2511
Sök

Hej vilka är de ”konstigaste” bilarna ni vet?

1 517 Inlägg
20 april 2020
#21
Några exempel på bilar jag med hög konstighetsfaktor som jag kommer att tänka på spontant:

Citroën C3 Pluriel
Fiat Multipla
Subaru XT

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

6 217 Inlägg
20 april 2020
#22
torsen skrev:
Ett annan olycklig BMW-lösning, under tiden som ägare till Land Rover, var att pressa på oljepumpens drev/impeller utan Woodroff-kil eller annan styrning.
Vilket resulterade i att motorn vid extrem uppvärmning blev utan oljetryck då drevet/impellern lossnade och inte roterade med övriga motorn.
Återigen ett exempel på BMW:s genvägar konstruktionsmässigt som senare drabbar bilägarna dyrt.

På den tiden man hade video hemma hade Panasonic samma lösning på motorn som drog in kassetten. Jag vet inte hur många såna plastdrev jag bytte, det var verkligen mängder.

6 217 Inlägg
20 april 2020
#23
Gamla saab, motorn satt monterad i längsled med växellåda och slutväxel under motorn. Dessutom satt den baklänges så kopplingen var framåt. Fast det vet väl alla som inte är födda på nittiotalet eller senare när de bilarna börjat försvinna.

7 643 Inlägg
20 april 2020
#24
Utmarks-Loke skrev:
Gamla saab, motorn satt monterad i längsled med växellåda och slutväxel under motorn. Dessutom satt den baklänges så kopplingen var framåt. Fast det vet väl alla som inte är födda på nittiotalet eller senare när de bilarna börjat försvinna.

Mjaa, att kalla den gamla SAAB är väl inte med sanningen överensstämmande.
GAMLA SAAB är 92 t o m 97.
Den misslyckade Gudmund eller SAAB 2000 som den också kallades 1964, innan den lanserades som 99 hösten 1997, var nog behäftad med mer tokerier än svensktillverkad växellåda kombinerad med engelsk motor från Triumph.

7 643 Inlägg
20 april 2020
#25
Sättet/proceduren att fyll på olja i ursprungliga 99:ans växellåda är mer än tålamodskrävande.

7 643 Inlägg
20 april 2020
#26
Vattenpumpens placering på SAAB:s Triumphmotor har fått mången att gråta blod.

7 643 Inlägg
20 april 2020
#27
Den som demonterat ett topplock från en tidig SAAB 99-motor glömmer det ALDRIG.

6 217 Inlägg
20 april 2020
#28
torsen skrev:
Mjaa, att kalla den gamla SAAB är väl inte med sanningen överensstämmande.
GAMLA SAAB är 92 t o m 97.

Det var väl NG 900, den som baserades på opel som byggdes mellan de årtalen? Men jag tänkte på den ännu äldre OG 900, samt 99, 90 och allt vad de hette wink

7 643 Inlägg
20 april 2020
#29
Peugeot 404 hade en ovanlig slutväxel i bakaxeln.
Snäckskruv drev kronhjulet på ut-/undersidan.
Kronhjulet av mässing.
Oljan i bakaxelväxeln var vegetabilisk = ricinolja.
Härutöver var hela bakaxelkonstruktionen "konstig" med kardanaxeln i rör som stödde mot växellådan.
Skulle fått (något) bättre markfrigång om snäckskruven legat på ovansidan av kronhjulet.
Men då hade kanske axiala dragkrafterna på pinjonglagringen fått problem?

7 643 Inlägg
20 april 2020
#30
Simca Aronde som hade oljefilter av centrifugal typ (liksom även vissa Land Rover-motorer).

7 643 Inlägg
20 april 2020
#31
Renault Fregate som hade en så komplicerad bakhjulsupphängning (De Dion) att rund-/chassiesmörjning betalades med timtid.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
20 april 2020
#32
Vettemannen skrev:
Janneutanb skrev:
Har en dodge journey där man tänder belysningen i kupén genom att vrida upp ljuset på instrumentbrädan till max plus ett klick...

Det tog en bra jävla stund innan jag hittade på hur fan jag råkade tända lamporna.

Hade också så på en jänkare men minns inte vilken. Det tog en stund innan jag kom på hur det fungerade!

/Benny

Min Cherokee har samma system...

Äldre Subaru hade reservhjulet liggande på motorn, så det kunde bli krispigt och vällagrat.

Äldre Citroën har samtliga 3 pedaler i exakt samma höjd för att man fortare ska kunna flytta fötterna mellan dem i en panik-situation. På gamla CX bestod blinkers"spaken" av en vippströmbrytare.

Äldre Audi har ingen vakuum-assisterad bromsservo, utan det var hydrauliskt och sammankopplat med styrservosystemet.
För att det skulle finnas kraft till några inbromsningar i det fall motorn stannade under färd fanns en gasfylld bromskraftsaccumulator, i folkmun känd som "bomben" (den ser ut som en handgranat) som lagrade tryck.
VAG har för övrigt fortfarande servosystem som jobbar med mycket högt tryck även i sina moderna bilar.
Oljan är av typ LHM+ vilket är exakt samma som Citroën haft till sina hydrauliska fjädringar.
Senast redigerat av Cuefa (20 april 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 217 Inlägg
21 april 2020
#33
Cuefa skrev:
Äldre Audi har ingen vakuum-assisterad bromsservo, utan det var hydrauliskt och sammankopplat med styrservosystemet.
För att det skulle finnas kraft till några inbromsningar i det fall motorn stannade under färd fanns en gasfylld bromskraftsaccumulator, i folkmun känd som "bomben" (den ser ut som en handgranat) som lagrade tryck.
VAG har för övrigt fortfarande servosystem som jobbar med mycket högt tryck även i sina moderna bilar.
Oljan är av typ LHM+ vilket är exakt samma som Citroën haft till sina hydrauliska fjädringar.

Gamla audi 100 med den femcylindriga motorn hade väl en vakuumpump som drevs från kamaxeln, eller hur var det? De hade en del konstiga lösningar förr.

335 Inlägg
21 april 2020
#34
En snabb shout-out till alla bilar med batteriet placerat i främre hjulhus så man får hissa upp bilen, ta av däcket, koppla loss batteriet, sätta på däcket, hissa ner bilen, ta in allt igen varje gång man ställer av den om man har något som ligger och drar ström (och göra om allt så fort man ska åka). Några skyldiga är Chrysler, Dodge och Ferrari big_smile

7 643 Inlägg
21 april 2020
#35
OPEL Rekord hade fram till 1960(har jag för mig) kamaxeldrivna vindrutetorkare och backspegeln nere på instrumentbrädan.
Båda sakerna ändrades på nästkommande årsmodell.

7 643 Inlägg
21 april 2020
#36
Den vansinniga "runt om sikten"/"knäknäckarvindrutestolpen" lanserades av GM i slutet på 50-talet på bl a alla "GM-jänkare" samt Opel, Vauxhall och Holden.
Ford följde efter - men INTE MOPAR!

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
21 april 2020
#37
Utmarks-Loke skrev:
Cuefa skrev:
Äldre Audi har ingen vakuum-assisterad bromsservo, utan det var hydrauliskt och sammankopplat med styrservosystemet.
För att det skulle finnas kraft till några inbromsningar i det fall motorn stannade under färd fanns en gasfylld bromskraftsaccumulator, i folkmun känd som "bomben" (den ser ut som en handgranat) som lagrade tryck.
VAG har för övrigt fortfarande servosystem som jobbar med mycket högt tryck även i sina moderna bilar.
Oljan är av typ LHM+ vilket är exakt samma som Citroën haft till sina hydrauliska fjädringar.

Gamla audi 100 med den femcylindriga motorn hade väl en vakuumpump som drevs från kamaxeln, eller hur var det? De hade en del konstiga lösningar förr.

Det var faktiskt de sista årsmodellerna av Audi 100 typ C4 som hade detta på 2.3l 5-cyl motorerna.
Dessa vakuumpumpar är dels överflödiga, dels brukar det kunna låta illa om dem då stötstången från pumpen till axeln som driver fördelaren (pumpen sitter i blocket, inte på toppen) blir sliten och glappar. Lösningen brukar vara att ta bort pump och stötstång, o sen sätta ett blindlock över hålet i blocket.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
18 270 Inlägg
21 april 2020
#38
Chrysler ja... Hittade inte batteriet i Sebring-cabben. Som ovan påpekas så fanns detta i ett fack innanför skärmen på förarsidan.

Sen skulle batteriet i en äldre MB A-klass laddas eftersom "någon" hade kört väldigt energiskt med dieselvärmaren så hittades inte batteriet heller. Under gummimattan på passagerarsidan fanns ett lock i golvet...

Sen har vi en udda detalj i en helt ny bil:
Lycka till med att hitta startbatteriet i en KIA Niro Hybrid... Den har nämligen inget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

363 Inlägg
25 april 2020
Trådstartare
#39
caromania skrev:
Kul tråd!

Backar man 40-50 år så hittar man ganska många egenheter. Franska bilar som nämns har ju sina sidor. Renault R4 "Laban" med sin växelspak, paraplyhandtaget t ex. Citroën med sina konstiga hastighetsmätare.

SAAB är ju ganska knäppa som fick för sig att sätta tändningslåset på mittkonsolen där allt damm och skit kan leta sig ner.

Sedan har min ena Austin Seven en spännande egenhet. Bakfjädrarna är kvartselliptiska, vilket betyder att när man svänger höger så rätar den vänstra fjädern ut sig eftersom karossen kränger. Bakaxeln svänger då åt fel håll. Så att ta kurvor i mer än 30km/h blev en mycket intressant manöver på den tiden det begav sig, och många bilar välte också. Den andra bilen saknar lite av den här egenheten då bakfjädrarna på den är rakare. (Sport = lägre)

Haha just det tänkte inte på det med Saab att de hade sitt tändningslås mellan sätena. Sen hade ju Saab v4 eller 96 frihjul också. Haha Austin ja

363 Inlägg
25 april 2020
Trådstartare
#40
torsen skrev:
OPEL Rekord hade fram till 1960(har jag för mig) kamaxeldrivna vindrutetorkare och backspegeln nere på instrumentbrädan.
Båda sakerna ändrades på nästkommande årsmodell.

Haha kamaxel drivande vindrutetorkare wink


Sök