A traktor v70n 2.5t automat. Hjälp

Jacobv70n
16 september 2020 · 30 Inlägg

Hej! Håller på att bygga a traktor av en framhjulsdriven v70n -04 aut. Behöver nu antingen höja tjänste vikten upp till 2 ton vilket då är 300kg. eller få 60% av vikten på drivande axel. Har ni några tips på hur jag ska göra. Tack i förhand

Mvh Jacob

Brådhis * Voff voff *
16 september 2020 · 10 276 Inlägg

Hur långt ifrån 60% är du från början? Trodde gott och väl det var där i krokarna redan från fabrik?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2020 · 17 465 Inlägg

har du någon koll på hur mycket av vikten som ligger över framaxeln?
På en V70 så ligger den nämligen rätt exakt på 60% fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jacobv70n
16 september 2020 · 30 Inlägg

Hybrid_ skrev:
har du någon koll på hur mycket av vikten som ligger över framaxeln?
På en V70 så ligger den nämligen rätt exakt på 60% fram.

Var och vägde och då vägde den ca 57/43

Jacobv70n
16 september 2020 · 30 Inlägg

Ennu en fråga vet någon om man kan höja vikten upp till 2000kg och då slippa regeln om 60/40 fördelning. tycker det är lite oklart de transportstyrelsen säger

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2020 · 17 465 Inlägg

http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

Från sidan 39 gäller ombyggda personbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
16 september 2020 · 10 276 Inlägg

Jacobv70n skrev:

Hybrid_ skrev:
har du någon koll på hur mycket av vikten som ligger över framaxeln?
På en V70 så ligger den nämligen rätt exakt på 60% fram.

Var och vägde och då vägde den ca 57/43

Du behöver alltså flytta 3% av vikten framåt. Det är runt 50 kg. Sannolikt räcker det med att plocka ur baksäte och inredning i bagageutrymmet för att klara det. Eller har du redan gjort det?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
16 september 2020 · 2 156 Inlägg

Gör som Brådhis skriver och kör inte in fulltankad, det är väl det lättaste alternativet? Det är ju såå nära..! Mycket lättare än att addera 300kg ballast. smile

Mewe17
11 april 2021 · 1 Inlägg

Hur gjorde du? Adderade du 300kg eller klarade du dig ändå? Förklara gärna!

Korven945
12 april 2021 · 3 Inlägg

Rensa bak så mycket de går, sen borde ca 80kg räcka fram

Tomli79
9 maj 2021 · 2 Inlägg

Jag håller på med samma sak med samma bilmodell och år, är nyfiken på om och hur du löste vikten?

volvoqq Lastbilsmekaniker
9 maj 2021 · 5 135 Inlägg

Tomli79 skrev:
Jag håller på med samma sak med samma bilmodell och år, är nyfiken på om och hur du löste vikten?

Den traktorn som jag skruvar med just nu är totalvikt 2100 med 5 st gjutstolpar i bagaget

Tomli79
9 maj 2021 · 2 Inlägg

Jag har samma totalvikt, men vilken tjänstevikt det faktiskt är är svårt att få fram. Transportstyrelsen har en vikt och Volvo en annan. Vart och hur väger du bilarna?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2021 · 17 465 Inlägg

Tomli79 skrev:
Jag har samma totalvikt, men vilken tjänstevikt det faktiskt är är svårt att få fram. Transportstyrelsen har en vikt och Volvo en annan. Vart och hur väger du bilarna?

Det står ju att Volvoqq är lastbilsmekaniker, har nog tillgång till våg.
Något grustag i närheten? De har vågar.
Annars bilprovning som gör reg-bes. Går säkert och få vägt bilen om man frågar på rätt sätt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvoqq Lastbilsmekaniker
9 maj 2021 · 5 135 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tomli79 skrev:
Jag har samma totalvikt, men vilken tjänstevikt det faktiskt är är svårt att få fram. Transportstyrelsen har en vikt och Volvo en annan. Vart och hur väger du bilarna?

Det står ju att Volvoqq är lastbilsmekaniker, har nog tillgång till våg.
Något grustag i närheten? De har vågar.
Annars bilprovning som gör reg-bes. Går säkert och få vägt bilen om man frågar på rätt sätt...

Joo har allt tillgång till våg på jobbet men denna är reggad sen innan, dom blåste motorn på den efter lite buskörning så det blir omregg på den så har fått fixat till sakerna igen efter ungarna pillat på saker dom inte skulle samt bytt maskin i den😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang