3213
Sök

Mercedes 500 SL 1996 - högt CO 2500 - ok annars.

27 augusti 2020
Trådstartare
#1
Hej!
Nu behöver jag er hjälp!
Besiktade pärlan och fick för högt värde på CO vid 2500 varv! Dvs 0,7 (0,3)

Övriga Värden:
CO: 0,5 (0,5)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var varmkörd - ca 30 minuter så kattarna borde varit varma. Besiktningsmannen tog en extra runda och varvade motorn ca 15 sek två gånger. Värdet rörde sig inte alls.

Bytte kattarna förra året i augusti 2019 och då även lambdasonden då den gick för fett (alla värden dvs CO, HC, Lambda och CO 2500 låg fel) och sonden var missvisande.

Värden 2019:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,1
HC: 21 (200)
Lambda 1, (0,97-1,03)

Nu 2020 efter ca 100 mil är värdena:
CO: 0,5 (0,5)
CO 2500: 0,7 (0,3)
HC: 184 (200)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)


Tacksam för all hjälp och tips!
Senast redigerat av nyckelpiganprick (27 augusti 2020)

6 217 Inlägg
27 augusti 2020
#2
De andra värdena kanske är godkända, men de är inte bra. Lamdavärdet är ju precis på gränsen och hög lambda betyder att bilen går magert.

De nya kattarna och lambdasonden, var det originalgrejer eller biltema? Billiga grejer har ofta kort livslängd. Hur är avgassystemet annars, är det tätt eller läcker det någonstans? Hur är det med tjuvluft uppe runt motorn?

27 augusti 2020
Trådstartare
#3
Kattarna är inte orginal, dock bytt på en firma där han som har den använder kattar som är okej kvalitet.

Även om dålig kvalitet så borde väl funkar iaf i 100 mil?

Tack för värdefull info!

241 Inlägg
28 augusti 2020
#4
Har du servat bilen ny olja tändstift ja hela köret med ?


320 Inlägg
28 augusti 2020
#5
Min E420 (M119-motor 279hk) har rensade kattar, nått grovt Lazer-sportsystem och konluftfilter, fick dessa värden med gammal olja och filter (servat den nu):

CO 2500 varv: 1,4 (0,3)         CO: 0,8 (0,5)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)     HC: 629 (200)

Så din ligger ju ändå hyffsat... smile
Senast redigerat av JN1975 (28 augusti 2020)


28 augusti 2020
Trådstartare
#6
Ok! Tack för info! Vad blev värdena efter du bytte olja och filter?

28 augusti 2020
Trådstartare
#7
Jdmboy96 skrev:
Har du servat bilen ny olja tändstift ja hela köret med ?

Det är gjort för ca 300 mil sedan, bytt tändstift, olja och filter.

320 Inlägg
28 augusti 2020
#8
nyckelpiganprick skrev:
Ok! Tack för info! Vad blev värdena efter du bytte olja och filter?

Har inte ombesiktat ännu, ska byta stift också. Så min info var väl lite "intetsägande", men ville visa att det kan vara ännu värre. Är väl samma motor?

Ett fusk annars är ju att köra i lite E85 innan man besiktar, fixar ju inget långsiktigt men kan ta en igenom bes om det behövs.


* Voff voff *
10 931 Inlägg
28 augusti 2020
#9
Hur mår tex termostaten? Kommer motorn upp i arbetstemp som den ska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 774 Inlägg
28 augusti 2020
#10
Hmm, gissar på att du fått skitdelar, men Etanol kommer ta dig genom bilprovningen.. funkar alltid på CO..(nästan).. ditt L-värde kan bero på avgasläcka o detta är ju bara ett beräknat värde hos bilprovningen- dvs. det kommer in syre pga. läckande avgassystem. Bilprovningen mäter i slutröret, o det kan inte din L-Sond kompensera för. Så en avgasläcka kan vara problemet med L-värde.

mvh/husse
Senast redigerat av husseman (28 augusti 2020)


Sök