Vindtorkararmen har slutat fungera på en relativt ny bil.

Kimpan90
7 november 2020 · 78 Inlägg

Hej!

Jag köpte en Hyundai Ioniq 2017 från en bilhandlare i somras (slutet av juni). I måndags när jag körde på motorvägen så slutade helt plötsligt en vindtokararmen att fungera. Det typ traslade in sig i den andra armen och så fick jag köra i ösregn utan någon vindrutstorkare.


Hur som helst, efter en stund så började den andra (vid förarsidan) att fungera igen. Däremot har passarsegarsidan inte börjat fungera igen.

Jag mailade min bilhandlare och frågade om det är något som de kan tänka sig lösa (med tanke på garanti osv). Jag har ju bara haft bilen i cirka 4 månader. Dock har jag inte fått något svar.


Jag ska ringa under morgonen och prata vidare med dem, men spontant känns det som det är något de bör fixa, eller?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2020 · 17 470 Inlägg

Det är ju nybilsgaranti på bilen så bara att rulla in till handlaren så fixar dom det. Hyundai betalar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kimpan90
7 november 2020 · 78 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är ju nybilsgaranti på bilen så bara att rulla in till handlaren så fixar dom det. Hyundai betalar.

Tack för svaret!
Jag ringde handlaren som sade samma sak, men rådgav mig att åka till en authoriserad Hyundai handlare eller verkstad.

jaka54
7 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Alla torkararmar sitter väl fast med en mutter!? Du tror inte att den har lossat ?
Armens fäste har splines och hålls på plats med en mutter...kolla den!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2020 · 17 470 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Alla torkararmar sitter väl fast med en mutter!? Du tror inte att den har lossat ?
Armens fäste har splines och hålls på plats med en mutter...kolla den!

TS ska inte kolla någonting. Garanti gäller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
7 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hehe- ja hade nog dragit åt muttern. Men som sagt va- garanti gäller..så orkar man åka till verkstad för detta fel o inte känna sig dum så.

mvh/husse

Kimpan90
9 november 2020 · 78 Inlägg

Jag åkte förbi. Vi bokade en tid. Jag sa att det kanske är så enkelt som en lös mutter, han sa att han tvivlade på det men att vi kolla för att vara säkra.

Det var en mutter, men han ville att jag kom om några veckor för att kolla så det inte är något problem med motorn också.


Tog 5min.



Jag har cirka 300 mil eller 6 månader kvar på nybilsgarantin.. tycker ni man bör göra en service innan den går ut? Ska inte behövas men tänkte att frågan är fri.

Xebers76
9 november 2020 · 2 265 Inlägg

Har muttern som håller torkararmen på axeln lossnat så kan splinsen vara förstörda

Kimpan90
9 november 2020 · 78 Inlägg

Xebers76 skrev:
Har muttern som håller torkararmen på axeln lossnat så kan splinsen vara förstörda

Ja, det är möjligt.

Jag bytte till vinterdäck innan idag och däckhotellet berättade att pinnbulten var sönder och någon givare var sönder. De rekommenderade att jag kontaktade min handlare så får se vad som händer nu.

Kimpan90
9 november 2020 · 78 Inlägg

När jag skulle byta till vinterhjul så säger däckhotellet att pinnbulten är sönder och att jag måste kontakta min bilhandlare för att de misstänker att felet fanns där innan jag köpte bilen.


Jag ringer till bilhandlaren som hävdar att om däckhotellet inte sade till mig att det fanns risk så är det däckhotellet som har gjort fel och ska stå för kostnaderna.

Jag ringer tillbaka till däckhotellet som menar på att det är ord mot ord och att det var sönder innan de började jobba med bilen.

Ringer tillbaka till bilhandlaren som fortsätter att hävda samma sak.



Vad ska jag göra?
Står mellan två aktörer och någon som ska betala.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november 2020 · 17 470 Inlägg

Pinnbult? alltså den som håller ena hjulet?

Att däckhotellet skulle haft sönder den låter mindre troligt. Detta är ju deras arbete hela dagarna och de brukar veta hur man skiftar hjul... Handlaren har inget och vinna på att neka. Handlaren ska kontakta Hyundai och få råd.

Givaren då? Vilken var det?

Om någon givare är sönder brukar det tändas en lampa. Men vi får se som du nämner. Ska den ändå in på verkstad så hoppas jag att de kollar om det finns någon uppgradering för programvaran till bilen att trycka i. De tidigaste exemplaren var riktigt giftiga i sin nödbromsfunktion bland annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kimpan90
9 november 2020 · 78 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Pinnbult? alltså den som håller ena hjulet?

Att däckhotellet skulle haft sönder den låter mindre troligt. Detta är ju deras arbete hela dagarna och de brukar veta hur man skiftar hjul... Handlaren har inget och vinna på att neka. Handlaren ska kontakta Hyundai och få råd.

Givaren då? Vilken var det?

Om någon givare är sönder brukar det tändas en lampa. Men vi får se som du nämner. Ska den ändå in på verkstad så hoppas jag att de kollar om det finns någon uppgradering för programvaran till bilen att trycka i. De tidigaste exemplaren var riktigt giftiga i sin nödbromsfunktion bland annat.

Ja. Däckverkstaden snackade om att man fick plocka bort bromsarna och sånt.
Handlaren menar att det här är vanligt bland däckverstader att skylla på handlaren.

Jag har mailat däckverstaden med vad bilhandlaren sade sist. Men det verkar som att jag ska ligga på handlaren om att det är deras fel.

Den ska inte in till verkstaden (ang. vindtorkarmen så var det en mutter och vi löste det på 5min).

granadadr
9 november 2020 · 7 287 Inlägg

Kimpan90 skrev:

Hybrid_ skrev:
Pinnbult? alltså den som håller ena hjulet?

Att däckhotellet skulle haft sönder den låter mindre troligt. Detta är ju deras arbete hela dagarna och de brukar veta hur man skiftar hjul... Handlaren har inget och vinna på att neka. Handlaren ska kontakta Hyundai och få råd.

Givaren då? Vilken var det?

Om någon givare är sönder brukar det tändas en lampa. Men vi får se som du nämner. Ska den ändå in på verkstad så hoppas jag att de kollar om det finns någon uppgradering för programvaran till bilen att trycka i. De tidigaste exemplaren var riktigt giftiga i sin nödbromsfunktion bland annat.

Ja. Däckverkstaden snackade om att man fick plocka bort bromsarna och sånt.
Handlaren menar att det här är vanligt bland däckverstader att skylla på handlaren.

Jag har mailat däckverstaden med vad bilhandlaren sade sist. Men det verkar som att jag ska ligga på handlaren om att det är deras fel.

Den ska inte in till verkstaden (ang. vindtorkarmen så var det en mutter och vi löste det på 5min).

ja för att byta pinnbult tar man bort bromsok och bromskiva,, tar inte så lång tid,, å en pinnbult är ju ej så dyr smile
hade jag varit företagare hade jag ej tjafsat om en sån sak, bytte åt grannen som drog sönder en,, tog väl typ 15-20 min

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
husseman
11 november 2020 · 1 588 Inlägg

Xebers76 skrev:
Har muttern som håller torkararmen på axeln lossnat så kan splinsen vara förstörda

Hmm- inte troligt att torkarmotorns axel skulle vara skadad, däremot kan splinsen på torkararmen fått en åka.. o den kostar inte många hundralappar. Men vill man bråka o har ork- så går det ju kolla detta o få en ny torkararm på garantin. Huuu

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang