Seat Leon Laddhybrid

twin_cam Smålänning
7 november 2020 · 7 877 Inlägg

Nya Leonen har ju kommit sedan en tid tillbaka. Ska visst bygga på gen8 Golf-plattformen, så även laddhybriden som ska vara en Golf 8 GTE i typ... Gymnastikkläder?

Till skillnad från Golfen finns denna som kombi, ska enligt WLTP ta sig hela 61km på batteri innan kolvätesbrännaren behöver brumma.

Troligen 1500 kg släpvagnsvikt. Det hade Golf 7 GTE nämligen.

https://okfl-static-files.s3.eu-north-1.amazonaws.com/vibilagare/public/images/2020/01/seat-launches-the-all-new-seat-leon_05_hq.jpg

Tycker den är snygg!
Vad är verkliga räckvidden på el tros?
Törstig blandad körnng? Deklarerad på 1,8, men det tror jag när jag ser det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
10 november 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Törstig blandad körnng? Deklarerad på 1,8, men det tror jag när jag ser det.

1,8liter per mil eller per 10mil? bägge är lika orimligt. Lär ju gå att jämföra mot Golf GTE som har samma drivlina. Bör finns god dokumentation kring den.

Jag har sagt innan vad jag tycker om plugin-hybrider. Det blir det sämsta från bägge världar. Jag hade snarare sett till fördel som högre systemeffekt, att du kan ha dragkrok på 1500kg samt att du får ner skatten snarare än funderat hur långt den går på el, för det kommer alltid vara för kort för att du skall ha nytta av det.

Det blir extremt nischade scenarion där man kan köra enbart på el. Dock är det efter bonus och lite billigare skatt inte direkt dyrare i inköp med hybridbilen. Dock får du ligga ute med 40000kr i 6mån innan du får tillbaka bonusen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2020 · 13 674 Inlägg

1.8l/100km        det klarar den tills batteriet är slut sen om det är efter 2km eller 5mil är ju frågan ;-)  sen drar den nog inte så lite då är den nog uppe i över 3l/100km     

på hemsidan står det upp till 62km på el.. låter ju helt okej för en elhybrid

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
10 november 2020 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
1.8l/100km        det klarar den tills batteriet är slut sen om det är efter 2km eller 5mil är ju frågan ;-)  sen drar den nog inte så lite då är den nog uppe i över 3l/100km     

på hemsidan står det upp till 62km på el.. låter ju helt okej för en elhybrid

Har svårt att se hur den bilen skulle komma under 0.7l/mil i snitt över ett år borträknat elbiten då.

Jag kan tänka att elmotorn kanske snarare är till ondo eftersom du dels måste släpa runt på den och dels hostar motorn igång i tid och otid och gör bara kallstarter. Dom är sämst för miljön och drar mest soppa, att köra runt på choke.

Jag sågar gärna hybriderna och försöker motivera det så gott jag kan. Har svårt att se att man väljer bort elbil pga räckvidden och sedan tittar på hybrid som går 1/8el av sträckan mot elbilen och tänker att den skall köras på el så stor del av tiden att det går att räkna hem på något vis.

Jag vet att jag är "lite jobbig" där, men tycker det är viktigt att flika in även de något mer snäva tolkningarna av fördelarna med hybrid heh.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2020 · 13 674 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
1.8l/100km        det klarar den tills batteriet är slut sen om det är efter 2km eller 5mil är ju frågan ;-)  sen drar den nog inte så lite då är den nog uppe i över 3l/100km     

på hemsidan står det upp till 62km på el.. låter ju helt okej för en elhybrid

Har svårt att se hur den bilen skulle komma under 0.7l/mil i snitt över ett år borträknat elbiten då.

Jag kan tänka att elmotorn kanske snarare är till ondo eftersom du dels måste släpa runt på den och dels hostar motorn igång i tid och otid och gör bara kallstarter. Dom är sämst för miljön och drar mest soppa, att köra runt på choke.

Jag sågar gärna hybriderna och försöker motivera det så gott jag kan. Har svårt att se att man väljer bort elbil pga räckvidden och sedan tittar på hybrid som går 1/8el av sträckan mot elbilen och tänker att den skall köras på el så stor del av tiden att det går att räkna hem på något vis.

Jag vet att jag är "lite jobbig" där, men tycker det är viktigt att flika in även de något mer snäva tolkningarna av fördelarna med hybrid heh.

jag är inne lite på samma spår..  ett spel för galleriet..  dock tror jag inte den drar 0.7  men runt 0.3-0.4 i snitt över ett år om man inte kör korta sträckor och laddar hela tiden.      men priset är ju relativt förmånligt om man igentligen inte bryr sig det minsta om elbilar utan bara köper den för att slippa den höga skatten. 

det är endå en skaplig bil för under 400k    även om det är 340k mer än vad jag någonsin köpt en bil för och kommer mest troligen aldrig att göra det.. men så åker jag Diesel oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
10 november 2020 · 3 306 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:

Growe skrev:
1.8l/100km        det klarar den tills batteriet är slut sen om det är efter 2km eller 5mil är ju frågan ;-)  sen drar den nog inte så lite då är den nog uppe i över 3l/100km     

på hemsidan står det upp till 62km på el.. låter ju helt okej för en elhybrid

Har svårt att se hur den bilen skulle komma under 0.7l/mil i snitt över ett år borträknat elbiten då.

Jag kan tänka att elmotorn kanske snarare är till ondo eftersom du dels måste släpa runt på den och dels hostar motorn igång i tid och otid och gör bara kallstarter. Dom är sämst för miljön och drar mest soppa, att köra runt på choke.

Jag sågar gärna hybriderna och försöker motivera det så gott jag kan. Har svårt att se att man väljer bort elbil pga räckvidden och sedan tittar på hybrid som går 1/8el av sträckan mot elbilen och tänker att den skall köras på el så stor del av tiden att det går att räkna hem på något vis.

Jag vet att jag är "lite jobbig" där, men tycker det är viktigt att flika in även de något mer snäva tolkningarna av fördelarna med hybrid heh.

jag är inne lite på samma spår..  ett spel för galleriet..  dock tror jag inte den drar 0.7  men runt 0.3-0.4 i snitt över ett år om man inte kör korta sträckor och laddar hela tiden.      men priset är ju relativt förmånligt om man igentligen inte bryr sig det minsta om elbilar utan bara köper den för att slippa den höga skatten. 

det är endå en skaplig bil för under 400k    även om det är 340k mer än vad jag någonsin köpt en bil för och kommer mest troligen aldrig att göra det.. men så åker jag Diesel oxå smile

Golf GTE som är samma skit drar 0.6 snitt..dessutom liten bensintank så man får tanka ofta.

Enligt VW så åker den gratis helst men.. det stämmer sällan 😁

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
11 november 2020 · 4 628 Inlägg

Jag ska försöka låna hem Leon hybriden när vi har en i lager, är nyfiken på hur den känns.
Men ja, jämfört med Golf 8 (speciellt Alltrack - vad i hela friden har dom gjort med DRL-ljusen!? Ser ju inte klok ut!) så är den rejält mycket snyggare, både på ut- och insidan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
twin_cam Smålänning
14 november 2020 · 7 877 Inlägg

Är just 62 km på el som är grejen. Har 59 km till jobbet. Ska in på bilkollarunda imorgon o iaf kolla om dom har en i stan. Är som sagt snyggare än golf 8 och finns som hybridkombi.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2020 · 13 674 Inlägg

twin_cam skrev:
Är just 62 km på el som är grejen. Har 59 km till jobbet. Ska in på bilkollarunda imorgon o iaf kolla om dom har en i stan. Är som sagt snyggare än golf 8 och finns som hybridkombi.

jag gillar hybrid golfen   med gti optik  riktigt nice..   byggde ordning en sån till ett väktarbolag här i stan..  riktigt trevliga invänidgt framför allt..  jag gillar dom starkt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
14 november 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Har 59 km till jobbet.

Jag bjuder på bilen om du kör till jobbet på el annat än midsommarafton haha!!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
15 november 2020 · 3 109 Inlägg

twin_cam skrev:
Är just 62 km på el som är grejen. Har 59 km till jobbet. Ska in på bilkollarunda imorgon o iaf kolla om dom har en i stan. Är som sagt snyggare än golf 8 och finns som hybridkombi.

Köp en ren elbil istället. 59 km går den knappast mer än under oerhört bra förutsättningar. Du får vara nöjd om du kommer lite mer än halvvägs.

torpis Forummoderator
15 november 2020 · 10 572 Inlägg

Jag tänker även att man får ta med i beräkningen att du inte kommer ha möjligheten att vara rädd eller mån om din bil med en laddhybrid. Batteriet kommer alltid laddas helt fullt och tömmas helt tomt. Det är inte optimalt. Det går att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall inte optimalt.

Samma sak med bensinmotorn. Den kommer få starta och gå på choke stora delar av sitt liv. Det vet vi ju på detta forumet att en bensinmotor inte mår väl av att gå korta sträckor. Bortsett från miljöaspekten så gör kallstarter att man fyller på bränsle i motoroljan och den får ingen chans att koka bort eftersom motorn aldrig blir riktigt varm. Bensinmotorn kommer även hoppa igång vid olämpliga tillfällen så som omkörning eller uppförsbacke. Att plocka ut effekt ur en kall motor är heller inte optimalt. Även här går det att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall heller inte optimalt.

Sådant funderar jag på medan jag dricker morgonkaffet big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 386 Inlägg

torpis skrev:
Jag tänker även att man får ta med i beräkningen att du inte kommer ha möjligheten att vara rädd eller mån om din bil med en laddhybrid. Batteriet kommer alltid laddas helt fullt och tömmas helt tomt. Det är inte optimalt. Det går att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall inte optimalt.

Samma sak med bensinmotorn. Den kommer få starta och gå på choke stora delar av sitt liv. Det vet vi ju på detta forumet att en bensinmotor inte mår väl av att gå korta sträckor. Bortsett från miljöaspekten så gör kallstarter att man fyller på bränsle i motoroljan och den får ingen chans att koka bort eftersom motorn aldrig blir riktigt varm. Bensinmotorn kommer även hoppa igång vid olämpliga tillfällen så som omkörning eller uppförsbacke. Att plocka ut effekt ur en kall motor är heller inte optimalt. Även här går det att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall heller inte optimalt.

Sådant funderar jag på medan jag dricker morgonkaffet big_smile

Nja. När batteriet indikerar att det är tomt så finns det säkert kvar 2,5 volt i cellerna. Visst kan tillverkarna låta bilen gå ännu längre på el och dränera batteripacken mer, säkert mycket lockande för övrigt men grejerna ska hålla med. De blir ju väldigt instabila vid låg laddnivå. Men visst är det bättre att köra ren elbil och hålla den mellan 20-80 procent laddad.

Sen att bensinmotorn allt för ofta går kall är ju inte bra. Tittar man in i en front på pluginbilar sitter där eldrivna klaffar som helt stryper kylluftsflödet. En billig lösning istället för att kasta i en värmepump i bilen från början.

När jag kör privatbil till jobbet som ligger "runt hörnet" så åker jag en gammal Aygo av just ovan anledning. Tar ju sakta men säkert död på bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
15 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:
Jag tänker även att man får ta med i beräkningen att du inte kommer ha möjligheten att vara rädd eller mån om din bil med en laddhybrid. Batteriet kommer alltid laddas helt fullt och tömmas helt tomt. Det är inte optimalt. Det går att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall inte optimalt.

Samma sak med bensinmotorn. Den kommer få starta och gå på choke stora delar av sitt liv. Det vet vi ju på detta forumet att en bensinmotor inte mår väl av att gå korta sträckor. Bortsett från miljöaspekten så gör kallstarter att man fyller på bränsle i motoroljan och den får ingen chans att koka bort eftersom motorn aldrig blir riktigt varm. Bensinmotorn kommer även hoppa igång vid olämpliga tillfällen så som omkörning eller uppförsbacke. Att plocka ut effekt ur en kall motor är heller inte optimalt. Även här går det att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall heller inte optimalt.

Sådant funderar jag på medan jag dricker morgonkaffet big_smile

Nja. När batteriet indikerar att det är tomt så finns det säkert kvar 2,5 volt i cellerna. Visst kan tillverkarna låta bilen gå ännu längre på el och dränera batteripacken mer, säkert mycket lockande för övrigt men grejerna ska hålla med. De blir ju väldigt instabila vid låg laddnivå. Men visst är det bättre att köra ren elbil och hålla den mellan 20-80 procent laddad.

Sen att bensinmotorn allt för ofta går kall är ju inte bra. Tittar man in i en front på pluginbilar sitter där eldrivna klaffar som helt stryper kylluftsflödet. En billig lösning istället för att kasta i en värmepump i bilen från början.

När jag kör privatbil till jobbet som ligger "runt hörnet" så åker jag en gammal Aygo av just ovan anledning. Tar ju sakta men säkert död på bilen.

Har för mig att VW PHEV och Skoda PHEV har värmepump. Då kanske även Seat har det?

Brådhis * Voff voff *
15 november 2020 · 10 245 Inlägg

torpis skrev:
Jag tänker även att man får ta med i beräkningen att du inte kommer ha möjligheten att vara rädd eller mån om din bil med en laddhybrid. Batteriet kommer alltid laddas helt fullt och tömmas helt tomt. Det är inte optimalt. Det går att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall inte optimalt.

Samma sak med bensinmotorn. Den kommer få starta och gå på choke stora delar av sitt liv. Det vet vi ju på detta forumet att en bensinmotor inte mår väl av att gå korta sträckor. Bortsett från miljöaspekten så gör kallstarter att man fyller på bränsle i motoroljan och den får ingen chans att koka bort eftersom motorn aldrig blir riktigt varm. Bensinmotorn kommer även hoppa igång vid olämpliga tillfällen så som omkörning eller uppförsbacke. Att plocka ut effekt ur en kall motor är heller inte optimalt. Även här går det att dividera om hur obra det är, men det är i alla fall heller inte optimalt.

Sådant funderar jag på medan jag dricker morgonkaffet big_smile

Är hybrider idag så dåliga? Att dom enbart kör bensinmotorn kall och den går sönder av detta och att bensinmotorn hoppar igång vid "olämpliga tillfällen"...? Även om jag inte vill ha en själv så trodde jag tex Prius var en bra bil även efter lite mil?

Nu är det ju ingen laddhybrid, men min far kör en Lexus RX400h -09 sedan 13000 mil tillbaka (köptes vid 14000 mil och har idag gått 27000 mil) och den fungerar ju verkligen utan problem. Enda som gått sönder under dessa mil är kylaren (vid 26000 mil), i övrigt enbart slitagedelar (bromsar + service + däck). Man märker inte när bensinmotorn går i och ur och kraft finns i mängder. Riktigt skön bil över lag.

Tråkigt då om en modern bil är så pass mycket sämre, han har ju funderingar på nå´t nyare, men då kan han ju å andra sidan hålla kvar vid sin ett tag till då han trivs bra med den. Sannolikt blir det väl då en XC60 diesel istället när det är dags.

Senast redigerat av Brådhis (15 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
15 november 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Är hybrider idag så dåliga?

Hybrid kan jag väldigt lite om. Dom är nog inte helt tokiga rent mekaniskt, men det är ju inga elbilar. Du får lite extra knuff av elmotorn när det behövs och du kan återladda energi istället för att bromsa bort den.

Det jag inte gillar är laddhybrider. Dom är dyra, komplexa och har dålig prestanda beträffande elbiten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
15 november 2020 · 7 877 Inlägg

Dom hade ingen seat leon laddhybrid, men dom hade en cupra leon. Tog en sväng med den. Fy fan så jävla rolig bil att köra! Går som ett skott iom att elmotorn fyller i tubolagget. Hade säkert nån aktiv diff också för det fanns ingen understyrning alls när man gav fullt i kurvorna. Väldigt trevlig och väl kalibrerat drivpaket som iom renegereringen och dsg med paddlar känns väldigt rejsigt med massor med motorbroms.

Vill ha faktor? Hög!
Vad jag letar efter? Nej.

Kul bil men det blir också vardag.
Körde visserligen ganska ordentligt, men ändå 40% av tiden med Noll utsläpp och förbrukningen hamnade på 0,82 liter/mil. När jag körde bilsläp med en ford mustang på med min Mercedes 220 diesel drog den 0,82 MED lastat bilsläp.

Kort sagt, hög vill ha faktor men nej tack. Då fortsätter jag hellre med min trogna Mercedes.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 386 Inlägg

twin_cam skrev:
Dom hade ingen seat leon laddhybrid, men dom hade en cupra leon. Tog en sväng med den. Fy fan så jävla rolig bil att köra! Går som ett skott iom att elmotorn fyller i tubolagget. Hade säkert nån aktiv diff också för det fanns ingen understyrning alls när man gav fullt i kurvorna. Väldigt trevlig och väl kalibrerat drivpaket som iom renegereringen och dsg med paddlar känns väldigt rejsigt med massor med motorbroms.

Vill ha faktor? Hög!
Vad jag letar efter? Nej.

Kul bil men det blir också vardag.
Körde visserligen ganska ordentligt, men ändå 40% av tiden med Noll utsläpp och förbrukningen hamnade på 0,82 liter/mil. När jag körde bilsläp med en ford mustang på med min Mercedes 220 diesel drog den 0,82 MED lastat bilsläp.

Kort sagt, hög vill ha faktor men nej tack. Då fortsätter jag hellre med min trogna Mercedes.

Så är det ju. Även en alldaglig Niro i sportläge upplevs som mycket pigg. Vi kör alltid vår Prius i ECO-läge. Annars blir den väl gasglad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
twin_cam Smålänning
15 november 2020 · 7 877 Inlägg

Ja, men alltså denna fick hjulspinn om man tryckte fullt i 70 😁

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 386 Inlägg

twin_cam skrev:
Ja, men alltså denna fick hjulspinn om man tryckte fullt i 70 😁

Det är ju lite skillnad förvisso big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang