Ryker ur växelspakhålet volvo 240 automat

Pulf
6 augusti 2020 · 49 Inlägg

Volvo 240 Automat -79 som ryker ur växelspakhålet när man lägger i en växel och gasar, vad kan det vara för fel ?

Senast redigerat av Pulf (6 augusti 2020)

simlar
6 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Luktar det bränd olja?
Luktar det brända lameller?
Driver växellådan?
Låter det illa samtidigt?

Helt omöjligt att gissa sig till vad som är felet, du måste krypa under bilen och kika om du ser något oljeläckage eller dylikt först.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Pulf
6 augusti 2020 · 49 Inlägg

Det luktar någonting bränt, vet inte vad.
Nej den driver inte mycket.
Nej jag hörde ingenting mer än det vanliga.
Tack för svaret !

Utmarks-Loke
6 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Pulf skrev:
Nej den driver inte mycket.

Om automatlådan inte driver så mycket är det nog därför det ryker. Blir varmt till slut.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2020 · 13 644 Inlägg

tanken har inte slagit dig att  börja titta runt lådan underifrån så tror jag nog du får dig en rätt bra ledtråd vad ditt problem är....    säkert skjutit någon ledning till kylningen på lådan och det sprutar ur olja över allt smile)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pulf
6 augusti 2020 · 49 Inlägg

Growe skrev:
tanken har inte slagit dig att  börja titta runt lådan underifrån så tror jag nog du får dig en rätt bra ledtråd vad ditt problem är....    säkert skjutit någon ledning till kylningen på lådan och det sprutar ur olja över allt smile)

Jo jag ska kolla närmare när får någon möjlighet och kolla, men mellan allt gräs såg det ut som det var en massa atf olja på baksidan av lådan.
Tack för svaret !

Senast redigerat av Pulf (6 augusti 2020)

Pulf
7 augusti 2020 · 49 Inlägg

Jag har kollat under, men jag såg ingen olja. Men jag testade starta och det började ryka direkt... även i p och n. kollade dock på stickan om det var någon  olja kvar, men på stickan så var det olja långt över max, kan det vara för mycket olja som får det att ryka ?

Senast redigerat av Pulf (7 augusti 2020)

simlar
9 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Pulf skrev:
Jag har kollat under, men jag såg ingen olja. Men jag testade starta och det började ryka direkt... även i p och n. kollade dock på stickan om det var någon  olja kvar, men på stickan så var det olja långt över max, kan det vara för mycket olja som får det att ryka ?

Oljenivå i en automat kollas med motorn igång efter man lagt i varje växel på växelväljaren i 10sek och sen tillbaka i P.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Pulf
10 augusti 2020 · 49 Inlägg

simlar skrev:

Pulf skrev:
Jag har kollat under, men jag såg ingen olja. Men jag testade starta och det började ryka direkt... även i p och n. kollade dock på stickan om det var någon  olja kvar, men på stickan så var det olja långt över max, kan det vara för mycket olja som får det att ryka ?

Oljenivå i en automat kollas med motorn igång efter man lagt i varje växel på växelväljaren i 10sek och sen tillbaka i P.

Men jag kan inte ha den i gång för länge för då ryker det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang