Främre vindrutetorkare startar ej! (Volkswagen golf 5 1.6 fsi 2004)

greger99
3 november 2020 · 61 Inlägg

Hej!

Efter att ha råkat startat främre torkarna när det var ganska mycket frost & is vid torkarna så slutade de att fungera strax därpå.

Testade avfrosta bilen, hjälpte ej, kollade säkring hittat en 20ampere trasig men testa sätta in en ny, starta torkarna, dock startar de ej fortfarande och säkring är fortfarande hel....
Dubbelkollat säkringar också.
Har Testat dra i torkarna, de går att dra uppåt. Huven går att stänga också och har ej öppnat den på flera veckor innan.
Vad kan problemet vara?

Senast redigerat av greger99 (6 november 2020)

Brådhis * Voff voff *
3 november 2020 · 10 244 Inlägg

Det brukar vara en värmesäkring som återställer sig själv efter en stund. Men utan att veta vad du har för bil är det lite svårt att hjälpa dig vidare... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
greger99
4 november 2020 · 61 Inlägg

Brådhis skrev:
Det brukar vara en värmesäkring som återställer sig själv efter en stund. Men utan att veta vad du har för bil är det lite svårt att hjälpa dig vidare... wink

Haft detta problem i en vecka nu.  (redigerat frågan, hittade faktiskt en trasig säkring)

Senast redigerat av greger99 (4 november 2020)

husseman
4 november 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, grillat nåt förmodligen..dubbelkolla säkringar- kolla så brytarn vid huvlåset e´ok. vw brukar inte tillåta torkare som går om inte huven e´stängd. Men grillad torkarmotor kan ju vara boven.

mvh/husse

simlar
5 november 2020 · 5 516 Inlägg

Prova dra i torkararmarna med avstängd torkare.
Torkararmarna ska då inte gå att röra alls något mycket.
Om torkarna går att flytta utan större motstånd måste du kolla efter mekaniska skador.
Oftast är felet att torkararmarna ärgat sönder där dom skruvas fast mot torkarlänkaget.
Ibland går själva torkarlänkaget sönder.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
greger99
5 november 2020 · 61 Inlägg

Okej tack ska kolla upp de ni nämt👍🏻

greger99
6 november 2020 · 61 Inlägg

simlar skrev:
Prova dra i torkararmarna med avstängd torkare.
Torkararmarna ska då inte gå att röra alls något mycket.
Om torkarna går att flytta utan större motstånd måste du kolla efter mekaniska skador.
Oftast är felet att torkararmarna ärgat sönder där dom skruvas fast mot torkarlänkaget.
Ibland går själva torkarlänkaget sönder.

Gick att dra rakt uppåt torkararmarna men försöker jag dra dom åt sidan så verkar de inte gå utan stort motstånd.  Får kolla upp de med torkarlänkage.

simlar
6 november 2020 · 5 516 Inlägg

greger99 skrev:

simlar skrev:
Prova dra i torkararmarna med avstängd torkare.
Torkararmarna ska då inte gå att röra alls något mycket.
Om torkarna går att flytta utan större motstånd måste du kolla efter mekaniska skador.
Oftast är felet att torkararmarna ärgat sönder där dom skruvas fast mot torkarlänkaget.
Ibland går själva torkarlänkaget sönder.

Gick att dra rakt uppåt torkararmarna men försöker jag dra dom åt sidan så verkar de inte gå utan stort motstånd.  Får kolla upp de med torkarlänkage.

Lyfta upp torkararmarna ska självklart gå att göra men du ska inte kunna förflytta dom över rutan för hand.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
6 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Antingen har elmotorn gåt åt h.. eller också är det någon sladd/kontakt eller säkring  gått sönder. Att något mekaniskt (länkarm som hoppat av eller kärvar låter osannolikt).
Vad jag skulle göra...
1. Koppla på 12V direkt på torkarmotorn (sladdar från batteri) så jag kan konstatera om elmotorn funkar.
2. Funkar motorn men torkarna forfarande inte rör sig är det antingen en säkring/kontakt eller sladd som inte "funkar".
Om det är som ovan... Kolla spakcentral och sladdar.

Senast redigerat av jaka54 (6 november 2020)

greger99
6 november 2020 · 61 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antingen har elmotorn gåt åt h.. eller också är det någon sladd/kontakt eller säkring  gått sönder. Att något mekaniskt (länkarm som hoppat av eller kärvar låter osannolikt).
Vad jag skulle göra...
1. Koppla på 12V direkt på torkarmotorn (sladdar från batteri) så jag kan konstatera om elmotorn funkar.
2. Funkar motorn men torkarna forfarande inte rör sig är det antingen en säkring/kontakt eller sladd som inte "funkar".
Om det är som ovan... Kolla spakcentral och sladdar.

kollat i säkringarna nu inuti huven, har ej vetat att de fanns... byte ut en där nyligen och nu är de löst, men tack

greger99
6 november 2020 · 61 Inlägg

Problemet löst! kollat upp säkringar inuti huv som jag inte vetat fanns... En trasig som jag bytte....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang