Köpråd kombi (undvika VW’s bensinmotorer?)

inteheltfel
5 augusti 2020 · 4 Inlägg

Hej!
Har kört en passat tdi en längre tid och har varit mycket nöjd. Dock så är det av flera anledningar dags att köpa ny bil och denna gången vill vi ha en bensindriven då vi mest kör småsträckor i stan nuförtiden. Så jag undrar några grejer:

1. Hade gärna köpt passat men som jag förstår det så bör man undvika VW’s bensinmotorer? Samt att jag gärna vill ha automat och det är de tydligen dåliga på också?

2. Gäller det alla VAG bilar eller endast VW?

3. Det måste vara en kombi i den större klassen. Har istället för passat då också kikat på Ford Mondeo, Toyota Avensis och Opel Insignia. Vad tycker ni om dem? Även V70 men den känns kanske lite klumpig i stadskörning?
Har ni andra förslag? Maxpris är 150000.

Supertacksam för svar!

simlar
6 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Vilka årsmodeller kikar du efter?

1,4TSI med turbo och kompressor är den ökända problemmotorn.
Denna motor användes 2005-2014 i Passat.

2015 kom nya B8-generationen av Passat och den fick då nya 1,4tsi med kamrem och bara turbo, denna motor har då än så länge visat sig vara driftsäker.
1,8tsi och 2,0tsi fungerar även dom bra, dock hade dom tidiga modellerna problem med kamkedja och oljeförbrukning, men även den verkar ha blivit bättre sen MQB-plattformen kom 2013 i Golf/Octavia/Leon och 2015/16 i Passat och Superb.

DSG så är det DSG7 torrkoppling du vill undvika, dessa används endast i Golf och mindre bilar med dom mindre motorerna sen MQB-plattformen.
DSG6 och DSG7 med våtkoppling är driftsäkra, har dock varit problem med oljud från dubbelmassesvänghjulet, men illalåtande dubbelmassesvänghjul har dom flesta bilmärken och dom börjar alla låta tids nog.
Men svänghjulen verkar ha hålla bättre i MQB-bilarna.

Gäller VW, Skoda, Seat samt Audi med tvärställd motor då alla dessa delar komponenter med varandra.

Personligen skulle jag valt en Superb istället för Passat, rymligare bil för pengarna och jag föredrar Superbens styling.
Övriga bilmärken är jag inte så insatt i, Toyota upplever jag som plastiga och omoderna.
Opel verkar helt ok.
V70 gillar jag inte körställningen i.

Men som vanligt är det ju högst personligt så gäller att kika och provköra flera bilar innan man bestämmer sig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
inteheltfel
7 augusti 2020 · 4 Inlägg

Tack för ett superbra svar! Verkligen skönt att höra att problemen med kamkedjorna upphörde 2015 så att passaten fortfarande är ett alternativ.

Superb verkar också mycket lovande men jämfört med passat så är utbudet väldigt klent tyvärr.

Ska även ta med mig infon om DSG!

Utmarks-Loke
7 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Hur är det med Passaternas rostproblem, försvann de också när nya modellen kom 2015?

simlar
7 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hur är det med Passaternas rostproblem, försvann de också när nya modellen kom 2015?

Vad jag sett blev dom avsevärt bättre redan med B7an 2012.
Men bor uppe i norr så har inte fullt samma problem med rost som längre söderut trots E4an saltas som fan.
Min gamla B6 som hade gått 36k mil var fortfarande fri från rost när jag sålde den förra året.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang