Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 236 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
Berglund_89
11 december 2023 · 1 476 Inlägg

_Shadow_ skrev:

Berglund_89 skrev:
Hoppas inte att någon med ocd följer tråden... lol

Haha 😂 tänker du på att det inte är exakt lika avstånd mellan mätarna eller att de lutar olika mycket? 😜😅

Mvh
Timmy

yikes wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
_Shadow_
12 december 2023 · 345 Inlägg

Har limmat alla kablar på baksidan av a-stolpens täckplast, en av de värsta sakerna jag vet är saker som ligger och rasslar när man kör, de ska vara tyst! 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-12ed5d13b83ec6803ccdb28b7cabc9a0.jpg
Såhär mycket ser man kablarna när de kommer igenom plasten till vardera mätare
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0e7a463e1349081193ea51204e38ea1e.jpg
Från sidan så ser man knappt dom 🙂
Ännu mindre framifrån såklart 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c21eec9177e1c0fc2875a673cbc2f205.jpg
Svängde förbi Peter på BJP och köpte två kontakter till dessa mätare, en som är till alla signaler och en som kommer vara till ström, för att lättare kunna ta isär om plasten/mätarna skulle behövas ta bort någon gång 🙂 annars hade det vart en kabel från vardera mätarhus till vardera givare 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7eb2c024028808603b10411e58e8b564.jpg
Slaktade lite mer av audins gamla elsystem och kom över ett gäng lagom tunna och långa kablar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7a00ebac5b356107f5712c3903d7b54f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-44802bb66a92dfd8276a59f51a3731e3.jpg
Sen räckte inte tiden riktigt till att sätta sig och leta igenom alla kablar i bilen, så jag ryckte fram spänningskuben och lite slarvigt kopplade in alla givare till mätarna 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bf9df9999e544448cc25eba723fad110.jpg
Såhär är resultatet 🙂 Det går inte att få mörkare orange än såhär i dem, men jag tycker ändå att nyansen var bra, så de kommer nog bli att jag tar isär audins instrument vid tillfälle och kollar vad man kan hitta på med en lödkolv 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2a06491cf8f0b879a581e1d64ff5fa76.jpg

Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
14 december 2023 · 345 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Hoppas inte att någon med ocd följer tråden... lol

Jag funderar på om det kan ha vart en som hade det, för jag såg att det försvann nämligen en följare i måndags 😅😅

Edit: Det kan ju faktiskt ha vart pga mätarna i a-stolpen, för jag har märkt att det är väldigt delade åsikter om att ha mätare där eller ej, samt hur många det ska vara 😅

På projektbilen inget nytt, på sambons bil en ny ramp, så hon ser något i mörkret 😊
Hade siktat på den svarta randen ovanför regplåten, men den gick inte in där, fästena med skruv å mutter byggde för mycket och jag orkade inte krångla med ett dolt montage 🙈😅 Fästet sitter med mer än bara två skruv i toppänden 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3f2f7fd2af3851bceccdafa64d24cc59.jpg

Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (14 december 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
15 december 2023 · 345 Inlägg

Julbord igår igen, kommer ju bli tjock om det ska fortsättas såhär 🙈😂

Men, jag tog bort pluggen på min BTR
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a4824191df536bc4e11b3a204680c9c9.jpg
Blev borrat och gängat med 1/8 ntp 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8d31064afe8eaf20e08da642f432c987.jpg
Och i med givaren för nya mätare till bränsletrycket 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9474bd1583a90fe1d650fe5da4db3e45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f0ee1d3226786c9eebbeb30a4dc9be6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4d8ce9d3691ab7562679b79860f57552.jpg
Blev även lite borrat å gängat i sandwich adaptern mellan oljefiltret och termostaten, så nu sitter även oljetemp och oljetryck givarna på plats för mätarna 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-92b4ba4be4c4d9e1b5410dcf9f3a67aa.jpg

Ska försöka hitta en plats att stoppa sensorn till turbotrycket, sen ska jag svetsa nya pluggar till lambdasonder (en till VEMS och en till mätaren) då jag insett att de är felmonterade just nu (fel vinkel)

Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
18 december 2023 · 345 Inlägg

Fick greja i garaget nästan hela helgen, bortsett från lite julklappsshopping på lördagen, så det var kul 😊

Blev ett nytt hål i torpedväggen med en tätslutande genomföring så att kablaget för alla givare kunde komma från kupén ut till motorutrymmet, glömde givetvis ta en bild på den men det är inte jättemycket att se ändå. Lyckades även koppla in +12V, GND och IGN från mätarna elhärva till bilens elsystem, så nu kan man starta och stänga av alla mätare med bilnyckeln istället för spänningskuben, vilket är en klar fördel för det blir rätt tråkigt att åka med en skarvsladd till spänningskuben 😂

Men, det jag fick bild på var avgassystemet, rättare sagt downpiperna 🙂 Jag hade ju läst in mig lite i ämnet om WBo2 nu när jag köpte mätarna och kom fram till att mina placeringar jag gjort tidigare inte var speciellt bra. Många amerikanska sidor, och även svenska sidor, rekomenderar att WB mätaren ska sitta ca 40-60cm efter en turbo medan en NB kan sitta närmre. Så jag plockade ner mina rörkottar och borrade nya hål och svetsade dit nya pluggar för mina bägge sonder (en till VEMS, en till nya mätaren) Den vänstra pekar mer åt sidan medan den högre mer rakt upp som synes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-278cc86432228a2658d22e4a7eda728a.jpg
Här är den enkla anledningen till de olika vinklarna 🙂 För att slippa bråka med växelspakslänkaget (som är på vänster sida av växellådan) så går sladden under växellådan och möter upp den andra givarsladden och upp mot resten av elsystemet
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a147079760160325e9143b8c349d40cb.jpg
Sista bilden jag tog innan jag kröp fram igen, satte på värmestrumpa på den nya givaren och trädde den uppåt. Den ligger inte längre mot downpipen som på bilden, utan följer den andra sladden som sticker iväg snett upp vänster 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a947132efe37b8ee325984728d3cba74.jpg

Efter detta var klart så tog jag tag i stötdämparfästena bak igen. Då jag inte hittar någon bättre lösning alls på detta efter all sökning på nätet och spekulationer med diverse vänner som kommit förbi och kikat, så blir de till att testa lösningen jag börjat med och se ifall det håller i längden. Så, en spegelvänd kopia av den jag redan byggt börjades knåpas ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ebb5eea0b6175f30c833b54ce58dc2d0.jpg
På med en topp-plåt och få den i samma vinkel/lutning som den befintliga
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c94bcfcebb8efb30dd34f5eeed9d21f6.jpg
Och på med en ny välvd plåt och försöka få det så likt som bara möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a437a6ce11517e70f241b06799505911.jpg

Får se om jag hinner med något innan jul, annars blir de i mellandagarna igen 🙂

Nu ska jag iallafall låta min läpp läka, för jag blev lite för närgången när jag skulle blåsa efter jag hade svetsat ihop rören så jag brände bort en del straxt under näsan 🤦‍♂️🤦‍♂️ Tips, testa inte det 😂

Allt gott!
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
18 december 2023 · 76 Inlägg

Oj här har det skrivit en massa, kul att du är igång igen.
Vad var anledningen du läst att lambda ska sitta så långt från turbos? tempen?

Ett problem du nu kan råka ut för är dels om v-band inte håller tätt eller om flex slangen blir otät så kan du få fel mätningar, så jag hade hellre satt lambdor länge upp innan sista böjen.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
18 december 2023 · 345 Inlägg

Tack, ja det är skönt att vara i farten igen 🙂
Får se hur länge jag får hålla på innan husbygget ska igång igen, all snö är ju redan väck, vi hade snudd på 30cm innan helgen och nu är de grön gräsmatta 🙈

Informationen om placering av sonden kommer från olika större firmor (tycker jag att de är iallafall?)

På Speeding i deras guide står det:
Med en turbomotor bör du ha lambdasonden mellan 40-60cm ifrån turbon

Innovate skriver detta i sin installations pdf till sin MTX-L mätare:
Weld the bung at least 24 inches downstream of the exhaust port outlet (after the collector), or 24 inches after the turbocharger if so equipped. The bung should be welded before the X or H pipe if so equipped.

I AEM's pdf för deras X-series står det:
18 inches (45cm) downstream of the cylinder head's exhaust port or turbocharger

Och på J-specs hemsida där Depo-mätaren som jag köpte kommer från står det:
OBS!
Följ bifogade instruktioner gällande montering av sensorn.
Den bör monteras minst 45cm från avgasport med 10 grader vinkel. Om motorn är försedd med turbo eller har en avgastemperatur på över 800 grader så rekommenderas ett avstånd på 90cm


Så det är lite olika som skriver om längre avstånd, kan säkert hitta fler, men det är iallafall därför jag satte de såpass långt bak 🙂

Jag hade ju även monterat mina "under" böjen, pekandes snett nedåt, precis efter turbona, som då gör att allt som kan tänkas rinna och sota vid kallstarter osv hade hamnat i mina sensorer och antagligen haft sönder dem i förtid pga allt som inte ska vara i dom 🤦‍♂️ (om man kikar under v-band klämman bakom turbon ser man sonden)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-aad3654094aa82913d653f3d3bbd6795.jpg



Men ja, det är ju inge kul om de drar in syre bakvägen heller och får felmätningar på avgaserna pga det istället 🤔

Lösningen jag kommer på vid skrivande stund är att jag kan sätta bägge sensorerna i samma downpipe, låta motorn komma upp i arbetstemperatur och jämföra värdena som blir uppmätta så kan jag bekräfta att det är samma värden i övre och undre uttaget samtidigt 🙂
Är ju trots allt bara att flytta sensorerna så bägge sensorerna sitter i alla hål och jämföra alla värden. I VEMS kan jag även stänga av lambda korrigering så att den inte ändrar värdena medans man mäter.

Ett alternativ till V-bandena också kan ju vara att smeta in skarven med sånt där avgaslagningspasta, så att skarven garanterat blir tät, en stund åtminstone 🤔

Flexrörena var helt täta innan jag monterade motorn i bilen första gången, kollade dem noga då det var lättare att ta på/av dem samt för att vara säker på att jag inte skulle åka dit vid besiktningen osv på avgasläckage 😅 Men nån gång i framtiden kommer de garanterat att gå sönder och behöva bytas ut ändå 🙂

Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (18 december 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
18 december 2023 · 76 Inlägg

Jag har aldrig bränt en lambda sond och mina sitter på ovansidan kanske 10-15cm efter turbos och rakt 90 grader in direkt på en mutter så sonden verkligen sticker in och sitter i flödet, kollar loggar nu och när jag körde på gatan 100-200 på 3.6 sek så var EGT uppe i 830 grader en sekund vid 8500rpm, senaste ban körningen på Gotland så ligger den oftast mellan 7-800 grader med full gasningar där den i slutet når 900 grader i typ 250 blås och så man kan plåga bilen på bana går inte att göra på vägen och detta är ju mätt i grenröret så blir ju kallare efter turbos.

https://rejsa.nu/im/user/12768/2022-08- … 150851.jpg

Hittade även denna infon: ford escort cosworth sitter lambdan i avgashuset på turbon original.

Jag brukar även tänka så att det är ju mest flöde i ytterkant av ett rör och då att sätta som du gjort i innerkant efter böjen så kanske det blir att den inte mäter korrekt vid vissa tillfällen, känns bättre då om den suttit innan böjen i innerkant på ovansidan.
Ser nu även att dina sitter i rör som även är vinklade från flödet typ som hur ejektor rör monteras så känns som det kommer lätt bli felaktiga mätningar?

Mina 2 lambdor räddade ju mig när ena kamaxel styrningen pajade så att det blev helt olika förbränningar mellan bankerna så korrigerade sprutet det ändå med infon från lambda sonderna och det utan att jag märkte något, så du bör alltid köra med dom aktiva utom då vid mappning.

Du skulle kunna lägga ut en fråga med dina bilder på Savarturbo för att höra om dom tror det kommer fungera eller kan bli problem.

Senast redigerat av RS8 (18 december 2023)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Inken
18 december 2023 · 524 Inlägg

lite julpyssel

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
RS8
19 december 2023 · 76 Inlägg

Det är så här jag tänker, den mesta av gasen kommer slå i ytterväggarna i böjarna och där blir det då tätast packat och sedan följa röret där en bit innan det sprider ut sig tills det slår i nästa böj.

Så övre position är där jag har min och nedre i rör är hur du nu gjort.
https://rejsa.nu/im/user/12768/2023-12-19-11-36-00_lambda_i_downpipe.jpg

Men nu när du ska köra katalysatorer och trångt original avgassystem så kanske du ändå får så mycket mottryck så att avgaserna kommer fylla allt även på tomgång, så problemet kanske först blir senare med bättre fri flödande system utan kattar.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
19 december 2023 · 345 Inlägg

Jodå, jag är med på att det blir en ändring i gasens flöde/rörelse när det kommer böjar längs med vägen på rör. Om det kommer påverka såpass mycket att bränsleblandningen blir helt körd pga felaktiga signaler från WBo2 så att motorn havererar, finns säkert en större chans när man ligger och pressar på 1000hk och öppet avgassystem som du nämnde, men att alla avgaser trots det bara sveper förbi och skapar nästintill ett vakuum runt sensorn har jag svårt att tro.

Men med det sagt så är jag absolut inte utbildad i ämnet.

Jag hittade dessa bilder angående flöde i rör med olika graders böjar. Utan att lusläsa sidan så vet jag att de rör sig om vätska, vilket inte är helt likt gas (avgaser), jag vet heller inte riktigt vilken diameter teströret har, hastighet, tryck på flödet in i röret eller vilken typ av tröghet ämnet har (i jämförelse med avgaser) som de körde sina tester med.

Mina downpipes består av 2st 60° 3" rostfria rör åtminstone.

Vid 60° böj blir det, precis som du säger, en ökning av tryck på utsidan och en minskning av tryck på insidan av böjen. (Jag misstänker att flödet går från toppen av röret och sedan ner åt vänster, syns bättre på flödesbilden). Precis i böjen kan man se de blå, negativa trycket, men så fort radien på böjen är klar så är det grönt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d925508b267be31b55cc854f1bf315bd.jpg
Även hastigheten bibehålls längs med ytterkanten och minskar mot insidan av röret böj. Men flödet stannar aldrig i hela 60° röret, utan det tycls röra sig hela tiden. (lite svårt att se, men det verkar bara vara 90° och 120° som det stannar upp i på en liten yta i deras test?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-860bc9e6e2500cb20ed7808996289e2c.jpg
I genomskärningen på rören så ser man att vätska (och gas) blir pressat ut mot sidorna, det måste ju ta vägen någonstans eftersom det fylls på med nytt hela tiden från inloppet. Det verkar endast vara 90° böj som får ett mer minskat flöde på insidan av radien (det blå) på dessa bilder, men det är fortfarande ett flöde och inte helt stilla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2464d6e91a48dccb1e2187c6a359a597.jpg

Mina sensorer sitter 10cm bakom böjen samt att vänster sida sitter ungefär straxt över halva röret centrumlinje vid en exakt horisontell skärning av röret. Den högra givaren sitter till vänster om en vertikal skärning av röret, så den givaren skulle i teorin faktiskt sitta sämre som du nämner, men om man tittar på bilden på genomskärningarna i 60° röret så ser det ut som att flödet ökar uppåt/utåt längs med rörets insida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-278cc86432228a2658d22e4a7eda728a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a147079760160325e9143b8c349d40cb.jpg

Så ja, det är helt klart både tryckminskning och flödesminksning i delar av rören, men om det skulle vara så mycket tryck och flödesminkning att det blir såpass felaktiga värdesmätningar pga att avgaserna står still eller inte kommer åt ordentligt, det kan iallafall inte jag svara på, då behöver vi nog mer konkret data från bilar med likvärdiga uppsättningar av sensorer och avgassystem?

Bilderna på flödestesterna hittade jag här iallafall
https://www.mdpi.com/2227-9717/10/8/1510

Edit: avståndet från böjen till o2 uttaget var 10cm, så tog bort texten med asterisk, om att jag skulle kontrollmäta.

Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 december 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
19 december 2023 · 76 Inlägg

Detta vätske test måste ju vara med helt fyllt rör, för med halvfullt så följer den ju bara längs med yttersidorna och då skulle du inte heller kunna mäta trycket på olika ställen som dom gjort och lite så jag tänker med avgaser på låg last.
2st 3" rör är ju stort om du tänker tomgång då du vill ha lambda 1.
Men som sagt kattar och trångt system lär hjälpa till.

Jag brukar dock aldrig se någon som monterar lambda utanför och tycker jag läst någonstans om att den bör sitta i flödet med hittar inget om det nu.
och jag vet att det säljs förlängningsrör med dom jag sätt så är det ändå ett kort rör samt monterad så att avgaserna går 90grader in i röret, på din måste ju avgaserna gå bakåt, men med kattar som stopp där en del avgaser studsar emot så kan det kanske fungera.

Men att både montera dom långt efter turbos och i förlängningsrör känns som onödig säkerhet mot värmen, för som sagt jag har inte hört om någon som bränt sönder sin lambda sond på en korrekt mappad motor, finns ju dom som kör 1 lambda sond per cylinder och placerade direkt i grenrören för exakt mätning per cylinder.
Jag tycker det ser ut som att du har gott om plats att montera dom typ där dom nu sitter men direkt in i röret 90 grader ut och inte borde behöva vinklat förlängningsrör?

Men på savarturbo kanske det finns någon som testat olika monterings sätt så värt att ställa frågan där..

Senast redigerat av RS8 (19 december 2023)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
20 december 2023 · 345 Inlägg

Jag hittade denna bild nu på morgonkvisten, denna tillhör "Study of gas-solid two-phase flow in pipeline elbows using an LES-DPM coupling method" och är gaspartiklar i 4 olika storlekar.

https://www.sciencedirect.com/science/a … 1022008932

Enligt detta test (länken nedanför) hade avgaspartiklarna:
"For the gasoline car the average fresh exhaust plume particle size distributions during acceleration were bi-modal; separate particle modes were observed in particle size ranges smaller and larger than 40 nm, peaking at around 20 nm and at around 70 nm."

https://www.sciencedirect.com/science/a … 9123016470

En nm är en tusendels um, alltså ännu mindre än bilden nedanför visar, och bör därför skapa ett ännu bättre flöde än den som är till vänster?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5d84351e79ddb1fc31637fb8ffc57347.jpg

Jag hittade även en Porsche 944 Turbo hos Lindsey Racing med wbo2 monterad en bit ner i avgassystemet med texten "The Wide Band sensors used today in most companies Wide Band Kits should be placed in a low exhaust pressure location.".  Jag är dock lite osäker vilket år detta bygge var, jag hittade inget om det.

https://www.lindseyracing.com/LR/Parts/ … ATION.html

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-360ffbba15e15139918b3583a9666671.jpg

Med individuella o2 sensorer i varje grenrör, samt en o2 monterad direkt i turbons avgashus, är de wb eller nb sensorer? Läst mig till att nb är mer tåliga så känns som att det är nb sensorer i de du sett/läst om?


Hur som helst, jag svängde förbi Peter på BJP Race igår och köpte nya bungs. Han tyckte dock inte att jag skulle vara orolig över huvud taget och att det skulle fungera bra med placeringen.

Men, jag slet ändå ner mina downpipes igen, första bilden så ser man det nya röda märket uppe till vänster straxt under skarven av rören. Man ser även att placeringen av o2 sensorn är 10cm (+/- någon mm) från avslut på böjen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fa30bf89811f6852a95d814158200535.jpg
Förarsidans nya placering, på "utsidan" av röret dit alla avgaser slungas efter första 60° böjen nedåt straxt efter turbon
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b3383fed11e49376bd4849c1063af763.jpg
Jag nyttjar fortfarande samma kabelklämma jag hade tidigare då kabeln är så lång så den räcker till. Ytterligare en anledning till att jag vill ha kabeln på passagerarsidan är att slippa dra den förbi växellänkaget som går på vänster sida av lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c7af722b7f21bd07e41e83f975c22621.jpg
Ovanifrån på förarsidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e0c0d5d62c77070d19b7036efb01ae82.jpg
Passagerarsidans nya placering
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2472caf625370f19a805775f853a9935.jpg
Ovanifrån på passagerarsidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-adf0bfd0586180e8ee410c3574954479.jpg

En kladdbild bara för att enklare visa vart o2 sensorerna sitter på rören.
De blå är ungefär där jag hade dem satt, de röda är deras ungefärliga nya placering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4a1486dbe4924e2169dcebc45d1ba139.jpg

Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 december 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Baldrik
20 december 2023 · 296 Inlägg

Intressant.
I VVS världen pratas det ju om 3-5 ggr diametern med raksträcka innan mätare för att få stabila mätvärden.
Som tydligt syns på diagrammet ovanför är det ju i mitten av röret som flödet är högst.

_Shadow_
20 december 2023 · 345 Inlägg

Sedär, det kände jag inte till, gäller det oavsett hur kraftig böjen på röret är tro?

Om man använder det räknesättet så hade bägge mina sensorer vart placerade för nära böjen, då det är 3" (7.62cm) så hade det blivit 22.86cm till 38.1cm från böjens slut.

Hastigheten är högst i centrum ja, misstänker att det skapas någon form av friktion mot rörets insida som stoppar upp det i samband med att massan/trycket ökar längs med yttre väggen? För även på de raka bitarna verkar hastigheten vara lägre (gul färg) längs med insidan av röret? (bortsett straxt efter en böj)

Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (20 december 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Baldrik
20 december 2023 · 296 Inlägg

Det är oavsett böj, om man ser en sektion av flödet bildar det en kon i röret där hastigheten är lägre ju närmare kanten man kommer. Vid randzonen, är det nästan helt stillastående.
Den är ju naturligtvis väldigt tunn.
Men det är ju helt ren luft, med partiklar blir det ju annorlunda.
Som också syns på diagrammet ovanför.

RS8
20 december 2023 · 76 Inlägg

Fasiken va du har bråttom att bygga om, hinner knappt diskutera innan du gjort något wink
Men nu blir det ju även bättre då den sitter 90 grader och närmare röret, kanske sensorns topp även sticker in nu?

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
20 december 2023 · 345 Inlägg

Ja, men jag vill ju komma framåt med bygget också 🙈🙈😅

Fick äntligen tillbaks pendlarbilen idag 🙂
Har vart utan egen bil i 2 månader, så har vart lite kämpigt, men äntligen är man fri igen 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9a7082063301d029a128db87ef9f7311.jpg
När jag ändå var på möller, så snackade jag lite med "Audi Mats" om bygget, fick lite feedback å så

Väl hemma skruvade jag fast alla saker till avgassystemet som jag inte hann med igår kväll, så nu är avgassystemet helt på plats med allt igen

Sen ville jag inte dra igång något större jobb, så jag pysslade lite med inredningsdetaljer, centerkonsolen alltså. Klippte loss kablarna från audins elsystem, planen är att nyttja audins knappar till volvons elsystem, så långt det går. T.ex takluckeknappen är ju inte på samma position och jag kan inte använda s8'ans vridfunktion till min taklucka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e4080041d36589fc7ca10bec46e2b9fc.jpg

Det slutade med att jag kapade/filade upp original hålet för audins klimatanläggning och stoppade in volvons anläggning där istället.

Hålet är lite för brett, så blir lite svart färg på den vita plasten, alternativt någon svart plastram så de ser schystare ut, men ingen jätteprio på det egentligen. Turbotimern kommer nog inte bli använd nu när jag har den elektriska vattenpumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cea17426926f3a7258ad08dfa3fad09.jpg

Close-up på knoppen ifall någon var nyfiken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-91791fefc58efce1ce618ad46c7aacd2.jpg

Någon med erfarenhet av sent 90-tal/tidigt 00-tal audis? Som vet om det finns en knapp som passar ypperligt i S8'ans centerkonsol istället för bakrutegardinen, nackstödsfällningen eller esp knappen? Tänker mig om de finns någon knapp i en jämngammal 4- eller 6-serie som funkar?

Edit, är givetvis bl.a en takluckeknapp jag är ute efter 😅😅

Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 december 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
MrHyde
21 december 2023 · 654 Inlägg

_Shadow_ skrev:
Någon med erfarenhet av sent 90-tal/tidigt 00-tal audis? Som vet om det finns en knapp som passar ypperligt i S8'ans centerkonsol istället för bakrutegardinen, nackstödsfällningen eller esp knappen? Tänker mig om de finns någon knapp i en jämngammal 4- eller 6-serie som funkar?

Timmy

Kolla Audi A6 C4, typ runt 1996-1997. De sätesvärmesvreden ser nästan likadana ut, storleksmässigt ser de rätt så lika ut.
Garaget låter mig inte ladda upp en bild jag tänkte, men googla lite så hittar du.

Edit: Såg att Audi 80/S2 har liknande också.

Senast redigerat av MrHyde (21 december 2023)

Live long, and prosper.
_Shadow_
21 december 2023 · 345 Inlägg

MrHyde skrev:

_Shadow_ skrev:
Någon med erfarenhet av sent 90-tal/tidigt 00-tal audis? Som vet om det finns en knapp som passar ypperligt i S8'ans centerkonsol istället för bakrutegardinen, nackstödsfällningen eller esp knappen? Tänker mig om de finns någon knapp i en jämngammal 4- eller 6-serie som funkar?

Timmy

Kolla Audi A6 C4, typ runt 1996-1997. De sätesvärmesvreden ser nästan likadana ut, storleksmässigt ser de rätt så lika ut.
Garaget låter mig inte ladda upp en bild jag tänkte, men googla lite så hittar du.

Jo jag misstänkte att någon mer audimodell skulle ha likadana knappar, 7/900 serien är ju t.ex utbytbara så borde vara fler tillverkare som gör samma sak 🙂

Jag la till en liten textrad som jag såg att jag missade, det blev inte med när du svarade för du var snabbare än mig 😅 men att det åtminstone är en takluckeknapp jag är på jakt efter, ifall audi har knappar istället för vred uppe vid luckan/spegeln?

Eller en knapp som går att trycka i två lägen som går att koppla som volvons takluckeknapp 🤔

Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 december 2023)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang