Köpråd: byta från v40 till högre markgång

Minjo
30 juli 2020 · 5 Inlägg

Jag älskar min Volvo V40 men kör en massa på skogs- och fjällvägar och den är för låg, så med stor sorg inser jag att jag behöver en annan bil.

Mina kriterier är:

Min bil är från 2016 och har gått 4000 mil. Skulle gärna byta till något motsvarande, med samma värde eller lägre, med samma miltal eller max ett par tusen högre. (Vill inte lägga pengar på reparationer, har fortfarande 80.000 i lån på bilen).

Har inget emot att det är ett mer budgetmärke än Volvo bara det är en rejäl och bra bil. (Jag vill dock inte ha någon Skoda/Lada eller bil som känns plastig/plåtig typ känslan jag fick när jag testade en Citroen Cactus, usch!) Volvo är lite overrated känns det som, har haft massa småstrul med dörrlås, AC och annat som jag inte trodde om dyra Volvo.

Det ska inte vara en SUV eller väldigt stor, obehändig bil. Den behöver inte ha 4-hjulsdrift. Det viktiga är markfrigången och att bilen känns rejäl, men det gör inget om den inte är så stor. Gillar storleken på V40:n.

Skulle gärna se att den är lika trevlig att köra på landsväg som V40:n, även om det blir svårt, V40 har länge varit en drömbil för mig för hur skön och kul den är att köra.

Weaksauce
30 juli 2020 · 158 Inlägg

Mazda 3, volkswagen golf har båda typ en tredjedels till en halv centimeter på din bil.

S60XC är 10 cm höre och A4 allroad är typ 7 cm högre än din bil.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Minjo
30 juli 2020 · 5 Inlägg

Weaksauce skrev:
Mazda 3, volkswagen golf har båda typ en tredjedels till en halv centimeter på din bil.

S60XC är 10 cm höre och A4 allroad är typ 7 cm högre än din bil.

Men med de två sistnämnda går vi upp rejält i prisklass, eller hur? Det vill jag inte.

Mazda 3 och Golf är nog inte tillräckligt höga för dåligt underhållna skogsvägar? Eller?

Mazda gör snygga bilar. Kikade på CX3 när jag köpte min Volvo, men begagnatpriserna låg ännu för högt.

Golf är... tråkig...?

torsen
30 juli 2020 · 7 238 Inlägg

Föreslår Suzuki Jimny.
Bra markfrigång och "riktig" 4-hjulsdrift.
Har själv en -06 sedan 5 år tillbaka.
Min fjärde Suzuki sedan 18 år tillbaka.
Driftsäkra som Honda CR-V, som jag också har en 2015 sedan 5 år tillbaka.
Ska du köpa CR-V så undvik modellerna utan reservhjul på bakdörren.
I och med att reservhjulet försvann från bakdörren, och hamnade i skuffen, så blev markfrigången sämre.
Min CR-V har endast 17/18 cm markfrigång(beroende på modell/hjuldimension).

Christian S
31 juli 2020 · 4 816 Inlägg

Minjo skrev:
Jag älskar min Volvo V40 men kör en massa på skogs- och fjällvägar och den är för låg, så med stor sorg inser jag att jag behöver en annan bil.

Mina kriterier är:

Min bil är från 2016 och har gått 4000 mil. Skulle gärna byta till något motsvarande, med samma värde eller lägre, med samma miltal eller max ett par tusen högre. (Vill inte lägga pengar på reparationer, har fortfarande 80.000 i lån på bilen).

Har inget emot att det är ett mer budgetmärke än Volvo bara det är en rejäl och bra bil. (Jag vill dock inte ha någon Skoda/Lada eller bil som känns plastig/plåtig typ känslan jag fick när jag testade en Citroen Cactus, usch!) Volvo är lite overrated känns det som, har haft massa småstrul med dörrlås, AC och annat som jag inte trodde om dyra Volvo.

Det ska inte vara en SUV eller väldigt stor, obehändig bil. Den behöver inte ha 4-hjulsdrift. Det viktiga är markfrigången och att bilen känns rejäl, men det gör inget om den inte är så stor. Gillar storleken på V40:n.

Skulle gärna se att den är lika trevlig att köra på landsväg som V40:n, även om det blir svårt, V40 har länge varit en drömbil för mig för hur skön och kul den är att köra.

jag antar att du har en "vanlig" V40 ? det kanske även är en R design? då är den ju lägre än en vanlig V40 så om du byter till en V40CC så skiljer det väll typ 4cm mot en R design och typ 2cm mot en "vanlig".

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Weaksauce
17 augusti 2020 · 158 Inlägg

Christian S skrev:

Minjo skrev:
Jag älskar min Volvo V40 men kör en massa på skogs- och fjällvägar och den är för låg, så med stor sorg inser jag att jag behöver en annan bil.

Mina kriterier är:

Min bil är från 2016 och har gått 4000 mil. Skulle gärna byta till något motsvarande, med samma värde eller lägre, med samma miltal eller max ett par tusen högre. (Vill inte lägga pengar på reparationer, har fortfarande 80.000 i lån på bilen).

Har inget emot att det är ett mer budgetmärke än Volvo bara det är en rejäl och bra bil. (Jag vill dock inte ha någon Skoda/Lada eller bil som känns plastig/plåtig typ känslan jag fick när jag testade en Citroen Cactus, usch!) Volvo är lite overrated känns det som, har haft massa småstrul med dörrlås, AC och annat som jag inte trodde om dyra Volvo.

Det ska inte vara en SUV eller väldigt stor, obehändig bil. Den behöver inte ha 4-hjulsdrift. Det viktiga är markfrigången och att bilen känns rejäl, men det gör inget om den inte är så stor. Gillar storleken på V40:n.

Skulle gärna se att den är lika trevlig att köra på landsväg som V40:n, även om det blir svårt, V40 har länge varit en drömbil för mig för hur skön och kul den är att köra.

jag antar att du har en "vanlig" V40 ? det kanske även är en R design? då är den ju lägre än en vanlig V40 så om du byter till en V40CC så skiljer det väll typ 4cm mot en R design och typ 2cm mot en "vanlig".

Enligt källor har vanliga v40 122mm markfrigång och xc 132mm

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
17 augusti 2020 · 158 Inlägg

Minjo skrev:

Weaksauce skrev:
Mazda 3, volkswagen golf har båda typ en tredjedels till en halv centimeter på din bil.

S60XC är 10 cm höre och A4 allroad är typ 7 cm högre än din bil.

Men med de två sistnämnda går vi upp rejält i prisklass, eller hur? Det vill jag inte.

Mazda 3 och Golf är nog inte tillräckligt höga för dåligt underhållna skogsvägar? Eller?

Mazda gör snygga bilar. Kikade på CX3 när jag köpte min Volvo, men begagnatpriserna låg ännu för högt.

Golf är... tråkig...?

Jag tror att du får kompromissa någon stans om du ska lyckas. Du vill ha en bil som motsvarar din nuvarande bil gällande storlek, årsmodell, miltal fast med extra egenskaper som generellt är attraktiva (hög markfrigång). Samtidigt vill du inte ha en bil där den upplevda bygg kvalitén är märkbart lägre.

Jag tror att du antingen får gå upp i pris, ner i årsmodell eller upp i miltal för att få den markfrigång och komfort som du vill ha.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Äta kakan och ha kvar den samtidigt - Det vill vi alla. Tyvärr så går det sällan.
Som nämnts så blir det att gå upp i ålder eller miltal. Eller köra på budgetmärken.

KIA Sportage? 1.7 2wd. Ryms inom budget. Men du är vi ju inne på Suv-avdelningen...
Citroën C5? Rejäl pulka som går att höja när det behövs. (Med rätt fjädringsalternativ)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
18 augusti 2020 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Äta kakan och ha kvar den samtidigt - Det vill vi alla. Tyvärr så går det sällan.
Som nämnts så blir det att gå upp i ålder eller miltal. Eller köra på budgetmärken.

KIA Sportage? 1.7 2wd. Ryms inom budget. Men du är vi ju inne på Suv-avdelningen...
Citroën C5? Rejäl pulka som går att höja när det behövs. (Med rätt fjädringsalternativ)

Citroen C4 är egentligen rätt bil men..den verkar upplevas plastig, jag gillar den för priset sett till år och utrustning.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
HannesJ
18 augusti 2020 · 50 Inlägg

Subaru XV kanske kan vara något. Inte överdrivet rolig invändigt men heller inte groteskt ful. 22cm markfrigång. Tycker själv det verkar vara en väldigt bra friluftsbil om man inte behöver en jättestor bil.

Jag hade själv en Subaru Forester (2008), just den kändes väldigt plastig men den kändes ändå väldigt rejäl, som att den skulle hålla i evigheter.

Jokabsson
18 augusti 2020 · 1 177 Inlägg

Även jag föreslår V40 CC om du nu tycker om din V40 så mycket! Vad har du för budget?
Finns fina och nästan nya exemplar för en bit under 200 000kr som passar dina krav.

Annars finns Subaru Outback och Impreza med konstant 4WD och hög markfrigång (särskilt Outback). Lite dyrare soppakostnader pga fyrhjulsdriften. Driftsäkra dock, så det går nog på ett ut med tanke på småfelen som uppstår i premiumbilarna. Subaru toppar ofta kundnöjdhets- och driftsäkerhets-undersökningar.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
18 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Har en fundering och vet inte till 100% om det kan funka att behålla nuvarande v40 men skaffa fetare hjul, typ större tum, större profil så att bilen höjs. Skulle det räcka och funka?^^

zzr9409209
18 augusti 2020 · 716 Inlägg

Blir nog trångt i hjulhusen då!

SportPilot Ubåtsingenjör
18 augusti 2020 · 7 231 Inlägg

Du gör helt rätt som säljer din Volvo, v40in är en rätt dålig bil

Du nämnde att du tidigare kollat på cx-3, helt klart värd att kolla på igen! Många gånger mer driftsäker än din Volvo + att du får bättre markfrigång

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Minjo
1 juni 2021 · 5 Inlägg

Bump, det var ett tag sedan jag startade tråden, nu börjar det bli dags att slå till.
Har kikat på Mazda CX-3 men tyckte inte markfrigången såg så hög ut.
Sedan jag började fundera har en till komponent tillkommit i ekvationen: Jag pendlar numera, blir i snitt cirka 30 mil/vecka. Måste kika på att det är bränslesnålt.

Utifrån min budget funderar jag nu mest på Renault Kadjar eller Nissan Qashqai på cirka 3 tusen mil. Trevliga men verkar inte överdrivet roliga att köra, men vad gör man? Skiljer de sig åt?

Är Dacia Duster ett alternativ eller är det en B-bil? Tyckte dörren kändes knarrig när jag öppnade en på bilfirman, kändes helt enkelt inte lika rejäl som min Volvo.

Hur är servicekostnaderna för dessa? Har de några vanliga problem?

Senast redigerat av Minjo (1 juni 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Minjo skrev:
Bump, det var ett tag sedan jag startade tråden, nu börjar det bli dags att slå till.
Har kikat på Mazda CX-3 men tyckte inte markfrigången såg så hög ut.
Sedan jag började fundera har en till komponent tillkommit i ekvationen: Jag pendlar numera, blir i snitt cirka 30 mil/vecka. Måste kika på att det är bränslesnålt.

Utifrån min budget funderar jag nu mest på Renault Kadjar eller Nissan Qashqai på cirka 3 tusen mil. Trevliga men verkar inte överdrivet roliga att köra, men vad gör man? Skiljer de sig åt?

Är Dacia Duster ett alternativ eller är det en B-bil? Tyckte dörren kändes knarrig när jag öppnade en på bilfirman, kändes helt enkelt inte lika rejäl som min Volvo.

Hur är servicekostnaderna för dessa? Har de några vanliga problem?

Nope. Samma bil. Kolla så alla sensorer till parkeringsradarn fungerar om det nu finns. Automatlådan är trevlig och har en sugande känsla i sig när man kör iväg plus att den kan växla upp väldigt mycket om man kör i jämn hastighet och lurar den lite med att lätta på gasen försiktigt för att sedan öka på samma sätt.

Roliga? Nej, inte bensinvarianterna. Dieselmotorerna puttar iväg bilen rätt fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Minjo
1 juni 2021 · 5 Inlägg

Om det är samma bil, varför kostar Kadjar ofta något mindre?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Minjo skrev:
Om det är samma bil, varför kostar Kadjar ofta något mindre?

Nissan: Folk tror att det är en japansk bil.
Renault: Fransk skit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Minjo skrev:
Om det är samma bil, varför kostar Kadjar ofta något mindre?

Nissan: Folk tror att det är en japansk bil.
Renault: Fransk skit.

lol, vet inte om det går att förklara det bättre än så här. Gratulerar du fick mig att börja asgarva:)))

Ts: Kia eller lexus var inget för dig?

Minjo
1 juni 2021 · 5 Inlägg

panda666 skrev:
Ts: Kia eller lexus var inget för dig?

Lexus på tok för dyr, Kia ej övertygad efter att ha provsuttit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang