Laddstolpe 1phase 16A max 3.7 kW ?

KenthIJ
12 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

Den här laddstolpen räcker ju fint för att ladda vår Prius 2015 Plug In (1:a gen Toyota PHV) men...
den ger väl i stort sett inte mer än ett 1 fas 16A sucko uttag ?

Skulle väl ta lång tid att ladda tex. 40 kWh elbil och borde väl ta 7-8 timmar att ladda en RAV 4 Plug In med 18.1 kWh batteri.

Understa uttaget är ett vanligt sucko uttag och då funderar jag på om man kan köra även motorvärmare (block) och kupevärmare på det?

Skyltar helt ogenerat med mina bristande kunskaper och hoppas på info.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-2953498da0ee637b9ae50117bf7d2395.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (12 oktober 2020)

twin_cam Smålänning
12 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Troligen en och samma 16A säkring till bägge, du får välja om du vill ladda bilen eller ha motorvärmare. Går ju köra 2000w motorvärmare och ladda med 1,6kW också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Utmarks-Loke
12 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Ingen vet ju ens om det är 16A säkring till stolpen inne i säkringsskåpet. Vad som står på lappen är vad laddboxen tål, inte nödvändigtvis vad den är matad med. Och som dubbelkammen skriver, det är säkert samma matning till båda uttagen så man kan inte maxa båda samtidigt.

torpis Forummoderator
13 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Den här laddstolpen räcker ju fint för att ladda vår Prius 2015 Plug In (1:a gen Toyota PHV) men...
den ger väl i stort sett inte mer än ett 1 fas 16A sucko uttag ?

Samma effekt som schucko, men typ 2 kontakten är dimensionerad för att tåla effekten längre tider. Den är även dimensionerad för att tåla fler i/urkopplingar och vikt på kontakten.

KenthIJ skrev:
Den här laddstolpen räcker ju fint för att ladda vår Prius 2015 Plug In (1:a gen Toyota PHV) men...

Skulle väl ta lång tid att ladda tex. 40 kWh elbil och borde väl ta 7-8 timmar att ladda en RAV 4 Plug In med 18.1 kWh batteri.

Här är det en tankevurpa. Du laddar ju in kilometrar i din bil, inte procent eller kWh. Du pluggar in din PHEV som drar 2kWh per mil och laddar den full på 2 timmar och kommer 2 mil?

Du pluggar in en Leaf som drar hälften och behöver bara ladda 1h för att komma 2mil. På samma timmar kommer du alltså 4mil.

KenthIJ skrev:
Understa uttaget är ett vanligt sucko uttag och då funderar jag på om man kan köra även motorvärmare (block) och kupevärmare på det?

Stolpen har en inbyggd smarthet som inte överlastar systemet. Hur det är konfigurerat vet jag inte men det kan mycket väl vara 3fas framdraget och en fas går till typ 2 och en fas till Schucko. Det kan även vara så att de delar på samma lina och det ena stängs av när det andra används.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
14 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar för all info. synpunkter och engagemang.

KenthIJ
14 oktober 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Den här laddstolpen räcker ju fint för att ladda vår Prius 2015 Plug In (1:a gen Toyota PHV) men...
den ger väl i stort sett inte mer än ett 1 fas 16A sucko uttag ?

Samma effekt som schucko, men typ 2 kontakten är dimensionerad för att tåla effekten längre tider. Den är även dimensionerad för att tåla fler i/urkopplingar och vikt på kontakten.

KenthIJ skrev:
Den här laddstolpen räcker ju fint för att ladda vår Prius 2015 Plug In (1:a gen Toyota PHV) men...

Skulle väl ta lång tid att ladda tex. 40 kWh elbil och borde väl ta 7-8 timmar att ladda en RAV 4 Plug In med 18.1 kWh batteri.

Här är det en tankevurpa. Du laddar ju in kilometrar i din bil, inte procent eller kWh. Du pluggar in din PHEV som drar 2kWh per mil och laddar den full på 2 timmar och kommer 2 mil?

Du pluggar in en Leaf som drar hälften och behöver bara ladda 1h för att komma 2mil. På samma timmar kommer du alltså 4mil.


KenthIJ skrev:
Understa uttaget är ett vanligt sucko uttag och då funderar jag på om man kan köra även motorvärmare (block) och kupevärmare på det?

Stolpen har en inbyggd smarthet som inte överlastar systemet. Hur det är konfigurerat vet jag inte men det kan mycket väl vara 3fas framdraget och en fas går till typ 2 och en fas till Schucko. Det kan även vara så att de delar på samma lina och det ena stängs av när det andra används.

Jo saken är den att jag möjligen kan hyra plats vid det uttaget ( skulle isf kosta mig ca 275 sek mer i månaden än att hyra en vanlig parkeringsplats där )  men... vår plug in laddas fullt på 1.5 timma och på det kommer jag ca 2 mil så den får ju laddas ofta för att täcka merkostnaden för hyran. Jag kör dessvärre den bilen ca 16 mil tur och retur en till två ggr i veckan, utan att ladda något nämnvärt på vägen.
Om jag förstått dig rätt så skulle t.ex en Leaf 40 kWh kunna laddas i ca 10 timmar, på det uttaget och då gå ca 20 mil på den laddningen.
Min äldsta dotter har precis hämtat ut en Nissan Leaf N- Connecta 40 kWh för två års leasing.
Skall se om jag kan låna den bilen och be att få testa på det aktuella uttaget.

torpis Forummoderator
14 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Den här laddstolpen räcker ju fint för att ladda vår Prius 2015 Plug In (1:a gen Toyota PHV) men...
den ger väl i stort sett inte mer än ett 1 fas 16A sucko uttag ?

Samma effekt som schucko, men typ 2 kontakten är dimensionerad för att tåla effekten längre tider. Den är även dimensionerad för att tåla fler i/urkopplingar och vikt på kontakten.

KenthIJ skrev:
Den här laddstolpen räcker ju fint för att ladda vår Prius 2015 Plug In (1:a gen Toyota PHV) men...

Skulle väl ta lång tid att ladda tex. 40 kWh elbil och borde väl ta 7-8 timmar att ladda en RAV 4 Plug In med 18.1 kWh batteri.

Här är det en tankevurpa. Du laddar ju in kilometrar i din bil, inte procent eller kWh. Du pluggar in din PHEV som drar 2kWh per mil och laddar den full på 2 timmar och kommer 2 mil?

Du pluggar in en Leaf som drar hälften och behöver bara ladda 1h för att komma 2mil. På samma timmar kommer du alltså 4mil.


KenthIJ skrev:
Understa uttaget är ett vanligt sucko uttag och då funderar jag på om man kan köra även motorvärmare (block) och kupevärmare på det?

Stolpen har en inbyggd smarthet som inte överlastar systemet. Hur det är konfigurerat vet jag inte men det kan mycket väl vara 3fas framdraget och en fas går till typ 2 och en fas till Schucko. Det kan även vara så att de delar på samma lina och det ena stängs av när det andra används.

Jo saken är den att jag möjligen kan hyra plats vid det uttaget ( skulle isf kosta mig ca 275 sek mer i månaden än att hyra en vanlig parkeringsplats där )  men... vår plug in laddas fullt på 1.5 timma och på det kommer jag ca 2 mil så den får ju laddas ofta för att täcka merkostnaden för hyran. Jag kör dessvärre den bilen ca 16 mil tur och retur en till två ggr i veckan, utan att ladda något nämnvärt på vägen.
Om jag förstått dig rätt så skulle t.ex en Leaf 40 kWh kunna laddas i ca 10 timmar, på det uttaget och då gå ca 20 mil på den laddningen.
Min äldsta dotter har precis hämtat ut en Nissan Leaf N- Connecta 40 kWh för två års leasing.
Skall se om jag kan låna den bilen och be att få testa på det aktuella uttaget.

Now were talking! Exakt så!!  ABC, always be charging. Då kan du ladda med låg effekt en längre tid. Det intressanta är som sagt inte hur stort batteri du har utan hur mycket du kör per dag. 16mil gånger worst case på 2kWh/mil dividerat på typ 3.3kW som når batteriet från det uttaget ger på en Leaf en återladdningstid på knappt 10h.  En snittdag över året drar bilen 1.7kWh/mil det blir alltså 8h återladdningstid. (råkade ha loggar på just en sådan bli från en kompis)

Jag brukar säga så här att vägguttag är det enda du behöver! Natten är typ 12 timmar lång och du hinner ju ladda in 25mil på den tiden. Blir man gladare av att bilen är fulladdad kl2 på natten? Näe, inte jag iaf.  :-)

275kr för "fri bensin" en hel månad är ju skitbilligt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang