Luftmassemätare b200et

alexander87
15 september · 170 Inlägg
#1

Luftmassemätare som är lite hopplöst svårt att hitta.  Ni volvo gurus som vet någon lösning på det? Har inte bilen nära till hands, så jag kan testa olika saker om man säger så. Har bilen stående på en annan kontinent. Jepp nämligen i Eritrea. (Afrika). Numret på originaldel är 0280202067. Hittade 2 begagnade på ebay. Men vill inte chansa ifall dem inte funkar då blir det jobbigt.

//Alexander. https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85060/85060-92ff2a5b079e6331517fe244e58f81db.jpg

simlar
15 september · 4 314 Inlägg
#2

Det är en luftmängdmätare och inte en luftmassemätare.

Finns att köpa helt ny på autodoc för en bra slant: https://www.autodoc.se/bosch/692037

Verkar även som att BMW E30 med M20B20 har samma luftmängdmätare:
https://www.b-parts.com/en/store/produc … 1991-1992/

alexander87
15 september · 170 Inlägg
#3

simlar skrev:
Det är en luftmängdmätare och inte en luftmassemätare.

Finns att köpa helt ny på autodoc för en bra slant: https://www.autodoc.se/bosch/692037

Verkar även som att BMW E30 med M20B20 har samma luftmängdmätare:
https://www.b-parts.com/en/store/produc … 1991-1992/

Tack för att du tog dig för hjälpa, tro mig jag har letat senaste tiden som en tok. Hos autodoc är den restat dessvärre.  Angående att bmw har en liknande har jag också forskat kring men kom inte längre. Vet att många i Sverige som trimma b23et eller b230et lägger en sån från Bmw.  Men den tekniken sättet man gör det har jag inte begrppit än.

Brådhis * Voff voff *
15 september · 5 352 Inlägg
#4

Nu hör det förstås inte till tråden, men jag måste ställa frågan ändå... Vad är storyn bakom att man köper en 740 Tic i Eritrea...? big_smile

Visst är det alltid bra att ha, men ja, det är ändå lite ovanligt ändå att ha en entusiastbil(?) så långt bort, väl...?

(Och sen blir man ju nyfiken på hur den ens hamnade där från början? Eritrea var väl kanske ingen stor exportmarknad för Volvo på 80-talet...?)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
alexander87
15 september · 170 Inlägg
#5

Brådhis skrev:
Nu hör det förstås inte till tråden, men jag måste ställa frågan ändå... Vad är storyn bakom att man köper en 740 Tic i Eritrea...? big_smile

Visst är det alltid bra att ha, men ja, det är ändå lite ovanligt ändå att ha en entusiastbil(?) så långt bort, väl...?

(Och sen blir man ju nyfiken på hur den ens hamnade där från början? Eritrea var väl kanske ingen stor exportmarknad för Volvo på 80-talet...?)

Hehe, för att göra en jätte lång historia kort så säger jag väl att mina föräldrar kommer därifrån. Och det landet har jag för ambitioner att besöka lite för ofta. Tanken var ju att hyra en bil där nere. Men för 800spänn om dagen för en sönder körd fiat jätte gammalt 500 så valde jag att köpa någon bra bil. Av en slump hittade jag denna 740. Turbo dessutom.  Kunde inte låta bli. Och ja den var riktigt dyrt om nu jämför priserna har hemma.

Brådhis * Voff voff *
16 september · 5 352 Inlägg
#6

alexander87 skrev:

Brådhis skrev:
Nu hör det förstås inte till tråden, men jag måste ställa frågan ändå... Vad är storyn bakom att man köper en 740 Tic i Eritrea...? big_smile

Visst är det alltid bra att ha, men ja, det är ändå lite ovanligt ändå att ha en entusiastbil(?) så långt bort, väl...?

(Och sen blir man ju nyfiken på hur den ens hamnade där från början? Eritrea var väl kanske ingen stor exportmarknad för Volvo på 80-talet...?)

Hehe, för att göra en jätte lång historia kort så säger jag väl att mina föräldrar kommer därifrån. Och det landet har jag för ambitioner att besöka lite för ofta. Tanken var ju att hyra en bil där nere. Men för 800spänn om dagen för en sönder körd fiat jätte gammalt 500 så valde jag att köpa någon bra bil. Av en slump hittade jag denna 740. Turbo dessutom.  Kunde inte låta bli. Och ja den var riktigt dyrt om nu jämför priserna har hemma.

Aha, kul! smile Tack för svaret. smile Dessutom är det sannolikt klart roligare med en 740 Tic än en Fiat. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
alexander87
16 september · 170 Inlägg
#7

Brådhis skrev:

alexander87 skrev:

Brådhis skrev:
Nu hör det förstås inte till tråden, men jag måste ställa frågan ändå... Vad är storyn bakom att man köper en 740 Tic i Eritrea...? big_smile

Visst är det alltid bra att ha, men ja, det är ändå lite ovanligt ändå att ha en entusiastbil(?) så långt bort, väl...?

(Och sen blir man ju nyfiken på hur den ens hamnade där från början? Eritrea var väl kanske ingen stor exportmarknad för Volvo på 80-talet...?)

Hehe, för att göra en jätte lång historia kort så säger jag väl att mina föräldrar kommer därifrån. Och det landet har jag för ambitioner att besöka lite för ofta. Tanken var ju att hyra en bil där nere. Men för 800spänn om dagen för en sönder körd fiat jätte gammalt 500 så valde jag att köpa någon bra bil. Av en slump hittade jag denna 740. Turbo dessutom.  Kunde inte låta bli. Och ja den var riktigt dyrt om nu jämför priserna har hemma.

Aha, kul! smile Tack för svaret. smile Dessutom är det sannolikt klart roligare med en 740 Tic än en Fiat. wink

Var ju så jag resonerade med frugan ocksåwink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang