Bilen rullar inte efter start!

Hannaelisabeth
8 november 2020 · 1 Inlägg

Har problem med min bil. Jag köpte den beg i juli i år, en Renault Kadjar från 2016 som gått 5000 mil (automat).

Sedan dess har följande hänt tre gånger:

Stänger av bilen och när jag startar igen och gasar händer inget. Motorn varvar men jag rullar inte framåt. Prövat att lägga i backen men det gör ingen skillnad. Jag får trycka ner gasen mer och jag hör ett knarrande ljud och sedan liksom släpper det och bilen rullar igen.

Ena gången var det i nedförsbacke, men inte dom andra gångerna. Första gången använde jag också parkeringsbromsen, men inte dom andra.

Spelar som sagt ingen roll om det är D eller R i på växeln. Men det uppstår än så länge bara när motorn varit avstängd, aldrig vid rödljus eller så. Har heller inga problem med broms när jag kör. Och bromspedalen känns helt normal.

Vad kan det vara? Det är som sagt också helt random. Kan vara ute och köra 50 mil utan problem. Och sen åker jag 2 km till Ica och så uppstår det.

Tacksam för svar!

Xebers76
8 november 2020 · 2 250 Inlägg

Gissar att parkeringsbromsen sätter sig, vissa bilar lider av det mer än andra

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 november 2020 · 14 008 Inlägg

Om felet uppstår även fast handbromsen legat i så är det kanske inte handbromsen som strular. Det kan ju vara lådan. Är oljan kollad?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 november 2020 · 17 388 Inlägg

Parkeringsbromsen dras automatiskt på dessa. Om man inte släpper den manuellt kan detta uppstå.

Edit: Om bilen står länge kan det ta några sekunder för lådan att få en växel. De är sådana, inget fel.

Senast redigerat av Hybrid_ (8 november 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
8 november 2020 · 5 814 Inlägg

Det verkar ju vara en vanlig, gammaldags automatlåda i de bilarna, och inte någon robotlåda? I såna fall, när man lägger i växeln brukar man känna hur det rycker till lite i bilen. Märks det här?

Cuefa Ain't no place like home...
8 november 2020 · 4 628 Inlägg

Hannaelisabeth skrev:
Har problem med min bil. Jag köpte den beg i juli i år, en Renault Kadjar från 2016 som gått 5000 mil (automat).

Sedan dess har följande hänt tre gånger:

Stänger av bilen och när jag startar igen och gasar händer inget. Motorn varvar men jag rullar inte framåt. Prövat att lägga i backen men det gör ingen skillnad. Jag får trycka ner gasen mer och jag hör ett knarrande ljud och sedan liksom släpper det och bilen rullar igen.

Ena gången var det i nedförsbacke, men inte dom andra gångerna. Första gången använde jag också parkeringsbromsen, men inte dom andra.

Spelar som sagt ingen roll om det är D eller R i på växeln. Men det uppstår än så länge bara när motorn varit avstängd, aldrig vid rödljus eller så. Har heller inga problem med broms när jag kör. Och bromspedalen känns helt normal.

Vad kan det vara? Det är som sagt också helt random. Kan vara ute och köra 50 mil utan problem. Och sen åker jag 2 km till Ica och så uppstår det.

Tacksam för svar!

Kan det vara så att bilen är utrustad med "hill-hold", hjälp för start i uppförsbacke?
I så fall brukar det vara så att bilen håller bromsen i 3 sekunder för att förhindra att du rullar bakåt om du skulle stå i en uppförsbacke.
Brukar oftast förekomma på manuella bilar men Renault är ju lite speciella, så de kanske har den funktionen även på automatväxlade modeller?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 november 2020 · 17 388 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det verkar ju vara en vanlig, gammaldags automatlåda i de bilarna, och inte någon robotlåda? I såna fall, när man lägger i växeln brukar man känna hur det rycker till lite i bilen. Märks det här?

Det är en CVT-låda med konstgjorda växellägen. Hill-holder finns i vissa paketutrustade modeller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang