4478
Sök

850 fläkt i volvo 240 drar enormt mycket ström.

5 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har nu äntligen bytt till en elfläkt i min volvo 240 gl 1985.

Ett problem jag har är att när jag slår på strömbrytaren och fläkten böjar gå igång så drar den massor av ström. Har jag ej igång bilen så tömmer den batteriet på några minuter?

Det sitter inget relä eller något liknande utan går rakt på strömbytaren.

Fläkten är tagen från en volvo 850, har hela 850 kvar om det är något mer jag behöver för att det skall fungera som det ska.

Kan det vara så att man behöver ett motstånd? eller relä?


/Mvh J

6 261 Inlägg
31 juli 2020
#2
Det är helt normalt att den tar mycket ström. Jag vet inte hur mycket en sådan fläkt skall dra men säkert några hundra watt i alla fall. Det är som att sätta på extraljusen och låta dom stå på med bilen avstängd, då tar strömmen fort slut.

5 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#3
Hej,

Jag har dubbla 80A batterier och en generator som laddar super bra.

Sätter jag på mitt helljus så tar de ca en timma eller två innan allt är dött

När jag sätter på min elfläkt så går voltmätaren ner från 13v till 11,9v och bilen går grumligt.

Är det något jag missar?

6 629 Inlägg
31 juli 2020
#4
Hej!
Till och börja med, mät hur mycket ström fläkten drar.


5 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Till och börja med, mät hur mycket ström fläkten drar.

Hur mäter man det bäst?

6 261 Inlägg
31 juli 2020
#6
Låter märkligt. Som sagt, mät strömmen. Tångamperemeter klarar väl inte likström så du får mäta med en vanlig multimeter, men se till att den klarar den ström som måste flyta här (100 ampere?). Har du någon säkring eller kopplade du direkt på batteriet?

Forummoderator
18 374 Inlägg
31 juli 2020
#7
Blir nog svårt att mäta då en multimeter för hemmabruk klarar max 10A.

Frågan är om bilen du tog den ifrån har AC? För då har fläkten 2 hastigheter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Blir nog svårt att mäta då en multimeter för hemmabruk klarar max 10A.

Frågan är om bilen du tog den ifrån har AC? För då har fläkten 2 hastigheter.

Ska kolla på det när jag kommer hem.

Hur ändrar fläkten mellan de olika hastigheterna? Finns det isf något jag kan flytta över?

5 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#9
Sitter ingen säkring där just nu, vilken ampere ska jag ha på säkring? det går just nu rakt på batteriet.

Forummoderator
18 374 Inlägg
31 juli 2020
#10
DHCP skrev:
Hybrid_ skrev:
Blir nog svårt att mäta då en multimeter för hemmabruk klarar max 10A.

Frågan är om bilen du tog den ifrån har AC? För då har fläkten 2 hastigheter.

Ska kolla på det när jag kommer hem.

Hur ändrar fläkten mellan de olika hastigheterna? Finns det isf något jag kan flytta över?

Osäker.
Men har kabelstammen som kommer från fläkten 2 eller 3 kablar ut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 282 Inlägg
31 juli 2020
#11
DHCP skrev:
Hur ändrar fläkten mellan de olika hastigheterna? Finns det isf något jag kan flytta över?

Du har 3 kablar, svart röd och grön. Svart är ju minus. Röd vill jag minnas är högfart och grön är lågfart. Original så är det en av styrboxarna som styr fläktreläet och bestämmer vilken hastighet som ska användas.


6 629 Inlägg
31 juli 2020
#12
Hej!
En fläktmotor kan väl inte dra så mycket ström så att inte en multimeter klarar att mäta strömstyrkan!?
Man kan ju snabbt pröva! Eller hur!?
Senast redigerat av jaka54 (31 juli 2020)


Forummoderator
18 374 Inlägg
31 juli 2020
#13
jaka54 skrev:
Hej!
En fläktmotor kan väl inte dra så mycket ström så att inte en multimeter klarar att mäta strömstyrkan!?
Man kan ju snabbt pröva! Eller hur!?

Har googlat runt lite och det verkar som den knappast drar mer än 6A.
Sen är ju frågan hur TS kopplat in sin fläkt. Har han kopplat in alla 3 kablarna så kan den dra kopiösa mängder amperé.

Sen nämnde TS att han har dubbla 80A batterier. Dvs 160A. Och att helljuset kan vara på någon timma eller två. Med den kapaciteten bör det kunna lysa en hel natt.

Kanske något batteri som är kass? Eller så laddar inte bilen över 14 volt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 456 Inlägg
31 juli 2020
#14
Fläktarna drar duktigt med ström(speciellt vid startögonblicket), men inte så att dom tömmer ett batteri på några minuter. Då är det något som är fel. Allvarligt fel.

Fläkten har som sagt 2 hastigheter. På 85x70 finns det även möjlighet att få fläkten i en 3e hastighet, men den användes aldrig i produktion.
Hastigheten bestäms av vilken ingång som är spänningssatt, där ena är lågfart och den andra högfart. (Den oanvända 3e hastigheten uppnås genom att spänningssätta båda ingångarna)
I praktiken så används nästan aldrig högfarten, då krävs det enorm belastning på bilen, AC igång, osv osv.
På 85x70 är fläkten mjukvarustyrd, styrsignalerna till reläet kommer direkt från styrboxen utan omvägar. Reläet är ett dubbelrelä för dom 2 hastigheterna.

Fläkten i sig är f.ö. samma på 85x70 som 900-serien.


6 261 Inlägg
31 juli 2020
#15
Hybrid_ skrev:
Sen nämnde TS att han har dubbla 80A batterier. Dvs 160A. Och att helljuset kan vara på någon timma eller två. Med den kapaciteten bör det kunna lysa en hel natt.

Kanske något batteri som är kass? Eller så laddar inte bilen över 14 volt.

Precis, någonting är konstigt här.


Sök