Entropy skrev:
Jag sålde precis min första bil för en vecka sedan på blocket. Vi skrev ett kontrakt via blocket där bilen såldes i befintligt skick.
Nu en vecka senare kontaktar köparen mig om att bilen "crashat" och fick köras in i 10km/h på en verkstad,
Problemen enligt ett mail hon skickat är: tändstift, tändkablar, tändspole, handbroms, spindelleder, bakfjäder, bromsskivor. Allt som allt till en kostnad på runt 15 000 kr.
I telefonen har köparen vart ganska hotfull och sagt att hon ska stämma mig om jag inte betalar tillbaka allt.Jag förstår att det är köpelagen som gäller och köparen hänvisar att hon anser att bilen är väsentligt sämre skick än vad hon kunde anta. Stämmer det? Hur borde jag gå vidare? Vad har ni för erfarenhet angående detta?
Kontraktet du skrivit anser jag skyddar dig.
En begagnad bil kan förväntas vara behäftad med fel och brister förorsakade av tid och körsträcka. Därför en begagnad bil är billigare än en ny. Även därför man efter provkörning skriver kontrakt om att man är nöjd med bilen och priset. Är man inte det, trots "tvenne rådgivare" vid köpetillfället, avstår man från köp. Så enkelt är det.
Tändstift, tändkablar, tändspole, handbromsfunktion, spindelleder, bakfjädrar och bromsskivor är förbrukningsmaterial.
Hade du undanhållit en av dig känd krockskada, som reparerats oprofessionellt, hade jag förstått att köparen varit missbelåten. Även om sådant ingår i köparens undersökningsplikt.
Köparen kan inte enligt köplagen hävda att bilen är i sämre eller väsentligt sämre skick än hon kan förvänta sig. Köparen har ju provkört och godkänt skicket.
Inte ens hos en bilhandlare, där bilar över 30.000:- måste garanteras en viss trafiksäkerhet, kan köparen hänvisa till köplagen.
I och för sig är 26.700:- ett rätt högt pris.
Enligt en snabbkoll med
www.bilpriser.se värderas bilen till mellan 10.000:- och 20.000:-.
Om jag läst rätt.
Men det är inget som ger köparen rätt att reklamera en bil som hon, tillsammans med två andra en gång har godkänt.
Ett ohemult försök att stjäla pengar från dig. Du har torrt på fötterna. Simma lugnt.
Anser jag.