"Bästa" 2008-2013 diesel kombin?

pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Hej!
Jag söker en bil jag vill vara nöjd med ett långt tag framöver. Jag har spenderat en del tid på nätet och kommit fram till att det är framförallt en diesel kombi jag söker med låg förbrukning. Men frågan är vilken? Har super mycket beslutsångest så alla erfarenheter är till god hjälp!

Det är 4 saker jag söker hos bilen, 2 till känsliga hunden och 2 till mig. Pris 30-70 tusen därav lämpliga årsmodeller 2008-2013 då jag ej vill köpa för höga mil.

1. Låg ljudvolym i bilen (speciellt i bakre delen)
2. Lite vibrationer och bra stötdämpning (speciellt i bakre delen)
3. Billig i drift, ej dra mer än 0.6 blandad körning verklig förbrukning (därav till exempel en  1.6 diesel).
4. Bra kvalité så man slipper laga saker hela tiden och att bilen rullar gärna i alla fall 30k mil innan den ska skrotas.

(5. en kombi på sin höjd halvkombi så man får plats med buren (12 kg mellanstor hund).)

Sammanfattningsvis en "inte allt för dyr" bil hunden trivs i. Körglädje är ju najs men man de övre grejerna är krav och är redo att offra körglädjen för dem.

Jag vet att däck spelar roll men det väljer jag sen när jag valt bil.

Även om ni ej har en liten 1.6 dieselmotor så uppskattar jag om ni kommenterar då mycket är gemensamt såsom ljudisoleringen och stötdämpningen. Kan även tänka mig en lite större diesel såsom 2.0 om förbrukningen är ok.
Har en fråga angående det, "Låter en 1.6 mer eller mindre än en 2.0 i allmänhet? Hur är det på motorväg tänker att 1.6 ligger i högre varv och låter mer då?"

Jag har ett par kandidater men tar gärna emot förslag. Dessa är mina kandidater i nuvarande prioritets ordning men tar gärna emot fler förslag.

    VW Passat 1.6
    Skoda superb greenline
    Volvo V50 D2 / 1.6 / V50 1.6 start and stop
    Volvo V70 1.6 (Något för dyr kommer behöva gå ner i årsmodell eller upp i mil då)
    Peugot 508 / Ford Focus 1.6 /Renault Mégane 1.5 (Låg info)
    Skoda Octavia MK2 1.6
    VW Golf kombi 1.6


Sjukt tacksam för svar! Är verkligen kluven och tycker att det är omöjligt att hitta rätt. Jag har planerat att provköra men vill gärna ha 2 eller 3 slutkandidater då jag inte tror bilhandlare uppskattar om man vill provköra allt + svårt att hitta bilarna i närheten osv.

Senast redigerat av pauwui (16 november 2020)

Utmarks-Loke
16 november 2020 · 5 833 Inlägg

Volkswagen har ju fått lite skamfilat rykte de sista 15 åren, men dieselmotorerna har alltid varit bra. Golfen rostar nog mindre än Passat också, så den kan vara det bättre valet. Därför skulle jag välja den helst av bilar på din lista.

Men kom ihåg att moderna dieselbilar har partikelfilter, och om man kör för korta sträckor kommer filtret sota igen. Bilen behöver regelbundet bli riktigt varm för att det skall bränna rent, alltså åtminstone någon resa i veckan på 5+mil. Kör man inte så mycket är det bättre med bensinmotor.

Å andra sidan är 0,6l/mil inga problem för en modern diesel att uppnå. Min egen, som inte är med i din lista, har 2,0l motor och går att köra under 0,5 om man vill. Jag orkar inte fisköra men ligger ändå under 0,6. Så det kravet kommer inte vara några större problem att uppfylla.

pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Volkswagen har ju fått lite skamfilat rykte de sista 15 åren, men dieselmotorerna har alltid varit bra. Golfen rostar nog mindre än Passat också, så den kan vara det bättre valet. Därför skulle jag välja den helst av bilar på din lista.

Men kom ihåg att moderna dieselbilar har partikelfilter, och om man kör för korta sträckor kommer filtret sota igen. Bilen behöver regelbundet bli riktigt varm för att det skall bränna rent, alltså åtminstone någon resa i veckan på 5+mil. Kör man inte så mycket är det bättre med bensinmotor.

Å andra sidan är 0,6l/mil inga problem för en modern diesel att uppnå. Min egen, som inte är med i din lista, har 2,0l motor och går att köra under 0,5 om man vill. Jag orkar inte fisköra men ligger ändå under 0,6. Så det kravet kommer inte vara några större problem att uppfylla.

Hej, tack för svar!
Jag är medveten om partikelfiltret, kör ofta 10-30 minuters sträckor men självklart tar man bilen mini sträckor ibland för att handla. Tror en diesel ska gå bra för min körstil.

Okej, vet du hur ljudet och vibrationerna/skakningar/hopp är i golfen?
Vilken bil har du? Hur är ljudet och vibrationerna/skakningar/hopp i den?

Senast redigerat av pauwui (16 november 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
16 november 2020 · 4 628 Inlägg

VW Golf och Skoda Octavia från denna tidsperiod är allt annat än tysta på insidan, inte ens en 2013 Octavia är särskilt tyst dessvärre. Golfens fjädring är dessutom stenhård jämfört med Octavians.
Passaten har mer utrymme och bättre komfort, hyfsat tyst också.
Men rosten är ju ett bekymmer.
Skoda Superb är en sjukt rymlig och tyst bil, men rosten finns på dessa också.
Har du tur kan du hitta en Superb Greenline 1.6TDI i gott skick som passar din budget.
V50 är enligt min erfarenhet inte heller särskilt tyst, V70 är desto bättre i så fall.

Finns ju en uppsjö franska bilar samt även diverser Ford och Opel med snåla drivlinor men dessa har jag inte någon direkt erfarenhet av så jag väljar att hålla tand för tunga där ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Cuefa skrev:
VW Golf och Skoda Octavia från denna tidsperiod är allt annat än tysta på insidan, inte ens en 2013 Octavia är särskilt tyst dessvärre. Golfens fjädring är dessutom stenhård jämfört med Octavians.
Passaten har mer utrymme och bättre komfort, hyfsat tyst också.
Men rosten är ju ett bekymmer.
Skoda Superb är en sjukt rymlig och tyst bil, men rosten finns på dessa också.
Har du tur kan du hitta en Superb Greenline 1.6TDI i gott skick som passar din budget.
V50 är enligt min erfarenhet inte heller särskilt tyst, V70 är desto bättre i så fall.

Finns ju en uppsjö franska bilar samt även diverser Ford och Opel med snåla drivlinor men dessa har jag inte någon direkt erfarenhet av så jag väljar att hålla tand för tunga där ^^

Hej! Okej då faller V50/Golf/Octavia bort då det är väldigt viktigt. Visst kan man förbättra ljudisoleringen något med noico så, men om stötdämpningen är dålig dessutom får jag verkligen undvika golfen.

Bra att veta att jag ska kika efter rost om jag nu väljer att köpa en Passat. Superb greenline var ett nytt namn för mig, Ska kika in den! Vet du hur stötdämpningen/vibrationer/hopp/skakningar är i den?

Tack för infon!

Cuefa Ain't no place like home...
16 november 2020 · 4 628 Inlägg

pauwui skrev:

Cuefa skrev:
VW Golf och Skoda Octavia från denna tidsperiod är allt annat än tysta på insidan, inte ens en 2013 Octavia är särskilt tyst dessvärre. Golfens fjädring är dessutom stenhård jämfört med Octavians.
Passaten har mer utrymme och bättre komfort, hyfsat tyst också.
Men rosten är ju ett bekymmer.
Skoda Superb är en sjukt rymlig och tyst bil, men rosten finns på dessa också.
Har du tur kan du hitta en Superb Greenline 1.6TDI i gott skick som passar din budget.
V50 är enligt min erfarenhet inte heller särskilt tyst, V70 är desto bättre i så fall.

Finns ju en uppsjö franska bilar samt även diverser Ford och Opel med snåla drivlinor men dessa har jag inte någon direkt erfarenhet av så jag väljar att hålla tand för tunga där ^^

Hej! Okej då faller V50/Golf/Octavia bort då det är väldigt viktigt. Visst kan man förbättra ljudisoleringen något med noico så, men om stötdämpningen är dålig dessutom får jag verkligen undvika golfen.

Bra att veta att jag ska kika efter rost om jag nu väljer att köpa en Passat. Superb greenline var ett nytt namn för mig, Ska kika in den! Vet du hur stötdämpningen/vibrationer/hopp/skakningar är i den?

Tack för infon!

Superben är som ett slagskepp - långt ifrån sportig men väldigt bekväm. Det är en gigantisk kombi med rätt mycket tyngd över "rumpan" så den går mjukt och stabilt, allra helst om du hittar en med offroad-chassi (förhöjt chassi).
Vibrationer har jag nog aldrig upplevt i en sådan som inte varit relaterat dåliga bromsar eller obalanserade hjul. Tyngden och den långa hjulbasen gör att den inte hoppar särskilt mycket, och även om det är en stel bakaxel så är den inte särskilt skakig heller faktiskt - enligt min åsikt i alla fall.

Hittade en på blocket, och det är en 2.0TDI 140hk. Dessa är inte alls så törstiga som man kan tro, speciellt inte med "bara" framhjulsdrift. Tvärt om är de riktiga sparbössor med sansad körstil, samtidigt som du faktiskt törs göra en omkörning utan att det känns obehagligt.

Kolla in den vetja!
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/92120788

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simlar
16 november 2020 · 5 524 Inlägg

Cuefa skrev:

pauwui skrev:

Cuefa skrev:
VW Golf och Skoda Octavia från denna tidsperiod är allt annat än tysta på insidan, inte ens en 2013 Octavia är särskilt tyst dessvärre. Golfens fjädring är dessutom stenhård jämfört med Octavians.
Passaten har mer utrymme och bättre komfort, hyfsat tyst också.
Men rosten är ju ett bekymmer.
Skoda Superb är en sjukt rymlig och tyst bil, men rosten finns på dessa också.
Har du tur kan du hitta en Superb Greenline 1.6TDI i gott skick som passar din budget.
V50 är enligt min erfarenhet inte heller särskilt tyst, V70 är desto bättre i så fall.

Finns ju en uppsjö franska bilar samt även diverser Ford och Opel med snåla drivlinor men dessa har jag inte någon direkt erfarenhet av så jag väljar att hålla tand för tunga där ^^

Hej! Okej då faller V50/Golf/Octavia bort då det är väldigt viktigt. Visst kan man förbättra ljudisoleringen något med noico så, men om stötdämpningen är dålig dessutom får jag verkligen undvika golfen.

Bra att veta att jag ska kika efter rost om jag nu väljer att köpa en Passat. Superb greenline var ett nytt namn för mig, Ska kika in den! Vet du hur stötdämpningen/vibrationer/hopp/skakningar är i den?

Tack för infon!

Superben är som ett slagskepp - långt ifrån sportig men väldigt bekväm. Det är en gigantisk kombi med rätt mycket tyngd över "rumpan" så den går mjukt och stabilt, allra helst om du hittar en med offroad-chassi (förhöjt chassi).
Vibrationer har jag nog aldrig upplevt i en sådan som inte varit relaterat dåliga bromsar eller obalanserade hjul. Tyngden och den långa hjulbasen gör att den inte hoppar särskilt mycket, och även om det är en stel bakaxel så är den inte särskilt skakig heller faktiskt - enligt min åsikt i alla fall.

Hittade en på blocket, och det är en 2.0TDI 140hk. Dessa är inte alls så törstiga som man kan tro, speciellt inte med "bara" framhjulsdrift. Tvärt om är de riktiga sparbössor med sansad körstil, samtidigt som du faktiskt törs göra en omkörning utan att det känns obehagligt.

Kolla in den vetja!
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/92120788

Håller med angående Superb, mjukare i fjädringen jämfört med VW och den längre hjulbasen gör den riktigt bekväm.

Vad jag märkt så går en 2.0tdi billigare än 1,6tdi vid hastigheter över 100km/h.
Har själv kört en 09as Passat 4motion med 2.0tdi commonrail och den drog aldrig över 0,6L/mil trots mestadels 110-120km/h och fyrhjulsdrift.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Cuefa skrev:
Superben är som ett slagskepp - långt ifrån sportig men väldigt bekväm. Det är en gigantisk kombi med rätt mycket tyngd över "rumpan" så den går mjukt och stabilt, allra helst om du hittar en med offroad-chassi (förhöjt chassi).
Vibrationer har jag nog aldrig upplevt i en sådan som inte varit relaterat dåliga bromsar eller obalanserade hjul. Tyngden och den långa hjulbasen gör att den inte hoppar särskilt mycket, och även om det är en stel bakaxel så är den inte särskilt skakig heller faktiskt - enligt min åsikt i alla fall.

Hittade en på blocket, och det är en 2.0TDI 140hk. Dessa är inte alls så törstiga som man kan tro, speciellt inte med "bara" framhjulsdrift. Tvärt om är de riktiga sparbössor med sansad körstil, samtidigt som du faktiskt törs göra en omkörning utan att det känns obehagligt.

Kolla in den vetja!
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/92120788

Jag tycker att denna bil låter riktigt bra! Är förbrukningen ungefär som specifierat? Föredrar nog 1.6 greenline med riktigt bra förbrukning ifall båda har ungefär samma ljudvolym och komfort? Uppfattar det som att greenline är 6-växlad vilket är kul så man slipper ligga på 3.5 k varv på motorvägen.
Får punga upp lite extra men så länge jag får bra valuta för pengarna kan det vara befogat då jag verkligen vill att min hund ska trivas. Vi åkte en XC70 en gång och hon var otroligt lugn då, speciellt jämfört med hur hon är i min nuvarande lilla Toyota Aygo som är tortyr för henne.
Tänkte på tex denna annons men får vänta några veckor eller månad innan jag har råd ändå.
https://www.blocket.se/annons/dalarna/s … e/92900654

pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

simlar skrev:
Håller med angående Superb, mjukare i fjädringen jämfört med VW och den längre hjulbasen gör den riktigt bekväm.

Vad jag märkt så går en 2.0tdi billigare än 1,6tdi vid hastigheter över 100km/h.
Har själv kört en 09as Passat 4motion med 2.0tdi commonrail och den drog aldrig över 0,6L/mil trots mestadels 110-120km/h och fyrhjulsdrift.

Hej! Tack för input!
Intressant anmärkning du gjort på förbrukningen. Inte allt för sällan man kör över 100, typ en tredjedel av resorna. Men det vanligaste är 50-90 för min del. I sådanna fall är 2.0 inte uteslutet! Finns det några fördelar med 2.0? (Förrutom lägre förbrukning över 100km/h)

Hur var din passat? Superb skrev du är mjukare och mer bekväm, men var passat bekväm och superb ännu bekvämare? För om passat är väldigt bra den också så är den bra mycket billigare typ 50 istället för 80k.
Har du någon åsikt om ljudvolymen för passat/suberb?
smile

Senast redigerat av pauwui (16 november 2020)

pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Juste! Hur är livslängden på en Skoda superb? Dyra regelbundna reparationer? Svårt konstruerad så man måste lämna in på verkstad och inte kan göra själv? smile

Senast redigerat av pauwui (16 november 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
16 november 2020 · 4 628 Inlägg

Efter att ha haft 2 Passater kan jag säga att komforten beror extremt mycket på hur bilen är beställd från fabrik!
Min första Passat var en -10 med 2.0TDI 4-motion. Enda utrustningen var sportstolar och "frånval av sportfjädring".
Den var sjukt bekväm tack vare detta.
Andra passaten var en -11 med likadan drivlina.
Den hade standard-stolarna, vilka jag inte skulle önska min värsta fiende, och standard-chassi.
Den var inte alls lika bekväm.

Ska du satsa på en Passat MÅSTE du välja en med sportstolar, oavsett om det är tyg, alcantara eller skinn. Standard-stolarna är galet obekväma jämfört.

Min -10 Passat körde jag på 0,5 blandad. Förvisso 90% landsväg, men ändå. Riktigt hyggliga siffror!

Här har du siffrorna på den bilen, tank för tank smile

https://www.spritmonitor.de/en/detail/599688.html

En Superb med framhjulsdrift borde kunna ligga där utan problem trots att den är något större än en Passat 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
16 november 2020 · 4 628 Inlägg

pauwui skrev:
Juste! Hur är livslängden på en Skoda superb? Dyra regelbundna reparationer? Svårt konstruerad så man måste lämna in på verkstad och inte kan göra själv? smile

Tvärt om är Superben lättare att arbeta på i mina ögon, mer plats och i övrigt samma komponenter som Passaten.
I många fall är delar som är specifikt för Skoda dessutom billigare än VW-dito.
Ett av få undantag är torkarblad men inte många köper dessa original längre ändå wink

Kvalitet? Kanske finns fler måndagsexemplar av Skoda, men de bilar som är ordentligt ihopskruvade är ORDENTLIGT ihopskruvade!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
16 november 2020 · 4 628 Inlägg

pauwui skrev:

Cuefa skrev:
Superben är som ett slagskepp - långt ifrån sportig men väldigt bekväm. Det är en gigantisk kombi med rätt mycket tyngd över "rumpan" så den går mjukt och stabilt, allra helst om du hittar en med offroad-chassi (förhöjt chassi).
Vibrationer har jag nog aldrig upplevt i en sådan som inte varit relaterat dåliga bromsar eller obalanserade hjul. Tyngden och den långa hjulbasen gör att den inte hoppar särskilt mycket, och även om det är en stel bakaxel så är den inte särskilt skakig heller faktiskt - enligt min åsikt i alla fall.

Hittade en på blocket, och det är en 2.0TDI 140hk. Dessa är inte alls så törstiga som man kan tro, speciellt inte med "bara" framhjulsdrift. Tvärt om är de riktiga sparbössor med sansad körstil, samtidigt som du faktiskt törs göra en omkörning utan att det känns obehagligt.

Kolla in den vetja!
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/92120788

Jag tycker att denna bil låter riktigt bra! Är förbrukningen ungefär som specifierat? Föredrar nog 1.6 greenline med riktigt bra förbrukning ifall båda har ungefär samma ljudvolym och komfort? Uppfattar det som att greenline är 6-växlad vilket är kul så man slipper ligga på 3.5 k varv på motorvägen.
Får punga upp lite extra men så länge jag får bra valuta för pengarna kan det vara befogat då jag verkligen vill att min hund ska trivas. Vi åkte en XC70 en gång och hon var otroligt lugn då, speciellt jämfört med hur hon är i min nuvarande lilla Toyota Aygo som är tortyr för henne.
Tänkte på tex denna annons men får vänta några veckor eller månad innan jag har råd ändå.
https://www.blocket.se/annons/dalarna/s … e/92900654

Värt att tänka på är att den där bilen inte är en kombi, men det kanske funkar ändå? smile

Edit: Fanns ju faktiskt en prisvärd kombi ute!

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … s/92011121

Senast redigerat av Cuefa (16 november 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Cuefa skrev:
Värt att tänka på är att den där bilen inte är en kombi, men det kanske funkar ändå? smile

Edit: Fanns ju faktiskt en prisvärd kombi ute!

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … s/92011121

Precis märkte sen att det var halvkombi! Ska åka och kolla på en lokal halvkombi och se hur bagageluckan ser ut och sen få bekräftat hur upplevelsen är. Upplevelsen bör ju vara ungefär densamma för halvkombi som kombi. Den jag ska testa nu är en 2.0 automat, mestadels för referens. Men skulle du säga att 1.6 har samma upplevelse eller låter den mer?

Vab bra att det går att komma åt i motorn när miltalen börjar bli högre och man eventuellt vill fixa själv!

Ska nog försöka hitta så låga mil som möjligt då detta är mycket pengar för mig och vill kunna ha bilen väldigt länge då.

Tack för all info och tipset, vi får se hur det blir smile

Cuefa Ain't no place like home...
16 november 2020 · 4 628 Inlägg

pauwui skrev:

Cuefa skrev:
Värt att tänka på är att den där bilen inte är en kombi, men det kanske funkar ändå? smile

Edit: Fanns ju faktiskt en prisvärd kombi ute!

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … s/92011121

Precis märkte sen att det var halvkombi! Ska åka och kolla på en lokal halvkombi och se hur bagageluckan ser ut och sen få bekräftat hur upplevelsen är. Upplevelsen bör ju vara ungefär densamma för halvkombi som kombi. Den jag ska testa nu är en 2.0 automat, mestadels för referens. Men skulle du säga att 1.6 har samma upplevelse eller låter den mer?

Vab bra att det går att komma åt i motorn när miltalen börjar bli högre och man eventuellt vill fixa själv!

Ska nog försöka hitta så låga mil som möjligt då detta är mycket pengar för mig och vill kunna ha bilen väldigt länge då.

Tack för all info och tipset, vi får se hur det blir smile

Halvkombin har ju Skodas TwinGate-lösning, där du antingen kan öppna bara bakluckan ELLER öppna så hela rutan följer med a' la halvkombi.

1.6 är inte mer högljudd än en 2.0, bara "tröttare" ^^
Inte alla Superb är väl utrustade men eftersom det är en VW i grund och botten går det mesta att eftermontera för rimliga pengar, värmare, stereo mm etc osv smile
Är det en Elegance har den som regel mer standard-utrustning, bl.a xenonstrålkastare, dessa vill du verkligen ha! Dels för att de har riktigt bra ljus, dels för att standard-lamporna med H7 har typ noll ljus...!

Ska bli intressant o höra din upplevelse av biltypen som sådan efter provkörning! big_smile

Senast redigerat av Cuefa (16 november 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
16 november 2020 · 10 277 Inlägg

Glöm inte att kolla servicekostnaderna för VW/Skoda. Jag trivdes utmärkt med min förra bil (Octavia RS TDI -13) men eftersom milkostnaden blev närmast sanslöst hög, ihop med dubbelmassesvänghjulet (som tydligen alltid rasar vid ~18000 mil), när man räknade in tex 18000-milaservicen åker jag numera Volvo igen... Som bil är dock Skodan riktigt fin, välbyggd och iaf min var problemfri i övrigt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rensvinf
16 november 2020 · 528 Inlägg

Jag var i ungefär samma sits och valde V70 D2 2012.  Den motorn har självrengörande partikelfilter vilket inte tidiga 1.6d hade väl?   Som kombi och lastbil är den bäst. Enligt mitt tycke.   Nästa bil kommer dock bli elbil. Barnen börjar bli större och behovet av gigantiskt bagagerum är mindre. Så vad det verkar så kommer bland annat en begagnad hyundai ioniq som ren elbil vara väldigt lockande när begagnatmarknaden växer.

pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Cuefa skrev:
Halvkombin har ju Skodas TwinGate-lösning, där du antingen kan öppna bara bakluckan ELLER öppna så hela rutan följer med a' la halvkombi.

1.6 är inte mer högljudd än en 2.0, bara "tröttare" ^^
Inte alla Superb är väl utrustade men eftersom det är en VW i grund och botten går det mesta att eftermontera för rimliga pengar, värmare, stereo mm etc osv smile
Är det en Elegance har den som regel mer standard-utrustning, bl.a xenonstrålkastare, dessa vill du verkligen ha! Dels för att de har riktigt bra ljus, dels för att standard-lamporna med H7 har typ noll ljus...!

Ska bli intressant o höra din upplevelse av biltypen som sådan efter provkörning! big_smile

Hej igen!
Jag har nu provkört Skoda Superb 2.0 TDI DSG Sekventiell140hk automat.
Den var väldigt tyst sett till motor och väldigt lite vibrationer. Extremt bekväm bil, går verkligen inte att begära mer. Det jag tyckte lät mest var vinden som susade var dock en öppen 80 landsväg 5 m/s idag.

Det enda problemet är väll att den är lite dyrare än vad jag önskar med service och värdeminskning, men det kanske trots detta är värt pengarna då den var suverän att åka i!
Jag ska titta på billigare alternativ såsom passaten och volvo v50 1.6/d2 som jag nu på forumet hört både gott och ont om komfort och ljudnivån.
Men förrutom ekonomin så kan jag inte klaga! Verkar inte vara vanligt med partikelfilterbyte.
Läst att det ska vara dyrt med kamrem och vattenpumpsbytet men annars skulle du säga att det är dyrare service än tex en passat? När jag räknade på konsumentverkets kalkyl så räknade dom ganska mycket service. Om jag nu lyckas övertala min snåla sida och köper en superb så blir det kombi, går inte att ha en bur i halvkombin pga för låg höjd, men det var ändå rymligt i halvkombin!

Tack ännu en gång för detta underbara tips, tvivlar på att jag hittar bekvämare bil för den summan, men eventuellt att jag hittar en bil som är bekväm nog som jag har lite mer råd med. smile

Senast redigerat av pauwui (16 november 2020)

pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag var i ungefär samma sits och valde V70 D2 2012.  Den motorn har självrengörande partikelfilter vilket inte tidiga 1.6d hade väl?   Som kombi och lastbil är den bäst. Enligt mitt tycke.   Nästa bil kommer dock bli elbil. Barnen börjar bli större och behovet av gigantiskt bagagerum är mindre. Så vad det verkar så kommer bland annat en begagnad hyundai ioniq som ren elbil vara väldigt lockande när begagnatmarknaden växer.

Hej! V50 1.6 har i alla fall byte vid ca 12k mil, dock ej världens dyraste partikelfilter byte relativt till vissa andra bilar. Ja det blir nog en kombi. Kul att du har en bra upplevelse av V70, tror tyvärr den är för dyr för min del om jag ska ha ok mil och en nyare årsmodell. Jag ser också fram emot att en dag i framtiden ha råd med en bra begagnad elbil! smile

pauwui
16 november 2020 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:
Glöm inte att kolla servicekostnaderna för VW/Skoda. Jag trivdes utmärkt med min förra bil (Octavia RS TDI -13) men eftersom milkostnaden blev närmast sanslöst hög, ihop med dubbelmassesvänghjulet (som tydligen alltid rasar vid ~18000 mil), när man räknade in tex 18000-milaservicen åker jag numera Volvo igen... Som bil är dock Skodan riktigt fin, välbyggd och iaf min var problemfri i övrigt. smile

Hej!
Okej tack för din input att du har erfarenhet att service är billigare på Volvo än Skoda. Jag får nog slå en kik på en V50 då kanske är tyst nog även om jag hört delade åsikter. V70 verkar ju vara tystare men den är nog tyvärr för dyr. Hade en C30 förrut men den drog så jäkla mycket bensin smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang