Mercedes 500 SL 1996 - högt CO 2500 - ok annars.

nyckelpiganprick
27 augusti 2020 · 4 Inlägg

Hej!
Nu behöver jag er hjälp!
Besiktade pärlan och fick för högt värde på CO vid 2500 varv! Dvs 0,7 (0,3)

Övriga Värden:
CO: 0,5 (0,5)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var varmkörd - ca 30 minuter så kattarna borde varit varma. Besiktningsmannen tog en extra runda och varvade motorn ca 15 sek två gånger. Värdet rörde sig inte alls.

Bytte kattarna förra året i augusti 2019 och då även lambdasonden då den gick för fett (alla värden dvs CO, HC, Lambda och CO 2500 låg fel) och sonden var missvisande.

Värden 2019:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,1
HC: 21 (200)
Lambda 1, (0,97-1,03)

Nu 2020 efter ca 100 mil är värdena:
CO: 0,5 (0,5)
CO 2500: 0,7 (0,3)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)


Tacksam för all hjälp och tips!

Senast redigerat av nyckelpiganprick (27 augusti 2020)

Utmarks-Loke
27 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

De andra värdena kanske är godkända, men de är inte bra. Lamdavärdet är ju precis på gränsen och hög lambda betyder att bilen går magert.

De nya kattarna och lambdasonden, var det originalgrejer eller biltema? Billiga grejer har ofta kort livslängd. Hur är avgassystemet annars, är det tätt eller läcker det någonstans? Hur är det med tjuvluft uppe runt motorn?

nyckelpiganprick
27 augusti 2020 · 4 Inlägg

Kattarna är inte orginal, dock bytt på en firma där han som har den använder kattar som är okej kvalitet.

Även om dålig kvalitet så borde väl funkar iaf i 100 mil?

Tack för värdefull info!

Jdmboy96
28 augusti 2020 · 241 Inlägg

Har du servat bilen ny olja tändstift ja hela köret med ?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
JN1975
28 augusti 2020 · 234 Inlägg

Min E420 (M119-motor 279hk) har rensade kattar, nått grovt Lazer-sportsystem och konluftfilter, fick dessa värden med gammal olja och filter (servat den nu):

CO 2500 varv: 1,4 (0,3)         CO: 0,8 (0,5)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)     HC: 629 (200)

Så din ligger ju ändå hyffsat... smile

Senast redigerat av JN1975 (28 augusti 2020)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
nyckelpiganprick
28 augusti 2020 · 4 Inlägg

Ok! Tack för info! Vad blev värdena efter du bytte olja och filter?

nyckelpiganprick
28 augusti 2020 · 4 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Har du servat bilen ny olja tändstift ja hela köret med ?

Det är gjort för ca 300 mil sedan, bytt tändstift, olja och filter.

JN1975
28 augusti 2020 · 234 Inlägg

nyckelpiganprick skrev:
Ok! Tack för info! Vad blev värdena efter du bytte olja och filter?

Har inte ombesiktat ännu, ska byta stift också. Så min info var väl lite "intetsägande", men ville visa att det kan vara ännu värre. Är väl samma motor?

Ett fusk annars är ju att köra i lite E85 innan man besiktar, fixar ju inget långsiktigt men kan ta en igenom bes om det behövs.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

Hur mår tex termostaten? Kommer motorn upp i arbetstemp som den ska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
28 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, gissar på att du fått skitdelar, men Etanol kommer ta dig genom bilprovningen.. funkar alltid på CO..(nästan).. ditt L-värde kan bero på avgasläcka o detta är ju bara ett beräknat värde hos bilprovningen- dvs. det kommer in syre pga. läckande avgassystem. Bilprovningen mäter i slutröret, o det kan inte din L-Sond kompensera för. Så en avgasläcka kan vara problemet med L-värde.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (28 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang