Bogsering av bil med krossad vindruta

uhlin
10 maj 2020 · 2 834 Inlägg

jonapaloma skrev:

uhlin skrev:

jonapaloma skrev:

Menar du att bogsera utan vindrutan eller kör själv utan vindruta?

Då kan du köra den till verkstad för egen maskin bara du har försäkring och den är påställd. Sen från verkstad till bes.

Är det lagligt?

Jodå, mycket mer lagligt än att bogsera med krossad vindruta, haha.... Nä, men skämt å sido så ska inte det va nåt problem då du får köra till verkstad för reparation och sen från verkstad till bes.

Och bilen var väl besiktad men med ombesiktning så då är det ju lugnt.

jonapaloma
10 maj 2020 · 19 Inlägg

Håller med om att det känns bättre och tryggare faktiskt. Jag ska kolla om jag får bort rutan. Behöver bara köra 1.5 kilometer till verkstaden på mindre vägar. Går att köra senare på kvällen också.

caromania Forummoderator
10 maj 2020 · 9 296 Inlägg

jonapaloma skrev:

uhlin skrev:

jonapaloma skrev:

Menar du att bogsera utan vindrutan eller kör själv utan vindruta?

Då kan du köra den till verkstad för egen maskin bara du har försäkring och den är påställd. Sen från verkstad till bes.

Är det lagligt?

Det bör definitivt vara lagligt. Dessutom betydligt bättre att köra än att bogseras. Men håll 30 och kör på varningsblinkers. En följebil är ju ändå ett måste eftersom du ska hem. Två bilar i kolonn med varningsblinkers. Jag tror till och med polisen skulle ge den aktionen beröm!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2020 · 13 742 Inlägg

ta bort vindrutan och kör..    har blivit stoppad av polisen utan vindruta dom klagade på att bilen inte hade en nummerplåtfram.    bilen var helt nylackad och var påväg för att få ruta monterad   blev inga böter eller nått..  rutan nämde dom inte ens..  smile

Senast redigerat av Growe (10 maj 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jonapaloma
10 maj 2020 · 19 Inlägg

Tacksam för svaren. Som sagt inte långt jag ska köra bilen heller.

jonapaloma
10 maj 2020 · 19 Inlägg

Kollade lite hur man skulle montera bort rutan. Men får inte av listerna. Nån som vet hur man gör? Har en fort mondeo mk3 2.0 2002

spillolja
10 maj 2020 · 4 024 Inlägg

Growe skrev:
ta bort vindrutan och kör..    har blivit stoppad av polisen utan vindruta dom klagade på att bilen inte hade en nummerplåtfram.    bilen var helt nylackad och var påväg för att få ruta monterad   blev inga böter eller nått..  rutan nämde dom inte ens..  smile

Var det möjligen en 69:a eller äldre, så finns såvitt jag vet ej krav på vindruta

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Eleeb90
10 maj 2020 · 345 Inlägg

Ställ på bilen försäkra den! Sedan bokar du tid på verkstad och kör den dit. Ska du meka i eget garage blir det svårt att bevisa att du ska dit. Vad jag vet så måste man ha något slags bevis på att man ska till verkstad eller besiktning. Så en bekräftelse på verkstadsbesök eller besiktning via Mail eller papper m.m. Är nog ett måste.

Ett annat lagligt alternativ är att dra bilen bakom en annan bil med dolly. Dock är det inte så många som har dollies stående smile

Dessa är nog de billigaste alternativen jag skulle göra som är lagliga.

Dyrare alternativ är att ringa bärgare.

Ett annat hyffsat dyrt alternativ är att dra bilen på biltrailer( är bilen liten klarar du dig med b kort annars måste du eller den som kör ha be kort)

Mew
10 maj 2020 · 2 160 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Ställ på bilen försäkra den! Sedan bokar du tid på verkstad och kör den dit. Ska du meka i eget garage blir det svårt att bevisa att du ska dit. Vad jag vet så måste man ha något slags bevis på att man ska till verkstad eller besiktning. Så en bekräftelse på verkstadsbesök eller besiktning via Mail eller papper m.m. Är nog ett måste.

Ett annat lagligt alternativ är att dra bilen bakom en annan bil med dolly. Dock är det inte så många som har dollies stående smile

Dessa är nog de billigaste alternativen jag skulle göra som är lagliga.

Dyrare alternativ är att ringa bärgare.

Ett annat hyffsat dyrt alternativ är att dra bilen på biltrailer( är bilen liten klarar du dig med b kort annars måste du eller den som kör ha be kort)

Den var ju redan påställd och försäkrad. Mao bara att köra. smile

caromania Forummoderator
10 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Mew skrev:

Eleeb90 skrev:
Ställ på bilen försäkra den! Sedan bokar du tid på verkstad och kör den dit. Ska du meka i eget garage blir det svårt att bevisa att du ska dit. Vad jag vet så måste man ha något slags bevis på att man ska till verkstad eller besiktning. Så en bekräftelse på verkstadsbesök eller besiktning via Mail eller papper m.m. Är nog ett måste.

Ett annat lagligt alternativ är att dra bilen bakom en annan bil med dolly. Dock är det inte så många som har dollies stående smile

Dessa är nog de billigaste alternativen jag skulle göra som är lagliga.

Dyrare alternativ är att ringa bärgare.

Ett annat hyffsat dyrt alternativ är att dra bilen på biltrailer( är bilen liten klarar du dig med b kort annars måste du eller den som kör ha be kort)

Den var ju redan påställd och försäkrad. Mao bara att köra. smile

Jupp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jonapaloma
11 maj 2020 · 19 Inlägg

Nån som tagit loss en ruta tidigare? De på den bilglasfirman jag var på rekommenderade inte att ta lös den själv. Suck 😐

zzr9409209
11 maj 2020 · 716 Inlägg

Den sitter limmad, du får inte bort den "utan verktyg o kunnande"

spillolja
11 maj 2020 · 4 024 Inlägg

Stålvajer och några träklossar så najar man bort en ruta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
13 maj 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, borde vara bara att köra- men vill du vara säker så be en snubbe från verkstan köra bilen den korta sträckan. Vi kör saker utan ljus, skärmar , vindrutor osv. utan problem. Snuten har förstående för att vi verkstäder måste flytta saker korta avstånd ibland, o har aldrig åkt på nåt under min tid. En tröja o byxor som det står nåt med bilverkstad på funkar alltid.
mvh/husse

jonapaloma
17 maj 2020 · 19 Inlägg

Tack för svaren. Jag fixade en som kunde bärga bilen till verkstaden smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang