft några Citroën CX. Förutom den udda inredningen fanns även ljustuta och 2-stegstuta. Tryckte man lite på tutan så var det en vanlig ton men lite extra tryck drog igång ett kompressorhorn dessutom.

Hade en Peugeot 305 i ungdomen som hade steglös kupéfläkt.

Min "nya" Vitesse har steglös fläkt även den. Med handen på hjärtat så funkar den "sådär" och är mindre steglös numera än det är tänkt. Den ska förresten besiktigas om 6h! :o

Det är ju förövrigt en bil med udda detalj i form av originalmonterat kassa/säkerhetsskåp i bakluckan. Ambassadpersonalen hade pistolen i skåpet.

Kanske hade det varit bättre om kassaskåpet varit placerat i kupén istället! Haha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 281 Inlägg
20 april 2020
#7
Har en dodge journey där man tänder belysningen i kupén genom att vrida upp ljuset på instrumentbrädan till max plus ett klick...

Det tog en bra jävla stund innan jag hittade på hur fan jag råkade tända lamporna.


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 april 2020
#8
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Hybrid_ skrev:
Jo, haft några Citroën CX. Förutom den udda inredningen fanns även ljustuta och 2-stegstuta. Tryckte man lite på tutan så var det en vanlig ton men lite extra tryck drog igång ett kompressorhorn dessutom.

Hade en Peugeot 305 i ungdomen som hade steglös kupéfläkt.

Min "nya" Vitesse har steglös fläkt även den. Med handen på hjärtat så funkar den "sådär" och är mindre steglös numera än det är tänkt. Den ska förresten besiktigas om 6h! :o

Det är ju förövrigt en bil med udda detalj i form av originalmonterat kassa/säkerhetsskåp i bakluckan. Ambassadpersonalen hade pistolen i skåpet.

Kanske hade det varit bättre om kassaskåpet varit placerat i kupén istället! Haha!

/Benny

Mjo iofs, men jag antar att det inte hörde till vanligheterna att de blev påskjutna av bad guys när de var ute och åkte. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 642 Inlägg
20 april 2020
#9
Som barn beundrade jag en grannes Jovett Javelin, när han mekade med den.
Kylargrillen gick att fälla framåt för bättre åtkomlighet av den 4-cylindriga boxermotorns framsida.
Luftrenaren monterad i motorhuvens undersida.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
20 april 2020
#10
Janneutanb skrev:
Har en dodge journey där man tänder belysningen i kupén genom att vrida upp ljuset på instrumentbrädan till max plus ett klick...

Det tog en bra jävla stund innan jag hittade på hur fan jag råkade tända lamporna.

Hade också så på en jänkare men minns inte vilken. Det tog en stund innan jag kom på hur det fungerade!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 642 Inlägg
20 april 2020
#11
Saab 92 där man var tvungen att demontera höger framhjul och en plåt i hjulhuset för att kunna serva avbrytarkontakterna.

Saab 92, INTE 92 B, där man stuvade bagaget genom att fälla eller demontera baksätets ryggdyna och sedan "pula" in bagaget runt/på andra sidan bränslepåfyllningsröret.
Saab 92 borde haft tillägget "L" för Lumbago.

På Saab 92 kunde man ändra vagnhöjden bak medelst justerskruvar under baksätet.
Mycket/tungt bagage = skruva upp armarna på torsionsstavarna.
Andra bilar, t ex Citroen 2CV, valde att kunna justera strålkastarna med ett vred till vänster om ratten.
Liiiite bekvämare!!!!!

Dyna Panhard som i stället för skruvfjädrar för att stänga ventilerna hade  torsionsstavar till varje vipparm.

Dyna Panhard som axiellt styrde kamaxeln genom pilkugghjul.

Citroen 2CV (och tidiga Citroen ID 19) som inte hade någon strömfördelare utan i stället låter en nock på kamaxeln påverka styravbrytarkontakternas öppning och stängning samt tändläge.

DKW F-modellerna (samt BMW 700) som hade Dynastart.
(sammandragning/förkortning för dynamo(generator) integrerad med startmotorfunktion)

Vad som inte är "konstigt" utan "praktiskt" är att ha tändlåset till vänster om ratten ( på vänsterstyrda Porsche, Land Rover, Citroen, Niva m fl).
Vintertid behöver man inte sätta sig i bilen, och immaigen vindrutan, för att nå tändningslåset och starta motorn så man i lugn och ro kan skrapa rutorna rena från is.

Vippfönster i framdörrarna på Citroen 2CV.
Bl a för att man snabbt och lätt ska kunna få ut armen och visa att man ämnar svänga, innan körriktningsvisare senare infördes som standardutrustning.
(något för BMW och AUDI att ta efter?????)

(Fixat ett inlägg. Mvh mod)

7 642 Inlägg
20 april 2020
#12
Till avdelningen konstiga bilmotorer måste den under Land Rovers BMW-epok införda motorn med såväl kamrem som stötstänger räknas.
BMW lyckas, som vanligt, med att kombinera nackdelarna med respektive konstruktionslösningar.

7 642 Inlägg
20 april 2020
#13
Ett annan olycklig BMW-lösning, under tiden som ägare till Land Rover, var att pressa på oljepumpens drev/impeller utan Woodroff-kil eller annan styrning.
Vilket resulterade i att motorn vid extrem uppvärmning blev utan oljetryck då drevet/impellern lossnade och inte roterade med övriga motorn.
Återigen ett exempel på BMW:s genvägar konstruktionsmässigt som senare drabbar bilägarna dyrt.

7 642 Inlägg
20 april 2020
#14
Till konstiga/märkliga bilar måste Tatraplan räknas med sin stora luftkylda V8 bak.

7 642 Inlägg
20 april 2020
#15
En annan liten konstig/märklig/beundransvärd bil är Hillman IMP.
Trots att den har motorn bak så finns även ett bagageutrymme bak.
Nås genom att fälla upp bakrutan.
Bilen hade en av dåtidens finaste motorer helt i lättmetall.
Forntidens bil/motorguru professor Mannerstedt framhöll motorn som ett föredöme.
En mycket mycket säregen och tekniskt beundransvärd framvagnskonstruktion som tillät att bilen, trots svansmotor, fick köregenskaper som var heeeelt neutrala = ingen överstyrningstendens.
Såldes av ANA.

7 642 Inlägg
20 april 2020
#16
Lancia:s märkliga V4 med ett gemensamt cylinderlock för båda cylinderbankarna.

7 642 Inlägg
20 april 2020
#17
Tidiga Citroen DS 19 som bara hade en enda hjulskruv!!!!!!!

7 642 Inlägg
20 april 2020
#18
Citroen DS som inte hade någon domkraft i utrustning utan i stället en "pallbock".
Man höjde, vid hjulbyte, upp bilen maximalt.
Placerade "pallbocken" under.
Sänkte bilen = drog in/upp hjulet.

7 642 Inlägg
20 april 2020
#19
Strömförsörjningen till strålkastarna på en del japanska bilar, bl a Suzuki, är märklig jämfört med DIN/Bosch-standard.
Ständig ström på det stift på lampan som DIN/Bosch jordar.
Därefter jordas de andra två i ljusomkopplaren.
Vållar huvudbry första gången man vill koppla extraljus på en Suzuki(så att det lyser tillsammans med helljuset).

7 642 Inlägg
20 april 2020
#20
VW 1200 "Bubblan" som fick trycket till vindrutespolningen från reservhjulet.


Sök