2706
Sök

Hej vilka är de ”konstigaste” bilarna ni vet?

363 Inlägg
25 april 2020
Trådstartare
trubbelturbo skrev:
Några exempel på bilar jag med hög konstighetsfaktor som jag kommer att tänka på spontant:

Citroën C3 Pluriel
Fiat Multipla
Subaru XT

Haha Fiat multipla ej ju så ful. Såg i en video att de har sex säten tre fram och tre bak smile inte en soffa fram utan tre ”vanliga” såten som kan justeras. Det kan se lite tokigt ut att åka tre fram i en alla justerar sätena olika haha smile

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
25 april 2020
Eleeb90 skrev:
trubbelturbo skrev:
Några exempel på bilar jag med hög konstighetsfaktor som jag kommer att tänka på spontant:

Citroën C3 Pluriel
Fiat Multipla
Subaru XT

Haha Fiat multipla ej ju så ful. Såg i en video att de har sex säten tre fram och tre bak smile inte en soffa fram utan tre ”vanliga” såten som kan justeras. Det kan se lite tokigt ut att åka tre fram i en alla justerar sätena olika haha smile

På det temat kan ju nämnas "Vardagsbilen" McLaren F1, som är 3-sitsig.
Föraren sitter i mitten, med sina passagerare placerade på var sida, snett bakom honom/henne.
Måste vara en cool känsla o köra en sån bil...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
18 318 Inlägg
25 april 2020
Simca Matra Bagheera har 3 säten fram. Enbart.

I Mercedes 600 Pullman drivs det mesta av hydralik.

"Modell 600 var försedd med Mercedes första V8-motor kallad M100 som var helt nyutvecklad med block i gjutjärn och topplock i lättmetall. Förutom att driva själva bilen, fungerade den även som drivkälla åt vagnens omfattande hydraulsystem, närbesläktat med dem som används i flygplan. Alla komfortdetaljer som i andra bilar drivs med elmotorer är hydrauliska i 600:n. Anledningen var att dåtidens elmotorer var både ljudliga och tunga. Hydraulsystem däremot är helt tysta, och steglösa på 600: Exempelvis kan rutorna både smygas och smällas igen om behov skulle föreligga. Tidiga bilar har även dörrlåsen anslutna till hydrauliken och automatisk dörrstängning (så kallat "softclose"). Eventuell sollucka, mellanruta, sufflett, samt bagagelucka, säten och ett antal andra smärre funktioner betjänas också hydrauliskt. Bilar tillverkade 1968 och senare har en effektiv kylbox, samt stora kylda kopparplattor under golvmattor och över kardantunneln för bästa kyleffekt hos klimatanläggningen, som även den är ansluten till hydrauliken. En stor ackumulator sörjer för att upprätthålla systemets tryck med avstängd motor. "

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

151 Inlägg
25 april 2020
AMC pacer, bensintanken som krockzon, juuust perfect🙄

335 Inlägg
25 april 2020
EmsAnders skrev:
AMC pacer, bensintanken som krockzon, juuust perfect🙄

Amazonen är också känd för det big_smile

6 240 Inlägg
25 april 2020
Eller Ford Pinto

363 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
Cuefa skrev:
Eleeb90 skrev:
trubbelturbo skrev:

Citroën C3 Pluriel
Fiat Multipla
Subaru XT

Föraren sitter i mitten, med sina passagerare placerade på var sida, snett bakom honom/henne.

Haha jo föraren kanske sitter mellan två brudar wink

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
29 april 2020
Eleeb90 skrev:
Cuefa skrev:
Eleeb90 skrev:

Haha jo föraren kanske sitter mellan två brudar wink

Eller hur... lätt distraherande med två lättklädda ben som sticker fram på vardera sida om en lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Sök