Får inte banjokopplingen tät!

satsumas
22 april 2020 · 56 Inlägg

Tja,

En av banjokopplingarna på servopumpen läcker som fan på min e34 m5. Bytt kopparringar, slipat alla ytor med sandpapper & rengjort som fan. Ytorna är 100% rena & plana. Drar med rätt moment. Ändå läcker det!

Hur ska jag få det tätt?? Fattar inte hur det kan läcka.. Kanske skulle prova brickor av annat material, vilka isåfall?

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
simlar
22 april 2020 · 5 526 Inlägg

Sprucken banjokoppling eller banjobult eller sprucken servoupump vid banjon?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
22 april 2020 · 7 238 Inlägg

På "den gamla goda tiden", när Citroen hade Banjonipplar på bromsrören, kunde det hjälpa att glödja kopparpackningarna - även nya ibland - för att få tätt.
Behöver inte vara gassvets för detta - räcker med gasol-/skidvallningabrännare.

torsen
22 april 2020 · 7 238 Inlägg

satsumas skrev:
Tja,

En av banjokopplingarna på servopumpen läcker som fan på min e34 m5. Bytt kopparringar, slipat alla ytor med sandpapper & rengjort som fan. Ytorna är 100% rena & plana. Drar med rätt moment. Ändå läcker det!

Hur ska jag få det tätt?? Fattar inte hur det kan läcka.. Kanske skulle prova brickor av annat material, vilka isåfall?

Sandpapper är kanske inte det JAG skulle tillgripa.
Aldeles för grovkornigt.
En finhuggen fil eller grov scotshbrite skulle jag använda.
Slipspåren från sandpapper kan medför läckage genom slipspåren.

uhlin
22 april 2020 · 2 834 Inlägg

Det finns aluminiumbrickor med nån slags gummitätning, vet inte vad de heter men då bör det bli tätt om det inte är sprucket på nåt ställe

simlar
22 april 2020 · 5 526 Inlägg

uhlin skrev:
Det finns aluminiumbrickor med nån slags gummitätning, vet inte vad de heter men då bör det bli tätt om det inte är sprucket på nåt ställe

Tredobricka

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang