Marschfart Autobahn?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 486 Inlägg

Vi ska åka cirka 120 mil mil enkel resa ner i Tyskland efter jul som vanligt (Om det nu går med tanke på läget).

Men klarar vår Prius -13 att ligga och nöta 150 km/h timme ut och timme in? Eller ska vi ta Sonatan som vanligt som lätt klarar att ligga på 180 km/h som vanligt. Det är en viss skillnad i bränsleförbrukning på de. I synnerhet i de de köer som ofta uppstår. Där är ju Priusen oslagbar med sitt hybridsystem.

Vad säger ni? Någon som pressat en Prius ner i Europa? Peugeoten går bort. Får ett frispel på EGS-lådan i köer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
12 november 2020 · 5 741 Inlägg

Hej!
Varför så fort?
Du kan hålla mer rimlig fart (100-110km/t) om du vill, bara du inte ligger i vänsterfilen.

panda666
12 november 2020 · 4 250 Inlägg

Varför  skulle den inte klara? har en kompis på jobbet som har 2 prius, en är hans och en till sin tjej. Han har kört sin överallt mellan himmel och helvete och enligt honom har den aldrig klagat. Han kör inte snällt heller säger han, vinröd färg.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 486 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför så fort?
Du kan hålla mer rimlig fart (100-110km/t) om du vill, bara du inte ligger i vänsterfilen.

Ligga i 100 på Autobahn? Har du ens kört där? Vänsterfilen? Seriöst? Vet du hur en autobahn fungerar? Eller hur många filer det finns? Eller rekommenderad hastighet? Givetvis åker vi alltid en viss dag om det går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
12 november 2020 · 5 741 Inlägg

Hej!
för ca tio år sedan, den 29dec  2010   var jag nere  i Frankfurt och tog Autobhan ( körde en  liten hyrbil, Hundai) ner till Offenburg ,ca 25mil söder om Frankfurt  för att titta på den Audi TT 3,2lit roadster jag senare importerade. Inte f.. låg jag och gasade i vänsterfilen utan det gick bra att hålla normal svensk motorvägsfart 100-125 km/t bara man låg i högerfilen. Såg knapp någon som kom blåsande i vänsterfilen i hög hastiget. Det var lugn trafikrytm hela tiden och knappt några köer. Tyskarna körde åtminstone då, bra mycket bättre än de svenskar jag ser på E4  idag som inte kan hålla sig till höger på motorvägen utan ligger och masar i mittfilen hela tiden... skulle aldrig hända i Tyskland!

Senast redigerat av jaka54 (12 november 2020)

Utmarks-Loke
12 november 2020 · 5 841 Inlägg

Tyskarna har till och med en övre gräns på hur lång tid en omkörning får ta, 45 sekunder. Det kan låta väl tilltaget men jag ser ofta lastbilar ta längre tid på sig här i Sverige. Eller vanliga bilister som gör omkörningar med farthållaren inställd på samma hastighet som bilen de försöker köra om.

Joakim-S Hobby Fotograf
12 november 2020 · 650 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
för ca tio år sedan, den 29dec  2010   var jag nere  i Frankfurt och tog Autobhan ( körde en  liten hyrbil, Hundai) ner till Offenburg ,ca 25mil söder om Frankfurt  för att titta på den Audi TT 3,2lit roadster jag senare importerade. Inte f.. låg jag och gasade i vänsterfilen utan det gick bra att hålla normal svensk motorvägsfart 100-125 km/t bara man låg i högerfilen. Såg knapp någon som kom blåsande i vänsterfilen i hög hastiget. Det var lugn trafikrytm hela tiden och knappt några köer. Tyskarna körde åtminstone då, bra mycket bättre än de svenskar jag ser på E4  idag som inte kan hålla sig till höger på motorvägen utan ligger och masar i mittfilen hela tiden... skulle aldrig hända i Tyskland!

Jodå, klart det går att köra i dom hastigheterna du nämner. Tillsammans med lastbilar och husvagnsmarodörer.

Däremot att ligga i mittfilen kan jag inte hålla med om, det händer på autobahn också allt för ofta tyvärr.. Men generellt så kör dom bättre i tyskland, det kan jag hålla med om.

MG e-HS (2021)
Brådhis * Voff voff *
12 november 2020 · 10 280 Inlägg

jaka54 skrev:
...och knappt några köer...

Är du säker på att du var i Tyskland...? lol

Senast redigerat av Brådhis (12 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2020 · 13 746 Inlägg

160 borde man kunna macha med på en prius.. min 60hk är 140 lagom.. 160 är maxfart men skulle inte tveka att ligga fullt i 4timmar  det klarar den garanterat smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Presidento Of World
12 november 2020 · 3 329 Inlägg

Min Prius går dagligen i 140-150 utan större bekymmer. Har nu kört 760mil på 2 månader och inte en droppe olja förbrukat , så jag säger som resten; är nog inga problem.

Det drygaste är dock att komma upp i 90-100 där man får varva så det låter som den fått något grovt i tvåan... Väl uppe i dom hastigheterna tycker jag det flyter på sen oavsett om du skall upp i 120 eller 150.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
viccoA
13 november 2020 · 3 110 Inlägg

Maxfart 188 enligt mätaren ”sägs det”...
GPSen visade lite mindre. Men det kanske var en generation nyare prius än du har.

Hursomhelst, undvik konstant maxvarv utan lägg dig gärna 10-15km/h lägre än Max hastighet så ska den hålla fint.

Sist jag körde i tyskland (någon månad sen) var det grova köer nästan hela vägen så blev inte någon legendarisk ”maxfart i flera timmar”

Senast redigerat av viccoA (13 november 2020)

ricebridge
13 november 2020 · 51 Inlägg

Det där med fri fart på Autobahn är mest en chimär nuförtiden. På många och långa sträckor råder hastighetsbegränsning; 100 eller till och med 80 är vanligt. På många och andra långa sträckor är det köer i kubik; runt Hamburg är det t ex ALLTID trafikstockning oavsett tid på dygnet. Högerfilen brukar dessutom vara fullhäven med lastbilar och inte 17 kör de i några 150...

Om coronakrisen lett till mindre tryck på motorvägarna är mer än jag vet, men samtidigt verkar det som om du ska ut och åka under en av årets mest intensiva reseperioder, så det jämnar förmodligen ut sig.

Dessutom: Bilen klarar förmodligen en konstant hög hastighet, särskilt om oljan är nybytt och kylningen fungerar som den ska. Däremot är det inte lika säkert att föraren gör det, ifall hen är ovan. Det kan vara ett skäl till att ta det lugnt i början och gradvis vänja sig vid tempot.

Utmarks-Loke
13 november 2020 · 5 841 Inlägg

Jag har svårt att tro att bilen skall tycka om att ligga nära maxvarv i långa sträckor. Men vad vet jag, jag kör diesel och ligger runt 2000 rpm på motorvägen. Skulle inte vilja ligga och marcha över 4000 rpm långa sträckor. Och när det gäller snabbkörning med Prius kan jag inte låta bli att tänka på Hoovie på youtube som försökte sätta lustgas på sin tongue

Presidento Of World
13 november 2020 · 3 329 Inlägg

viccoA skrev:
Maxfart 188 enligt mätaren ”sägs det”...
GPSen visade lite mindre. Men det kanske var en generation nyare prius än du har.

Hursomhelst, undvik konstant maxvarv utan lägg dig gärna 10-15km/h lägre än Max hastighet så ska den hålla fint.

Sist jag körde i tyskland (någon månad sen) var det grova köer nästan hela vägen så blev inte någon legendarisk ”maxfart i flera timmar”

Min har max 168... Kan det bero på att det en plus (7 sits) tyngre och större ..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
13 november 2020 · 7 240 Inlägg

Har tidigare gjort några resor med Opel, Volvo och Citroen från Mälardalen till Rom.
Rekommenderad/komfortabel hastighet 120 - 140 km/t på tyska autobahn.
Inte långa bitar "fri fart" på autobahn:
Långa köer vid på- och avfarter.
Vägarbeten.
Långtradare under omkörning blockerar.
Medelhastigheten dras ned drastiskt!

Bättre diciplin på autostradorna i Italien - men dom är dyra! Mycket dyra!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 november 2020 · 17 486 Inlägg

Vi föredrar att flytta på oss på söndagar då lastbilar inte får köra på Autobahn, med vissa undantag som mat & bränsletransporter.

Men kanske åka Prius då. bara göra en service på den innan vi drar söderut. Kanske lite tidigt men bättre det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
13 november 2020 · 5 841 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi föredrar att flytta på oss på söndagar då lastbilar inte får köra på Autobahn, med vissa undantag som mat & bränsletransporter.

Men kanske åka Prius då. bara göra en service på den innan vi drar söderut. Kanske lite tidigt men bättre det.

Du kan nog vänta in i det sista med servicen. Just nu ser det ut som det skall vara corona-stängda gränser.

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 280 Inlägg

Brukar åka ner genom Tyskland iaf minst en gång per år och för det mesta flyter det på bra. Som nämnts är ju söndagarna att föredra om det är möjligt pga lastbilsförbudet.

Nollade min färddator vid Nürburg, körde till Lübeck. Slutlig medelfart 102 km/h. Lägre än den medelfart jag dagen efter hade Malmö-Sthlm...

Så även om man kan hålla hög hastighet, rekordet för min del är 16 minuter i sträck över 200 km/h, så drar köer runt storstäderna ner medelhastigheten rejält sett över en längre sträcka.

Men en schnitzel på en vägkrog och dom vackra vyerna längs vägarna i södra Tyskland gör att det snabbt är förlåtet. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 280 Inlägg

ricebridge skrev:
Det där med fri fart på Autobahn är mest en chimär nuförtiden. På många och långa sträckor råder hastighetsbegränsning; 100 eller till och med 80 är vanligt. På många och andra långa sträckor är det köer i kubik; runt Hamburg är det t ex ALLTID trafikstockning oavsett tid på dygnet. Högerfilen brukar dessutom vara fullhäven med lastbilar och inte 17 kör de i några 150...

Om coronakrisen lett till mindre tryck på motorvägarna är mer än jag vet, men samtidigt verkar det som om du ska ut och åka under en av årets mest intensiva reseperioder, så det jämnar förmodligen ut sig.

Dessutom: Bilen klarar förmodligen en konstant hög hastighet, särskilt om oljan är nybytt och kylningen fungerar som den ska. Däremot är det inte lika säkert att föraren gör det, ifall hen är ovan. Det kan vara ett skäl till att ta det lugnt i början och gradvis vänja sig vid tempot.

80 är extremt ovanligt på tex A1 och A7 iaf. Det är isåntfall korta bitar och vid våt vägbana möjligen. Däremot är det 130 km/h rätt mycket, men visst finns långa sträckor kvar med fri fart.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
13 november 2020 · 3 110 Inlägg

ricebridge skrev:
Det där med fri fart på Autobahn är mest en chimär nuförtiden. På många och långa sträckor råder hastighetsbegränsning; 100 eller till och med 80 är vanligt. På många och andra långa sträckor är det köer i kubik; runt Hamburg är det t ex ALLTID trafikstockning oavsett tid på dygnet. Högerfilen brukar dessutom vara fullhäven med lastbilar och inte 17 kör de i några 150...

Om coronakrisen lett till mindre tryck på motorvägarna är mer än jag vet, men samtidigt verkar det som om du ska ut och åka under en av årets mest intensiva reseperioder, så det jämnar förmodligen ut sig.

Dessutom: Bilen klarar förmodligen en konstant hög hastighet, särskilt om oljan är nybytt och kylningen fungerar som den ska. Däremot är det inte lika säkert att föraren gör det, ifall hen är ovan. Det kan vara ett skäl till att ta det lugnt i början och gradvis vänja sig vid tempot.

Prova natt mellan söndag och måndag - lastbilsförbud och glest med bilar. Jag har kört 270+ på frifartssträckorna i princip konstant vid några riktigt lugna kvällar, men det är ett jäkla bromsande när hastigheten ska ner till 130 eller 100 vid avfarterna... Merparten av vardagarna kl 17 går det sällan över 180 pga trafiken. Jo - jag har blivit omkörd när jag höll 270...

Finns en film på när Gustav på M5 board hade kring 190-200 i snittfart genom tyskland (280+ på frifartssträckorna).

Senast redigerat av viccoA (13 november 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang