Volvo XC60 D5 -17 Motorsystem - Service erfordras, felkod P0299

xc60-2017
24 augusti 2020 · 6 Inlägg

Lite info:
Köpte en XC60 2017 för 2v sedan, och så fort jag köpte och körde ut den började denna gula motorlampa lysa och det stod: "Motorsystem - Service erfodras". Under provkörningen dök denna ej upp. Körde tillbaka till handlaren och de släckte lampan och sa att det inte var något fel på bilen, samt att jag ska hålla utkik om den dyker upp igen.
Bor i Stockholm, handlaren är i Halland.



Igår när jag kör från Skåne till Stockholm dök lampan upp igen. Har nu en OBD II läsare i handsfacket. Kör in den i OBD läsaren på en rastplats och jag får fram felkod
[b]P0299 - Turbocharget / Supercharge underboost
[/b]

När jag sedan kör med OBD II läsaren i står samma felkod men följande text:
P0299 - Powertrain


Körde till Bilia de sa att de ska testa att ta bort felkoden, då den inte var aktiv. Så de tog bort den, och nu lyser den inte mer.

Körde till Bilia på Lidingö som var lite mer sugna på att lösa problemet, och han provkörde den och sa att den inte har något tryck alls, precis som jag började känna. Den kändes lixom svag, då jag inte hade något att jämföra med trodde jag att D5:an helt enkelt bara var seg.

Däremot sa de att de behöver få fram felkoden igen, för att kunna se vad det är för fel. Förra verkstaden tog bort den. Min felkod räckte lixom inte P0299.

Någon här som vet vad det kan vara?
Ursäkta lång text!

xc60-2017
24 augusti 2020 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236902/236902-ded6f4944e77715745b8921046e6226f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236902/236902-779bcf0899e1af2146865f7994489072.jpg

Jesper328
24 augusti 2020 · 2 366 Inlägg

Alltså laddtryck under börvärde.

Enklast är väl att lossa inloppsrör till turbon och känna på axeln, samt leta läckage med startgas eller såpvatten såvida du inte kan trycksätta laddluftsystemet hemma.
Är det sporadiskt så kan exempelvis en halvknacking egr-ventil ställa till liknande problem, eller typ solenoiden för laddtrycksreglering.

Hör du något väsande ljud vid gaspådrag?

Up the RA
n_andersson
24 augusti 2020 · 689 Inlägg

När jag fick upp service på motorsystem erfordras på min v60 d4 var det insugsventiler som läckte...

Senast redigerat av n_andersson (24 augusti 2020)

kkinggkkongg
24 augusti 2020 · 56 Inlägg

Jag tror att när man gör en felsökning med volvos original vertkyg som heter VIDA så får man fram exakt felkod, med andra verktyg visar den nog inte exakt så jag tror att du får göra en felsökning där efter några dagar!

xc60-2017
24 augusti 2020 · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
Alltså laddtryck under börvärde.

Enklast är väl att lossa inloppsrör till turbon och känna på axeln, samt leta läckage med startgas eller såpvatten såvida du inte kan trycksätta laddluftsystemet hemma.
Är det sporadiskt så kan exempelvis en halvknacking egr-ventil ställa till liknande problem, eller typ solenoiden för laddtrycksreglering.

Hör du något väsande ljud vid gaspådrag?

Jag tycker definitivt det låter "luftigt" eller liknande när jag gasar, men när de gasade på verkstaden tyckte de inte det. Jag har inget att jämföra med så vet ej hur det ska och inte ska låta heller så jag är inte så bra på att tyda det.

Måste jag lyfta bilen för att leta läckage?

Kan ej trycksätta laddluftsystemet hemma, dessvärre är jag inte så vidare teknisk med bilar. hmm

xc60-2017
24 augusti 2020 · 6 Inlägg

n_andersson skrev:
När jag fick upp service på motorsystem erfordras på min v60 d4 var det insugsventiler som läckte...

Jaha ok, det var som tusan. Det jobbiga är att den har nollstälts nu av 2 verkstäder och bilia i lidingö säger att de inte kan göra något utan en felkod. Så den måste dyka upp igen och tills den är den orkeslös och tråkig. hmm

xc60-2017
24 augusti 2020 · 6 Inlägg

kingkongg skrev:
Jag tror att när man gör en felsökning med volvos original vertkyg som heter VIDA så får man fram exakt felkod, med andra verktyg visar den nog inte exakt så jag tror att du får göra en felsökning där efter några dagar!

Jaha ok, då förstår jag. Mitt verktyg ger ju P0299 och det räckte inte för de, så det låter logiskt.
Jag hoppas felkoden kommer snart, för den är så jädra tråkig att köra nu haha.

kkinggkkongg
24 augusti 2020 · 56 Inlägg

googlade felkoden och det kommer massa om det

här är nån tråd
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=147455

https://p0299.engineerrorcode.com/volvo-v60

https://www.obd-codes.com/p0299

verkar som turbon pajat eller har nån typ av läckage

xc60-2017
24 augusti 2020 · 6 Inlägg

Ja det verkar som det. Tyvärr vill Bilia ha en felkod att gå på för att fixa det. hmm Så får köra den orkeslös tills den dyker upp. Om jag inte tappar tålamodet och lyfter den själv och i alla fall försöker kika själv.

Men vill verkligen inte behöva lägga den tiden själv på en relativt ny bil (för mig iaf -17) och köpt för mindre än två veckor sedan.

Senast redigerat av xc60-2017 (24 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang