26 juni 2020
Trådstartare
Jag går i tankar om att byta bil men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. En del av mig vill ha en bekväm bil med bekväma finesser, dvs en lite nyare bil som då såklart också kostar en slant mer. Den motsatta delen av mig vill ha en bil som är så billig som möjligt, en bil man kan casha rakt av utan att behöva dras med ett tråkigt billån som tickar trista pengar varje månad.
Pendlar ca 10 mil motorväg per dag till och från jobb, har idag en bilkostnad ut på strax över 4000 kr i månaden i rena pengar (värdeminskning osv ej inräknat). Om jag vill slippa billån och casha den "nya" bilen så är det en bil i 30-40'000 kr klassen som är aktuell. Frågan är bara hur mycket bil får man egentligen för 30-40'000? Vill ha en pålitlig bil som man inte behöver ränna med till verkstaden stup i kvarten, en riktig slitvarg som bara går och går sas utan större åthävor.
Att köpa en nyare och dyrare bil är ju på inget sätt någon garanti för att slippa trista extrakostnader. Sambon har en Volvo från 2015 med allt lull-lull man kan få i princip och problemen har avlöst varandra med jämna mellanrum sen start.
Om jag vill ha en riktigt bra bil för 30-40'000 kr med kraven att den är driftsäker och automatväxlad, vad ska jag kolla efter och vad ska jag absolut undvika?