Fick en "funderare" på ett annat forum om det skulle vara starkt nog så började räkna på det...
Vid acceleration så vill ju övre länken dra bak det övre-främre fästet, detta måste till stor del tas upp av "tunneln" jag höll på med i sista posten.
Eftersom plåten inte kan komprimera sig så vill den istället vika och buckla sig.
För att få något sorts "worst case scenario" så utgår jag ifrån att däcken sitter helt fast(kan inte rotera), motorn presterar absolut maximalt(230Nm) och man är i första växel och inga förluster överhuvudtaget i drivlinan.
Detta skulle då ge ~3100Nm i bakaxeln/hjulen som ska tas upp av 3 länkar.
Alla 3 länkar är på ungefär samma avstånd från "vridcentrum" om man bara ser till den teoretiska hävstången som blir.
Snabbt och grovt räknat skulle detta scenario då skapa en kraft på ~27kN totalt, rimligtvis fördelat 50/50 på övre/nedre.
Dvs den övre behöver stå emot 13.5kN och dom nedre behöver stå emot 6.75kN styck.
Lite simuleringar på det..
Första är helt utan förstärkningar, bara sidorna och ovansidan helt enkelt.
Viker sig katastrofalt vid väldigt liten belastning(förutsätter dock att det stående fästet bara sitter fast i absolut nederkant).
Andra är med den interna förstärkningen enligt bild i förra posten samt svetsad i golvet, klarar mer belastning men uppenbart svag i den tomma ytan som blir mellan baksätesväggen och den interna förstärkningen.
Tredje är som andra plus en extern förstärkning, som om man skulle ha pressat ut plåten i den formen bara. Betydligt starkare och problemytan som kvarstår simuleras som "löst hängande" men kommer i verkligheten vara svetsad i baksätesväggen som kommer få ytterligare förstärkningar.
Detta gav mig ändå en tydlig indikation på att jag inte kan lämna tunnel som den är utan finns den stor fördel i att göra något med dom plana sidorna.
För en gångs skull så använde jag papper och penna för att få fram mina idéer.
Utgick ifrån dom linjer som finns runtom plåten så att säga och försökte skapa nåt kul.
Finns väl i princip 3 vägar framåt här:
1. Sicka plåten i sig, kräver att jag kapar loss den och riskerar bli jäkligt svårt att få allt rakt igen.
2. Kapa ur för formerna, sicka dom separat och svetsa ihop allt, drygt och tidsödande.
3. Sicka formerna separat och svetsa dom "ovanpå" plåten. Tycker detta var bästa alternativet då det blir mindre arbete än 2 men kommer ge mer styrka.
Sagt och gjort, började rulla fram lite bitar.
Tror det är första gången jag använt fals/sickmaskinen till något halv-seriöst, definitivt utmanande, speciellt när man ska börja svänga...
Den större biten slog sig rejält när jag körde rakt över mitten, ett jäkla detektivarbete att hitta vart problemet var.
Det som gjorde mest/bäst skillnad var nog att rulla med engelska hjulet på dom "platta ytorna" på vissa specifika ställen, detta verkade släppa spänningarna. Fick det tillräckligt bra så det räcker med ett finger för att den ska ligga platt, vill inte svetsa in bitar som skapar massa onödig spänning.
Måste laga sickmaskinen som fastnat på fullgas så fort man sätter i batteriet sen ska jag rulla bitarna till andra sidan också.
Senast redigerat av MrCrankyface (6 augusti 2022)