Audi A6 1997 Märkligt elfel

Benze
7 juni 2020 · 9 Inlägg

Halloj allihopa, har ett mysko elfel som inträffade igår med Audin. Det är en Audi A6 1997 med 1.8l motorn.

Igår på kvällen så skulle jag öppna mitt högra framfönster från förarens kontrollpanel, men det vägrade funka, testade då på passagerarsidan och fönstret for ner, men kom inte upp, testade då de andra fönstrena och märkte att det var bara förarens fönster som funkade, men inga andra.

När jag sen stängde av bilen hemma efter en kall hemfärd så lyste all belysning i panelen, alltså vid stereon, fönsterkontroller, fart och varvräknare, även fast nykeln var urdragen, så skruvade loss pluspolen så inte strömmen skulle ta slut.

Så tänkte höra om någon annan haft ett liknande problem? Så jag kanske kan få en idé om var jag ska börja söka.

Mvh
Benjamin

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Vid sånahär fel så får man antingen börja med att ta av säkringarna ,1 i taget och sen om det inte hjälper så kan man ta reläerna 1 i taget.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
7 juni 2020 · 5 524 Inlägg

Skulle gissa på att komfortstyrdonet är fullt i vatten.
Sitter under golvmattan på förarsidan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Det var en bra placering för elektronik,genomtänkt av tillverkaren..smile
Då får man sälja lite komfortdon om det blir lite blött..

Senast redigerat av axxet (7 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Benze
7 juni 2020 · 9 Inlägg

axxet skrev:
Vid sånahär fel så får man antingen börja med att ta av säkringarna ,1 i taget och sen om det inte hjälper så kan man ta reläerna 1 i taget.

Testade med säkringarna idag men gjorde ingen skillnad, måst kika vidare på reläerna

Benze
7 juni 2020 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Skulle gissa på att komfortstyrdonet är fullt i vatten.
Sitter under golvmattan på förarsidan.

10/10 placering, blir att undersöka den imorgon!

Benze
8 juni 2020 · 9 Inlägg

Uppdatering efter kvällens försök till att fixa allt, men det sket sig.

Låsen började jävlas och bilens låstes konstant när man öppnade den, så fort man rörde lås upp knappen låste biljäveln sig, och fortsatte försöka låsa sig i sektioner, typ 12 låsljud, sen paus, sen 8 låsljud, sen paus och så vidare.
Det hjälpte att följa Simlars förslag att checka komfortstyrdonet, det lät som nån hamrade riktigt arg inifrån, och boxen var lätt fuktig (borde jag beställa ny eller testa att ha den på tork?) och när jag drog loss kablarna slutade låsandet, men det gjorde ingen skillnad på fönstren.

Så nu, fönsterfanskapen, detta är situationen.

Föraren: Funkar normalt, upp och ner på förarsidan, man kan göra så att alla fönster runt om på bilen åker ner, men inte upp.

Passagerarsidan fram: Går att dra ner fönstret, men inte upp.

Passagerarsidan bak: Går att dra upp men inte ner???

Förarsidan bak: Kabeln avklippt av förra ägaren, han sa att de åkte ner av sig självt så just nu chillar det bara.

Jag har checkat alla säkringar jag kan hitta som handlar om fönstren, jag har checkat "circuit boards" under ratten som ska vara nån limit på hur långt fönstren får åka ner, jag har testat att switcha runt de olika knapparna till olika dörrar med samma resultat, jag har försökt kika efter kabelbrott i dörrarna men inte hittat något.

Så vad i hela friden ska jag göra nu? Sälja den billigt och skaffa mig en 740? Bygga folkracebil av den? Har nån något tips var jag kan kika nästa gång?

clabbe14
8 juni 2020 · 76 Inlägg

Benze skrev:
Uppdatering efter kvällens försök till att fixa allt, men det sket sig.

Låsen började jävlas och bilens låstes konstant när man öppnade den, så fort man rörde lås upp knappen låste biljäveln sig, och fortsatte försöka låsa sig i sektioner, typ 12 låsljud, sen paus, sen 8 låsljud, sen paus och så vidare.
Det hjälpte att följa Simlars förslag att checka komfortstyrdonet, det lät som nån hamrade riktigt arg inifrån, och boxen var lätt fuktig (borde jag beställa ny eller testa att ha den på tork?) och när jag drog loss kablarna slutade låsandet, men det gjorde ingen skillnad på fönstren.

Så nu, fönsterfanskapen, detta är situationen.

Föraren: Funkar normalt, upp och ner på förarsidan, man kan göra så att alla fönster runt om på bilen åker ner, men inte upp.

Passagerarsidan fram: Går att dra ner fönstret, men inte upp.

Passagerarsidan bak: Går att dra upp men inte ner???

Förarsidan bak: Kabeln avklippt av förra ägaren, han sa att de åkte ner av sig självt så just nu chillar det bara.

Jag har checkat alla säkringar jag kan hitta som handlar om fönstren, jag har checkat "circuit boards" under ratten som ska vara nån limit på hur långt fönstren får åka ner, jag har testat att switcha runt de olika knapparna till olika dörrar med samma resultat, jag har försökt kika efter kabelbrott i dörrarna men inte hittat något.

Så vad i hela friden ska jag göra nu? Sälja den billigt och skaffa mig en 740? Bygga folkracebil av den? Har nån något tips var jag kan kika nästa gång?

Har du kollat kablarna mellan dörr och kaross på förarsidan, i "dragspelet"?
Kan bli märkliga fel om det har böjt av en eller flera kablar där.
/Hälsningar Claes

Benze
8 juni 2020 · 9 Inlägg

clabbe14 skrev:

Benze skrev:
Uppdatering efter kvällens försök till att fixa allt, men det sket sig.

Låsen började jävlas och bilens låstes konstant när man öppnade den, så fort man rörde lås upp knappen låste biljäveln sig, och fortsatte försöka låsa sig i sektioner, typ 12 låsljud, sen paus, sen 8 låsljud, sen paus och så vidare.
Det hjälpte att följa Simlars förslag att checka komfortstyrdonet, det lät som nån hamrade riktigt arg inifrån, och boxen var lätt fuktig (borde jag beställa ny eller testa att ha den på tork?) och när jag drog loss kablarna slutade låsandet, men det gjorde ingen skillnad på fönstren.

Så nu, fönsterfanskapen, detta är situationen.

Föraren: Funkar normalt, upp och ner på förarsidan, man kan göra så att alla fönster runt om på bilen åker ner, men inte upp.

Passagerarsidan fram: Går att dra ner fönstret, men inte upp.

Passagerarsidan bak: Går att dra upp men inte ner???

Förarsidan bak: Kabeln avklippt av förra ägaren, han sa att de åkte ner av sig självt så just nu chillar det bara.

Jag har checkat alla säkringar jag kan hitta som handlar om fönstren, jag har checkat "circuit boards" under ratten som ska vara nån limit på hur långt fönstren får åka ner, jag har testat att switcha runt de olika knapparna till olika dörrar med samma resultat, jag har försökt kika efter kabelbrott i dörrarna men inte hittat något.

Så vad i hela friden ska jag göra nu? Sälja den billigt och skaffa mig en 740? Bygga folkracebil av den? Har nån något tips var jag kan kika nästa gång?

Har du kollat kablarna mellan dörr och kaross på förarsidan, i "dragspelet"?
Kan bli märkliga fel om det har böjt av en eller flera kablar där.
/Hälsningar Claes

Kikade bara under den där gummigrejen mellan dörr och kaross men såg inget kabelbrott, men ska kika noggrannare imorgon

Utmarks-Loke
9 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Steg 1: ordna fram ett kopplingsshema så du slipper jobba i blindo. Det brukar gå att googla fram om man inte har Haynes servicebok eller motsvarande.

Benze
9 juni 2020 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Steg 1: ordna fram ett kopplingsshema så du slipper jobba i blindo. Det brukar gå att googla fram om man inte har Haynes servicebok eller motsvarande.

Arbetar inte helt fullt i blindo, googlade samtidigt som jag fixade och fick fram lite kopplingscheman och sånt, men det finns inte mycket information att gå på om dessa C5:or, och det verkar som Hayens inte har en servicebok för denna heller hmm

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
9 juni 2020 · 1 369 Inlägg

om det är en 97:a du har så är det en A6 med C4 kaross 95-97 . (faceliften på audi 100 C4 som tillverkades 91-94) C5 kom 98 och tillverkades till -04.
Som skrevs tidigare så är det ett vanligt fel på många gamla audi att kablarna går av i dörröppningen på förarsidan. Då alla kablar till alla elhissarna går från knappsatsen på förardörren.
Här har du några bra länkar
https://www.audifans.com/mirror/www.ish … Mj1997.pdf

https://www.audifans.com/mirror/www.ish … index.html

http://www.audihowto.com/audi-a6-c4-199 … amperages/

Senast redigerat av vw_audi (9 juni 2020)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Benze
9 juni 2020 · 9 Inlägg

vw_audi skrev:
om det är en 97:a du har så är det en A6 med C4 kaross 95-97 . (faceliften på audi 100 C4 som tillverkades 91-94) C5 kom 98 och tillverkades till -04.
Som skrevs tidigare så är det ett vanligt fel på många gamla audi att kablarna går av i dörröppningen på förarsidan. Då alla kablar till alla elhissarna går från knappsatsen på förardörren.
Här har du några bra länkar
https://www.audifans.com/mirror/www.ish … Mj1997.pdf

https://www.audifans.com/mirror/www.ish … index.html

http://www.audihowto.com/audi-a6-c4-199 … amperages/

Tack för infon och länkarna!

Benze
9 juni 2020 · 9 Inlägg

Benze skrev:

vw_audi skrev:
om det är en 97:a du har så är det en A6 med C4 kaross 95-97 . (faceliften på audi 100 C4 som tillverkades 91-94) C5 kom 98 och tillverkades till -04.
Som skrevs tidigare så är det ett vanligt fel på många gamla audi att kablarna går av i dörröppningen på förarsidan. Då alla kablar till alla elhissarna går från knappsatsen på förardörren.
Här har du några bra länkar
https://www.audifans.com/mirror/www.ish … Mj1997.pdf

https://www.audifans.com/mirror/www.ish … index.html

http://www.audihowto.com/audi-a6-c4-199 … amperages/

Tack för infon och länkarna!

Checkade just kabelklumpen, den var som ny och hittade inget som verkade skadat där hmm

Myhran
9 juni 2020 · 452 Inlägg

vw_audi skrev:
om det är en 97:a du har så är det en A6 med C4 kaross 95-97 . (faceliften på audi 100 C4 som tillverkades 91-94) C5 kom 98 och tillverkades till -04.
Som skrevs tidigare så är det ett vanligt fel på många gamla audi att kablarna går av i dörröppningen på förarsidan. Då alla kablar till alla elhissarna går från knappsatsen på förardörren.
Här har du några bra länkar
https://www.audifans.com/mirror/www.ish … Mj1997.pdf

https://www.audifans.com/mirror/www.ish … index.html

http://www.audihowto.com/audi-a6-c4-199 … amperages/

C5 karossen finns med modellår 2005. De gick parallellt med c6 en stund,

Benze
20 augusti 2020 · 9 Inlägg

Lite sen uppdatering nu men felet hittades för länge sen, det var i dörren så hade kabelstammen till fönsterkontrollen i förardörren slitits upp av att den legat emot och skakat, så vi lödde om kablarna och så var det löst, tack alla för hjälpen dock!

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
20 augusti 2020 · 1 369 Inlägg

skönt att det löste sig, och att det var ett fel som gick att laga. Inte ett sånt där man måste byta nåt :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
torsen
21 augusti 2020 · 7 233 Inlägg

Benze skrev:
Så vad i hela friden ska jag göra nu? Sälja den billigt och skaffa mig en 740? Bygga folkracebil av den? Har nån något tips var jag kan kika nästa gång?

Jupp, sälja billigt och köpa en kvalitetsbil från japan i stället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang