Elfel belysning Seat Leon -09?

Carrolain
2 augusti 2020 · 4 Inlägg

Hej!
Har en Seat Leon, årsmodell 2009 & belysningen krånglar emellanåt. Helt plötsligt lägger blinkersen av, & det händer när jag kör vilket betyder att jag blir en jäkla trafikfara. Problemet har funnits länge, men det verkar bli olika varje gång, dvs att ibland funkar blinkers på höger sida, endast bak eller någon bak & någon fram så det är olika när det väl händer. Igår lade allt av när jag var ute & körde men kom hem hel som tur var smile men det skrämde mig & måste kunna lita på bilen om jag ska ut och köra!
Vet inte om vädret har något samband, det har hänt i både fuktigt samt varmt väder. Har LEDlampor i positionsljusen om det är av betydelse.
Vill höra med er i forumet först vad jag kan byta själv innan jag lämnar in bilen.. elfel har jag ingen lust med..
Det som är så konstigt är att helt plötsligt funkar det igen! Känns som något glapp någonstans, men var? Jag kan inte mycket om bilar, så bare with me..
Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Carrolain (2 augusti 2020)

simlar
3 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Är det bara blinkers eller all belysning som slocknar för dig?

All belysning styrs av elsystemstyrdonet.
Signaler till elsystemstyrdonet om vilka lampor som ska lysa kommer från ljusvredet samt från blinkersspaken.
Har bilen Auto-läge får den även signal från en ljussensor uppe i vindrutan.

Har varit med om bilar som läckt in vatten efter rutbyte pga dålig limning och det rinner då ofta in i elsystemstyrdonet. Kretskortet ärgar då och ger massa olika bekymmer vilket resulterar i byte av styrdonet samt byte av eventuella ärgade stift i kontakten till styrdonet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Carrolain
3 augusti 2020 · 4 Inlägg

Det är bara blinkersen som krånglar, ingen annan belysning.

simlar
3 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Låter då som det mest troligt är problem med blinlersspaken.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Carrolain
3 augusti 2020 · 4 Inlägg

Tack för svaret 🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang