torpis
Forummoderator
29 november 2020
· 10 572 Inlägg
granadadr skrev:
tyvärr lär det väl kosta för mkt,, OM jag skulle elkonvertera min ena Granada vill jag ha 300 hk som man får ha via sfro,, inte nå löjligt 100hk
Elmotorer är roliga saker. Du kan överlasta dom korta stunder vilket gör att du enligt gällande norm för att mäta effekt får väldigt låga siffror i reg beviset, typ 90hk men i praktiken 600hk i bilen. Tesla är ett exempel på det.
Du kan plocka 300hk ledigt ur en drivlina från vilken billigare elbil som helst. Frågan är hur länge och frågan är hur du lurar ECU att gå med på det hela. Men det blir ändå ganska mycket pengar och låg nyttjandegrad.
Jag tror man kan på ett ungefär jämställa en byggd bensinmotor värd namnet med en elektriskt drivlina med motsvarande prestanda. Men du måste lägga till batteriets kostnad på det.
Tesla motor med växellåda och inverter kostar ca 30000kr på skroten. Du behöver ett interface till det som snackar med CAN bus, ca 30000kr där med. Du behöver lite mickel runt om så som kablage, laddare, kylare osv så säg ytterligare 30k. Strax under en hundring plus batteriet då.
En byggd bensinmotor med ECU och mappning hamnar antagligen i ungefär samma härad.
Sen kan man ju ta genvägar, jag vet det. Men skall vi jämföra liknande "kvalitet" så hamnar vi på samma pris utan batteriet då