Det är väl antingen regina eller motronic på en sådan bil? Det borde vara elektronisk tändning i alla fall. Då sitter det en liten givare någonstans, antingen inuti fördelaren eller på svänghjulet. Denna talar om för tändmodulen när det behövs en gnista och så skickar tändmodulen ström till tändspolen. Något förenklat.
Eller blir det gnista vid tändspolen? Om du rycker lös en tändkabel och sätter direkt på tändspolen, får du gnista på det stiftet då?
Det är väl antingen regina eller motronic på en sådan bil? Det borde vara elektronisk tändning i alla fall. Då sitter det en liten givare någonstans, antingen inuti fördelaren eller på svänghjulet. Denna talar om för tändmodulen när det behövs en gnista och så skickar tändmodulen ström till tändspolen. Något förenklat.
Eller blir det gnista vid tändspolen? Om du rycker lös en tändkabel och sätter direkt på tändspolen, får du gnista på det stiftet då?
Troliga fel är: Trasig tändkabel Trasig tändspole Trasig tändtrigger
Volvo 240 88
Kolla huvudsäkringen till insprutningen, sitter i en vit säkringshållare bredvid ljusrelät i motorrummet. Dra säkringen ut och in några gånger om smacka sen i en ny, har du tur är det den som är felet
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.
Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak. Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.
Troliga fel är: Trasig tändkabel Trasig tändspole Trasig tändtrigger
Volvo 240 88
Kolla huvudsäkringen till insprutningen, sitter i en vit säkringshållare bredvid ljusrelät i motorrummet. Dra säkringen ut och in några gånger om smacka sen i en ny, har du tur är det den som är felet
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.
Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak. Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.
Går det att felsöka och se om det är det som är felet?
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.
Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak. Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.
Går det att felsöka och se om det är det som är felet?
Tändmodulen har jag tyvärr inte koll på hur man mäter upp såvida du inte har ett oscilloskop? Eventuellt kan man mäta spänning med en multimeter på utgången till tändspolen och se om något händer alls.
Vevaxelgivaren kan du som sagt ohm-mäta.
Ännu bättre vore att oscilloskop-mäta signalen om du har tillgång till ett oscilloskop och kunskaper till att använda det så man faktiskt ser om varvtalssignalen är bra.
Är något modifierat eller är det helt orörd motorstyrning?
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.
Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak. Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.
Går det att felsöka och se om det är det som är felet?
Tändmodulen har jag tyvärr inte koll på hur man mäter upp såvida du inte har ett oscilloskop? Eventuellt kan man mäta spänning med en multimeter på utgången till tändspolen och se om något händer alls.
Vevaxelgivaren kan du som sagt ohm-mäta.
Ännu bättre vore att oscilloskop-mäta signalen om du har tillgång till ett oscilloskop och kunskaper till att använda det så man faktiskt ser om varvtalssignalen är bra.
Är något modifierat eller är det helt orörd motorstyrning?
Inget är rört. Jag stängde av bilen i 30 sekunder och efter det startade den inte.
Om du kollar på länkarna ovan så ser du att redan vid 12v är batteriet i princip tomt (25%, vilket inte räcker för att starta en bil.) Fulladdat ska det ha 12.7.
Hmm, om ett batteri e´slut, så märker man det på startmotorn. Full snurr där så ska bilen starta. Speciellt en old Volvo. Dåligt med spänningskänslig elektronik på dessa. - Men häng på en Booster så e´man säker.. hade sagt vevaxellägesgivare alla dar i veckan, eller Styrboxen till tändning. mvh/husse
Hmm, om ett batteri e´slut, så märker man det på startmotorn. Full snurr där så ska bilen starta. Speciellt en old Volvo. Dåligt med spänningskänslig elektronik på dessa. - Men häng på en Booster så e´man säker.. hade sagt vevaxellägesgivare alla dar i veckan, eller Styrboxen till tändning. mvh/husse
Må så vara att en gammal volvo inte är så känslig som en modern. Men mäter du upp under 12v på ett startbatteri så är det slut helt oavsett vad. Gamla Volvobilar må vara bra konstruerade men kan de starta med ett startbatteri som är slut?
Hmm, om ett batteri e´slut, så märker man det på startmotorn. Full snurr där så ska bilen starta. Speciellt en old Volvo. Dåligt med spänningskänslig elektronik på dessa. - Men häng på en Booster så e´man säker.. hade sagt vevaxellägesgivare alla dar i veckan, eller Styrboxen till tändning. mvh/husse
Må så vara att en gammal volvo inte är så känslig som en modern. Men mäter du upp under 12v på ett startbatteri så är det slut helt oavsett vad. Gamla Volvobilar må vara bra konstruerade men kan de starta med ett startbatteri som är slut?
Ett startbatteri som e´slut, orkar inte dra runt motorn speciellt länge med full snurr. Håller med om att 11v låter inte bra.. kanske behövs en laddning. Men en Volvo-88 borde starta enligt mig. Men hänger man på en Booster så får man veta.
Ja, en gammal volvo startar så länge motorn går runt, när batteriet blir för dåligt för motorelektroniken har startmotorn redan stannat för länge sedan.
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.
Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak. Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.
Har bytt den nu. Får gnista nu från tändspolen men är osäker på om den är liten