Volvo 244 bromsjustering bak

Patrik90s
7 maj 2020 · 2 Inlägg

Hej.

Har precis fått av bromsarna och backarna till handbromsen på min 244 från 1988 och när jag sedan satt dit nya backar så får jag inte på skivan...
Jag har justerat bakom handbromsspaken i kupén, eftersom där bara är en solid metallbit mellan backarna och inget justeringshjul.

Tacksam för hjälp.

uhlin
7 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Det är inte så att det är en kant på bromstrumman. Eller var kommer bromsbackarna ifrån? Biltema?
Isåfall har du nog svaret där.

Mack Forum- och sitemoderator
7 maj 2020 · 26 149 Inlägg

Inte så att man behöver lossa på själva handbromsen också innan skivorna ska på?
Bara en tanke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Skitungen
7 maj 2020 · 199 Inlägg

Hade exakt samma problem på min 240. Då hade den där ”spaken” som sitter mittemot den där solida metallbiten rostat fast. Smörjde den med olja och slog lite tills den började att röra på sig igen. Efter det så gick bromsskivan på lätt.

KolGruvan
7 maj 2020 · 1 450 Inlägg

Som tidigare sa brukar man få slipa bort kanten som blir inni skivan om man inte byter skivan också.
Har du biltema backar så är det lika bra att köpa andra på en gång. Köpte själv deras backar till min 740, dessa ligger slängda ca 50 meter ute på åkern hemma. Gissa varför..

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Brådhis * Voff voff *
7 maj 2020 · 10 279 Inlägg

KolGruvan skrev:
Som tidigare sa brukar man få slipa bort kanten som blir inni skivan om man inte byter skivan också.
Har du biltema backar så är det lika bra att köpa andra på en gång. Köpte själv deras backar till min 740, dessa ligger slängda ca 50 meter ute på åkern hemma. Gissa varför..

Det är ingen som har sagt det...? big_smile Nåväl, man ska inte behöva slipa egentligen, sakerna ska kunna gå tillbaka så pass mycket att man får på skivan ändå. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
7 maj 2020 · 1 782 Inlägg

Om inte skivan inte går att montera så har man inte sett till att allt rör på sig som det ska eller att vajrarna inte är slacka nog, men då bör det även funnits problem att demontera delarna.
Om det finns en kant på skivorna så är dom ganska slitna och då spelar det mindre roll vilket märke som står på kartongen till backarna, det blir liksom fel med anläggningsytorna oavsett!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang