3367
Sök

Megasquirt MS3X. Hjälp!!

13 Inlägg
30 augusti 2020
Trådstartare
#1
Hej. Är nybörjare på att koppla sprut och ber därför om hjälp av någon som är mer erfaren.

Har kopplat in allt.
Men bilen startar inte.
Visar ingen RPM signal eller ignition.
Stromblampan även död.
Förstår att man måste göra några grundinställningar, men hur man gör det vet jag inte.
Har även läst alla manualer men kommer ingen vart. Har även hört att man inte ska ha plusmatning på hall givare?. Rätta mig om jag har fel.

5 930 Inlägg
30 augusti 2020
#2
Vad har du för bil, motor m.m?

Har du något elschema hur du kopplat in allt?

Läst megamanual?


13 Inlägg
30 augusti 2020
Trådstartare
#3
Motor: b230fk orginal
Alu intercooler.

Går efter elshemat i den tråden:

https://forums.hybridz.org/topic/128452 … g-diagram/

Läst typ allt som finns😂

5 930 Inlägg
30 augusti 2020
#4
Ok.

Då har du garanterat kopplat vevaxelgivaren fel.
Rödblock vevaxelgivare är en VR-givare.
Stift 1 och 2 är själva givaren.
Stift 3 är skyddsjord.


13 Inlägg
30 augusti 2020
Trådstartare
#5
Förstår inte hur jag ska koppla?

5 930 Inlägg
30 augusti 2020
#6
Om elschemat du länkat stämmer med ms3x så är det stift 1 och 2 på vr till stift 1 och 24 på boxen.
Stift 3 på givaren kan du skippa, har aldrig märkt någon skillnad med skyddsjorden jordad eller ej.
Senast redigerat av simlar (30 augusti 2020)


13 Inlägg
30 augusti 2020
Trådstartare
#7
Så ja ska sätta vr stift 1 på 1an på boxen och vr stift 2 på 2an på boxen?

För 2an på boxen är ji inte en kabel.

5 930 Inlägg
30 augusti 2020
#8
Caspvand16 skrev:
Så ja ska sätta vr stift 1 på 1an på boxen och vr stift 2 på 2an på boxen?

För 2an på boxen är ji inte en kabel.

Läste fel i elschemat, redigerat mitt inlägg.

Men stift 1 på givaren till stift 1 på boxen.
Stift 2 på givaren till stift 24 på boxen.
Stift 3 kan du sätta till stift 2 på boxen då det stiftet ska vara skyddsjord enligt elschema.


13 Inlägg
30 augusti 2020
Trådstartare
#9
Det är kopplat så!

5 930 Inlägg
30 augusti 2020
#10
Ja då är det inställningar kvar, vad har du för tändningsinställningar?
Tänkte på inställningarna om vilket svänghjul man har m.m.

Kollat så givaren fungerar?
Ska vara ca 180ohm mellan stift 1 och 2 på givaren.


13 Inlägg
30 augusti 2020
Trådstartare
#12
Det är 170ohm på den.
Har m90 års. 97 så dubbelmassigt.
Vet ej hur många tänder den har osv?

5 930 Inlägg
30 augusti 2020
#13
Caspvand16 skrev:
Det är 170ohm på den.
Har m90 års. 97 så dubbelmassigt.
Vet ej hur många tänder den har osv?

60-2 samma som alla lh2.4


13 Inlägg
31 augusti 2020
Trådstartare
#15
ingen som råkar ha en MSQ tune fil till 940 turbo?

13 Inlägg
31 augusti 2020
Trådstartare
#16
än vad jag gör så får jag ingen RPM signal, eller ignition advance.   
någon som har någon ide?

580 Inlägg
31 augusti 2020
#17
Är ms3 boxen gjord för vr givare eller hall givare?. För Volvo original givaren är en vr-givare. Har du ström till boxen när du vrider på startmotorn så du inte råkat koppla så strömmen till boxen försvinner när du kör på startmotorn. På ms2 när jag höll på med det förut så var man ibland tvungen att justera några potentiometrar på kretskortet för att få varvtalssignal. Vet ej om det gäller ms3 dock.
Senast redigerat av Jeebz (31 augusti 2020)


13 Inlägg
31 augusti 2020
Trådstartare
#18
Har ström till boxen när jag vrider på
Vad ska ja göra?

5 930 Inlägg
1 september 2020
#19
simlar skrev:
Antar du modifierat boxen för VR-givare enligt MS3X manualen?
https://www.google.com/url?sa=t&sou … cO768-hG5l
Kapitel 5.2.2

Citerar mig själv från ett tidigare inlägg här i tråden.

Förtydligar med att skriva:
Du MÅSTE kolla så att boxen är byggd för VR-GIVARE enligt MS3X-manualen kapitel 5.2.2

Vi kan tyvärr inte hjälpa dig mer före du gjort detta.



Sök