El/hybridbilar och bromsar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2020 · 17 478 Inlägg

Visste ni att när man bromsar en elbil så appliceras först de vanliga bromsarna någon sekund och sedan släpps de så bilen bromsar med elmotorn/generatorn? Detta känns inte i bromspedalen då den kämpar emot på konstgjord väg så övergången blir omärklig för föraren.

Äldre Priusar lider svårt av detta då bakbromsarna i princip aldrig används vid normal körning även om det bromsas rätt hyfsat.

Kan i nuläget inte veta hur olika tillverkare löst detta men de vill givetvis ladda upp bilens batterier så gott det går när man vill sakta farten. Är strulande bromsar (i synnerhet bak) ett fel som kommer att bli mycket vanligt i framtiden? Leaf har ju sin e-pedal och där märker man tydligt hur bilen jobbar med elektroniken och applicerar de mekaniska bromsarna först när bilen nästan står still.

Torpis? Har du koll på hur Teslas system fungerar? Ioniq gör som ovan. Ta en titt på skivorna bak på din bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
15 november 2020 · 1 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Visste ni att när man bromsar en elbil så appliceras först de vanliga bromsarna någon sekund och sedan släpps de så bilen bromsar med elmotorn/generatorn? Detta känns inte i bromspedalen då den kämpar emot på konstgjord väg så övergången blir omärklig för föraren.

Äldre Priusar lider svårt av detta då bakbromsarna i princip aldrig används vid normal körning även om det bromsas rätt hyfsat.

Kan i nuläget inte veta hur olika tillverkare löst detta men de vill givetvis ladda upp bilens batterier så gott det går när man vill sakta farten. Är strulande bromsar (i synnerhet bak) ett fel som kommer att bli mycket vanligt i framtiden? Leaf har ju sin e-pedal och där märker man tydligt hur bilen jobbar med elektroniken och applicerar de mekaniska bromsarna först när bilen nästan står still.

Torpis? Har du koll på hur Teslas system fungerar? Ioniq gör som ovan. Ta en titt på skivorna bak på din bil.

Betyder det att det bästa vore att bromsa ett par sekunder och sedan låta elmotorn/generatorn bromsa resten, varje gång man behöver sakta farten ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 478 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Visste ni att när man bromsar en elbil så appliceras först de vanliga bromsarna någon sekund och sedan släpps de så bilen bromsar med elmotorn/generatorn? Detta känns inte i bromspedalen då den kämpar emot på konstgjord väg så övergången blir omärklig för föraren.

Äldre Priusar lider svårt av detta då bakbromsarna i princip aldrig används vid normal körning även om det bromsas rätt hyfsat.

Kan i nuläget inte veta hur olika tillverkare löst detta men de vill givetvis ladda upp bilens batterier så gott det går när man vill sakta farten. Är strulande bromsar (i synnerhet bak) ett fel som kommer att bli mycket vanligt i framtiden? Leaf har ju sin e-pedal och där märker man tydligt hur bilen jobbar med elektroniken och applicerar de mekaniska bromsarna först när bilen nästan står still.

Torpis? Har du koll på hur Teslas system fungerar? Ioniq gör som ovan. Ta en titt på skivorna bak på din bil.

Betyder det att det bästa vore att bromsa ett par sekunder och sedan låta elmotorn/generatorn bromsa resten, varje gång man behöver sakta farten ?

Systemen sköter detta automatiskt. Bromsarna slår till först och låter sedan bilen ladda upp sig på bekostnad av fartminskning så långe du håller foten på bromspedalen. Inget du som förare märker av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
15 november 2020 · 3 110 Inlägg

Ju större batterier och elmotorer desto större regenererad inbromsning (motorbroms).
Det är därför många elbilar kommer med mer effekt. Det är inte bara för att bilen går fortare 0-100 utan för att bilen ska gå snålare genom att mindre energi bromsas bort.

På tesla rekommenderar man att bromsa hårt så bromsarna aktiveras varje vecka och särskilt efter tvätt. Vidare rekommenderas man att årligen ta isär och smörja bromsarna.

På rena elbilar aktiveras inte bromsarna först utan de aktiveras när bromskraften i motorn inte räcker till mot bromspedalens läge, dvs riktigt hårda inbromsningar. Ett trix är att bromsa hårt när man har nästan full laddning, då tar inte batteriet emot lika mycket energi som när det är tomt och bromsarna används istället mer.

Senast redigerat av viccoA (15 november 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 478 Inlägg

viccoA skrev:
Ju större batterier och elmotorer desto större regenererad inbromsning (motorbroms).
Det är därför många elbilar kommer med mer effekt. Det är inte bara för att bilen går fortare 0-100 utan för att bilen ska gå snålare genom att mindre energi bromsas bort.

På tesla rekommenderar man att bromsa hårt så bromsarna aktiveras varje vecka och särskilt efter tvätt. Vidare rekommenderas man att årligen ta isär och smörja bromsarna.

På rena elbilar aktiveras inte bromsarna först utan de aktiveras när bromskraften i motorn inte räcker till mot bromspedalens läge, dvs riktigt hårda inbromsningar. Ett trix är att bromsa hårt när man har nästan full laddning, då tar inte batteriet emot lika mycket energi som när det är tomt och bromsarna används istället mer.

Detta kan man ju även se på Priusen där en mätare visar hur mycket energi som regenereras. När den går i topp om man bromsar mer så aktiveras de mekaniska bromsarna. Är man medveten om saken så går det att höra/kännas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang