2014 Range Rover Sport TDV6, missljud från motorrum och rökutveckling, "hoppande" remskiva på generator

Wingman_73
1 november 2020 · 45 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229674/229674-f9c0f2d2c132138e605fa19dc3017d4e.jpg

Howdy,
hoppas någon kan hjälpa mig med min 2014 års Range Rover Sport (L494) TDV6 med 258hk-motorn.

För några veckor sedan började det komma ett missljud från motorrummet. Det lät först som ett rasslande ljud som sedan med tiden mer lät som en kaffekvarn eller stenkross.

Har kört ca 80-100 mil sedan jag först hörde ljudet.

När jag igår skulle köra bilen och hade kört ca 1km så började det lukta bränt och det kom rök från motorrummet när jag parkerade. Jag väntade en stund och körde sedan tillbaka varpå det hela upprepades. Det var mörkt ute så jag gjorde ingen felsökning då.

Idag startade jag motorn och lät den gå på tomgång med öppen motorhuv. Jag kunde då se:
- Ljudet verkar komma från bilens högra sida, där bl.a. generatorn sitter. Svårt att lokalisera mer exakt.
- Generatorremmen rullar fint över samtliga skivor förutom den på generatorn, som rör sig i axiell led med flera mm.
- Det som händer med denna remskiva är alltså att den ca 2-4 ggr/sek rör sig gissningsvis 3-5mm i axiell led. Har bara varit ensam med bilen och därför endast tittat på tomgång. Det ser alltså ut som att skivan är lös och glider fram och tillbaks på axeln. Resten av generatorn sitter dock fast.

Tog en film men den går ej att ladda upp här. Tog därför 2 skärmdumpar som visar det inre och det yttre läget. I bifogad bild har jag lagt in dessa tillsammans med:
- Ett gult streck som markerar remmens främre kant i det inre läget.
- En grön pil som visar ett litet märke i smutsen på ett rör som ligger ovanför och som man kan ha som referens. Här ser man tydligt hur mycket remskivan rör sig framåt/bakåt.

När bilen står på tomgång börjar det lukta svagt bränt efter ca 1 min. Har inte haft igång den mycket mer än så och har inte varvat den, och därför har jag inte sett någon rök såsom jag det kom igår när jag körde. Kan därför inte säga vad den kommer från.

Tacksam för alla tips!

Senast redigerat av Wingman_73 (1 november 2020)

Wingman_73
1 november 2020 · 45 Inlägg

PS. Glömde att säga att bilen har gått ca 17.000 mil.

Utmarks-Loke
1 november 2020 · 5 837 Inlägg

Många nyare dieselmotorer har ett backslag i remskivan till generatorn. Det är alltså en grej som gör att remskivan snurrar fritt åt ena hållet, men griper tag och driver generator åt andra hållet. Detta är för att dieselmotorer stannar väldigt abrupt när man slår av tändningen jämfört med bensinmotorer, och det är inte bra för generatorn att stoppa så snabbt. Med backslaget kan den snurra några varv till och stanna mjukt. Men dessa backslag blir det ibland fel i. Du borde hänga av remmen och känna på remskivan, om den känns fast och fin eller om den är glapp och dålig. Passa också på att känna på remmens spännrulle och de andra hjulen, när du ändå har remmen av.

Brådhis * Voff voff *
1 november 2020 · 10 279 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Många nyare dieselmotorer har ett backslag i remskivan till generatorn. Det är alltså en grej som gör att remskivan snurrar fritt åt ena hållet, men griper tag och driver generator åt andra hållet. Detta är för att dieselmotorer stannar väldigt abrupt när man slår av tändningen jämfört med bensinmotorer, och det är inte bra för generatorn att stoppa så snabbt. Med backslaget kan den snurra några varv till och stanna mjukt. Men dessa backslag blir det ibland fel i. Du borde hänga av remmen och känna på remskivan, om den känns fast och fin eller om den är glapp och dålig. Passa också på att känna på remmens spännrulle och de andra hjulen, när du ändå har remmen av.

Kallas vanligen frihjul. smile Och dom går rätt ofta sönder på dom flesta märken...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
1 november 2020 · 4 390 Inlägg

Sitter även på en del bensinbilar..

Utmarks-Loke
1 november 2020 · 5 837 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Många nyare dieselmotorer har ett backslag i remskivan till generatorn. Det är alltså en grej som gör att remskivan snurrar fritt åt ena hållet, men griper tag och driver generator åt andra hållet. Detta är för att dieselmotorer stannar väldigt abrupt när man slår av tändningen jämfört med bensinmotorer, och det är inte bra för generatorn att stoppa så snabbt. Med backslaget kan den snurra några varv till och stanna mjukt. Men dessa backslag blir det ibland fel i. Du borde hänga av remmen och känna på remskivan, om den känns fast och fin eller om den är glapp och dålig. Passa också på att känna på remmens spännrulle och de andra hjulen, när du ändå har remmen av.

Kallas vanligen frihjul. smile Och dom går rätt ofta sönder på dom flesta märken...

Just ja, tyckte väl att det var fel ord jag använde hmm

Brådhis * Voff voff *
1 november 2020 · 10 279 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Många nyare dieselmotorer har ett backslag i remskivan till generatorn. Det är alltså en grej som gör att remskivan snurrar fritt åt ena hållet, men griper tag och driver generator åt andra hållet. Detta är för att dieselmotorer stannar väldigt abrupt när man slår av tändningen jämfört med bensinmotorer, och det är inte bra för generatorn att stoppa så snabbt. Med backslaget kan den snurra några varv till och stanna mjukt. Men dessa backslag blir det ibland fel i. Du borde hänga av remmen och känna på remskivan, om den känns fast och fin eller om den är glapp och dålig. Passa också på att känna på remmens spännrulle och de andra hjulen, när du ändå har remmen av.

Kallas vanligen frihjul. smile Och dom går rätt ofta sönder på dom flesta märken...

Just ja, tyckte väl att det var fel ord jag använde hmm

tongue wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Wingman_73
1 november 2020 · 45 Inlägg

Tackar för tips!

Ska försöka kränga av remmen imorgon om jag hinner göra det medan det är ljust ute. Har tyvärr ingen bra lampa där bilen står just nu.

Det verkar ju som att man kan köpa själva frihjulskopplingen för runt 200-300kr, utan att behöva byta hela generatorn, till flera bilar men jag lyckas inte hitta någon till min bil. Inte heller när jag söker på engelska, där den verkar heta freewheel clutch.

Inte många ställen som ens säljer en generator till bilskrället, har kollat dessa:

bildelarexpert.se (hel generator för 3825kr)
bildelar24.com (hel generator för 3325kr)
bildelaronline24.se
skruvat.se
autodoc.se
mekster.se
mekonomen.se

Några utländska siter:
buycarparts.co.uk
autodoc.co.uk
buycarparts.co.uk
trodo.com
alvadi.fi

Inget begagnat heller på t.ex. bildelsbasen (endast hel generator för 5800kr).

Brukar försöka undvika märkesverkstäder men gör ett försök ändå när de öppnar. Vore skönt att slippa byta hela generatorn om det inte behövs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang