BMW 520d GT - mer/bättre ljud från motorn

Clutcher
16 maj 2020 · 14 Inlägg

Tjena!

Frågan är riktad till folk med erfarenhet och förståelse och lyder enligt nedan:

Jag och en vän till mig håller på och fixar lite med min bil, en BMW 520d GT.
Det mesta vi gjort är estetiskt och mest för utseendets skull, min vän ÄR en mekaniker och arbetar mest med BMW bilar, främst M-sport bilar.

Dock har han/vi svårt att avgöra huruvida vi ska gå till väga nu, då vi vill ha lite mer ljud ut ur bilen, då den för tillfället låter väldigt lite till nästintill inte alls.
De vi har frågat som har haft erfarenhet kring ämnet att lägga straight-pipe eller dylikt, har sagt att vi bokstavligen måste gå all-in för att få ut bra ljud.
Deras argument då;
Bilen i fråga, en BMW 520d GT M-sport med 184hk, 135KW och Twin Turbo.
Är en dieselmotor och har ganska många saker som agerar som "ljuddämpare", Turbon, har då minst en ljuddämpare, sedan har motorn sin egen eller då "katalysatorn" som agerar som ljuddämpning, sedan finns ytterligare en i mitten av röret och en i slutet av röret.
De säger då alltså att vi måste ta av allt, ta bort katalysatorn, lägga down-pipe till straight-pipe, för att få ut någorlunda bra ljud.

Min fråga till er då, förhoppningsvis erfarna och förstående folk där ute är, vad tycker ni, hur har/hade ni gjort, vad är tillräckligt/behövligt?

Slutligen, jag är inte ute efter maximalt ljud som gör ont att lyssna på, utan någorlunda mer basigt brummande och "kraftigare" ljud ur bilen.

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av Clutcher (16 maj 2020)

Janneutanb
16 maj 2020 · 7 271 Inlägg

Clutcher skrev:
Tjena!

Frågan är riktad till folk med erfarenhet och förståelse och lyder enligt nedan:

Jag och en vän till mig håller på och fixar lite med min bil, en BMW 520d GT.
Det mesta vi gjort är estetiskt och mest för utseendets skull, min vän ÄR en mekaniker och arbetar mest med BMW bilar, främst M-sport bilar.

Dock har han/vi svårt att avgöra huruvida vi ska gå till väga nu, då vi vill ha lite mer ljud ut ur bilen, då den för tillfället låter väldigt lite till nästintill inte alls.
De vi har frågat som har haft erfarenhet kring ämnet att lägga straight-pipe eller dylikt, har sagt att vi bokstavligen måste gå all-in för att få ut bra ljud.
Deras argument då;
Bilen i fråga, en BMW 520d GT M-sport med 184hk, 135KW och Twin Turbo.
Är en dieselmotor och har ganska många saker som agerar som "ljuddämpare", Turbon, har då minst en ljuddämpare, sedan har motorn sin egen eller då "katalysatorn" som agerar som ljuddämpning, sedan finns ytterligare en i mitten av röret och en i slutet av röret.
De säger då alltså att vi måste ta av allt, ta bort katalysatorn, lägga down-pipe till straight-pipe, för att få ut någorlunda bra ljud.

Min fråga till er då, förhoppningsvis erfarna och förstående folk där ute är, vad tycker ni, hur har/hade ni gjort, vad är tillräckligt/behövligt?

Slutligen, jag är inte ute efter maximalt ljud som gör ont att lyssna på, utan någorlunda mer basigt brummande och "kraftigare" ljud ur bilen.

Tack på förhand! smile

Det är väl ändå ingen twin turbo på 520 modellen? Är väl bara deras "twin power" vilket innebär en twinscroll turbo bara.

Men hur som så ja, vill du ha ut mer ljud från bilen är det partikelfiltret som måste väck. Den dämpar ljudet otroligt mycket!

Du kan ta bort alla ljuddämpare men det kommer inte bli någon jätteskillnad sålänge filtret är kvar.

Måste dessutom optimeras/programmeras om när man tar bort den.

Utmarks-Loke
16 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Och oavsett vad man gör kommer man inte få något kul ljud ur en fyrcylindrig dieselmotor

panda666
16 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Janneutanb skrev:

Clutcher skrev:
Tjena!

Frågan är riktad till folk med erfarenhet och förståelse och lyder enligt nedan:

Jag och en vän till mig håller på och fixar lite med min bil, en BMW 520d GT.
Det mesta vi gjort är estetiskt och mest för utseendets skull, min vän ÄR en mekaniker och arbetar mest med BMW bilar, främst M-sport bilar.

Dock har han/vi svårt att avgöra huruvida vi ska gå till väga nu, då vi vill ha lite mer ljud ut ur bilen, då den för tillfället låter väldigt lite till nästintill inte alls.
De vi har frågat som har haft erfarenhet kring ämnet att lägga straight-pipe eller dylikt, har sagt att vi bokstavligen måste gå all-in för att få ut bra ljud.
Deras argument då;
Bilen i fråga, en BMW 520d GT M-sport med 184hk, 135KW och Twin Turbo.
Är en dieselmotor och har ganska många saker som agerar som "ljuddämpare", Turbon, har då minst en ljuddämpare, sedan har motorn sin egen eller då "katalysatorn" som agerar som ljuddämpning, sedan finns ytterligare en i mitten av röret och en i slutet av röret.
De säger då alltså att vi måste ta av allt, ta bort katalysatorn, lägga down-pipe till straight-pipe, för att få ut någorlunda bra ljud.

Min fråga till er då, förhoppningsvis erfarna och förstående folk där ute är, vad tycker ni, hur har/hade ni gjort, vad är tillräckligt/behövligt?

Slutligen, jag är inte ute efter maximalt ljud som gör ont att lyssna på, utan någorlunda mer basigt brummande och "kraftigare" ljud ur bilen.

Tack på förhand! smile

Det är väl ändå ingen twin turbo på 520 modellen? Är väl bara deras "twin power" vilket innebär en twinscroll turbo bara.

Men hur som så ja, vill du ha ut mer ljud från bilen är det partikelfiltret som måste väck. Den dämpar ljudet otroligt mycket!

Du kan ta bort alla ljuddämpare men det kommer inte bli någon jätteskillnad sålänge filtret är kvar.

Måste dessutom optimeras/programmeras om när man tar bort den.

hehe ja precis, många som tror att twinpower elelr vad det står på motorkåpan är dubbelturbo men det är en singel turbo som är twinscroll alltså. dubbelturbo har 535d vad ja kommer ihåg. Som du sa måste man iväg me dpf och sen kanske kolla om nån som ferrita eller simmons har nån speciell avgassystem till just den bilen. Så nått sånt skulle ja börja kolla på.

Clutcher
16 maj 2020 · 14 Inlägg

Tack för era svar!

Nej jag har full förståelse för att det inte kommer vara något massivt ljud ut ur en mindre motor, därav var jag tydlig med att jag är ute efter "lite mer" basigt och brummande ljud och inte det absolut mesta och största ljudet.

Så gott som jag förstår er då, så är det inte lönt att bara ta bort den bakre ljuddämparen, utan det är den "första" eller den i mitten som måste bort ? Rätta mig gärna, eller förklara det på ett annat sätt.

Jag har ganska nyligen börjat med det här pillet och har inte världens bästa koll på allting, jag vet också att detta är en väldigt ovanlig bil att pilla med, därav vände jag mig till er här då jag hört att det finns folk med ganska bra koll och diverse erfarenheter här.

Fortsätt gärna komma med förklaringar/förslag!

Tillägg:
1. Bilen ska också chippas upp till runt 230hk, om det gör någon skillnad i beräkningen.
2. Det står BMW Twin Turbo på motorkåpan, som svar på tidigare gissningar.


Tack igen!

Senast redigerat av Clutcher (16 maj 2020)

panda666
16 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Clutcher skrev:
Tack för era svar!

Nej jag har full förståelse för att det inte kommer vara något massivt ljud ut ur en mindre motor, därav var jag tydlig med att jag är ute efter "lite mer" basigt och brummande ljud och inte det absolut mesta och största ljudet.

Så gott som jag förstår er då, så är det inte lönt att bara ta bort den bakre ljuddämparen, utan det är den "första" eller den i mitten som måste bort ? Rätta mig gärna, eller förklara det på ett annat sätt.

Jag har ganska nyligen börjat med det här pillet och har inte världens bästa koll på allting, jag vet också att detta är en väldigt ovanlig bil att pilla med, därav vände jag mig till er här då jag hört att det finns folk med ganska bra koll och diverse erfarenheter här.

Fortsätt gärna komma med förklaringar/förslag!

Tillägg: Bilen ska också chippas upp till runt 230hk, om det gör någon skillnad i beräkningen.

Tack igen!

allt går ju att fixa så länge man vet vart man ska, här i stockholm har vi vtech, dom tar bort dpf och ersätter me nått annat rör, som ovan skribent sa att ljudet blir bättre utan dpf. sen kanske du byter ut lite mer här o där till typ simons elelr nått annat märke avgassystem, måste ju finnas nått annat du kan sätta där. skulle börja kolla typ schmeidmann eller ebay efter nått eftermarknads avgassystem.

panda666
16 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Clutcher skrev:
Tack för era svar!

Nej jag har full förståelse för att det inte kommer vara något massivt ljud ut ur en mindre motor, därav var jag tydlig med att jag är ute efter "lite mer" basigt och brummande ljud och inte det absolut mesta och största ljudet.

Så gott som jag förstår er då, så är det inte lönt att bara ta bort den bakre ljuddämparen, utan det är den "första" eller den i mitten som måste bort ? Rätta mig gärna, eller förklara det på ett annat sätt.

Jag har ganska nyligen börjat med det här pillet och har inte världens bästa koll på allting, jag vet också att detta är en väldigt ovanlig bil att pilla med, därav vände jag mig till er här då jag hört att det finns folk med ganska bra koll och diverse erfarenheter här.

Fortsätt gärna komma med förklaringar/förslag!

Tillägg:
1. Bilen ska också chippas upp till runt 230hk, om det gör någon skillnad i beräkningen.
2. Det står BMW Twin Turbo på motorkåpan, som svar på tidigare gissningar.


Tack igen!

kan garantera dig att det står twinPower turbo och inte bara twin turbo. det finns ingen bmw 520d me 2 turbo. om inte du har modifierat den och smackat in en till turbo där själv och skrivit själv på motorkåpan twinturbo;)

Clutcher
17 maj 2020 · 14 Inlägg

panda666 skrev:

Clutcher skrev:
Tack för era svar!

Nej jag har full förståelse för att det inte kommer vara något massivt ljud ut ur en mindre motor, därav var jag tydlig med att jag är ute efter "lite mer" basigt och brummande ljud och inte det absolut mesta och största ljudet.

Så gott som jag förstår er då, så är det inte lönt att bara ta bort den bakre ljuddämparen, utan det är den "första" eller den i mitten som måste bort ? Rätta mig gärna, eller förklara det på ett annat sätt.

Jag har ganska nyligen börjat med det här pillet och har inte världens bästa koll på allting, jag vet också att detta är en väldigt ovanlig bil att pilla med, därav vände jag mig till er här då jag hört att det finns folk med ganska bra koll och diverse erfarenheter här.

Fortsätt gärna komma med förklaringar/förslag!

Tillägg:
1. Bilen ska också chippas upp till runt 230hk, om det gör någon skillnad i beräkningen.
2. Det står BMW Twin Turbo på motorkåpan, som svar på tidigare gissningar.


Tack igen!

kan garantera dig att det står twinPower turbo och inte bara twin turbo. det finns ingen bmw 520d me 2 turbo. om inte du har modifierat den och smackat in en till turbo där själv och skrivit själv på motorkåpan twinturbo;)

Har ingen större lust att argumentera med en person som med all förmodan har bättre koll på sånt här än mig, det kan säkerligen stämma med att det är någon "M Power" grej, men jag gick faktumet ut till bilen och öppnade huven när jag skrev kommentaren för att vara säker igen, där är ett stort BMW märke, och sedan stor det "Twin Turbo" tydligt.

Clutcher
17 maj 2020 · 14 Inlägg

panda666 skrev:

Clutcher skrev:
Tack för era svar!

Nej jag har full förståelse för att det inte kommer vara något massivt ljud ut ur en mindre motor, därav var jag tydlig med att jag är ute efter "lite mer" basigt och brummande ljud och inte det absolut mesta och största ljudet.

Så gott som jag förstår er då, så är det inte lönt att bara ta bort den bakre ljuddämparen, utan det är den "första" eller den i mitten som måste bort ? Rätta mig gärna, eller förklara det på ett annat sätt.

Jag har ganska nyligen börjat med det här pillet och har inte världens bästa koll på allting, jag vet också att detta är en väldigt ovanlig bil att pilla med, därav vände jag mig till er här då jag hört att det finns folk med ganska bra koll och diverse erfarenheter här.

Fortsätt gärna komma med förklaringar/förslag!

Tillägg: Bilen ska också chippas upp till runt 230hk, om det gör någon skillnad i beräkningen.

Tack igen!

allt går ju att fixa så länge man vet vart man ska, här i stockholm har vi vtech, dom tar bort dpf och ersätter me nått annat rör, som ovan skribent sa att ljudet blir bättre utan dpf. sen kanske du byter ut lite mer här o där till typ simons elelr nått annat märke avgassystem, måste ju finnas nått annat du kan sätta där. skulle börja kolla typ schmeidmann eller ebay efter nått eftermarknads avgassystem.

Så med andra ord, bara för att jag ska förstå själv också, dpf är då alltså den första ljuddämparen som är nästan direkt under motorn ?
Ska jag då också behöva ta bort den mittersta och den bakre, alltså straight-pipe ?
Eller försöker du säga att det bästa är nog att börja med dpf, och se hur det låter, sedan fortsätta därifrån ?

Tack så mycket för dina kommentarer.

Utmarks-Loke
17 maj 2020 · 5 833 Inlägg

DPF är inte en ljuddämpare, det är partikelfiltret. Men förutom att rena avgaserna så har den också bieffekten att den dämpar ljudet lite. Plockar du bort partikelfiltret måste du även lämna in bilen någonstans och få programmerat om den till att fungera utan filter. Och sedan får du hålla tummarna för att de inte ser på besiktningen att du plockat bort partikelfiltret för då får du en ganska jobbig anmärkning och måste återställa.

Clutcher
17 maj 2020 · 14 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
DPF är inte en ljuddämpare, det är partikelfiltret. Men förutom att rena avgaserna så har den också bieffekten att den dämpar ljudet lite. Plockar du bort partikelfiltret måste du även lämna in bilen någonstans och få programmerat om den till att fungera utan filter. Och sedan får du hålla tummarna för att de inte ser på besiktningen att du plockat bort partikelfiltret för då får du en ganska jobbig anmärkning och måste återställa.

Tackar och bockar för förtydligandet där.

panda666
17 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Clutcher skrev:

panda666 skrev:

Clutcher skrev:
Tack för era svar!

Nej jag har full förståelse för att det inte kommer vara något massivt ljud ut ur en mindre motor, därav var jag tydlig med att jag är ute efter "lite mer" basigt och brummande ljud och inte det absolut mesta och största ljudet.

Så gott som jag förstår er då, så är det inte lönt att bara ta bort den bakre ljuddämparen, utan det är den "första" eller den i mitten som måste bort ? Rätta mig gärna, eller förklara det på ett annat sätt.

Jag har ganska nyligen börjat med det här pillet och har inte världens bästa koll på allting, jag vet också att detta är en väldigt ovanlig bil att pilla med, därav vände jag mig till er här då jag hört att det finns folk med ganska bra koll och diverse erfarenheter här.

Fortsätt gärna komma med förklaringar/förslag!

Tillägg:
1. Bilen ska också chippas upp till runt 230hk, om det gör någon skillnad i beräkningen.
2. Det står BMW Twin Turbo på motorkåpan, som svar på tidigare gissningar.


Tack igen!

kan garantera dig att det står twinPower turbo och inte bara twin turbo. det finns ingen bmw 520d me 2 turbo. om inte du har modifierat den och smackat in en till turbo där själv och skrivit själv på motorkåpan twinturbo;)

Har ingen större lust att argumentera med en person som med all förmodan har bättre koll på sånt här än mig, det kan säkerligen stämma med att det är någon "M Power" grej, men jag gick faktumet ut till bilen och öppnade huven när jag skrev kommentaren för att vara säker igen, där är ett stort BMW märke, och sedan stor det "Twin Turbo" tydligt.

Kan du inte ta en bild på kåpan så ja får se hur den ser ut?

https://www.google.com/search?q=twin+po … FQjd7vy_EM

så brukar det se ut iaf. ja precis som förra skribenten sa så måste du ta bort dpf, dieselpartikelfilter och gå till nån trimfirma som kan programera bort det/trimma bilen samtidigt. Minns inte ifall  det går att se underifrån om dpf saknas då det brukar vara lite trångt men det kanske ska vara en lite nogrann jävel som märker nått. Annars så kolla me schmeidmann eller ebay dom har säkert nått avgas paket som funkar med din bil som ger sportigare ljud. Du ser kanske dpf under motorn om du lyfter bilen så ska det sitta ett lite tjockt tube på höger sida under motorn. 

https://www.google.com/search?q=dpf+f10 … 2etS9exEWM

ser ut så här.

Clutcher
17 maj 2020 · 14 Inlägg

panda666 skrev:

Clutcher skrev:

panda666 skrev:

kan garantera dig att det står twinPower turbo och inte bara twin turbo. det finns ingen bmw 520d me 2 turbo. om inte du har modifierat den och smackat in en till turbo där själv och skrivit själv på motorkåpan twinturbo;)

Har ingen större lust att argumentera med en person som med all förmodan har bättre koll på sånt här än mig, det kan säkerligen stämma med att det är någon "M Power" grej, men jag gick faktumet ut till bilen och öppnade huven när jag skrev kommentaren för att vara säker igen, där är ett stort BMW märke, och sedan stor det "Twin Turbo" tydligt.

Kan du inte ta en bild på kåpan så ja får se hur den ser ut?

https://www.google.com/search?q=twin+po … FQjd7vy_EM

så brukar det se ut iaf. ja precis som förra skribenten sa så måste du ta bort dpf, dieselpartikelfilter och gå till nån trimfirma som kan programera bort det/trimma bilen samtidigt. Minns inte ifall  det går att se underifrån om dpf saknas då det brukar vara lite trångt men det kanske ska vara en lite nogrann jävel som märker nått. Annars så kolla me schmeidmann eller ebay dom har säkert nått avgas paket som funkar med din bil som ger sportigare ljud. Du ser kanske dpf under motorn om du lyfter bilen så ska det sitta ett lite tjockt tube på höger sida under motorn. 

https://www.google.com/search?q=dpf+f10 … 2etS9exEWM

ser ut så här.

Jo ja men då förstår jag vad du menar, jo det stämmer överrens med den bilden du länkade där, helt rätt.
Tack för din förklaring, så det är då det jag måste fokusera på, att få bort dpf, och köpa till en nytt avgassystem ?

panda666
17 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Clutcher skrev:

panda666 skrev:

Clutcher skrev:

Har ingen större lust att argumentera med en person som med all förmodan har bättre koll på sånt här än mig, det kan säkerligen stämma med att det är någon "M Power" grej, men jag gick faktumet ut till bilen och öppnade huven när jag skrev kommentaren för att vara säker igen, där är ett stort BMW märke, och sedan stor det "Twin Turbo" tydligt.

Kan du inte ta en bild på kåpan så ja får se hur den ser ut?

https://www.google.com/search?q=twin+po … FQjd7vy_EM

så brukar det se ut iaf. ja precis som förra skribenten sa så måste du ta bort dpf, dieselpartikelfilter och gå till nån trimfirma som kan programera bort det/trimma bilen samtidigt. Minns inte ifall  det går att se underifrån om dpf saknas då det brukar vara lite trångt men det kanske ska vara en lite nogrann jävel som märker nått. Annars så kolla me schmeidmann eller ebay dom har säkert nått avgas paket som funkar med din bil som ger sportigare ljud. Du ser kanske dpf under motorn om du lyfter bilen så ska det sitta ett lite tjockt tube på höger sida under motorn. 

https://www.google.com/search?q=dpf+f10 … 2etS9exEWM

ser ut så här.

Jo ja men då förstår jag vad du menar, jo det stämmer överrens med den bilden du länkade där, helt rätt.
Tack för din förklaring, så det är då det jag måste fokusera på, att få bort dpf, och köpa till en nytt avgassystem ?

sorry om jag var jobbig, inte meningen men var verkligen nyfiken på om du hade gjort nått mod eller nått annat^^. Jag skulle som sagt leta runt lite mer i andra forums så som autopower där är dom focuserade bara på bimmers osv så kan dom säkert detta mycket bättre än mig. Många som säger att om man tar bort dpf och ersätter med annat rör utan dpf så får man bättre ljud samt flöde och samtidigt trimma lite grann då blir det inget problem heller med bess alltså bilen kommer inte hålla på sota pga dpf saknas men hoppas man inte hamnar hos nån petig jävel som kollar för noga ifall det saknas nått. Sen kanske behövs inte byta hela avgasystemet utan finns ju slutdämpare som denna.

https://www.ebay.com/itm/Remus-Sportaus … XTfxLFUuYg


Som kan göra förändring. Remus är ganska populära när det gäller fint ljud speciellt på v8or. Så kanske räcker me bara ta bort dpf och byta slutdämparen eller om du har tur tom räcker kanske med byta bara slutdämpare?^^ Finns massor me delar hos ebay, amazon osv osv. Men först o främst skulle ja hänvisa dig till autopower där alla och dom flesta pratar bara bmw där kan någon som gjort detta hjälpa dig:)

Clutcher
17 maj 2020 · 14 Inlägg

panda666 skrev:

Clutcher skrev:

panda666 skrev:

Kan du inte ta en bild på kåpan så ja får se hur den ser ut?

https://www.google.com/search?q=twin+po … FQjd7vy_EM

så brukar det se ut iaf. ja precis som förra skribenten sa så måste du ta bort dpf, dieselpartikelfilter och gå till nån trimfirma som kan programera bort det/trimma bilen samtidigt. Minns inte ifall  det går att se underifrån om dpf saknas då det brukar vara lite trångt men det kanske ska vara en lite nogrann jävel som märker nått. Annars så kolla me schmeidmann eller ebay dom har säkert nått avgas paket som funkar med din bil som ger sportigare ljud. Du ser kanske dpf under motorn om du lyfter bilen så ska det sitta ett lite tjockt tube på höger sida under motorn. 

https://www.google.com/search?q=dpf+f10 … 2etS9exEWM

ser ut så här.

Jo ja men då förstår jag vad du menar, jo det stämmer överrens med den bilden du länkade där, helt rätt.
Tack för din förklaring, så det är då det jag måste fokusera på, att få bort dpf, och köpa till en nytt avgassystem ?

sorry om jag var jobbig, inte meningen men var verkligen nyfiken på om du hade gjort nått mod eller nått annat^^. Jag skulle som sagt leta runt lite mer i andra forums så som autopower där är dom focuserade bara på bimmers osv så kan dom säkert detta mycket bättre än mig. Många som säger att om man tar bort dpf och ersätter med annat rör utan dpf så får man bättre ljud samt flöde och samtidigt trimma lite grann då blir det inget problem heller med bess alltså bilen kommer inte hålla på sota pga dpf saknas men hoppas man inte hamnar hos nån petig jävel som kollar för noga ifall det saknas nått. Sen kanske behövs inte byta hela avgasystemet utan finns ju slutdämpare som denna.

https://www.ebay.com/itm/Remus-Sportaus … XTfxLFUuYg


Som kan göra förändring. Remus är ganska populära när det gäller fint ljud speciellt på v8or. Så kanske räcker me bara ta bort dpf och byta slutdämparen eller om du har tur tom räcker kanske med byta bara slutdämpare?^^ Finns massor me delar hos ebay, amazon osv osv. Men först o främst skulle ja hänvisa dig till autopower där alla och dom flesta pratar bara bmw där kan någon som gjort detta hjälpa dig:)

Nejdå jag uppfattade inte dig på ett drygt sätt, mer frågande och jag som sagt är ganska ny på sånt här så jag var mer osäker på om jag gav rätt info eller inte hehe smile
Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag skall kolla där med om det finns någon som kanske gjort något dylikt, det är ju trots allt en väldigt ovanlig bil att pilla med, inte många som gjort det.
Tack igen!

panda666
17 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Clutcher skrev:

panda666 skrev:

Clutcher skrev:

Jo ja men då förstår jag vad du menar, jo det stämmer överrens med den bilden du länkade där, helt rätt.
Tack för din förklaring, så det är då det jag måste fokusera på, att få bort dpf, och köpa till en nytt avgassystem ?

sorry om jag var jobbig, inte meningen men var verkligen nyfiken på om du hade gjort nått mod eller nått annat^^. Jag skulle som sagt leta runt lite mer i andra forums så som autopower där är dom focuserade bara på bimmers osv så kan dom säkert detta mycket bättre än mig. Många som säger att om man tar bort dpf och ersätter med annat rör utan dpf så får man bättre ljud samt flöde och samtidigt trimma lite grann då blir det inget problem heller med bess alltså bilen kommer inte hålla på sota pga dpf saknas men hoppas man inte hamnar hos nån petig jävel som kollar för noga ifall det saknas nått. Sen kanske behövs inte byta hela avgasystemet utan finns ju slutdämpare som denna.

https://www.ebay.com/itm/Remus-Sportaus … XTfxLFUuYg


Som kan göra förändring. Remus är ganska populära när det gäller fint ljud speciellt på v8or. Så kanske räcker me bara ta bort dpf och byta slutdämparen eller om du har tur tom räcker kanske med byta bara slutdämpare?^^ Finns massor me delar hos ebay, amazon osv osv. Men först o främst skulle ja hänvisa dig till autopower där alla och dom flesta pratar bara bmw där kan någon som gjort detta hjälpa dig:)

Nejdå jag uppfattade inte dig på ett drygt sätt, mer frågande och jag som sagt är ganska ny på sånt här så jag var mer osäker på om jag gav rätt info eller inte hehe smile
Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag skall kolla där med om det finns någon som kanske gjort något dylikt, det är ju trots allt en väldigt ovanlig bil att pilla med, inte många som gjort det.
Tack igen!

Kul o höra att man kom till nytta, tror också att du kommer få mycket bättre hjälp därifrån pga alla kör bmw där och nån måste ha gjort samma sak som du garanterat och har säkert nån bra lösning. uppdatera oss här gärna i framtiden med hur planen gick^^ Lycka till och ha det bäst!

Janneutanb
17 maj 2020 · 7 271 Inlägg

Tänk även på att väljer du att ta bort filtret så får du leva med att bilen kommer lukta gammal surdiesel tyvärr.

Du får mer effekt, snabbare gasrespons, mera ljud och något bättre bränslekonomi men det kan även ge problem vid besiktningen om dom ser den samt lukten.

Vill du slippa det kan du alltid plocka bort avgassystemet efter partikelfiltret, starta upp bilen och se om den ljudökningen är tillräcklig för dig. Det blir ingen jätteskillnad men visst, LITE mer kommer det låta.
Är det tillräckligt så kan du helt enkelt bygga nytt avgassystem därifrån och bakåt utan ljuddämpare.

Clutcher
17 maj 2020 · 14 Inlägg

Janneutanb skrev:
Tänk även på att väljer du att ta bort filtret så får du leva med att bilen kommer lukta gammal surdiesel tyvärr.

Du får mer effekt, snabbare gasrespons, mera ljud och något bättre bränslekonomi men det kan även ge problem vid besiktningen om dom ser den samt lukten.

Vill du slippa det kan du alltid plocka bort avgassystemet efter partikelfiltret, starta upp bilen och se om den ljudökningen är tillräcklig för dig. Det blir ingen jätteskillnad men visst, LITE mer kommer det låta.
Är det tillräckligt så kan du helt enkelt bygga nytt avgassystem därifrån och bakåt utan ljuddämpare.

Jag är ju ute och kör ganska mycket faktist, så det du säger om lukten oroar ju mig någorlunda om jag ska vara ärlig, hur illa är detta, hur ofta händer det, och efter ungefär hur lång tid ?
Kan man göra något för att undvika, eller "fixa" till det ?

Tack för ditt svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang