ELFEL! Audi a4 quattro b7 2005

Ludwig_Lennholm
18 oktober · 2 Inlägg
#1

Har en Audi a4 b7 från 2005, rullat 26 000 mil. Köptes för 2 veckor sedan, gick som en dröm tills en dag då jag märkte att stereo inte gick igång, tänkte inte mycke mer på det och kollade säkringen som var hel men bestämde mig för att byta den vilket fall och helt plötsligt hoppade stereo igång igen.

Därefter startade inte bilen, fick hit polarn med sin felkodsläsare och fick upp att bränslepump inte fick nog med ström.

Laddade batteriet över natten och bilen startade felfritt igen men baklucka går inte att öppna och bakdörrar går inte i lås, samt automatisk takbelysning tänds inte. Har även märkt att batteriet laddar ur jävligt fort fast ingenting ska vara igång och dra ström. Så under senaste tiden har jag kopplat bort batteri.

Fick även låna en mer rejäl felkodsläsare då den tidigare var från biltema, å fick då upp en jävla massa allting kopplat till ström "voltage too low" hit å dit.

Har ett antal teorier t.ex dåligt batteri, skadad eller fuktskadad databox (är nu kollat och såg fint ut), kabelbrott, eller nåt relä eller liknande bakom säkringspanel/startspärr som behöver bytas. Förslag?

Senast redigerat av Ludwig_Lennholm (18 oktober )

Xebers76
18 oktober · 1 817 Inlägg
#2

Misstänker batteriet helt klart tongue

Utmarks-Loke
18 oktober · 3 351 Inlägg
#3

Ja, det låter som ett dåligt batteri

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober · 13 149 Inlägg
#4

Ja, felkodsläsaren bör ju även tala om volt vid avstäng bil/på tomgång/körning.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober · 4 870 Inlägg
#5

Öh, man gör en grundlig koll FÖRST innan man köper ett nytt nytt batteri..
Köper tjommen ett nytt och samma visa upprepar sig efter 3 veckor så står han där..
Men om han läser av spänningen när han tagit av ena polen och kollar på morgonen så ser han om det har sjunkit under det preliminära 12,5-12,6 volt som det ska vara..
Och för säkerhets skull så kan han även kolla att generatorn verkligen laddar bortåt 14 volt, +- 0,5 volt..

Senast redigerat av axxet (18 oktober )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Ludwig_Lennholm
torsdag 17:24 · 2 Inlägg
#6

Uppdatering:
Mätte både generator och batteri och båda visa bra värden. Lyckades låna ett batteri så bytte vilket fall för att se och inget förändrades såklart. Försöker nu få tag i en felkodsläsare för att se om något förändrats innan jag utesluter batteriet. Tänker om det är möjligt att bilen tappat minne, och därför svarar inte bakdörrar och baklucka? Tar gärna emot fler förslag

Senast redigerat av Ludwig_Lennholm (torsdag 17:27)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang