Trasig länkarmsbussning?

Twoodblue Snygg
27 april 2020 · 113 Inlägg

Hej,

Bytte till sommardäcken förra veckan på min Mazda 3, 2010.
Nu svänger bilen av sig själv åt både höger och vänster främst vid bromsning/motorbromsning men även vid gaspådrag. Ratten känns även "låst/trög" när man kör rakt fram, som man kan känna när man kör i hjulspår i frusen snö på vintern.
Förra året körde jag med andra däck och fälgar.
I vintras använde jag de fälgarna som jag använde förra sommaren.
Nu kör jag på originalfälgarna som jag fick med bilen och däck som räcker säsongen ut.

Märkte av detta någon enstaka gång i höstas/vintras, men då tolkade jag det som sliten spårig asfalt och snöig väg och tänkte inte mer på det.

Vad kan det vara? Trasig länkarmsbussning, hjulvagnsinställning eller annat?

Tony

zzr9409209
27 april 2020 · 716 Inlägg

Sån var en Kadett -88 jag hade en ggn,länkarmsinfästningen fram var helt avrostad,

jaka54
28 april 2020 · 5 714 Inlägg

Hej!
Upp med framhjulen och ta tag i ett av hjulen och försök ruska höger vänster och upp och ner! Hjulet ska inte röra sig! Gör det det så är en av länkarmsbussningarna /styrledsbussningarna sliten.

FrankZappa
28 april 2020 · 13 Inlägg

Jag hade till sist så dåliga bussningar till länkarmarna på min Octavia, att man kunde se hur hjulen pressades bakåt i stänkskärmarna vid inbromsning.
Vet inte hur det ser ut på just Mazda men vissa bilar har två likadana bussningar (Volvo 850) medan många har den bakra bussningen av en sort som tappar stillen ganska fort. I det senare fallet är det ibland enkelt o billigt att byta bara den (Passat b7 t.ex.) medan det ibland är bättre att byta hela länkarmen om den ändå går att löpa billigt.

När man får "toe out" vinkel så känns det trögt o osäkert som du beskriver.
När man får "toe in" vinkel så känns den också osäker men är bara ovillig till sväng i första början av rattrörelsen och sedan mer villig till sväng. Men även allmänt "nervös" mest hela tiden.

Annars kan så klart styrleder och spindelleder bli glappa (säkerhetsrisk eftersom de då kan brista) men om det rör sig om stora glapp som jag tycker det låter som här, så tippar jag på hur länkarmarna är upphängda.
Undersök så gott du kan.

Twoodblue Snygg
12 maj 2020 · 113 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Sån var en Kadett -88 jag hade en ggn,länkarmsinfästningen fram var helt avrostad,

Ouu en härlig gammal kadett smile  aj då, kunde bara se ytrost på min, men kan vara dolt.

Twoodblue Snygg
12 maj 2020 · 113 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Upp med framhjulen och ta tag i ett av hjulen och försök ruska höger vänster och upp och ner! Hjulet ska inte röra sig! Gör det det så är en av länkarmsbussningarna /styrledsbussningarna sliten.

Körde upp både på domkraft och billyft men kunde inte känna något. Dock var det på en lyft där däcken ej är fria. Man försökte rycka lite ändå.

Twoodblue Snygg
12 maj 2020 · 113 Inlägg

FrankZappa skrev:
Jag hade till sist så dåliga bussningar till länkarmarna på min Octavia, att man kunde se hur hjulen pressades bakåt i stänkskärmarna vid inbromsning.
Vet inte hur det ser ut på just Mazda men vissa bilar har två likadana bussningar (Volvo 850) medan många har den bakra bussningen av en sort som tappar stillen ganska fort. I det senare fallet är det ibland enkelt o billigt att byta bara den (Passat b7 t.ex.) medan det ibland är bättre att byta hela länkarmen om den ändå går att löpa billigt.

När man får "toe out" vinkel så känns det trögt o osäkert som du beskriver.
När man får "toe in" vinkel så känns den också osäker men är bara ovillig till sväng i första början av rattrörelsen och sedan mer villig till sväng. Men även allmänt "nervös" mest hela tiden.

Annars kan så klart styrleder och spindelleder bli glappa (säkerhetsrisk eftersom de då kan brista) men om det rör sig om stora glapp som jag tycker det låter som här, så tippar jag på hur länkarmarna är upphängda.
Undersök så gott du kan.

Ja, det känns som "toe out" som du beskrev det kunde dock inte hitta något hmm

Twoodblue Snygg
12 maj 2020 · 113 Inlägg

Hej alla,

Jag hissade med domkraft, men kände inget på hjulen. Sen passade jag på att kolla under bilen på okq8 när jag ändå var där och tvättade. Tyvärr kunde jag inte känna något och dessvärre kunde jag inte dra så jättekraftigt i däcken för att känna ev. glapp.
Jag tog dock några foton om någon ser något hojta till.

Lämnade för övrig in bilen för service till en bra kille som har enskild firma (var för lat för att göra det själv sen vill jag gynna lokala småföretagare pga covid-19). Han kunde inte heller känna något glapp.
Han tyckte jag skulle göra en hjulvagnsinställning för framvagnen. Men innan jag åker iväg, så vore jag tacksam om någon vänlig själ kunde kolla på mina bilder om det ser ok ut?

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-20ec62fb267dcf6e72b38463eebad045.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-0437f9e07c085432ecda797b3c6c3bdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-d2ae4e79be875f64d9104eb25cdf9ac8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-89722bc918aeab84552ccc3943263084.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-ef81d6693211f5166b7abb939df77d22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-8e287ca53090370af22ff4a847d29ab0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-201526b9ed00098cec861974ca99f943.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-cf18a8f1873ecd930f20177af05e5ec3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207116/207116-edd110d97ffe8802438d72b12aca46e0.jpg

jaka54
12 maj 2020 · 5 714 Inlägg

Hej!
Syns inget konstigt!
Sitter MCPearsonbenet fast i karossen? På Brorsans Audi 100 turbo (91:a) satt skruvarna lösa (tre stycken) på vänster sida och så fort han gasa på lite så började bilen dra/vandra höger eller vänster. -Jäkligt obehagligt!

torsen
13 maj 2020 · 7 230 Inlägg

Defekta länkarmar/länkarmsbussningar leder till ändrade hjulvinklar.
Hjulskränkningsändring bör inte ge de fenomen du anger.
Inte heller ändrad cambervinkel bör ge märkbar förändring.
Däremot ändrad castervinkel kan leda  till ökad eller minskad "styrvillighet".
Min teori!

Twoodblue Snygg
23 maj 2020 · 113 Inlägg

Tack för alla svar, vette f*n va det kan vara med bilen,
Har inte ork att lägga ner mer tid och pengar.. ska dessutom besiktas nästa månad.
Som ett brev på posten funkar inte heller kompressorn på ac... Förmodligen Kopplingen som behöver bytas ut.

Såg även att servooljan var på tok för mycket fylld, så tog ut 1-2 dl ihop om att detta skulle lösa problem nr 1. men icke..

Jaja,, bilar....

husseman
23 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, inte dina däck som håller på att separera eller liknande? Annars lär du få veta på bilprovningen om det finns nåt fel  i din framvagn. Lycka till/ husse

Meaganeowner
23 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Fjäderbenslagringar.

Utmarks-Loke
23 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Dum fråga kanske, men har du kollat lufttrycket på alla fyra hjulen och pyst i det som skall vara? Och hur mycket har du kört, det har inte blivit bättre med tiden? Jag kände något liknande när jag satte på sommardäcken förra året men antingen försvann det eller så vande jag mig.

Twoodblue Snygg
25 maj 2020 · 113 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, inte dina däck som håller på att separera eller liknande? Annars lär du få veta på bilprovningen om det finns nåt fel  i din framvagn. Lycka till/ husse

Var rädd för det, men kunde inte se, ska kolla mer noggrant när jag hissar nästa gång.
Ja, det är ju sant, tack Husse! /Tony

Twoodblue Snygg
25 maj 2020 · 113 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Fjäderbenslagringar.

Ja, det skulle det kunna vara, ska kolla lite närmare på fjädringen med. smile Tack!

Twoodblue Snygg
25 maj 2020 · 113 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Dum fråga kanske, men har du kollat lufttrycket på alla fyra hjulen och pyst i det som skall vara? Och hur mycket har du kört, det har inte blivit bättre med tiden? Jag kände något liknande när jag satte på sommardäcken förra året men antingen försvann det eller så vande jag mig.

Nä då, alla frågor är högst relevanta! Trodde det var luften först, men tyvärr inte. De var bättre ett tag men nu är det som förut.
Ska försöka få ork att hissa den i morgon igen och leka bosse bildr smile Tack! /Tony

Twoodblue Snygg
26 december 2020 · 113 Inlägg

Hej,
lämnade in bilen för ett tag sen. De beställde bärarmar och sa att det var glapp i spindelleden (trafikfara).

Efteråt beter sig ratten fortfarande på samma vis dvs den har blivit mer stum (som en ratt ska kännas) efter repararionen och hjulinställningen men den beter sig ändå skumt. Det känns ibland som att ratten är "lös" som att ratten rör sig 10 grader år höger eller vänster utan att hjulen rör sig.
Sen vid gropar rör sig ratten åt de håll som gropen befann sig. Dvs åt höger om gropen är under högerhjulet.
Vid acceleration/bromsning drar sig ratten upp till 60-70 grader om ratten innan var vriden mindre än 10 gradder åt ett håll. Verkstaden sa att det kan ta upp till 100 mil innan det "sätter" sig.

Idag i snön så halkade jag till och kom åt höger framhjul mot en trottoarkant i 10-20km och nu står ratten ca 10-15 grader åt höger när jag kör rakt fram.

Har lagt ut 8200 redan och behöver köpa ny större bil pga tillökning i familjen men måste sälja denna skit innan vi kan köpa ny.

Snälla hjälp mig, har inte råd att kasta pengar i sjön!

uhlin
26 december 2020 · 2 834 Inlägg

Gjordes hjulinställning då bärarmar och spindelled byttes?

Att ratten står snett efter du var i trottoarkanten kan va krökt styrstag eller att hjulinställningen på annat sätt flyttat sig.

Twoodblue Snygg
26 december 2020 · 113 Inlägg

uhlin skrev:
Gjordes hjulinställning då bärarmar och spindelled byttes?

Att ratten står snett efter du var i trottoarkanten kan va krökt styrstag eller att hjulinställningen på annat sätt flyttat sig.

Ja precis, så då borde ju inte ratten bete sig så konstigt när hjulinställning är gjord efter att de byttes?
Käns ibland bra och ibland som ratten på radiobilarna på Liseberg.
Dvs lite oberäknelig.
Vad tror ni det kan vara?

Aj då, så typiskt min tur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang