Blästra bort rost, men sedan – epoxy eller annat?

Radare
8 maj 2020 · 55 Inlägg

Min fina Volvo S60 från 2011 är mycket fräsch och fin och jag tycker om den så mycket. Därför bekymrar det mig att skärmkanterna har börjat rosta. Jag vill stoppa det så effektivt som möjligt! Titta på bilderna. På de främre skärmkanterna är rosten mycket tydlig. På de bakre som små bruna prickar. Har tänkt blästra och gissar att det är nödvändigt att göra det även bak. Men hur vet jag hur mycket lack jag ska blästra bort? Kan det inte finnas begynnande rost under lacken som kommer ge likadana små prickar några veckor efter jag är klar? Så hur mycket ska bort? Och undrar: ska jag ta zinkfärg först på den blästrade plåten? Eller epoxy-grund först? Duger Biltemas? Har haft mycket svårt att hitta annan; varit runt på fyra firmor idag: billackering, industrilackering och en distributör (med liten butik). Den senare kunde sälja det, men barai 5-kilos burkar. Gissar att jag behöver några hundra gram. Men Biltemas är kanske ok? Eller bara Zink? Har köpt Volvos original 2K-lack och 2-K klarlack. Mycket tacksam för råd! Vill att det ska bli bra och hålla länge. Jo, har tänkt montera original stänkskydd både bak och fram när det är klart, för att minska lackens exponering för skit och stänk. https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-f58b2ff9132f3c1d220c9c9a94043c10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-559051f4e5a5382da6f44931e9c2c113.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-f1686404415e38d5bd41615b48394854.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-cbba74d9434f499c2747cd167867d017.jpg

Senast redigerat av Radare (8 maj 2020)

jaka54
8 maj 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du behöver inte blästra! Men det är klart har du tillgång till blästeraggregat så kör med det men punktbläster är ganska värdelöst. Om du inte har blästeraggregat och stort utrymme så slipa bort all rost/färg med ståltrissa i en vinkelslip sedan penslar du på Corrostabil rostborttgare och låter det verka i 15-30 min och sedan på med stålborste  igen (helst med vinkelslip). sedan på med corrostabil igen och sedan vinkelslip igen...så där håller du på några dagar (det tar tid med rostborttgare) men slutligen kommer du att se att alla svarta porer är borta.
Sen tar du återigen och penslar på Corrostabil men den här gången tar du en mässingsborste (finns i satser om tre små borstar på Autoexperten) då kommer du att se att stålytan blir kopparfärgad, syran i Corrostabil reagerar med mässingen i borsten. Den här pläteringen skyddar mot rost och tar bara någon minut att genomföra. När detta är gjort torkar du bara av stålytan med en trasa. Spruta sedan på Biltemas vita epoxyprimer som skyddar utmärkt mot rost och sedan när den torkat ha (pensla eller spruta beroende på storlek på ytan) på 2-komp sprutspackel och spruta sen på 2-komp billack.
Den här processen med Corrostabil rostborttagare är långsam men har man inte tillgång till bläster så fungerar den utmärkt.

Utmarks-Loke
8 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Annars kan du köpa från www.bilfarg.se om du har tid att vänta. Mackan visar och ger dig rabatt:

https://www.youtube.com/watch?v=CZvH--a5pTw

Radare
8 maj 2020 · 55 Inlägg

jaka54 skrev:
...punktbläster är ganska värdelöst.

jaka54 skrev:
...har man inte tillgång till bläster så fungerar den utmärkt.

Men ifall jag har punktbläster – är det sämre än metoden du skriver om? Har just fått tillgång till Biltema-bläster-grejer, men du menar att det inte är lönt?

Hamilton
8 maj 2020 · 8 864 Inlägg

Låt ett proffs göra det där jobbet för bästa resultat, visst det blir dyrt men är värt dom pengarna om du ska behålla bilen länge. Även insidan av skärmkanterna måste behandlas

Senast redigerat av Hamilton (8 maj 2020)

Fotograf på tierpidag.se
jaka54
8 maj 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag har också ,för många år sedan , testat med punktbläster men den tar på så liten yta och sanden i påsen (det var en med påse undertill) tog slut eller blev utsliten så snabbt så nu har jag en friblåsande blästerpistol (4hk, 50 literstank, kompressor) men det blir så fruktansvärt sandigt runt om kring så småsaker som du visar , i hjulhus skulle jag ta med Corrostabil-metoden/ståltrissa i vinkelslip ...även om det tar lång tid. Men har du plats och inte bryr dig om att det blir sandigt överallt runt bilen så kör hellre med en friblåsande blästerpistol.

husseman
9 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm.. skiten kommer alltid tbx. Byt skärmkanter e´mitt tips.

mvh/husse

Myhran
9 maj 2020 · 452 Inlägg

Den undre bilden undrar jag om det inte bara är flygrost,
tvätta bilen riktigt med kallavfettning och flygrostbortagare av valfri sort. Finns många tester på YT om detta,
Den övre bilden syns att det är rost under ytan,
Nu syns det dåligt på den övre bilden men ser ut som att innerskärmen ligger fel och skavt kanten kanske så rosten börjat där,


Med vänlig hälsning,

Radare
9 maj 2020 · 55 Inlägg

husseman skrev:
Hmm.. skiten kommer alltid tbx. Byt skärmkanter e´mitt tips.

mvh/husse

Hade jag inte tänkt på som en möjlighet. Behandlas likadant som ifall jag hade blästrat befintlig, med epoxy? En sån här?

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ … 3127674_9/

Senast redigerat av Radare (9 maj 2020)

Radare
9 maj 2020 · 55 Inlägg

Myhran skrev:
Den undre bilden undrar jag om det inte bara är flygrost...

Har du ju säkert rätt i! Halverar arbetet! :-)

Senast redigerat av Radare (9 maj 2020)

Marcus_89 Biltokig elektriker
9 maj 2020 · 3 352 Inlägg

Epoxi-grund/primer håller rosten borta helt om du har fått en 100% plåtren yta. Har du lite rost under eller fukt så kommer det synas sen. Så det är noga att det är 100%.
Jag lackade ett par framskärmar till mina föräldrars audi för 3-4 år sen. Var rost i skärmkanterna som jag slipade och blästrade. Sen använde jag bara en 2-k rostskyddsgrund innan lack. det har funkat jättebra. Den bilen rullar året om.
Använder man 1-k produkter så kommer det inte hålla lika bra, de har inte samma skydd och då kommer det till slut tillbaka.

Använde denna: https://www.billackering.eu/epages/bill … s/G7300-11

Men de har många andra alternativ med  smile

På den övre bilden får du slipa och se hur illa det är i plåten. Jag hade slipat det plåtrent där rosten är, sen punktblästrat där rostporerna är kvar. Då blir det inte så mycket blästring och inte en massa sand överallt. Rosten kan finnas på insidan av skärmen med om du har otur.

På den undre så kan du börja med flygrostborttagare och se hur det blir sen. Där tycker jag inte att det är värt att slipa ner och lacka om nu.

Nybergrobin
9 maj 2020 · 2 378 Inlägg

Bild nr2 är det bara flygrost på....finns flygrostborttagare på tex mekonomen

Ang bild nr1 så kan det funka med att slipa ner färgen och sedan blästra där du har rostporer. Rostätare efter blästring för att sedan grunda med epoxigrundfärg. Köp dock inte biltemas....tex hagman ca primer är ett mycket bättre alternativ.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2020 · 13 736 Inlägg

Epoxigrund är melodin om du vill ha något så bra som bara går.  Men var försiktig det är giftigt något överjävligt.. enda som jag hade respekt för på jobbet.   men var noga och slipa bort all rost..

jag skulle använda en 3m grovrengörare av lämplig grovlek   liknande denna
https://shop.otdtools.se/product/grovre … ra-grov-3m

skulle inte bläsra om det inte verkligen vorre nödvändigt oftast är det inte det.. då har det i regel gått för långt och plåten behöver bytas..    använde alltid en 3m grovrengörare när vi hölls med rost på jobbet  och rosten kom inte tillbaka vad jag kunde se..  kunderna borde kommit tillbaka rätt omgånende om det inte fungerat att göra rent och ta bort rosten och sen på me epoxi.   men!!!!  det är viktigt att alltid täcka grundfärg med en täckfärg för grundfärgen andas och kommer göra att det rostar om man åker runt med bara grundfärg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
9 maj 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!

Det är inte bara flygrost på bild 2 ...tyvärr!
Att byta skärmkanter skulle jag inte göraför det där lilla rostangreppet.

Senast redigerat av jaka54 (9 maj 2020)

Myhran
9 maj 2020 · 452 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!

Det är inte bara flygrost på bild 2 ...tyvärr!
Att byta skärmkanter skulle jag inte göraför det där lilla rostangreppet.

Vilka prickar är inte flygrost? Ev kanske det är 3st prickar som inte är flygrost i mina ögon, bilden är lite för suddig, men alla de diarré färgade prickarna vågar jag påstå är flygrost,

Med vänlig hälsning,

husseman
9 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm..Rost e´som cancer- tar man inte bort allt...så kommer det tbx. Förr eller senare...  detta är bara baserat på 40 års skruvande o test av alla mirakelmedel som finns. En missad rostpora kommer alltid tbx. Sen må du ha 30 lager epoxy från feltema av alla dårhus på.

mvh/husse

caromania Forummoderator
10 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Äsch. Det kan vara värre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-b694dbf85f8cd7026a0ba6273db991ce.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
10 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Med så där mycket rost måste det väl vara antingen en opel eller något japanskt? big_smile

caromania Forummoderator
10 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Med så där mycket rost måste det väl vara antingen en opel eller något japanskt? big_smile

Engelsman, men det är bara lite flygrost. Tänkte dra på lite corrostabil och köpa en bibel. smile
Till bilens försvar ska sägas att den stått avställd delvis utomhus i drygt 10 år.

Men för TS del tror jag inte att det behövs kapas och svetsas, gnugga upp för att verkligen avgöra vad som är flygrost och läckande porer, sedan fungerar ju punktbläster alldeles utmärkt till sådant, man slipper drivor av sand överallt.

Edit: Angående frågan när man vet hur mycket man ska blästra, det blir väldigt tydligt i skarven mellan plåt/grundfärg/lack. Man ser om det är rost kvar eller om man kommit hela vägen. Tänk på att behandla punkten direkt, rost är en kemisk process så det går inte att blästra en dag och måla nästa även om det ser precis likadant ut. Tvätta med sprit och sedan pensla på.

Senast redigerat av caromania (10 maj 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2020 · 13 736 Inlägg

caromania skrev:
Äsch. Det kan vara värre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-b694dbf85f8cd7026a0ba6273db991ce.jpg

inget man inte fixar med en plåtbit  lite popnitar och lite spackel.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang