Fel meddelande. Mercedes S 211 220 CDI Kombi -08

lars81294
12 oktober · 9 Inlägg
#1

Hej. Har en Mercedes E-klass S211 -08 220 CDI, där jag får ett meddelande om bromsbelägg slitage, efter att jag bytt beläggen runt om, har kollat kablarna vid beläggen, och av någon märklig anledning finns bara kontakter på bilen högra sida fram o bak, kanske den varit krockad, eller om det är så från fab. men inget fel på några kablar, så varje gång jag slår på tändningen kommer detta meddelande, så hur gör jag för att släcka denna, kan även tillägga att för 5 år sedan byte jag också runt om, utan några problem då, märkligt, men tacksam för någon hjälp. Mvh. Lars

mb_pucken
12 oktober · 4 599 Inlägg
#2

Är bara givare på en sida. Tanken är att bromsar slits lika på båda sidorna av axeln.
Bytte du givaren i belägget? Om det är avbrott i givaren så lyser varningen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
lars81294
12 oktober · 9 Inlägg
#3

Tack för ditt svar, nej jag satte dit de gamla igen, men då kan det kanske vara fel på någon, försökte också koppla bort dem helt, men meddelandet kom i alla fall, så om jag förstår dig rätt så fungerar inte det heller då, om det inte får bli avbrott, eller ??? Mvh. Lars

mb_pucken
13 oktober · 4 599 Inlägg
#4

Precis. Drar man ur givaren tänds varningen.
Har en givare en gång varnat så är den förbrukad och kommer fortsätta varna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mossan1
13 oktober · 47 Inlägg
#5

Man får mäta i iabeln från beläggen om det är kontakt igenom.
Nej=felet funnet.
Ja= bygla i kontakten från bilen.
Varnar den än= kabelbrott sannolikt.

lars81294
13 oktober · 9 Inlägg
#6

Tusen tack, båda två, ska nu inhandla nya kontakter och hoppas därmed problemet är löst. Mvh. Lars

lars81294
21 oktober · 9 Inlägg
#7

Hej igen. Har nu fått ett annat märkligt fel på samma bil, motorlampan tänds, utan att några problem alls finns på motorn, den går lika bra på alla varvtal och även på tomgång, men det märkliga är, att innan den tändes så gick det inte att varva över 3200 varv när man trampade ner kopplingen, släppte jag kopplingen med växeln i friläge så gick den att varva till max, så plötsligt släppte allt och den fungerade som vanligt i 2 dagar, och då tändes motor lampan och har nu lyst i 4 dagar men inget problem alls att köra fort o sakta, ska också tillägga att det har varit liknande problem i 3 år att motor lampan tänds men slocknar ibland efter en timme eller ett par dagar, men som sagt, bilen går hur bra som helst så jag misstänker en bugg i elektroniken, kan man gå in i vga-kontakten (tror den heter så) o släcka den, eller har någon en bra ide hur jag ska göra eller vad som är fel ( om något ) Mvh. Lars

mb_pucken
21 oktober · 4 599 Inlägg
#8

Be någon att läsa ur felkoder. Finns några hundra olika orsaker till tänd motorlampa.
Kan vara bra att göra eftersom många felkoder hindrar rengöringen av partikelfilter vilket kan leda till ännu dyrare problem i framtiden.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
lars81294
22 oktober · 9 Inlägg
#9

Tack ska du ha för ditt svar mb_pucken, var till en verkstad i dag som imorgon Fre. ska titta på det här problemet, så då hoppas jag få svar vad som felas bilen. Mvh. Lars

lars81294
23 oktober · 9 Inlägg
#10

Hej igen. Har nu hämtat bilen från verkstaden och de har nu felsökt och konstaterar att felkodsläsaren säger följande, Avgasmottrycksgivaren kortsluten till plus eller avbrott, permanent. Har du någon erfarenhet av detta problem, ska jag försöka hitta den och se om det kan vara oxid eller följa ledningarna o se om det är något brott någonstans, eller är det bara att byta den, vad tror du ?? Vore skönt med lite hjälp hur jag ska göra här Mvh. Lars

mb_pucken
23 oktober · 4 599 Inlägg
#11

Det är inte helt ovanligt att den givaren går sönder. Lite osäker på vad den sitter men tror den sitter bakom luftburken på höger sida av motorn. Passagerarsidan alltså.

Kan vara en bra idé att blåsa ren slangarna utifall det finns kondens i dessa men annars så brukar det vara givaren som går sönder.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
lars81294
23 oktober · 9 Inlägg
#12

Hejsan o tack för ditt svar, har hittat den, den sitter bak på motorn högt upp mot torpedväggen på passagerarsidan, men då beställer jag en ny o monterar den o hoppas problemet efter det blir löst, det är inte något problem o blåsa ledningarna, jag menar att inget kan gå sönder längre ner ? går ledningarna ner i partikelfiltret, eller ?? Mvh. Lars

mb_pucken
23 oktober · 4 599 Inlägg
#13

Rören mynnar ut i avgasröret före och efter partikelfiltret så ingen fara att blåsa lite :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Janneutanb
23 oktober · 7 164 Inlägg
#14

lars81294 skrev:
Hej igen. Har nu fått ett annat märkligt fel på samma bil, motorlampan tänds, utan att några problem alls finns på motorn, den går lika bra på alla varvtal och även på tomgång, men det märkliga är, att innan den tändes så gick det inte att varva över 3200 varv när man trampade ner kopplingen, släppte jag kopplingen med växeln i friläge så gick den att varva till max, så plötsligt släppte allt och den fungerade som vanligt i 2 dagar, och då tändes motor lampan och har nu lyst i 4 dagar men inget problem alls att köra fort o sakta, ska också tillägga att det har varit liknande problem i 3 år att motor lampan tänds men slocknar ibland efter en timme eller ett par dagar, men som sagt, bilen går hur bra som helst så jag misstänker en bugg i elektroniken, kan man gå in i vga-kontakten (tror den heter så) o släcka den, eller har någon en bra ide hur jag ska göra eller vad som är fel ( om något ) Mvh. Lars

Något är fel. Kolla felkoden och fixa felet...
Lampan är inte tänd pga en bugg.

lars81294
24 oktober · 9 Inlägg
#15

Då tackar jag er för svaren o hoppas att problemet blir löst när jag fått den nya givaren om ca. en vecka. Mvh. Lars

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober · 13 361 Inlägg
#16

Jag följer. Farsans W222 bråkade mycket med avgasreningen.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
lars81294
30 oktober · 9 Inlägg
#17

Hej på er alla, kan nu berätta mer om mitt problem, det blev nästan som ett antiklimax det hela, samma dag som den nya mottrycks givaren kom ringde en kompis o frågade om jag kunde hjälpa honom flytta lite möbler o han hade hyrt ett släp, så vi åkte till macken där han hyrt släpet o jag kopplade till allt, men inget lyste på släpet, så jag drog isär kontakten o sprayade oxidlösare i kontakten o ruskade om den lite, och då började allt att lysa på släpet, när jag sätter mig i bilen, så hör o häpna, så är motorlampan släckt o bilen går perfekt igen, till saken hör att jag har en sk. övergångs kontakt från morden kontakt som är på bilen till den äldre modellen som jag har på min släpvagn, o den kontakten har suttit där i minst fem år utan att jag tagit bort den, o när jag tog ur den såg jag det var både oxid o smuts i den, och det har tydligen gjort så krypström gått åt olika håll o lurat felkods läsaren att det var avgas mottrycks givaren som var trasig, så summa sumarum, bilen går perfekt o ingen lampa lyser efter motorn har startat, så detta gör att jag har lärt mig att tänka på de enklaste lösningarna först. vill också passa på att tacka er alla för hjälp och intresse. Mvh. Lars

simlar
31 oktober · 4 405 Inlägg
#18

Man kan få mycket skumma fel på bilen pga dessa jävla släpvagnsadaptrar ingen ids ta loss.
Däremot aldrig varit med om att bilen fått andra problem än med belysning och p-sensorer pga detta.

mb_pucken
31 oktober · 4 599 Inlägg
#19

lars81294 skrev:
Hej på er alla, kan nu berätta mer om mitt problem, det blev nästan som ett antiklimax det hela, samma dag som den nya mottrycks givaren kom ringde en kompis o frågade om jag kunde hjälpa honom flytta lite möbler o han hade hyrt ett släp, så vi åkte till macken där han hyrt släpet o jag kopplade till allt, men inget lyste på släpet, så jag drog isär kontakten o sprayade oxidlösare i kontakten o ruskade om den lite, och då började allt att lysa på släpet, när jag sätter mig i bilen, så hör o häpna, så är motorlampan släckt o bilen går perfekt igen, till saken hör att jag har en sk. övergångs kontakt från morden kontakt som är på bilen till den äldre modellen som jag har på min släpvagn, o den kontakten har suttit där i minst fem år utan att jag tagit bort den, o när jag tog ur den såg jag det var både oxid o smuts i den, och det har tydligen gjort så krypström gått åt olika håll o lurat felkods läsaren att det var avgas mottrycks givaren som var trasig, så summa sumarum, bilen går perfekt o ingen lampa lyser efter motorn har startat, så detta gör att jag har lärt mig att tänka på de enklaste lösningarna först. vill också passa på att tacka er alla för hjälp och intresse. Mvh. Lars

Tror snarare att det beror på att motorn var avstängd när du grejade med släpet och därför uppfyllde antalet felfria starter så lampan släcktes. Dock är nog risken stor att felkoden kommer tillbaka inom snar framtid.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang