P0171 - Skoda Octavia TSI 08

Toein
21 augusti 2020 · 10 Inlägg

Motorlampan lyser och felkoden är P0171, System to Lean. Motorn skakar rejält på tomgången och går dåligt, den börjar dock gå bra direkt om jag drar ut slangen till vevhusventilationen och "pluggar" den. Luktar lite bensin från motorn, men det försvinner då också.
Bytt vevhusventilationen, men det gjorde ingen skillnad. Sökt efter vakuumläcka också, men hittar ingen. Rengjort luftmassemätaren och tändstiften är nya. Bilen trycker också ut olja på olika ställen, särskilt vid höga varv.
Någon som har någon teori?

spillolja
21 augusti 2020 · 4 020 Inlägg

Dålig PCV ventil som leder laddrycket till vevhuset ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Toein
21 augusti 2020 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Dålig PCV ventil som leder laddrycket till vevhuset ?

Den är bytt, tyvärr utan resultat.

simlar
21 augusti 2020 · 5 524 Inlägg

Bytt den lilla vevhusventilationsventilen som sitter i en vevhusslang under insuget?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Toein
21 augusti 2020 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Bytt den lilla vevhusventilationsventilen som sitter i en vevhusslang under insuget?

https://m.autodoc.se/febi-bilstein/15256747

Den där du menar?

simlar
21 augusti 2020 · 5 524 Inlägg

Toein skrev:

simlar skrev:
Bytt den lilla vevhusventilationsventilen som sitter i en vevhusslang under insuget?

https://m.autodoc.se/febi-bilstein/15256747

Den där du menar?

Nej, men kom på nu att jag tänkte på den äldre 1,8t motorn.

1,8TSI är ju en modernare motor där vevhusventilationen är en stor klump ovanpå ventilkåpan.
Antar det är denna du bytt? Isf har du bytt allt som kan krångla i vevhusventilationen.
https://www.autodoc.se/vaico/7007423

Blårök i avgaserna eller sotigt som en gammal diesel i avgasutblåset och kanske till och med stötfångaren?
Dessa tidiga 1,8tsi har haft problem med kolvar/kolvringar, man får då onormalt mycket vevhustryck då kolvringarna inte tätar som dom ska, blir även hög oljeförbrukning.
Man brukar dock få felkod på för fet blandning.

Men ta kompprov skulle jag rekommendera innan du fortsätter kasta på delar i hopp om att det ska lösa problemet.
Ska vara 9-13bar i dessa när motorn är frisk. Tror det var 7bar som var minigränsen.

Senast redigerat av simlar (21 augusti 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Toein
22 augusti 2020 · 10 Inlägg

simlar skrev:

Toein skrev:

simlar skrev:
Bytt den lilla vevhusventilationsventilen som sitter i en vevhusslang under insuget?

https://m.autodoc.se/febi-bilstein/15256747

Den där du menar?

Nej, men kom på nu att jag tänkte på den äldre 1,8t motorn.

1,8TSI är ju en modernare motor där vevhusventilationen är en stor klump ovanpå ventilkåpan.
Antar det är denna du bytt? Isf har du bytt allt som kan krångla i vevhusventilationen.
https://www.autodoc.se/vaico/7007423

Blårök i avgaserna eller sotigt som en gammal diesel i avgasutblåset och kanske till och med stötfångaren?
Dessa tidiga 1,8tsi har haft problem med kolvar/kolvringar, man får då onormalt mycket vevhustryck då kolvringarna inte tätar som dom ska, blir även hög oljeförbrukning.
Man brukar dock få felkod på för fet blandning.

Men ta kompprov skulle jag rekommendera innan du fortsätter kasta på delar i hopp om att det ska lösa problemet.
Ska vara 9-13bar i dessa när motorn är frisk. Tror det var 7bar som var minigränsen.

Precis, den har jag bytt.
Kompprov får det bli då.
Tusen tack för hjälpen!

spillolja
22 augusti 2020 · 4 020 Inlägg

Troligen sot på kolvringar, borde såfall kunna lösas upp med 5-56 WD-40 tex.

https://www.wasamotor.se/motor_content/ … nliga-fel/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang