Vart fyller jag på växellådsolja? VW caddy 2012 automat diesel

Slipknot12
22 maj 2020 · 2 Inlägg

Tjena!
Nu är det så att jag skulle byta växellådsolja i min vw caddy 2012 automat diesel. När jag väl tömt ut oljan så hittar jag inte någon nivåplugg...
Jag har kollat under och alla sidor även åvan sidan under batteri plattan där det oftast finns som ett filter, men finns ej något filter eller nivåplugg där heller.
Uppskattar alla svar
MVH

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2020 · 13 674 Inlägg

antar att du fyller på samma ställe du tömde ur oljan...  det är väll endå en Dsg inte en automatlåda i den där?    sen skiljer det mellan 1.6 och 2.0   då det är olika dsg lådor..

men finns massor av information på youtube.. så nästa gång testa att kolla där INNAN man sliter ur en oljeplugg smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Growe skrev:
antar att du fyller på samma ställe du tömde ur oljan...  det är väll endå en Dsg inte en automatlåda i den där?    sen skiljer det mellan 1.6 och 2.0   då det är olika dsg lådor..

men finns massor av information på youtube.. så nästa gång testa att kolla där INNAN man sliter ur en oljeplugg smile

Jag hade aldrig vågat tömma ut något utan att först kolla var man fyller på..
Men däremot skulle jag gärna vilja veta HUR  man fyller på i SAMMA hål..
Alltså tillvägagångssättet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
eastereverybodybay
22 maj 2020 · 360 Inlägg

Det låter som att TS får ta en bilbärgare till en verkstad.

Mycket riktigt så fyller man i samma hål som man tappar ur... och alltihopa är ju en liten procedur för att det ska bli rätt. Gör man fel så kan det väldigt lätt bli ett dyrt haveri...

STARTA INTE BILEN UTAN KORREKT MÄNGD OLJA I VÄXELLÅDAN!!!






Anslut diagnosutrustning och kontrollera att automatväxellådsoljans temperatur är lägre än 45°C innan arbetet påbörjas.

Urtappning av växellåda
Se till att tändningen är AV.

Ansätt parkeringsbromsen.

Se till att väljarspaken är i läge 'P'.

Ta bort nivåpluggen och nivåröret och låt automatväxellådsolja rinna ut.

Byt oljefiltret som sitter ovanpå växellådan under batterihyllan.

Sätt tillbaka nivåröret.

Starta INTE motorn när automatväxellådsolja har tappats av från växellådan.

Påfyllning av växellåda
Fyll på specificerad mängd i växellådan med hjälp av VAS 6262/A/6.
Se till att väljarspaken är i läge 'P'.
Låt motorn gå.
Med bromspedalen ansatt, håll väljarspaken i varje växelläge i minst 3 sekunder och för sedan tillbaka väljarspaken till 'P'.
Sätt dit nivåpluggen.
Kontrollera automatväxellådsoljans nivå.

Kontroll av automatväxellådsoljans nivå...
Se till att växellådan inte är i nödkörningsläge. Starta INTE motorn när det är litet eller ingen automatväxellådsolja i växellådan.

Se till att tändningen är AV.

Ansätt parkeringsbromsen.

Se till att väljarspaken är i läge 'P'.

Anslut diagnosutrustning för att kontrollera automatväxellådsoljans temperatur.

Låt motorn gå.

Se till att automatväxellådsoljans temperatur är 30°C max. Om temperaturen är högre, låt växellådan svalna.

Med bromspedalen ansatt, håll väljarspaken i varje växelläge i minst 3 sekunder och för sedan tillbaka väljarspaken till 'P'.

Se till att automatväxellådsoljans temperatur är 35°C.

Ta bort nivåpluggen och kontrollera nivån.

Automatväxellådsoljan i nivåröret rinner ut.

Om automatväxellådsolja sipprar ut från nivåhålet innan automatväxellådsoljans temperatur har nått 45°C är nivån OK.

Vid kontroll av oljenivån, ignorera oljefluktuationen som uppstår var 30:e sekund till följd av kopplingskylningen.

Om ingen oljeförlust konstateras: Fyll på med hjälp av VAS 6262/5/A tills automatväxellådsolja sipprar ut från nivåhålet.

Sätt dit nivåpluggen med ny packning.

Nivåpluggen måste sättas tillbaka innan temperaturen når 45°C.









axxet skrev:
Jag hade aldrig vågat tömma ut något utan att först kolla var man fyller på..
Men däremot skulle jag gärna vilja veta HUR  man fyller på i SAMMA hål..
Alltså tillvägagångssättet..

https://www.youtube.com/watch?v=YEGJeITbTXA

https://www.youtube.com/watch?v=_GncqCbO25U

Senast redigerat av eastereverybodybay (22 maj 2020)

Utmarks-Loke
22 maj 2020 · 5 814 Inlägg

axxet skrev:

Growe skrev:
antar att du fyller på samma ställe du tömde ur oljan...  det är väll endå en Dsg inte en automatlåda i den där?    sen skiljer det mellan 1.6 och 2.0   då det är olika dsg lådor..

men finns massor av information på youtube.. så nästa gång testa att kolla där INNAN man sliter ur en oljeplugg smile

Jag hade aldrig vågat tömma ut något utan att först kolla var man fyller på..
Men däremot skulle jag gärna vilja veta HUR  man fyller på i SAMMA hål..
Alltså tillvägagångssättet..

Du får vända på bilen, volkswagen har en speciell ställning som de sätter bilarna i och snurrar dom runt så de kan hälla i urtappningshålet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Det var fasiken vad ALLT har blivit så förbenat avancerat med bilar numera..sad
Jag behåller nog min corolla -98 tills det är dags för skroten om ca 15 år..

Senast redigerat av axxet (22 maj 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2020 · 14 008 Inlägg

axxet skrev:
Det var fasiken vad ALLT har blivit så förbenat avancerat med bilar numera..sad
Jag behåller nog min corolla -98 tills det är dags för skroten om ca 15 år..

Det är bara för att ingen jävel ska lyckas själv att serva bilen. Nej, man ska lämna in den för minsta lilla och vem har råd med det. Jag upplever det som att detta problem uppstod när "alla" biltillverkare började med färdiga motor och växellådspaket, med andra ord när alla biljävlar blev framhjulsdrivna. Det var enklare för med riktiga bilar som driver bak.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
22 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

axxet skrev:
Det var fasiken vad ALLT har blivit så förbenat avancerat med bilar numera..sad
Jag behåller nog min corolla -98 tills det är dags för skroten om ca 15 år..

Det är bara för att ingen jävel ska lyckas själv att serva bilen. Nej, man ska lämna in den för minsta lilla och vem har råd med det. Jag upplever det som att detta problem uppstod när "alla" biltillverkare började med färdiga motor och växellådspaket, med andra ord när alla biljävlar blev framhjulsdrivna. Det var enklare för med riktiga bilar som driver bak.

/Benny

Njaaaaaaa... Nu tog du i Benny.

Men jag håller med, vilken jävla procedur! Jag kommer ihåg BW35an som satt i min amazon. Där skulle oljan åtminstone ner i hålet för oljestickan och redan det var ganska roddigt. Det tog ju en vecka att få ner 6-7liter ATF den vägen, men det rann ju åtminstone ner till slut!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2020 · 14 008 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

axxet skrev:
Det var fasiken vad ALLT har blivit så förbenat avancerat med bilar numera..sad
Jag behåller nog min corolla -98 tills det är dags för skroten om ca 15 år..

Det är bara för att ingen jävel ska lyckas själv att serva bilen. Nej, man ska lämna in den för minsta lilla och vem har råd med det. Jag upplever det som att detta problem uppstod när "alla" biltillverkare började med färdiga motor och växellådspaket, med andra ord när alla biljävlar blev framhjulsdrivna. Det var enklare för med riktiga bilar som driver bak.

/Benny

Njaaaaaaa... Nu tog du i Benny.

Men jag håller med, vilken jävla procedur! Jag kommer ihåg BW35an som satt i min amazon. Där skulle oljan åtminstone ner i hålet för oljestickan och redan det var ganska roddigt. Det tog ju en vecka att få ner 6-7liter ATF den vägen, men det rann ju åtminstone ner till slut!

Men håll med om att dessa kompakta motor och växellådspaket i framhjulsdrivna bilar tenderar till att vara väldigt svårmekade. Oftast inget för gördetsjälvaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
22 maj 2020 · 5 814 Inlägg

Vettemannen skrev:
Men håll med om att dessa kompakta motor och växellådspaket i framhjulsdrivna bilar tenderar till att vara väldigt svårmekade. Oftast inget för gördetsjälvaren.

/Benny

Inte minst om man skall byta kamrem och det är 2cm utrymme mot innerskärmen. Eller någon V6 med bakre cylinderbanken lutad in mot torpedväggen så det inte går att få ur tändstiften.

Slipknot12
22 maj 2020 · 2 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Det låter som att TS får ta en bilbärgare till en verkstad.

Mycket riktigt så fyller man i samma hål som man tappar ur... och alltihopa är ju en liten procedur för att det ska bli rätt. Gör man fel så kan det väldigt lätt bli ett dyrt haveri...

STARTA INTE BILEN UTAN KORREKT MÄNGD OLJA I VÄXELLÅDAN!!!






Anslut diagnosutrustning och kontrollera att automatväxellådsoljans temperatur är lägre än 45°C innan arbetet påbörjas.

Urtappning av växellåda
Se till att tändningen är AV.

Ansätt parkeringsbromsen.

Se till att väljarspaken är i läge 'P'.

Ta bort nivåpluggen och nivåröret och låt automatväxellådsolja rinna ut.

Byt oljefiltret som sitter ovanpå växellådan under batterihyllan.

Sätt tillbaka nivåröret.

Starta INTE motorn när automatväxellådsolja har tappats av från växellådan.

Påfyllning av växellåda
Fyll på specificerad mängd i växellådan med hjälp av VAS 6262/A/6.
Se till att väljarspaken är i läge 'P'.
Låt motorn gå.
Med bromspedalen ansatt, håll väljarspaken i varje växelläge i minst 3 sekunder och för sedan tillbaka väljarspaken till 'P'.
Sätt dit nivåpluggen.
Kontrollera automatväxellådsoljans nivå.

Kontroll av automatväxellådsoljans nivå...
Se till att växellådan inte är i nödkörningsläge. Starta INTE motorn när det är litet eller ingen automatväxellådsolja i växellådan.

Se till att tändningen är AV.

Ansätt parkeringsbromsen.

Se till att väljarspaken är i läge 'P'.

Anslut diagnosutrustning för att kontrollera automatväxellådsoljans temperatur.

Låt motorn gå.

Se till att automatväxellådsoljans temperatur är 30°C max. Om temperaturen är högre, låt växellådan svalna.

Med bromspedalen ansatt, håll väljarspaken i varje växelläge i minst 3 sekunder och för sedan tillbaka väljarspaken till 'P'.

Se till att automatväxellådsoljans temperatur är 35°C.

Ta bort nivåpluggen och kontrollera nivån.

Automatväxellådsoljan i nivåröret rinner ut.

Om automatväxellådsolja sipprar ut från nivåhålet innan automatväxellådsoljans temperatur har nått 45°C är nivån OK.

Vid kontroll av oljenivån, ignorera oljefluktuationen som uppstår var 30:e sekund till följd av kopplingskylningen.

Om ingen oljeförlust konstateras: Fyll på med hjälp av VAS 6262/5/A tills automatväxellådsolja sipprar ut från nivåhålet.

Sätt dit nivåpluggen med ny packning.

Nivåpluggen måste sättas tillbaka innan temperaturen når 45°C.









axxet skrev:
Jag hade aldrig vågat tömma ut något utan att först kolla var man fyller på..
Men däremot skulle jag gärna vilja veta HUR  man fyller på i SAMMA hål..
Alltså tillvägagångssättet..

https://www.youtube.com/watch?v=YEGJeITbTXA

https://www.youtube.com/watch?v=_GncqCbO25U

Det är ej den lådan med filter åvanpå

eastereverybodybay
22 maj 2020 · 360 Inlägg

Slipknot12 skrev:
Det är ej den lådan med filter åvanpå

Hmm... Mig veterligen fanns det ingen annan "automatlåda" i Caddy 2012...     ??

torsen
22 maj 2020 · 7 202 Inlägg

axxet skrev:

Growe skrev:
antar att du fyller på samma ställe du tömde ur oljan...  det är väll endå en Dsg inte en automatlåda i den där?    sen skiljer det mellan 1.6 och 2.0   då det är olika dsg lådor..

men finns massor av information på youtube.. så nästa gång testa att kolla där INNAN man sliter ur en oljeplugg smile

Jag hade aldrig vågat tömma ut något utan att först kolla var man fyller på..
Men däremot skulle jag gärna vilja veta HUR  man fyller på i SAMMA hål..
Alltså tillvägagångssättet..

Vissa stela bakaxlar har inte dräneringsplug.
Vanligen suger man ut oljan genom hålet för nivåpluggen.
Alternativet är, om bakaxeln har "lock", att man demonterar detta lock.
Även vissa växellådor har "lock" i botten - vanligen kallat tråg, som kan demonteras.
Gäller dock företrädesvis automatlådor.
Personligen byter/dränerar jag automatlådor på ATF genom att lossa en slang på automatlådans oljekylare och låter motorn pumpa ur oljan, så gott det går = all olja går inte att dränera med denna metod.

Myhran
22 maj 2020 · 452 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Slipknot12 skrev:
Det är ej den lådan med filter åvanpå

Hmm... Mig veterligen fanns det ingen annan "automatlåda" i Caddy 2012...     ??

2012 torde vara 1.6tdi med dq200 7steg dsg,
Sista 1.9 med dq250 fanns väl till 2010,

Med vänlig hälsning,

Myhran
22 maj 2020 · 452 Inlägg

axxet skrev:
Men däremot skulle jag gärna vilja veta HUR  man fyller på i SAMMA hål..
Alltså tillvägagångssättet..

Man använder sig av stigarrör i avtappningspluggen, så man fyller med Slang och adapter man gängar i hålet, världens enklaste sak! smile

Senast redigerat av Myhran (22 maj 2020)

eastereverybodybay
22 maj 2020 · 360 Inlägg

Myhran skrev:
2012 torde vara 1.6tdi med dq200 7steg dsg,

Så lär det nog kanske vara då... Å dom lådorna byter man väl normalt sett aldrig oljan i...  ??  Tror jag...

Så här står det då i Autodata.

Manuell växellåda med automatisk växling, Töm och fyll på.  Volym 1,7 liter

Växellåda 0AM/0CW
OBS: Växellådan har separata påfyllningsställen för växellådsolja och hydraulolja (Mechatronic). Under växellådsreparationer måste Mechatronic-enhetens ventilationshål vara pluggat.
Växellådan är livstidspåfylld. Oljenivån kan inte kontrolleras.
För att bekräfta växellådsoljemängden efter reparation, tappa av och fyll på enligt följande:
Stäng av motorn.
Se till att väljarspaken är i läge 'P'.
Ta bort avtappningspluggen och tappa av växellådsolja.
Sätt tillbaka avtappningspluggen.
Fyll långsamt på specificerad oljemängd genom växellådans ventilationshål med hjälp av VAS 6262/4.
OBS: Oljepåfyllningsverktyg VAS 6262 måste vara rent eftersom föroreningar kan orsaka skador på växellådan.


Olja för hydrauliskt manöversystem för manuell växellåda med automatisk växling
Växellåda 0AM/0CW
Mechatronic-enheten är livstidspåfylld. Oljenivån kan inte kontrolleras. Om vätska tränger ut från Mechatronic-enheten, måste Mechatronic-enheten bytas. Under växellådsreparationer måste Mechatronic-enhetens ventilationshål vara pluggat.

Senast redigerat av eastereverybodybay (22 maj 2020)

spillolja
22 maj 2020 · 4 014 Inlägg

På DSG-växelådor med torrlameller ska olja för manuell växellåda användas  API-GL4,  fabriksfylld med SAE-75W  men 75W-90 ska kunna användas , nivåplugg finn ej, man får måtta up 1,7 liter olja och ta bort locket och sedfan fylla på olja

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang