2844
Sök

BMW e46 n42

8 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
#1
Tja, har ett väldigt irriterande problem med min bil. Bilen går bara att starta när den är kall och när lmm är utdragen om man försöker starta den med lmm i baksmäller den o går skit. Om du försöker starta bilen när den är varm så startar den inte alls, men när den är på det blå sträcket går det att starta den med lmm utdragen om du sen sätter i lmm när bilen är igång så tvärdör den bara. Bilen går fint så länge du inte stänger av den när den är varm o kör med lmm utdragen. Någon som vet vad felet kan vara? Har googlat som en idiot flera gånger utan att hitta något. Den har även varit inne på verkstad men dom har inte hittat problemet än. Bilen det gäller är en BMW e46 2003 med n42 motorn

Forummoderator
26 458 Inlägg
9 maj 2020
#2
Är det samma bil du hade problem med i din tidigare tråd?
Kollade du upp eventuella felkoder?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 maj 2020
#3
Jag sätter en HALV femöring på att LMM är kass--
Men jag har haft fel MÅNGA ggr förr, så ta det inte för givet..
Realtidsövervakning eller felkodsutläsning är egentligen det enda rätta att göra innan man gör ett större ingrepp såklart..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 220 Inlägg
9 maj 2020
#4
Det är väl någon av alla givare och sensorer förstås, men för att lista ut vilken måste man välja strategi. Antingen kan man skaffa en dyr felkodläsare som kan läsa av data i realtid och larma om vilket värde som är fel. Eller så kan man skaffa en multimeter eller ett oscilloskåp och ett kopplingsschema och mäta vad varje givare lämnar ut men det kräver förståelse för elektronik för att kunna tolka värdena. Eller så skaffar man en likadan bil och flyttar över grej efter grej till man träffar rätt.

8 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Är det samma bil du hade problem med i din tidigare tråd?
Kollade du upp eventuella felkoder?

Får inga felkoder

8 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
#6
axxet skrev:
Jag sätter en HALV femöring på att LMM är kass--
Men jag har haft fel MÅNGA ggr förr, så ta det inte för givet..
Realtidsövervakning eller felkodsutläsning är egentligen det enda rätta att göra innan man gör ett större ingrepp såklart..

Glömde skriva men lmm är nybytt

8 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Det är väl någon av alla givare och sensorer förstås, men för att lista ut vilken måste man välja strategi. Antingen kan man skaffa en dyr felkodläsare som kan läsa av data i realtid och larma om vilket värde som är fel. Eller så kan man skaffa en multimeter eller ett oscilloskåp och ett kopplingsschema och mäta vad varje givare lämnar ut men det kräver förståelse för elektronik för att kunna tolka värdena. Eller så skaffar man en likadan bil och flyttar över grej efter grej till man träffar rätt.

Verkstaden har mät allt i realtid och allt verkar fint fattar verkligen inte vad felet kan vara.

Forummoderator
26 458 Inlägg
9 maj 2020
#8
F3 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det är väl någon av alla givare och sensorer förstås, men för att lista ut vilken måste man välja strategi. Antingen kan man skaffa en dyr felkodläsare som kan läsa av data i realtid och larma om vilket värde som är fel. Eller så kan man skaffa en multimeter eller ett oscilloskåp och ett kopplingsschema och mäta vad varje givare lämnar ut men det kräver förståelse för elektronik för att kunna tolka värdena. Eller så skaffar man en likadan bil och flyttar över grej efter grej till man träffar rätt.

Verkstaden har mät allt i realtid och allt verkar fint fattar verkligen inte vad felet kan vara.

Jag hade åkt till en annan verkstad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 951 Inlägg
10 maj 2020
#9
F3 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det är väl någon av alla givare och sensorer förstås, men för att lista ut vilken måste man välja strategi. Antingen kan man skaffa en dyr felkodläsare som kan läsa av data i realtid och larma om vilket värde som är fel. Eller så kan man skaffa en multimeter eller ett oscilloskåp och ett kopplingsschema och mäta vad varje givare lämnar ut men det kräver förståelse för elektronik för att kunna tolka värdena. Eller så skaffar man en likadan bil och flyttar över grej efter grej till man träffar rätt.

Verkstaden har mät allt i realtid och allt verkar fint fattar verkligen inte vad felet kan vara.

Om bilen stannar så fort du stoppar i kontakten till LMM så "verkar inte allt fint", byt verkstad (eller byt LMM).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök