Saab 92 där man var tvungen att demontera höger framhjul och en plåt i hjulhuset för att kunna serva avbrytarkontakterna.
Saab 92, INTE 92 B, där man stuvade bagaget genom att fälla eller demontera baksätets ryggdyna och sedan "pula" in bagaget runt/på andra sidan bränslepåfyllningsröret.
Saab 92 borde haft tillägget "L" för Lumbago.
På Saab 92 kunde man ändra vagnhöjden bak medelst justerskruvar under baksätet.
Mycket/tungt bagage = skruva upp armarna på torsionsstavarna.
Andra bilar, t ex Citroen 2CV, valde att kunna justera strålkastarna med ett vred till vänster om ratten.
Liiiite bekvämare!!!!!
Dyna Panhard som i stället för skruvfjädrar för att stänga ventilerna hade torsionsstavar till varje vipparm.
Dyna Panhard som axiellt styrde kamaxeln genom pilkugghjul.
Citroen 2CV (och tidiga Citroen ID 19) som inte hade någon strömfördelare utan i stället låter en nock på kamaxeln påverka styravbrytarkontakternas öppning och stängning samt tändläge.
DKW F-modellerna (samt BMW 700) som hade Dynastart.
(sammandragning/förkortning för dynamo(generator) integrerad med startmotorfunktion)
Vad som inte är "konstigt" utan "praktiskt" är att ha tändlåset till vänster om ratten ( på vänsterstyrda Porsche, Land Rover, Citroen, Niva m fl).
Vintertid behöver man inte sätta sig i bilen, och immaigen vindrutan, för att nå tändningslåset och starta motorn så man i lugn och ro kan skrapa rutorna rena från is.
Vippfönster i framdörrarna på Citroen 2CV.
Bl a för att man snabbt och lätt ska kunna få ut armen och visa att man ämnar svänga, innan körriktningsvisare senare infördes som standardutrustning.
(något för BMW och AUDI att ta efter?????)
(Fixat ett inlägg. Mvh mod)